Programmeer een deuropening met batterijsysteem

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Programmeren van een deuropening met batterijsysteem




par Grelinette » 29/06/18, 11:32

Bonjour à tous,

Blij om dit onderwerp bij te werken, omdat het me in staat stelt om je feedback te geven.

Na verschillende oplossingen te hebben getest, kwam ik terug op het idee van een eenvoudige mechanische bewateringstimer, van het type "kraanneus".
Omdat ik niet over de nodige vaardigheden op het gebied van elektronica beschikte, liet ik het gevaarlijke doe-het-zelven op elektronische programmeurs vallen, zeker geavanceerder maar ook duurder.

Aan de andere kant zijn mechanische modellen heel eenvoudig om aan te sleutelen:

Noodzaak van een programmeur model met kogelkraan liever danmagneetventiel met membraan, dwz een doorboorde bal die 1/4 slag draait om het water te laten passeren.

Wees voorzichtig, want ik heb gezien dat het voor hetzelfde model van hetzelfde merk van het ene jaar op het andere een membraan- of kogelkraan is. Om erachter te komen, kijk gewoon naar de roterende bal of activeer hem: als het een klik is, is het een membraan, als het een motorgeluid is, is het een bal.
Er zijn zelfs modellen met 2 kleppen, dus 2 openingsmogelijkheden.
prog. water geven 2018.jpg
prog. watering 2018.jpg (22.66 KiB) 4789 keer bekeken


Het enige wat u hoeft te doen is de behuizing aan de achterkant voorzichtig uit te snijden met een kleine ijzerzaag om toegang te krijgen tot de bal, en vervolgens een katrol of een stang op de bal te bevestigen (gelijmd en/of geschroefd) om de opening van een slagplaat, haak of ander mechanisch systeem te activeren: de bal draait met voldoende koppel hiervoor.
Prog kogelkraan.jpg
Kogelkraan prog.jpg (40.32 KiB) 4789 keer bekeken

Op de foto's kun je zien dat ik zelfs de buis over de lengte van de doos heb doorgesneden en er een stang op heb gezet waardoor ik de programmer gemakkelijker op een doos kan bevestigen: ik schuif de staaf in een buis en blokkeer deze met een schroef.

Voordelen:
- zuinig omdat de kosten rond de 20€ liggen
- het is plastic, dus gemakkelijk om aan te sleutelen
- de behuizing is waterdicht en klein van formaat
- eenvoudig te programmeren: 1 knop voor duur, 1 knop voor frequentie
- Er zijn 2 of 3 batterijen van 1,5 volt, type AA of AAA, afhankelijk van het model, de levensduur van de batterij is ongeveer 1 jaar, maar u kunt een pakket extra batterijen toevoegen om de levensduur van de batterij te verlengen. Een kleine indicator geeft toch het niveau van de batterijen aan

nadelen:
- De programmering is "relatief", dat wil zeggen dat we geen precieze tijd programmeren maar een frequentie opening vanaf het moment dat de timer is geactiveerd : 1u, 2u, ... 8u, 12u, 24, 48u, 72u. Als ik bijvoorbeeld om 7 uur 's ochtends een opening wil activeren, moet ik de dag ervoor om 19 uur de prog activeren door de frequentie op 12 uur in te stellen. (Er zijn andere mogelijkheden).
Dat gezegd hebbende, de nieuwe modellen hebben een kleine knop kennisgeving waarmee de activeringstijd kan worden verfijnd (voegt 1 uur toe per druk op de knop).
- De vorm van de dozen van deze programma's is vaak rond of ovaal, dus iets ingewikkelder om in een set te bevestigen.

Om terug te gaan naar de paardenvoerbak, ik had een grote houten kist gemaakt met een deksel dat op het geprogrammeerde tijdstip opengaat met trekveren: alles werkte goed... behalve dat de paarden die 's nachts naar hooi in de kist ruiken, hem aanvielen en verplaatsten, en uiteindelijk braken ze hem! :onheil:

Dus koos ik voor een kleine doos die aan een boom in hun park hing, buiten het bereik van paarden, en die volgens hetzelfde principe opent. Tot nu toe werkt alles prima! : Cheesy: Wat meer is, wat grappig is, is dat de paarden het mechanisme hebben begrepen en eronder kruipen als het tijd is om hun hooi af te leveren... en het hooi op hun hoofd te krijgen Beeld

Ik houd het idee van de box op de grond omdat die makkelijker te hanteren is: je moet hem 's avonds vullen en de opening programmeren voor de volgende dag, of 's morgens voor de avond, maar ik moet een onverwoestbare box vinden die de paarden niet kunnen verplaatsen.

Anders maakt dit mechanische kogelsysteem dat roteert volgens een frequentie en een duur allerlei toepassingen mogelijk:
- Kleine zonnevolger (beschreven op econologie: hier )
- Kippenhok deur openen/sluiten
- Opening van een kleine voerbak voor konijnen, kippen, ...
etc
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Programmeren van een deuropening met batterijsysteem




par Grelinette » 19/07/18, 19:21

Weinig feedback en presentatie van de automatische hooiverdeler voor paarden.

