Een zonne thuisbasis van bijna autonome thermische buffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 25/07/08, 13:18

CRETE schreef:In het voorjaar liggen de mediaan 300m3 tussen 15 en 17 ° C en het duurt 3 maanden om de temperatuur tot meer dan 25 ° C te verhogen


Dit is wat ik dacht: de rollen zijn in feite "radiator" ... en niet die energie opslaat.

CRETE schreef:hierbij een installatie van "tunnel" kiezelstenen alvorens opgevuld te worden door verdichte lagen aarde + all-terrain, het type was van plan een "pool" gevuld met kiezelstenen te maken maar realiseerde zich al snel dat de 180m3 kiezelstenen hem zou duur zijn; daar zette hij slechts 12m3 ... als wisselaars

De werken eind juni voltooid

vorige week was de lucht die uit de rollen kwam op 16 ° C ...


Ach ja hier :)
0 x
KRETA
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 24/07/08, 08:21
Plaats: toulouse




par KRETA » 25/07/08, 14:24

Christophe schreef:
CRETE schreef:In het voorjaar liggen de mediaan 300m3 tussen 15 en 17 ° C en het duurt 3 maanden om de temperatuur tot meer dan 25 ° C te verhogen


Dit is wat ik dacht: de rollen zijn in feite "radiator" ... en niet die energie opslaat.

CRETE schreef:hierbij een installatie van "tunnel" kiezelstenen alvorens opgevuld te worden door verdichte lagen aarde + all-terrain, het type was van plan een "pool" gevuld met kiezelstenen te maken maar realiseerde zich al snel dat de 180m3 kiezelstenen hem zou duur zijn; daar zette hij slechts 12m3 ... als wisselaars

De werken eind juni voltooid

vorige week was de lucht die uit de rollen kwam op 16 ° C ...


Ach ja hier :)


dat is wat men wilde! = de rollen moesten calorieën uitwisselen tussen de lucht en de aarde ... een radiator soms ondersteboven, soms ondersteboven ..

in feite c een Canadese bron "waarvan het contactoppervlak is vergroot"
0 x
Zon + massa + ruimte, de sleutels tot bioklimatisme.
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 12/08/08, 16:44

een Canadese bron "waarvan het contactoppervlak is vergroot"


Het is sowieso een beetje anders dan een Canadese put, aangezien de warmte die uit de voorraad "lekt" gedeeltelijk vrijkomt in de plaat van de begane grond en gedeeltelijk wordt geblokkeerd door de perifere isolatie, vandaar de diepte.

Christophe, de kiezelsteenopslag die in België in rotzooi de kiezelstenen onder het huis waren, en die diep genoeg waren?

Dezelfde soort test werd gedaan met klassieke Canadese putten op ondiepe diepte te dicht bij het huis (onder of aan de rand) de put "zuigt" de warmte die uit het huis straalt op en verspreidt deze vervolgens weer in de vorm van warme lucht ...

Dus voor luchtgeothermische energie, spelen we op natuurlijke temperaturen en isoleren we de putleidingen in de buurt van het huis, of spelen we op jaarlijkse faseverschuivingen gedwongen door ventilatie, en plaatsen we de rollentunnels op grote diepte onder het huis zonder isolatie.

Het blijft om het huis te isoleren met strobalen en de kachel zal alleen decoratief zijn! : Lol:

Bedankt Crête voor de afbeeldingen van je projecten, ze zijn erg interessant, je corrigeert me als ik onzin zei in de post. :D

Heeft u verwijzingen of tegenverwijzingen naar projecten die wateropslag gebruiken, zoals een overdekt zwembad in een kas, gekoppeld aan het gebouw om wekelijkse temperatuurschommelingen op te vangen? Ik zag die van Christophe, ik zag het project aan de voet van het loopvlak, maar ik heb geen project waar het bassin een mooi aanvullend gebruik zou kunnen hebben, en waar het niet ingesloten blijft in een isolerende doos. ..
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79287
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11024




par Christophe » 12/08/08, 16:59

Ik weet niets van de kiezelstenen, het was Guidi die me erover vertelde, hij kwam terug van vakantie. Ik zou hem de vraag stellen zodra ik hem zag.

Voor de tampon is het zeker: hoe meer je hebt, hoe beter ...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 12/08/08, 17:40

minguinhirigue schreef: Ik heb geen project waarbij het bassin een leuk extra gebruik zou kunnen hebben, en waar het niet ingesloten blijft in een isolatiekast ...

..om er een zwembad van te maken. Niet erg aanbevolen om hygiënische redenen, ontwikkeling van bacteriën enz. De isolatiekast beperkt verliezen en levert besparingen op, wat het doel van de voorraad is. En dan is baden in water bij 50 ° C gemiddeld, omdat het beperkt is tot 26 ° om in de zomer te zwemmen, is het niet langer zinvol voor opslag.

Het is beter om te optimaliseren voor eenmalig gebruik.
0 x
harry Ravi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 183
Inschrijving: 18/03/08, 14:30




par harry Ravi » 12/08/08, 17:57

Ik was concreet aan het lezen en dacht aan bepaalde dingen.

Om de isolatie van dit beton onder het huis te vergemakkelijken, kunnen we lucht tussen de grond en dit beton laten, waardoor thermische geleiding door pilaren wordt beperkt.

Bovendien wordt deze massa beton in de zomer niet gelijkmatig verwarmd: het punt van aankomst van het water dat in de zomer door de panelen op het beton wordt verwarmd, zal heter zijn dan het punt van uitgang op het beton.
Dus we hebben een warmer gedeelte en een koeler gedeelte in de winter tijdens het sporten.

