Een zonne thuisbasis van bijna autonome thermische buffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79327
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 30/05/08, 12:04

Capt_Maloche schreef:Ja, ik ben minder dol op beton sinds ik hoorde dat de silica (zand) die in de materialen werd gebruikt licht radioactief was

maar ik kan geen betrouwbare bron vinden om dit te bevestigen.


Shit zal alle bruggen en parkeerplaatsen en gebouwen moeten vernietigen...: Mrgreen:

Capt_Maloche schreef:Voor het onderwerp, we hebben er geen gelijk in Toff?


Ja, maar verloren in een andere weliswaar dichtbij maar niet 100% specifiek voor grootschalige opslag van calorieën :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 01/06/08, 23:59

Sorry, ik heb de e-mail gemist die me antwoorden gaf... vandaar een kleine vertraging bij het beantwoorden

De groene link futura-science bevat berichten van een zekere Herakles. Op alle forums waar ik werk zag over kiezeltunnels in Frankrijk, was hij aanwezig. En elke keer was hij de enige die kon praten over feedback op echte huizen. Hier zijn de verschillende berichten die spreken over opslag tussen seizoenen en die de kiezeltunnel oproepen. De eerste is de meest interessante:
http://forums.futura-sciences.com/showt ... %E9pass%E9
http://forums.futura-sciences.com/showt ... %E9pass%E9
http://forums.futura-sciences.com/showt ... %E9pass%E9

Wat de efficiëntie betreft, lijkt het erop dat het in de praktijk mogelijk is om de verwarming van de kamers boven de tunnels met 3 maanden uit te stellen. Het zou nodig zijn om het verbruik te evalueren van ventilatiesystemen die de hele zomer werken om calorieën te vullen en een deel van de winter in bypass om te profiteren van het broeikaseffect. En vergelijk het meerverbruik van vmc met het vermeden verbruik van verwarming. Ik heb geen cijfers van de voltooide huizen, ik probeer contact op te nemen met Herakles, of vind ze allemaal op de forums...

Ik weet dat soortgelijke prototypes zijn gemodelleerd en getest door INSA Toulouse en een Zwitserse universiteit, voor kassen of collectieve gebouwen in plaats van woningen. Hier zijn twee scripties: http://thiers.stephane.free.fr/repindex/TP2007.pdf
http://www.unige.ch/cyberdocuments/thes ... these.html

Helaas had ik geen tijd om ze genoeg te lezen om een ​​samenvatting te maken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 03/06/08, 10:13

OK,

Het is als een Canadese put met meer traagheid, ik ben verre van overtuigd, want er is niets anders dan de aarde om de traagheid van de kiezels te "laden", je moet het vergelijken met het uitwisselingsoppervlak en de thermische transmissiecoëfficiënten van de beschikbare aarde

Gemengde resultaten, want zodra de "lage" thermische capaciteit van de kiezels is uitgeput, zal er een latentietijd zijn om ze te "opladen", een periode waarin de put niet operationeel zal zijn

De scripties betreffen rekennota's voor lucht/aarde wisselaars zonder inwendig massatraagheidsvolume

Terwijl als er een sleuf wordt gemaakt op een diepte van 5m, de T° zo stabiel is (12-15°C constant) dat de jaarlijkse beoordeling zeer winstgevend is

De vraag is: laten de kiezelstenen, die een betere warmtedoorgangscoëfficiënt hebben dan de aarde, genoeg uitwisseling op aarde door om het verlies aan oppervlakte te compenseren?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
KRETA
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 24/07/08, 08:21
Plaats: toulouse




par KRETA » 24/07/08, 08:58

Het is als een Canadese put met een extra traagheid, ik ben verre van overtuigd omdat er niets anders is dan de aarde om de traagheid van de kiezelstenen te "laden",


Het is noodzakelijk om een ​​toevoer van hete lucht toe te voegen om de opslag voor kiezel+aarde op te laden

Op een diepte van 2.5 m is het systeem geschikt voor zomer-wintercycli, waarbij de faseverschuiving plaatsvindt over 3 maanden

in de zomer voorzien we het huis van airconditioning TERWIJL we de opslag opladen (8m3 kiezels + 250m3 aarde)

Aan het begin van de winter - d.w.z. 3 maanden na het einde van de opslagperiode - Eind augustus - bereikt de uit-fase warmte het niveau van de begane grondplaat en houdt een bepaalde warmte gedurende 2 tot 3 maanden vast

En tegelijkertijd wordt de frisse lucht op de kiezels voorverwarmd tijdens periodes zonder zon = nacht, wolken)

Tijdens zonnige winterperiodes is er directe verwarming van het leefgebied ZONDER door de kiezels te gaan (by-pass)

Aan het einde van de winter koelt de opslag af, maar tegelijkertijd worden de zonnige dagen langer en vult de zonnecollector (veranda, zonnedak, luchtcollectoren, enz.) het calorietekort met gedeeltelijke opslag in de muren en platen van de habitat als deze een hoge traagheid heeft.