Hier zijn enkele foto's van het automatische voersysteem dat ik uiteindelijk aan het sleutelen was met de beroemde kleine bewateringsprogrammeur: uiteindelijk is het eenvoudig, betrouwbaar, efficiënt en zuinig.

Sinds een paar weken (maanden) staat de dag vroeg op (te vroeg voor mij!), en vanaf het eerste daglicht zijn de paarden opgewonden en beginnen ze honger te krijgen. Als hij er genoeg van heeft om te wachten tot ik hem zijn portie hooi kom geven, Nénuphar (ik herinner je eraan dat het een Bretons trekpaard, die nogal onhandig kan zijn, bovendien net als de zeeman van dezelfde afkomst): hij trapt hard met zijn hoeven in de trog om mij te roepen! :onheil:
Meestal is het voor 6 uur 's ochtends, wat echt te vroeg is voor mij... Beeld

Kortom, er moest dringend een oplossing worden gevonden zodat de paarden 's morgens vroeg gevoerd zouden worden en ik mijn nachten kon afmaken. Beeld

Dus nam ik een simpele puinzak van 300 liter gevuld met hooi die ik hoog in een boom hijs en die op het afgesproken tijdstip loshaakt en leegloopt op de grond, onder de neus van de paarden, of zelfs op hun hoofd als ze beneden staan ​​te wachten! : Cheesy:

Aanvankelijk was het eerste model voerbak dat ik had ontworpen een grote houten kist die op de grond werd geplaatst en werd afgesloten met 2 grote deksels die op het geplande tijdstip opengingen, maar de naar hooi ruikende paarden vochten er de hele nacht op, verplaatsten het en braken het uiteindelijk! (We onderschatten de vernietigende kracht van paarden :schok: ). Ik heb nog steeds het idee van een voerautomaat die ik ga maken met een grote plastic kist van het type pallock zodra ik de kans heb om er een te vinden die niet te duur is.

Nu het idee en om het systeem aan te passen om de 2 maaltijden van de dag in te plannen, of zelfs meer als ik afwezig moet zijn. Op de limiet kan ik 2 vergelijkbare systemen maken met 2 programmeurs (20€ de programmeur), maar het zou beter zijn voor een enkele programmeur om meerdere maaltijden te beheren door bijvoorbeeld 8 uur vertraging tussen elke maaltijd te plaatsen: elke 8 uur wordt de programmeur geactiveerd.
Verdeel-hay-01.jpg
Distrib-foin-01.jpg (51.47 KiB) 4694 keer bekeken

Om te beginnen heb ik voorzichtig een deel van de programmer afgezaagd om toegang te krijgen tot de bal die tijdens het draaien als klep dient,
toen heb ik een klein kruis gemaakt met een stuk plastic. Let op de positie van het kruis, want hierdoor wordt het systeemslot ontgrendeld. Het is ook belangrijk om op te merken in welke richting het draait. (Ik zette pijlen op het kruis)
We zien ook dat ik een stuk cilindrisch plastic in de buis heb gestoken die werd gebruikt voor de doorgang van water: het is gewoon om de programmeur beter te repareren.

Verdeel-hay-02.jpg
Distrib-foin-02.jpg (91.42 KiB) 4694 keer bekeken

Daarna heb ik een kleine houten steun gemaakt om de programmer te plaatsen. Met een eenvoudig elastisch koord kan het in de steun worden gehouden.

Verdeel-hay-03.jpg
Distrib-foin-03.jpg (158.49 KiB) 4694 keer bekeken

Ik heb 2 scharnieren gebruikt, een kleine en een grote, om het ontgrendelingssysteem te maken.
Het grote vierkant moet stevig zijn omdat het de zak hooi van 15 tot 20 kg kan dragen. (Ik gebruikte oorspronkelijk een kleiner vierkant, maar het werd verdraaid).
Een plaatje dat rond een as draait, dient als slotje en maakt het mogelijk het scharniertje te ontgrendelen.

Verdeel-hay-04.jpg
Distrib-foin-04.jpg (159.36 KiB) 4694 keer bekeken

Op deze 3 foto's zien we:
- het systeem is klaar voor gebruik aan de linkerkant. We onderscheiden ook de haak waaraan de tas wordt opgehangen, die is gemaakt met 2 stevige witte beugels.
- het hele systeem, foto in het midden, waarop je 2 kleine houten wieltjes ziet waarmee ik het geheel gemakkelijk als een kruiwagen kan verplaatsen als de zak vol hooi is (15 tot 20 kg). Meestal vul ik de zak in de hooischuur en verplaats ik het systeem vervolgens naar de boom waar het zal worden opgehangen.
- het systeem is open, foto rechts, en de haak is naar beneden gedraaid om de hooizak los te haken.