Wat als we het beginpunt omkeren met het uitgangspunt?
Het water dat als eerste door de koudste kant van het beton stroomt, zou naar de warmste kant gaan (in plaats van van de warmste naar de koudste kant te gaan als het afkoelt).
Net als in de zomer keren we de cyclus om waardoor het warme water de warme kant bereikt en koelt het vervolgens af naar de koudste kant die koud genoeg kan zijn om de temperatuur in de zomer te verlagen.

Ik weet niet of je begrijpt wat ik bedoel, maar hey ik zie het :P
0 x
KRETA
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 24/07/08, 08:21
Plaats: toulouse




par KRETA » 12/08/08, 18:16

en we isoleren de putleidingen in de buurt van het huis, of we spelen op jaarlijkse faseverschuivingen gedwongen door ventilatie, en we plaatsen de rollentunnels op grote diepte onder het huis zonder isolatie.


De PC-kanalen niet isoleren = verse luchtinlaat voor de VMc, deze lucht blijft voorverwarmen in de "pebble tunnels"!

Pool versus tunnels?

water Ik heb er vaak over nagedacht, maar rekenmachine in de hand = het is heel erg duur .. afdichting, uitgraven van 100m3 van aarde (uitbreiding = 150m3 ..), te isoleren betonnen muren, 50 ° C moeilijk te onderhouden , efficiënte watersensoren, zeer fijne regeling en verplichte verwarmingsvloer, warm water dat de neiging heeft te stijgen, zal de begane grond oververhitten = isoleer de vloer ernstig van de begane grond ...

dus ging ik naar luchtsystemen, eenvoudig en rudimentair, weinig risico op vorst, lekken helemaal zonder zwaartekracht, luchtsensoren OF veranda OF plat dak met stalen tank of een mix van deze 3-oplossingen om l hete lucht
slechts één ventilator, in feite een super VMC ..., drie keer minder volume grond om uit te graven (25 tot 30M ..) geen dure afdichting ... enz ...
0 x
Zon + massa + ruimte, de sleutels tot bioklimatisme.
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 12/08/08, 19:13

Ja, ik begreep dat je bij een roltunnel (3 m diep) niet moet isoleren. Het zit in een traditionele pc (1 m diep) waar het nodig is om ervoor te zorgen dat de isolatie tussen het huis en de stroomgebieden wordt versterkt (en niet 'de leidingen' zelf isoleren, zoals ik het schreef :( ), anders kan de warmte-uitwisseling tussen putten en huis ongunstig zijn.

De reden waarom ik geïnteresseerd was in waterberging, is dat ik in een rehab-project al een onderste 2 m-put heb, 2,2 m breed aan de bovenkant, 1,8 m aan de onderkant, 25 m lang. Dit kleine volume is een oude mestput.

Ik was van plan om vijvers te bouwen voor de fytopurificatie van grijs water uit twee huizen (ongeveer 1000 liter per dag).

Een deel van de put moet daarom gedeeltelijk worden gevuld om bodemhoogten te creëren die gunstig zijn voor de ontwikkeling van verschillende zuiverende soorten. In volgorde: gemeenschappelijk riet, jagerskoorts, moerasiris en watermunt, het laatste bassin en kan bestaan ​​uit waterlelies en hyacinten.

De maximaal acceptabele temperatuur zou dan ongeveer 38 ° C zijn.

Voor mij is het op dit element geen tussenseizoenopslag, eerder intersemaine. Vochtig twee weken bijzonder koud of heet.

Ik probeer een kleine schets, het kan je helpen commentaar te geven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 23/08/08, 15:52

Ik heb het idee opgegeven om dit volume te behandelen, sorry, het project zal een ander gezicht hebben.

A priori enkele kiezelsteentunnels onder een kas. Helaas is de oriëntatie niet gunstig voor de kas. Ik heb 77 m2 van beglazing mogelijk zuid-zuid-oost en 190 m2 van gevel west-zuid-west! De eerste is nuttig maar met een beperkt zicht, de tweede is zeer interessant voor het zicht maar met een aanzienlijk risico op oververhitting in de zomer. Eindelijk kunnen het dak en deze 120 m2 het mogelijk maken om een ​​luifel te installeren waarbij sommige zonnecollectoren de zonwering vervangen.

Ik dacht even om de 120 m2 van de kas te exploiteren met een roltunnel eronder en een afwerking van de verpakte aarde om direct te profiteren van de verliezen van de voorraad (de kelder) in de winter en de kas in de zomer te koelen ( oververhitting vanwege de zuidwestelijke oriëntatie).

Vandaag vraag ik me af of het simpele feit van beglazing minus de west-zuidwestgevel niet kan voorkomen dat beide oververhitting in de zomer voorkomen, en de behoefte aan herstel van calorieën in de winter (tunnel naar kiezelsteen) en tegen lagere kosten (stro-isolatie bij 10 € / m² in plaats van beglazing bij 400 € / m²!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 28/08/08, 21:07

Het is het verhaal van een man die een "Canadese" kiezelput heeft gemaakt

na 2 jaar moest de man zijn installatie verlaten zodat alle soorten bacteriën zich in zijn ontoegankelijke bouwinstallatie hadden verspreid

Moraliteit, het is niet nodig om dit type put direct te gebruiken, maar om langs een dubbele stroomwisselaar te gaan; plotseling, met de verliezen van de wisselaar en de extra kosten, valt de rente van dit systeem in het water
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 74-gasten