Aan het begin van de zomer wordt deze koelcel gebruikt voor airconditioning terwijl de bewaarcyclus wordt hervat.

Evolutie van opslagtemperaturen op 2.5 m diepte:
Februari-maart = 16 tot 17°C
Juni/Juli=20~22°C
Augustus/september =24°~28°C of hoger, afhankelijk van de grootte van de sensor
December/januari =20°C~22°C

De kunst is om de tunnels parallel op 1.50 m van elkaar te plaatsen onder het hele oppervlak van de dijk, dus voor 100 m2 op één niveau, een totaal opslagvolume = 100 * 3 m = 300 m3 : Mrgreen:

Zijwaartse verliezen worden verminderd door isolatie rond de fundering (1.20 tot 1.50 m diepte)
0 x
Zon + massa + ruimte, de sleutels tot bioklimatisme.
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 24/07/08, 11:23

CRETE schreef:Op een diepte van 2.5 m is het systeem geschikt voor zomer-wintercycli, waarbij de faseverschuiving plaatsvindt over 3 maanden

in de zomer voorzien we het huis van airconditioning TERWIJL we de opslag opladen (8m3 kiezels + 250m3 aarde)

Aan het begin van de winter - d.w.z. 3 maanden na het einde van de opslagperiode - Eind augustus - bereikt de uit-fase warmte het niveau van de begane grondplaat en houdt een bepaalde warmte gedurende 2 tot 3 maanden vast

Evolutie van opslagtemperaturen op 2.5 m diepte:
Februari-maart = 16 tot 17°C
Juni/Juli=20~22°C
Augustus/september =24°~28°C of hoger, afhankelijk van de grootte van de sensor
December/januari =20°C~22°C

Zijwaartse verliezen worden verminderd door isolatie rond de fundering (1.20 tot 1.50 m diepte)

Hallo,

In principe isoleren we de benedenverdieping om verliezen in de winter te beperken, in dit geval gebruiken we de traagheid van de berging, ik weet het niet precies, maar waarom niet?

de T° die u gedurende het jaar geeft, liggen dicht bij het profiel van de T° op de grond zonder ontwikkeling:
Beeld

u lijkt uitgerust te zijn met dit systeem, wat is de oppervlakte van het huis, de hoeveelheid energie die per jaar wordt verbruikt (verhouding in kw.h/m²), welke luchtstroom gebruikt u voor de verse lucht (laag of hoog, wat is de aard van de isolatie op de buitenmuren?
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
KRETA
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 24/07/08, 08:21
Plaats: toulouse




par KRETA » 24/07/08, 12:00

Hallo,

de grafiek die u plaatst, komt in feite overeen met een gebruik in "Canadese bron" en daarbuiten

Een Canadees die in de zomer is "geboost" en ONDER het huis is geplaatst, gedraagt ​​​​zich anders, : Cheesy:

Het volstaat om de geel-oranje curve met 6 tot 8°C naar boven te verschuiven om een ​​idee te krijgen van de gemiddelde bewaartemperaturen bij gebruik tussen de seizoenen. : Lol:

Voorbeeld van het BRG-huis... waarvan ik de architect ben (1999) na andere realisaties tussen 83 en 2000

125m2 oppervlakte
veranda op het zuiden met bebouwd oppervlak (dak + ZO en ZO verticale wanden) = 36 m2
variabele luchtstroom van 150 tot 1200m3/h = 's nachts = VMC stroom
overdag in de volle zon = directe verwarming OF opslag tussen 600 en 1200m3/h in lus tussen veranda en berging of interieur

RTH wanden (r van 3.3) steenwol: 20cm op het dak
omtrekisolatie door RTH begraven meer dan 0.80 m, zware inertie door binnenwanden in spaanplaat bedekt met bakstenen in de woonkamer

behoeften geschat door GEFOSAT = 29 KWH/m2/jaar maar in werkelijkheid, door onzin van de timmerman-dakdekker, dak met grote koudebruggen die moeilijk te herstellen zijn - (de klant wilde geen juridische stappen ondernemen) :onheil:

we zitten op 50kwh/m2/jaar met 19€ per maand EDF+GDF+4 kubieke meter hout met een matig efficiënte inzet

