Thermische buffer: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 27/01/23, 22:51

SebastianL schreef:Ik zie het nut niet in om > 1 mm was aan te brengen. Hoe dunner het is, hoe meer het in staat is om een ​​koepelvorm aan te nemen om het watervolume dat neerdaalt en het volume damp dat ontstaat door het dalen van het dak te absorberen.


Het doel is om een ​​homogeen oppervlak van was te creëren: het zien van de schaal met was met gaten van slechts 1.5 mm...1 mm is niet genoeg om de vloeibare was gelijkmatig over het hele oppervlak te verdelen...

Kortom, ik vraag me af waarom ik mijn reet breek als ik een video maak als niemand ernaar kijkt... :schok: :schok: :schok:
0 x
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 640
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 225

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par n.Chr. 44 » 28/01/23, 00:33

sicetaitsimple schreef:Maar persoonlijk heb ik tijdens mijn weinige professionele ervaringen nog nooit een wisselaar gezien, wat het ook is, beter of zoveel uitwisseling als hij vuil was dan wanneer hij schoon was .....


Nou, dat was het enige punt van mijn opmerking.

Nou... het blijkt dat ik helemaal geen professional ben.

Mijn opmerking is daarom waarschijnlijk waardeloos.
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par SebastiaanL » 28/01/23, 05:07

Christophe schreef:
SebastianL schreef:Ik zie het nut niet in om > 1 mm was aan te brengen. Hoe dunner het is, hoe meer het in staat is om een ​​koepelvorm aan te nemen om het watervolume dat neerdaalt en het volume damp dat ontstaat door het dalen van het dak te absorberen.


Het doel is om een ​​homogeen oppervlak van was te creëren: het zien van de schaal met was met gaten van slechts 1.5 mm...1 mm is niet genoeg om de vloeibare was gelijkmatig over het hele oppervlak te verdelen...

Kortom, ik vraag me af waarom ik mijn reet breek als ik een video maak als niemand ernaar kijkt... :schok: :schok: :schok:


Het is merkwaardig dat ik dit distributieprobleem helemaal niet had toen ik mijn test deed met kokend water, op de bodem van een lichtbak : Cheesy:
Ik had overal 1.5 mm oorsmeer.
Ik geef toe dat ik het gebakken ei-ontwerp niet heb gezien, was het een simulatie van de ozonlaag? Bovendien was het niet transparant zoals ik, heb je een goedkope Chinese wax? Ik heb blokken van 500gr die ik in winkels koop, misschien is het product puur (100% Chinees)
0 x
SebastiaanL
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 219
Inschrijving: 28/12/22, 21:21
x 104

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par SebastiaanL » 28/01/23, 05:24

sicetaitsimple schreef:
SebastianL schreef:De thermische geleidbaarheid van vloeibare paraffine is laag (0.152 W/mK)
De thermische geleidbaarheid van vaste paraffine is laag (0.2 W/mK)
De thermische geleidbaarheid van vloeibaar water is lager (0.6 W/mK)


Christophe 3 berichten hierboven: "En Seb beantwoordde de vraag: vloeibare was wisselt warmte beter uit dan water."
Wie te vertrouwen? :schok: :schok: :schok:


Verdorie, dan kunnen we zijn fout niet discreet corrigeren!
Ik liet me misleiden door de latente smeltwarmte, want in de praktijk verbrandt wax de huid mega beter dan water.
Ik heb me ooit een beetje verbrand met een technische was die smelt bij 105°C, kokend water is warme pis
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Obamot » 28/01/23, 06:41

SebastianL schreef:De thermische geleidbaarheid van vloeibare paraffine is laag (0.152 W/mK)
De thermische geleidbaarheid van vaste paraffine is laag (0.2 W/mK)
De thermische geleidbaarheid van vloeibaar water is lager (0.6 W/mK)
Geëxtrudeerd polystyreen (XPS) biedt zeer sterke thermische prestaties die variëren, afhankelijk van het blaasmiddel: van 0.035W/(mK), voor standaard thermische prestaties (gerecycled CO2-blaasmiddel) tot 0.029W/(mK) voor hogere temperaturen (blaasmiddel : HFK-gas).
we zitten dus in een verhouding van 7x.

Ik ga door met de redenering - zonder een reeds gemaakte keuze te willen beïnvloeden eh, het is gewoon om naar het einde van de logica te gaan (om mijn 'fouten' te begrijpen), en het echte nut van zo'n apparaat, dat een zeer lage waarde heeft, buiten beschouwing te laten kosten voor prestatie 6 tot 7x hoger dan behouden - om een ​​eenvoudige reden: de interseizoenopslag op ondiepe diepte (met een thermaal watertank) wordt bestudeerd door de ingenieurs van de ETHZ hebben dergelijke apparaten ontwikkeld bij het bouwen van funderingen zichzelf (dus het is niet triviaal) en meer met boren op (-)400m (hoewel het in kaart brengen van de Zwitserse diepte goed vordert voor dit andere onderdeel van de energiemix van de nabije toekomst)

Ik heb de video bekeken, het bewijst inderdaad dat het ZEER moeilijk (in principe onmogelijk) zal zijn om een ​​uniforme dikte op het oppervlak te garanderen over een constante van minimaal 1,5 mm met was of paraffine met een ∆⁰ van 50⁰C (jaarlijkse schommelingen tussen 20⁰C en 70⁰C).

