Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par Christophe » 29/01/15, 21:44

Met de zware sneeuwval vroeg ik me af of er een gelijkwaardigheid was tussen mm regen en cm sneeuw?

Uiteraard zijn er verschillende soorten sneeuw, gekoppeld aan het soort vlokken, dus zeker niet dat een equivalentie factor ... bovendien is de sneeuw samendrukbaar;)

wetenschap-en-technologieën / sneeuwvlok-geometrie-volgende-t-en-vochtigheid-t13240.html

Krijg je vergelijkingen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/01/15, 00:10

Ik herinner me dat ik mezelf deze vraag stelde toen ik een kind was.

Dus liet ik op een avond een emmer buiten en mat de hoeveelheid water in vergelijking met het volume de volgende ochtend.
Het was prachtige lichte sneeuw. Ik had 1/10 e gevonden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 30/01/15, 09:53

Bedankt kleine olifant voor deze ervaring.

Een verhouding van 10 lijkt mij coherent, ja ... maar ik denk dat het nog hoger kan zijn
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/01/15, 11:05

Statistieken geven een gemiddelde van 110 kg / m³, met een standaardafwijking van 40 kg die het verspreide karakter van dit criterium bevestigt. De verhouding tussen de hoogte van water in een sneeuwmeter van de massa van sneeuw en de hoogte gemeten op de grond van deze sneeuw wordt dus vaak gegeven als 1 mm per 1 cm (1/10 verhouding). Uit Canadese en Amerikaanse studies blijkt echter dat deze verhouding varieert tussen 1/3 (zeer hoge temperatuur) en 1/30 (zeer koud weer) 10.


Ik raad je eigenlijk het hele artikel aan:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Neige
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 30/01/15, 12:30

0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par Christophe » 09/12/20, 22:37

Het heeft de afgelopen dagen goed gesneeuwd in Tirol ... hoeveel mm regen is equivalent?



0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par Exnihiloest » 10/12/20, 22:35

Christophe schreef:Met de zware sneeuwval vroeg ik me af of er een gelijkwaardigheid was tussen mm regen en cm sneeuw?

Uiteraard zijn er verschillende soorten sneeuw, gekoppeld aan het soort vlokken, dus zeker niet dat een equivalentie factor ... bovendien is de sneeuw samendrukbaar;)

wetenschap-en-technologieën / sneeuwvlok-geometrie-volgende-t-en-vochtigheid-t13240.html

Krijg je vergelijkingen!

De methode. Voor elke sneeuw is het voldoende om er een goed gekwantificeerd volume van te nemen, bijvoorbeeld een cilinder van sneeuw met straal r, over zijn gehele dikte h, en te smelten.
Als d de dichtheid van sneeuw is (d <1), V is het volume, P is het gewicht, dan is P = V * d = pi * r² * h * d.
De gesmolten sneeuw geeft een hoogte h 'van water, zelfde gewicht P, d = 1 dus P = V = pi * r² * h', dus h '= h * d.
Het is duidelijk dat de hoogte van het water h 'equivalent aan een hoogte van sneeuw h gelijk is aan h vermenigvuldigd met de dichtheid van de sneeuw (ik heb de berekening gedaan, maar het was vanaf het begin triviaal). Het blijft om de dichtheden van de sneeuw van de verschillende variëteiten vast te stellen door de omgekeerde handeling te verrichten door h en h 'te meten.
0 x
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par ENERC » 11/12/20, 19:38

Christophe schreef:Het heeft de afgelopen dagen goed gesneeuwd in Tirol ... hoeveel mm regen is equivalent?

https://www.cactus2000.de/fr/unit/masssno.php
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79361
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par Christophe » 11/12/20, 20:33

Al hierboven gegeven :)

Tussen mm verse / poedersneeuw en mm regen zit een factor 10 tot 20 ...

Dus als wat begin november in het zuidoosten in de regen viel (500 mm regen) in de winter was gevallen in de vorm van sneeuw, zou het in een paar uur tijd 5 tot 10 m sneeuw hebben gegeven! : Mrgreen: : Mrgreen:

De 2 m sneeuw in Tirol van een paar dagen geleden is dus erg speels! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Weer: gelijkwaardigheid tussen mm regen en sneeuwval?




par Exnihiloest » 11/12/20, 21:16

Christophe schreef:Al hierboven gegeven :)
...

U stelde de vraag om de animatie op het forum ?
Omdat daar normaal gesproken een ingenieur ...
Ik denk dat het op het certificaatniveau van de jaren 1920 had kunnen zijn.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 229-gasten