kasverwarming warmtebuffer

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 29/12/14, 19:33

Bonsoir,

Buiten +10 voor -10 houden is erg goed en het voorkomt bevriezing!

Wat thermische zonnepanelen betreft, ik had er ook over nagedacht om er een paar te maken, maar ik denk dat het beter is om ze tweedehands te kopen.
Ik kocht er 7 op Le Bon Coin voor 100 € per stuk. Ze komen een beetje niet overeen, maar als ik tijd had moeten besteden aan het maken ervan, het kopen van de materialen, denk ik dat ze me veel meer zouden hebben gekost!
Ik neem aan dat je de forum APPER, daar kreeg ik het advies.
0 x
trouwe bever
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 23/10/13, 22:58




par trouwe bever » 06/03/15, 23:57

Hallo Cortejuan, alles,

Ik blaas dit draadje een beetje nieuw leven in, want als ik aan de kant van de kassenbouw niet veel vooruitgang heb geboekt, heb ik deze winter goede vorderingen gemaakt aan de kant van de warmtekrachtkoppeling en werk ik nu met 100% plantaardige olie.
Zie hier een nieuwe link over dit onderwerp:
http://www.oliomobile.org/viewsujet.php ... ad54c111f7

Ik kan dus hopen midden in de winter gratis calorieën te gebruiken om mijn kas te verwarmen door warmwaterbatterijen door de waterbufferreserves te laten lopen.

Om tot mijn kas te komen, ben ik echter gevorderd in mijn denken, zie de laatste pagina's van de hierboven genoemde links.

Dus ik denk aan een mix van aquaponics en permacultuur.

De aquaponics die mij verleidt, wordt gebruikt door deze link te volgen
http://ibcofaquaponics.com/
Het maakt het mogelijk, als ik het kort samenvat, om te cultiveren zonder te bukken, omdat het werkplan boven een bak met water is en de vissen die in dit water zwemmen kunnen eten.
Ik vond de video waarin de economische constructie van een aquaponics-systeem uit een plastic tank van 1000 liter te zien is, erg interessant.
Het enige wat mij stoort is om te zien dat de grond wordt vervangen door kleiballen.
Wat ik zou willen, is dat de grond die in de permacultuur wordt gebruikt, wordt geïrrigeerd volgens het principe van aquaponics.

Dus als iemand heeft gekeken naar een oplossing van dit type, ben ik erg geïnteresseerd in feedback.

Cortejuan, waar sta je in je werk?

Bien à vous.
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 04/04/15, 13:01

Bonjour à tous,

Met enige vertraging (?) reageer ik. Mijn systeem gedroeg zich deze winter heel goed, maar volgens het principe dat de beste energie de energie is die we niet verbruiken, heb ik de gevel en de minder aan de zon blootgestelde zijde van januari tot half maart geïsoleerd met een mes en groef van 4 cm geëxtrudeerde polystyreen panelen.

Geen overconsumptie dus.

Alleen een probleem, een ventilator die soms niet startte, waarschijnlijk was de elektrische belasting van de schakelende voeding te laag en startte deze niet. Ik heb het vervangen door een sterkere en efficiëntere.

Ik heb nog niet besloten of ik de thermische sensorcomponent wil toevoegen, ik moet nog nadenken...

Hartelijk
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 17/05/15, 00:56

0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6




par cortejuan » 10/12/15, 10:30

Hallo het bedrijf,

nieuws over mijn installatie. Zoals ik had uitgelegd, heb ik de verwarmingsleiding van de kas gescheiden van de verwarmingsleiding van het water van de thermische pad van 2000 liter. Hiervoor had ik een pomp van 370 W geïnstalleerd waarvan bekend was dat hij permanent kon draaien (messing turbine) en gekoppeld aan mijn ketel. Het idee was min of meer goed omdat aan de ene kant vanaf 40 graden de pomp die bij de tanks was geplaatst uitviel omdat de temperatuur de veiligheidsinstructie overschreed, aan de andere kant tijdens de onderhoudstests in de zomer de pomp stopte sinds april wilde niet herstarten (vastlopen) niet vervelend als je gemakkelijk toegang hebt, erg ingewikkeld als je de isolatie moet openen om een ​​schroevendraaier op de as te geven...

Dus verandering van voet, ik heb de pomp vervangen door een CV-circulatiepomp buiten geplaatst (in een geïsoleerde doos). Om het risico van bevriezing en oververhitting te voorkomen, heb ik twee bolthermostaten aan deze circulatiepomp gekoppeld, die bij 3 graden en bij 40 graden activeren. Dus als ik vergeet de circulatiepomp te starten wanneer ik een vuur aan het maken ben (ik ben erg duizelig) wanneer het water dat uit de ketel komt ongeveer 60 graden bereikt (40 buiten), wordt de circulatiepomp geactiveerd. Idem als het water in de ketel nul graden bereikt, schakelt de circulatiepomp in en stuurt lauw water naar de ketel.

