Thermische zonne-energie: een referentiesite

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 10/04/06, 12:20

Cuicui :pijl:

De Giordano-sensoren zijn voorzien van absorbers van buizen voorzien van radiatorvinnen, naar mijn mening eenvoudig te vervaardigen. De absorbers zijn altijd matzwart gelakt.


Hoe zie jij de vervaardiging van vinnen en de verbinding met de buizen? Matzwarte verf kan "hoge temperatuur" spuitverf zijn of liever een pot van n kg kopen en aanbrengen met een roller of kwast? omdat met de bom: 1 - erg duur; 2 - we verliezen veel tijdens het spuiten.

Bedankt voor je lampen : Idee: : Mrgreen:
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 10/04/06, 14:37

Vinnen: dunst mogelijke koperplaat (prijs en gewicht) breedte bijvoorbeeld 12 cm. Steek de koperen buis met een diameter van 10 mm in het midden, bevestig deze op bepaalde plaatsen of geheel met tinsoldeer. Zo'n element kan de gewenste lengte hebben. Mijn absorbers zijn bijvoorbeeld 2,50 m lang. We krijgen de gewenste breedte door meerdere van deze elementen naast elkaar te plaatsen. De verbinding wordt aan de boven- en onderkant gemaakt met koperen Ts. Voorzie bochten om indien nodig losse elementen te kunnen los- en opnieuw solderen, of verwijderbare verbindingen.
Matzwarte hittebestendige verf (bijvoorbeeld voor kachelpijpen) werkt heel goed, met een roller of kwast. Maar omdat koper van nature donkerder wordt tijdens het oxideren, is verf niet eens nodig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 10/04/06, 16:02

Wat betreft de aansluiting is het noodzakelijk (zodat het debiet in elke leiding vergelijkbaar is) de volgende montage te gebruiken:

......,-------------------------->
...../ / / / / / /
..../ / / / / / /
>------------'

Het water legt dus dezelfde afstand af, ongeacht de gebruikte buis, en de stroomsnelheden zijn in elke buis in evenwicht.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 10/04/06, 16:54

Nog maar net (zoals een radiator van een centrale verwarming). Zorg voor collectoren met voldoende diameter (oppervlak ongeveer gelijk aan de som van de oppervlakken van de verticale buizen).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Castor
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 127
Inschrijving: 06/04/06, 22:15
Plaats: Frankrijk: IDF




par Castor » 10/04/06, 22:58

Goedemorgen.

Ik wil graag uw mening over een idee:

Het is gebruikelijk om onderaan de zonnecollector een koperen plaat te plaatsen. Koper is zwaar en duur.

Kunnen we deze koperplaat vervangen door een aluminiumplaat, goedkoper, lichter en met een vergelijkbare thermische geleidbaarheid? Probleem: aluminium is niet compatibel met koper wat betreft corrosie (en lassen).

Ik weet niet of je de platen kent die we tussen elektronische componenten en hun koellichamen plaatsen (niet de mica-platen, de nieuwe die een soort flexibel teflon zijn).

Mijn vraag is of we niet hetzelfde principe zouden kunnen gebruiken, met koperen leidingen, een dikte om het thermische contact te verbeteren, en dan een aluminium plaat. Met een strakke verbinding door middel van een kraag zou de uitbreiding dit kunnen doen, de sensor zou lichter zijn dankzij het aluminium, en zeker goedkoper.

Wat denk jij?
0 x
Wetenschap begint met nieuwsgierigheid.
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 11/04/06, 11:21

Wat denk je van vacuümsensoren; op basis van deze preciezere informatie vraag ik me af of dit niet de juiste oplossing is

De grote concurrent; de platte sensor bestaat al heel lang en heeft drie fundamentele verschillen die hem naar onze mening veroordelen tot snelle overweldiging door vacuümsensoren.

1. De prestaties zijn enorm afhankelijk van de invalshoek van de zon. Hij blijft zeer krachtig als de zon er precies voor staat. In andere gevallen, die het grootste deel van de dag in beslag nemen, is het veel minder effectief. Omdat de vacuümbuizen cilindrisch zijn, zijn ze altijd precies naar de zon gericht.

2. Ze bereiken snel een temperatuurdaling. Boven de 60°C beginnen ze evenveel energie te verliezen als ze winnen. Dus voor een tank met dezelfde capaciteit zullen de platte sensoren veel energie nodig hebben om de tank boven de 60°C te brengen, onze sensoren zullen dit fenomeen tegenkomen rond de 120°C.

3. Een afhankelijkheid van de buitentemperatuur. Platte collectoren hebben slechts één beglazing voor isolatie van de buitenomgeving. Hun prestatie daalt onvermijdelijk in de winter bij identieke straling. Dat is jammer, want juist in de winter hebben we de meeste calorieën nodig. De dubbele wand en het vacuüm van onze sensoren remmen dit fenomeen volledig af.

Wat is het typische gebruik van sensoren?

Vacuümcollectoren zijn verwarmingsmotoren, ze kunnen worden gebruikt voor de productie van warm water voor huishoudelijk gebruik, het verwarmen van huizen en zwembaden en binnenkort zonne-airconditioning (wanneer dit commercieel beschikbaar komt).


bron: www.chaleurterre.com/modules/news/article.php?storyid=5
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Avatar de l'utilisateur
rezut
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 191
Inschrijving: 01/12/04, 14:58
Plaats: Chalon sur Saône
x 2




par rezut » 11/04/06, 12:51

hallo cuicui

voor de vinnen zegt u dat 12 cm de breedte is van het voltooide element?
Betekent dit dat je elke 24 cm een ​​buisje plaatst? het is niet een beetje te ver uit elkaar
Ik dacht meer aan een buisje om de 8 a 10 cm dus vinnen 8 a 10 cm lang en wat zouden jullie voor de breedte gebruiken?
Ik heb de mogelijkheid om koperfolie van 50 mm of 80 mm (ep 0.5) te recupereren
Denkt u dat dit voldoende of te groot zou zijn?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten