Kritisch kijken naar zetetics

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Exnihiloest » 15/03/19, 09:47

izentrop schreef:
Exnihiloest schreef:Omdat zetetics, door rationeel denken en de kunst van het twijfelen nog pragmatischer toegepast dan door de wetenschappelijke methode, gemakkelijk de ijdele beweringen van het obscurantisme en het paranormale kan ontmantelen.
Maar ook de ontkenningen van klimatosceptici : Mrgreen:


Juist de kunst van het twijfelen en het uitoefenen van de rede kunnen leiden tot een mening die afwijkt van die van de meerderheid. Terwijl de volgeling van complottheorieën ze overal zal tegenkomen en de obscurantist systematisch een selectiebias zal aannemen ter ondersteuning van zijn doordrenkte wetenschap, zal de zeteticus over het algemeen de mening van de wetenschappelijke consensus zijn. Maar een wetenschappelijke consensus is geen absolute waarheid, zoals we in het verleden hebben gezien, en de zeteticus kan soms een afwijkende mening hebben, om gedetailleerde redenen die hij kan verklaren.

Als het voldoende zou zijn, zoals u lijkt te denken, om altijd de mening van de meerderheid te hebben die gelijk heeft, of zoals onze obscurantist, een mening die systematisch in strijd is met de vermeende wetenschappelijke consensus die door de samenleving wordt gepresenteerd, dan zouden we niet langer een poging tot onderscheiding door het gebruik van de rede nodig hebben. Alles zit in de nuance en elk specifiek geval moet worden behandeld volgens zijn specifieke kenmerken.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Janic » 15/03/19, 10:08

goed gedaan, goed gedaan! Het enige wat je hoeft te doen is het op jezelf toe te passen!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Exnihiloest » 15/03/19, 18:52

Janic schreef:goed gedaan, goed gedaan! Het enige wat je hoeft te doen is het op jezelf toe te passen!

Het is al lang gedaan.
Ik zal natuurlijk niet dezelfde inspanning van je vragen, het zou wreed zijn, ik ben me bewust van de grenzen van elk.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Janic » 16/03/19, 08:37

door Exnihiloest »15 / 03 / 19, 19: 52
Janic schreef:
goed gedaan, goed gedaan! Het enige wat je hoeft te doen is het op jezelf toe te passen!
Het is al lang gedaan.
Ik zal natuurlijk niet dezelfde inspanning van je vragen, het zou wreed zijn, ik ben me bewust van de grenzen van elk.
Dus je houdt jezelf nog steeds voor de gek over je eigen kunnen"Ik ben me bewust van ieders grenzen"
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par izentrop » 16/04/19, 02:22

Franck Ramus legt het heel goed uit wetenschap
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Janic » 16/04/19, 07:44

Franck Ramus legt de wetenschap heel goed uit
goede analyse die dan voldoende is om toe te passen op alles wat beweert wetenschappelijk te zijn, zoals AFIS
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par izentrop » 16/04/19, 10:02

Ik hoop voor jou de dag waarop je voorbij het stadium van "het is wie zegt wie daar is" gaat : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par Janic » 16/04/19, 11:28

Ik hoop voor jou de dag waarop je voorbij het stadium van "het is wie zegt wie daar is" gaat : Mrgreen:
begin bij jou! :onheil:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par izentrop » 30/06/20, 07:19

Hier blijft het bij beledigingen, maar voor een eerlijke journalist is het moeilijk en gevaarlijk om 'nepnieuws' en allerlei soorten pseudowetenschap te ontmantelen.
Op sociale netwerken heeft de vrijwillige verwijdering van het MedicusFR Twitter-account de afgelopen weken een keerpunt betekend. Temidden van een controverse over hydroxychloroquine kreeg de auteur te maken met een regen van beledigingen en bedreigingen van de "proRaoult". Moe gooide hij de handdoek in de ring toen hij een van de meest actieve was in het aan de orde stellen, met veel betrouwbare bronnen en verklaringen, van de methodologische problemen van de studies die in Marseille werden uitgevoerd door Didier Raoult. Hij is mogelijk het slachtoffer geworden van wat bekend staat als een inval op sociale media, een gecoördineerde aanval die erop gericht was een account te overspoelen met haatberichten. https://www.ouest-france.fr/sciences/su ... ws-6883060

Andere link https://www.ouest-france.fr/sciences/ho ... es-6882839
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Kritisch kijken naar zetetics




par GuyGadebois » 30/06/20, 12:45

izentrop schreef:Hier blijft het bij beledigingen, maar voor een eerlijke journalist is het moeilijk en gevaarlijk om 'nepnieuws' en allerlei soorten pseudowetenschap te ontmantelen.

De sektariërs vallen de sektariërs aan, die allemaal geloven de waarheid te bezitten. Het is goed om deze pretentieuze nazetetics, die zichzelf zien voor wat ze niet zijn, opnieuw te kaderen. Ik kan niet wachten tot Monsieur Sam en de andere poppen (inclusief die andere gemaskerde klootzak, ik weet zijn naam niet meer) om beurten verdwijnen. Niemand heeft deze volgelingen van Brich of Broch nodig. : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 190 gasten