Het werkt allemaal probleemloos. De circulatiepomp heeft een vermogen van ongeveer 30 watt en draait op gemiddelde snelheid (3 snelheden). Het enige probleem is het risico op cavitatie door het ontbreken van druk in het circuit (0.1 bar) maar goed, we doen het ermee.

Sinds deze aanpassing ben ik erg stil, ik start een uitbraak en de circulator en ik laat hem de hele uitbraak draaien. In ongeveer 3 uur tijd win ik 10 graden in mijn 2000 liter. Dus ik lanceer de uitbraak wanneer de watertemperatuur daalt tot 20 graden (zoals vanochtend), rond 17 uur, het water zal 40 graden of meer zijn en ik zal 2,3 of 4 dagen zacht zijn, afhankelijk van de buitentemperatuur.

Een ander punt, de installatie is van alle kanten samengesteld uit verschillende thermostaten (gereguleerd in verwarming, geregeld in airconditioning, enz.).

Ik zal alles vervangen door een enkele driver met behulp van een Arduino-microcontroller. Hierdoor kan ik alleen een thermostaat implementeren die het systeem regelt, de noodradiator enz. Bovendien zullen mijn ventilatoren niet langer alles of niets draaien, maar kan ik hun snelheid moduleren. Op deze manier wordt voorkomen dat de verwarming te vaak aan en uit gaat bij een hoge buffertemperatuur.


De volgende stap is de thermische zonnecollector, die rijpt in mijn hoofd...

Hier ben je ...

meer
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 17/02/16, 10:56

Hallo,

hier ben ik weer met een adviesvraag;

In principe werkt alles naar wens, dat gezegd hebbende, ik verbruik nog steeds te veel energie (ook al is het teruggewonnen hout of iets anders). Mijn kas verbruikt 's nachts gemiddeld tussen de 12 en 15 kWh als de buitentemperatuur 0 graden is en de binnentemperatuur 9 tot 10 graden is. Dit brengt me ertoe om elke 2 of XNUMX dagen een vuur te maken, het is niet erg pijnlijk, want als het vuur eenmaal aan is, zorg ik alleen voor het opladen van de ketel zonder me zorgen te maken over schoten of vertragingen dankzij de thermische buffer.

Dat gezegd hebbende, de beste energie is die welke we niet verbruiken, ik denk aan het verbeteren van de isolatie. Voor nu, in de winter, is de kas inwendig geïsoleerd met noppenfolie. De achterste verticale wand (in de schaduw) en een van de twee gevels zijn aan de buitenkant beschermd met 4 cm geëxtrudeerd polystyreen. De afname in helderheid compenseer ik met blauw-rode LED-lampen. Dat alles is verwijderd uit de maand april.

Ik probeer daarom te voltooien met externe isolatie in de vorm van een polystyreenplaat van 3 tot 5 mm dik met een gemetalliseerde voorkant.

Dit laken zou voor de nacht op het dak en de muren worden uitgerold.

Het moet dus sterk zijn, weerbestendig, gemakkelijk te rollen, enz.

Wat denk je ? Wat raadt u aan ? Ook als de bedachte oplossing heel anders is.

Oplossingen als het vervangen van de ramen door polycarbonaat interesseren mij niet. Ik wil de esthetiek van de kas behouden buiten de winterperiode.


Bij voorbaat dank voor uw suggesties.

Op de besturing door arduino ben ik goed gevorderd, een groot deel van de programmering is afgerond. De taak is nu om de laatste circuits te maken en vooral om de nieuwe installatie te testen.

Hartelijk
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 21/09/17, 17:20

Hallo,

na een lange desertie, hier is een feedback.

Het algehele systeem is niet veranderd, wat is geëvolueerd, is het beheer van de slavernij. Ik heb het apparaat dat bestaat uit meerdere thermostaten die zijn gekoppeld aan vermogensrelais volledig verlaten en ben overgestapt op Arduino. Alles is daarom opnieuw bedraad in de geest van een microcontroller. Na een paar problemen (blokkering van een ventilatormotor en ernstige oververhitting van sommige draden (plus een doorgebrande MOSFET)), werkt alles perfect.

Eerst stuurde ik de gegevens via een arduino nano + een NRF24-radiomodule naar een display in mijn huis. Niets te zeggen alarmfunctie, gegevens van de twee bufferreserves + temperatuur van de kas elke 5 minuten geregistreerd. Enige probleem, ik kon de gegevens niet opslaan om het te analyseren.

Onlangs heb ik gekozen voor een zender (arduino + NRF24) maar ontvanger (NRF24 + esp8266 + ThingSpeak) oplossing. Thingspeak is een tool voor het bekijken van gegevens die zijn opgeslagen in de cloud op internet. Iets preciezer, de temperatuurgegevens worden naar het Arduino-bord verzonden. Deze stuurt ze door naar de NRF24 radiomodule die een bereik heeft van enkele honderden meters (met externe antenne, 1km). Op ontvangstniveau detecteert een vergelijkbare module de gegevens en stuurt ze naar de esp8266-module. Die laatste werkt met het klassieke WIFI-protocol en kan dus communiceren met de livebox (of andere). Hieruit worden de gegevens via thingspeak over het net verzonden.

