Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 05/02/23, 15:53

Christophe schreef:Winstniveau, als ik 2 maanden autonomie krijg (momenteel 7-8) en een paar honderd kWh pompen per jaar dankzij een beter temperatuurbehoud, dan is dat een geslaagde missie!

Je lijkt me erg optimistisch! Ik zou graag de berekeningen willen zien, zelfs vanuit de hoek van de tafel, waarmee u dergelijke winsten kunt overwegen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 05/02/23, 17:44

Er zijn op dit moment te veel onzekerheden... wordt over 1 jaar vervolgd... : Cheesy:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 05/02/23, 18:04

Christophe schreef:Er zijn op dit moment te veel onzekerheden... wordt over 1 jaar vervolgd... : Cheesy:


Er kan enige onzekerheid zijn over de mogelijke effecten van paraffine, maar er is geen onzekerheid over het feit dat uw buffertemperatuur een functie is van:
"KWh zonnewinsten - kWh verliezen - kWh verwarmingsverbruik".
Zoals rond half september of begin oktober, ik weet het niet en je kunt het corrigeren, je zet je verwarming aan en de zonnewinst neemt op dat moment enorm af, ik twijfel er niet aan dat de temperatuur van de buffer heel snel daalt ook al verliezen nemen ook af, misschien iets minder met hedging.
Ik denk dat je een inschattingsfout maakt door "statisch" te redeneren.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 05/02/23, 18:31

Ik weet niet wat het betekent om statisch te denken...Ik weet ongeveer (omdat het van jaar tot jaar varieert) de prestaties van het systeem...Ik zal binnenkort zien of het beter presteert of niet : Cheesy:

Maar gezien de afmetingen op de kommen bestaat er weinig twijfel over de prestatiewinst...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 05/02/23, 18:48

Christophe schreef:Ik weet niet wat het betekent om in statica te redeneren...


Je hebt gelijk, de term lijkt misschien een beetje obscuur... Het betekent (in mijn hoofd) verliezen inschatten onafhankelijk van wat er elders in het systeem gebeurt.
Bijvoorbeeld de mogelijke verliezen door verdamping, die wil je bestrijden met paraffine, in de praktijk hoef je je daar geen zorgen over te maken, laten we zeggen tussen begin mei en eind augustus, wanneer je geen verwarming nodig hebt .
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 05/02/23, 18:56

Van mei tot augustus zijn het geen 8 maanden geweest... kortom...
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 05/02/23, 20:45

Christophe schreef:Van mei tot augustus zijn het geen 8 maanden geweest... kortom...


Nee, niet "kort". Ik bevestig dat ik van mei tot augustus geen verwarmingsgerelateerd verbruik heb, zoals u.
Er zijn eigenlijk nog 8 maanden over waarin we waarschijnlijk zullen consumeren, over het algemeen heel weinig in april en september, dus laten we zeggen om 6 maanden te vereenvoudigen in onze breedtegraden, oktober tot maart.
Ondanks mijn vraag heb je hierboven geantwoord zonder de evolutie van de temperatuur van je tampon gedurende het jaar te kennen.
Misschien ken jij het het beste tussen oktober en maart? Gewoon om te weten of het aan de verwarmingsbehoeften kan voldoen?
Want als we het minstens 4 maanden van het jaar niet nodig hebben en het gewoon nog 3 of 4 maanden van het jaar niet beschikbaar is voor verwarming (zeg maar december/half maart), wordt het een beetje raar, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 05/02/23, 21:06

Ik zei het hierboven al: in de huidige configuratie ben ik 7 tot 8 maanden autonoom (met de buffer en zonne-energie) op SWW en verwarming (een nachtmerrie voor lobby's!)... de andere maanden betekent dit dat het op 20°C is of minder (minder dan 35°C voor SWW).

Momenteel, de slechtste tijd van het jaar, is het 18°C ​​​​(de enige huidige functie is om het SWW voor te verwarmen vóór de thermodynamische ballon en om een ​​zekere traagheid in de kelder te behouden...)

Dus als deze anti-verdampingstruc nog eens 2 maanden bespaart, zou ik blij zijn... in ieder geval bespaart het een paar kWh pompen en zorgt het voor hogere temperaturen in het middenseizoen en in de zomer!

En voor mij is de periode zonder verwarming niet van mei tot augustus: het is van ongeveer half maart tot half oktober, d.w.z. 5 maanden verwarming... en ongeveer 40% van de verwarmingsperiode wordt gemaakt op de buffer , er zijn 2 tot 3 maanden "toevoegingen" om dit te doen of de buffer is UIT ... ik zeg ruwweg omdat het natuurlijk afhangt van de zonneschijn (zeer slecht dit jaar sinds begin december .. ) en buitentemperaturen .. .
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2214
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 506

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par phil59 » 05/02/23, 21:27

Ik heb het al, ik zal geen enkel risico nemen met zo'n installatie.

Niets "in de tank" meer.
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9803
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2658

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par sicetaitsimple » 05/02/23, 22:12

Christophe schreef:Ik zei het hierboven al: in de huidige configuratie ben ik 7 tot 8 maanden autonoom (met de buffer en zonne-energie) op SWW en verwarming (een nachtmerrie voor lobby's!)... de andere maanden betekent dit dat het op 20°C is of minder (minder dan 35°C voor SWW).

De andere maanden, dus 4 tot 5, welke zijn dat?
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 131-gasten