Hier is de link naar het GEFOSAT-rapport

https://www.econologie.info/share/partag ... gaRUUk.pdf

Tot snel ..
0 x
Zon + massa + ruimte, de sleutels tot bioklimatisme.
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 24/07/08, 12:41

Gezien het rapport, zeer goed de variabele stroom op de frisse lucht
Boven de 7°C, een verschil dat vaak wordt waargenomen in ruimten met airconditioning, bestaat er een risico op ademhalingsproblemen
Ja goed :D

een recent artikel beperkt de binnentemperatuur in de zomer sowieso tot 26°C

Ik zou nog steeds de voorkeur geven aan de "high flow" Canadese bron geassocieerd met een dubbele stroominstallatie

Zeker de serre of veranda op het zuiden

Eventueel zonne airconditioning en gemengde SWW/Verwarming collectoren op wateropslag

Verwarming middels vloerverwarming natuurlijk

Ik moet nu kijken of er in mijn project ruimte is voor opslag van kiezelsteentjes :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
KRETA
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 24/07/08, 08:21
Plaats: toulouse




par KRETA » 24/07/08, 12:59

DF misschien overbodig in gematigde streken in Frankrijk.. :?

inderdaad, de lucht die uit de "gebooste" pc komt, riskeert integendeel te worden gekoeld door de muffe lucht van 20 ° C via een wisselaar die duur is en die slechts 4 van de 12 maanden zal worden gebruikt, tenzij je in de Elzas of in de moezel woont .. of op grote hoogte, nee

airconditioning op zonne-energie = door de "kiezeltunnels" omdat in juni juli de T° van de dijk nog laag is (15 tot 17°C... :schok: )

-solar warm water .. waarom wil je in godsnaam panelen die moeilijk te onderhouden zijn en de huid van Efeze kosten??

Lange tijd heb ik altijd een lucht-water wisselbatterij gekoppeld aan het luchtcircuit bovenaan de veranda of de luchtsensor, het is in feite een kwestie van een warmwater-luchtverwarmer "ondersteboven" bedienen ... we doen hetzelfde in de VS (ik weet niet waar ik deze link in godsnaam heb geplaatst, maar hij staat op Futura)

uiteindelijk is dit systeem coherent en kan het worden gekoppeld aan een houtkachel, een elektrische batterij, een geforceerde gasboiler, enz.

En geen vloerverwarming... of een verwarmingsmuur van ruwe aarden stenen, gekoppeld aan een houtkachel of een watersensor...


BRG huis = Beeld
0 x
Zon + massa + ruimte, de sleutels tot bioklimatisme.
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 24/07/08, 14:59

CRETE schreef:DF misschien overbodig in gematigde streken in Frankrijk.. :? inderdaad, de lucht die uit de "gebooste" pc komt, riskeert integendeel te worden gekoeld door de muffe lucht van 20 ° C via een wisselaar die duur is en die slechts 4 van de 12 maanden zal worden gebruikt, tenzij je in de Elzas of in de moezel woont .. of op grote hoogte, nee

het kon me niet schelen, :D , Nou ja, maar niet zomaar een CTA, je moet nu een uitschakelbare roterende wisselaar nemen, van het type SWEGN of GEA of andere http://www.swegon.com/swegon/templates/ ... 16161.aspx de wisselaars hebben een rendement van 90%, en met dit type installatie vertegenwoordigen de verliezen op de verse lucht niets meer gedurende het jaar,
Ik reden ook voor Noord-Frankrijk

CRETE schreef: airconditioning op zonne-energie = door de "kiezeltunnels" omdat in juni juli de T° van de dijk nog laag is (15 tot 17°C... :schok: )

Zoals een flinke Canadese bron die het mogelijk maakt om te blazen bij 14°C : Cheesy: Ik ben dit aan het uitrekenen, de kanalen moeten 5m diep geplaatst worden, ik zie ze duidelijk aan de rand

CRETE schreef:-solar warm water .. waarom wil je in godsnaam panelen die moeilijk te onderhouden zijn en de huid van Efeze kosten??