Waarom twee draadloze systemen end-to-end? omdat de esp8266-module in wezen bedoeld is voor huishoudelijk gebruik en dus een beperkt bereik heeft (enkele tientallen meters). Het is de nrf10 module die al het werk doet...

Dit is wat we als info kunnen verkrijgen, wetende dat voor de amateurs van mathlab alles is toegestaan ​​om de info digitaal te verwerken.

Beeld

Ik was het vergeten, een minpunt voor sommigen, je moet programmeren in de Arduino-taal, dus eigenlijk in C, C ++, maar er zijn veel kant-en-klare programma's op het net. Je hoeft ze alleen maar aan te passen (en te begrijpen). Ten slotte kan de esp8266-module worden geprogrammeerd in arduino-taal, dus als je weet hoe je met arduino moet omgaan, is esp8266 kinderspel.

Ah ja de prijs? Een paar euro voor de arduino nano en een paar euro voor de esp8266 modules Idem voor de mosfets en de paar relais.De duurste (en nog steeds) zijn de lcd-schermen.

bedankt voor uw geduld voor degenen die alles hebben gelezen.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: kasverwarming warmtebuffer




par Christophe » 21/09/17, 17:50

cortejuan schreef:Hallo,

na een lange desertie, hier is een feedback


Hallo,

Bedankt voor deze zeer interessante feedback! 8)
0 x
cortejuan
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 254
Inschrijving: 01/12/10, 19:34
Plaats: Franche-Comté
x 6

Re: kasverwarming warmtebuffer




par cortejuan » 16/11/17, 15:40

Hallo,

Hier is wat nieuws over mijn verwarmingssysteem. Onderstaande curven illustreren de werking tussen gisteren en vandaag.
Het was -1,4 graden buiten, ik houd de temperatuur op 9 graden.
Als de temperatuur in de kas overdag boven de 25 graden komt, starten mijn ventilatoren en mijn pompen (aangesloten op mijn twee buffers, onder de kas en buiten) en vangen de calorieën op terwijl de kas wordt gekoeld: in de winter is het nutteloos en zelfs ongezond als de dagtemperatuur te hoog is.

's Nachts geeft alleen de buitenste buffer van 2000 liter zijn calorieën af aan de kas.

We noteren op curve 2 de dagelijkse variatie van de temperatuur, we noteren de nachtelijke handhaving op 9 graden. De schommelingen zijn des te langer naarmate de temperatuur van de buffer daalt. De "bult" komt overeen met de zonnebrand van gisteren.

Op curve 3 zien we dat de temperatuur in de reserve onder de kas per thermosifon iets varieert, overdag iets stijgt en 's nachts daalt. Voorlopig is het te laag, (het is niet goed voor kille planten) de dompelaars die het op 15 graden hielden (nachtbedrijf) hebben de geest gegeven, ik verwacht andere sterkere.

Op curve 4 zien we de temperatuurdaling door de nachtelijke uitwisseling tussen de reserve en de kas. De snelle stijging vanmiddag is te danken aan het opstarten van de boiler die bij afwezigheid van de zon zorgt voor de benodigde hoeveelheid calorieën.

Kortom, mijn buitenste thermische pad varieert van 30 graden max tot 13 graden min. Als de nachten rond de nul graden zijn, houd ik het 3 dagen vol voordat ik weer een uitbraak krijg...

Een plus

Beeld
0 x
Alice29
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 20/11/17, 12:48

Opnieuw:




par Alice29 » 20/11/17, 12:50

cortejuan schreef:bedankt voor het antwoord,

Wat betreft de reserve, ik heb al (850 liter) en zonder wisselaarsysteem (radiator + circulatie) werkt het niet, ik heb het net meegemaakt. Een stroomstoring om de verwarming in mijn twee kassen te verwijderen, de buitentemperatuur was -8 en 's morgens wakker worden in de kas uitgerust met de reserve, het was -2 graden. In de aangrenzende kas zonder watertoevoer was het resultaat precies hetzelfde (-2 in de kas).

Wat betreft uw opmerking, het is waar en niet waar... Inderdaad, de temperatuur zal dalen (dit is ook het doel om thermische stress te voorkomen) maar de thermische efficiëntie van de kas zal aanzienlijk toenemen, want als de lucht in de kas 30 graden is terwijl het buiten nul graden is uitvaartverzekering, de verliezen zijn aanzienlijk (anders bleek het zoals in een goede sensor bij 70 graden of meer). Dus als ik de calorieën vang terwijl ze worden gegenereerd, zal de temperatuur dalen, waardoor de thermische efficiëntie van de kas toeneemt.

Eindelijk heel eenvoudig, ik heb geen toegang met een schop in mijn tuin, dus het begraven reservaat was gepland onder de kas, maar mijn nieren zeiden nee ...

Hartelijk

Maar bij koud weer kun je altijd overwegen om de kas af te dekken met wit plastic, tenzij het de plantages vernietigt.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 100-gasten