Van wat ik begreep met de vinger* :D — na mijn zelfkritiek op het isolerende verlaagde plafond met een fijn laagje tussenlucht — is het dat dit apparaat niet zo perfect is, voor zover er toch verdamping zou kunnen plaatsvinden... en we zouden kunnen stellen dat het verlies in op de een of andere manier via deze luchtspleet. Het probleem is dat ik erover had nagedacht, maar tot dan toe terughoudend was geweest om SPX-panelen in direct contact met vocht te plaatsen, hoewel het materiaal van nature hydrofoob was (de expertbureaus hadden in het verleden bewijs geleverd, een erosie van de PE ingediend na een paar decennia...)

En daar bestaat de supereenvoudige technische oplossing: maak de SPX waterdicht, hij bestaat.
TECHNO BOND 3056 is een tweecomponenten, 100% vaste polyurethaanelastomeerlijm. Het is een thixotrope vloeistof met een lange verwerkingstijd en een rek van 300%. Deze lijm wordt veel gebruikt bij de montage van verschillende ondergronden zoals natuurlijke en synthetische rubbers op metaal, beton, kunststoffen, hout en composieten. Deze lijm is ook een waterdichte lijm die een zeer goede hittebestendigheid heeft.

FUNCTIES
Waterbestendig
Makkelijk te mixen
Bestand tegen grote temperatuurwisselingen
Thixotroop
Effectieve bevochtiging van oppervlakken
Gebruiksvriendelijk
Snelle polymerisatie
We kunnen nu de SPX waterdicht maken, dus het enige wat je hoeft te doen is deze gegroefde geribbelde panelen waterdicht te maken, ze aan de muur te plakken met polyurethaanschuim (het hecht heel goed aan alles en vooral aan de SPX)
ineens is het luchtdicht en geen verdamping meer... Probleem opgelost.

https://www.usimm.ca/comment-durcir-et- ... styrene-2/

* (omdat een vreemde gewoonte hier zou willen dat we in brand worden gestoken zonder te zeggen waarom)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 10:42

SebastianL schreef:Het is merkwaardig dat ik dit distributieprobleem helemaal niet had toen ik mijn test deed met kokend water, op de bodem van een lichtbak : Cheesy:
Ik had overal 1.5 mm oorsmeer.


Met kokend water is het mogelijk dat de reparatie beter wordt uitgevoerd, maar ik heb geprobeerd de geleidelijke opkomst van mijn tampon te simuleren... die nooit vertroebelt.

SebastianL schreef:Ik geef toe dat ik het gebakken ei-ontwerp niet heb gezien, was het een simulatie van de ozonlaag? Bovendien was het niet transparant zoals ik, heb je een goedkope Chinese wax? Ik heb blokken van 500gr die ik in winkels koop, misschien is het product puur (100% Chinees)


Ik weet niet wat het is, maar het is helemaal niet glad : Cheesy:

Dit zijn waxinelichthouders van Action…made in Belgium…geen idee van de samenstelling…

ps: Obamot ga je straf de hoek uit! : Mrgreen:
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par dede2002 » 28/01/23, 10:57

dede2002 schreef:
Christophe schreef:...
Misschien is er geen luchtinlaat, simpelweg omdat de druk daalt en de diameters van de leidingen voldoende zijn om het water onder invloed van de zwaartekracht te laten vallen?
...


Hoe kan water zinken als het volume niet wordt gecompenseerd door lucht?

...


Sterker nog, aangezien de hoogte 12m is. het water wordt gedwongen weer ongeveer 6 ms te dalen als er geen lucht binnenkomt. Het bovenste deel zou stoom onder vacuüm zijn...? (12m = 1.2 Bar, onmogelijk in depressie).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 11:22

Je berekening 6 ms niet begrepen?

De manometer aan de uitlaat van de pomp (onderkant) in bedrijf staat inderdaad op 1.2 bar...

Het waterpeil is ongeveer 1 meter lager dan de pomp.

Dus de daling is meer als 13 m...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par dede2002 » 28/01/23, 11:24

6 meter is ongeveer de maximale opvoerhoogte aan de zuigzijde. Daarboven is de depressie te sterk en verdampt het water.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Thermische pad: oppervlakteverdamping van heet water met olie of ander blokkerend product vermijden?




par Christophe » 28/01/23, 11:26

Ja, ik weet dat het de NPSH is, maar ik zie niet echt het verband met mijn bezorgdheid... kun je het anders formuleren?
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 137-gasten