Ik hou van de formule :D, het is waar dat ik voorstander ben van directe straling, de beglazing wat, maar in dit geval niets op te slaan op korte termijn (enkele dagen), hier zijn de sensoren nuttig, en het onderhoud van een sensor is beperkt

CRETE schreef: -Lange tijd heb ik altijd een lucht-waterverversingsbatterij gekoppeld aan het luchtcircuit bovenaan de veranda of de luchtsensor, het is in feite een kwestie van een warmwaterboiler "ondersteboven" bedienen ... we doen hetzelfde in de VS (ik weet niet waar ik deze link in godsnaam heb geplaatst, maar hij staat op Futura)

Ah? maar we kunnen niet hopen op meer dan 40°C aan de top van dit type volume als we er een beetje van willen profiteren, en met een verlies op de uitwisseling van ongeveer 10°C om redelijk te blijven, is het een voorverwarming op 30° die wordt overwogen... in de zomer, in de winter veel minder

CRETE schreef:En geen vloerverwarming... of een verwarmingsmuur van ruwe aarden stenen, gekoppeld aan een houtkachel of een watersensor...
BRG huis = Beeld

De verwarmde vloer is interessant vanuit het oogpunt van comfort, houd er rekening mee dat deze omkeerbaar is, de moeilijkheid blijft om hem te leveren vanuit een nader te definiëren opslag

De oplossing van kiezelstenen is interessant omdat de uitwisseling met lucht goedkoop kan worden gedaan, en ik zou een zeer groot geïsoleerd volume onder de lage vloer van het huis zien (ongeveer 150 m3 met een vullingsgraad van 70%) om de zomer te accumuleren, en we kunnen ons alle mogelijke externe bronnen voorstellen om "de belasting" te versterken: buitenlucht, zonnecollectoren, veranda...

het huis moet van buitenaf sterk geïsoleerd zijn om een ​​aanzienlijke thermische inertie binnenin te behouden

Aan de kant van de berekening, stel je een zeer goed gemaakt huis voor van 75m² op de grond op 2 niveaus met 35% beglazing, met U-coëfficiënten van de muren van 0.2 W/m².k en beglazing van 1.2 W/m².k

- De maximale verliezen bij -7°C zouden rond de 3KW zijn (exclusief frisse lucht, exclusief zonneschijn en interne verlichting, apparatuur, laten we het worstcasescenario nemen, rotte en ijzige winter)
- ofwel een luchtstroom met een blazen bij 26°C voor 19°C binnen van maximum 1200m3/h (nou ja, we komen hierop terug :D )
- d.w.z. een maximaal vermogen voor het verwarmen van verse lucht (-7°C tot 26°C de verse luchtstroom vrijwillig beperkt tot 200m3/h) van 2.3 KW

Een maximaal saldo van ongeveer 5KW alles bij elkaar, exclusief diverse bijdragen, zonne-energie, interne enz... wat ons volgens de berekening van de DJU = 7400 KW.h voor het jaar of toch 26 KJ oplevert

Dus laten we eens kijken wat ons kiezelbad ons zou kunnen bieden:
de soortelijke warmte is ongeveer 2KJ/Litre.k
het "vulpercentage" van 70% geeft ons 150 x 000 x 0.7 = 2 KJ/K en nemen een effectieve delta T van 210°C, d.w.z. 000 KJ beschikbaar

dat wil zeggen dat zelfs 150 m3 kiezel slechts in 1/20 of 4% van de jaarlijkse verwarmingsbehoefte zal voorzien, en 8% als ik speel op een delta T van de massa van 12°C

Ik heb in het rapport niet gezien welk % van de verwarmingsbehoeften in het jaar dit type opslag met zich meebracht

de Canadese bron is goed :D
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 25/07/08, 09:34

Het type hut dat ik hierboven heb beschreven, zou ongeveer 50 KW.h per m² per jaar moeten zijn

Desalniettemin kunnen we inschatten dat de "kiezelput" in de winter iets meer gebruikt zal worden, dus laten we aannemen dat de T° van de "put" zakt naar 10°C

dit geeft ons 150 x 000 x 0.7 = 2 KJ/K met een effectieve delta T van 210-000°C, d.w.z. 26 KJ beschikbaar voor 10 KJ nodig

In dit meer waarschijnlijke geval, afhankelijk van de behoeften, zal de 150 m3 kiezels 1/8 of 13% van de jaarlijkse verwarmingsbehoefte dekken

BOF, de kool hoeft niet mee, dat zou het jaarverbruik per m² op ongeveer 43 KW.h/m² brengen, met een Canadese bron kunnen we net zo goed

Heb ik het fout?
Wat waren de resultaten op het gebouw dat u hierboven beschreef? je vertelde me 50 KW.h/m² met een dakstoring, zijn deze lineaire verliezen zo belangrijk?

Ik denk dat het moeilijk zal zijn om onder de 50KW.h/m²/jaar te komen

als je ideeën hebt, zou ik graag met je willen werken aan verschillende oplossingen, ik heb er 2 of 3 die je zouden moeten interesseren
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 228-gasten