Verdeel-hay-05.jpg
Distrib-foin-05.jpg (97.21 KiB) 4694 keer bekeken

Hier wordt de zak goed gevuld met hooi en opgehangen met de bovenste handvatten. We zien ook een haak onder de tas waarmee de tas kan worden vastgehouden en die kan worden rondgedraaid om de inhoud te legen. (De puinzakken van 300 l hebben een handvat aan de onderkant om het legen te vergemakkelijken).

Verdeel-hay-06.jpg
Distrib-foin-06.jpg (206.18 KiB) 4694 keer bekeken

En daar is hij dan, naar de top van de boom gehesen, klaar om te dumpen op de geplande ochtendtijd. Om hem gemakkelijk op te hijsen (je kunt een blauw koord tegen de stam zien), heb ik een kleine katrol aan de bovenkant en een aan de plank bevestigd om een ​​overbrengingsverhouding te verkrijgen die het hijsen vergemakkelijkt.
En hier is de zak losgemaakt en ontdaan van de inhoud van het hooi.

Verdeel-hay-07.jpg
Distrib-foin-07.jpg (253.96 KiB) 4694 keer bekeken

... nu verbetert yapluka het apparaat!

Volgende stap: meerdere tassen achter elkaar loshaken... en maak de distributeur van sandwiches!
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Programmeren van een deuropening met batterijsysteem




par Grelinette » 07/06/19, 17:22

Bonjour à tous,

Ik schop dit topic eens nieuw leven in om wat feedback te geven.

Misschien zijn sommigen van jullie op het idee gekomen om een ​​hooidispenser te maken die gebruikmaakt van de montage die in dit onderwerp wordt beschreven, of een ander systeem om een ​​portie voedsel te leveren aan andere metgezellen van welk haar, veer of schubben dan ook (hond, kat, konijn, cavia, kip, eend, vis, enz.).

De hooidispenser per los te haken zak werkt wat mij betreft erg goed en stelt me ​​in staat om in de vroege ochtend een eerste portie hooi of ander voer aan mijn paardachtigen te bezorgen zonder dat ik er heen hoef.
Maar aangezien de stal van mijn paarden vanuit mijn huis zichtbaar is, geef ik toe dat het 's morgens om 6 uur al een beetje ochtendplezier is om door het raam naar hun stal te kijken en te controleren of op het precieze geplande tijdstip de zak hooi van de boom wordt losgehaakt, na vooraf een kleine "Ding" te hebben uitgezonden die de paarden waarschuwt, bovendien tot groot plezier ook van de paarden die jaloers naar de zak kijken die in de boom zit zodra de geplande tijd nadert.

Kortom, dit alles om u te vertellen dat het systeem verder is verbeterd omdat ik voor minder dan 30 € inclusief belasting een irrigatieprogrammeur met kleine kogelkranen (roterende bal) vond die nauwkeurige programmering op het gewenste tijdstip mogelijk maakt, en niet in relatieve modus - Frequentie, Duur - zoals de meeste programmeurs van dit type, wat veel minder praktisch is.

Hier is het gevonden model, zeer eenvoudig en zeer intuïtief te programmeren:
Programmeur met klok.jpg
Programmeur met klok.jpg (41.33 KiB) 3967 keer bekeken


Nu ben ik bezig met het ontwerpen van de feeder die meerdere maaltijden zal bezorgen.
Ofwel volledig gebouwd (ik ben begonnen met een houten model), of maak gewoon een systeem dat als volgt kan worden aangepast aan een feeder op de markt:
Voederbak voor buiten (6).jpg
Buitenbak (6).jpg (10.04 KiB) 3967 keer bekeken



Ik denk dat het mogelijk is om een ​​systeem te ontwerpen dat verschillende opeenvolgende openingen activeert met dezelfde kleine programmeur, zo eenvoudig omdat het tot 8 programmeringen op precieze tijden toestaat voor 8 opeenvolgende triggers.

Als sommigen van jullie geïnteresseerd zijn in deze prestatie, kan ik mijn vragen aan jullie uitleggen zodat we ze kunnen bespreken...
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Programmeren van een deuropening met batterijsysteem




par Grelinette » 12/06/19, 16:36

Hier is het kleine trucje zodat het systeem een ​​kleine Ding laat horen voordat de tas wordt losgehaakt: een fietsbel!

Niet alleen worden de paarden gewaarschuwd voor de naderende komst van de maaltijd ('s ochtends als je wakker wordt is dat altijd fijn, voor mij geldt hetzelfde met mijn koffiezetapparaat dat automatisch aangaat : Cheesy: ), maar het voorkomt ook dat een van hen onder blijft als de tas wordt losgehaakt.

Dat was vroeger, toen er geen bel was en ik vergat het touwtje van de tas in de boom te hangen! : Mrgreen:
Hoofd in de tas.jpg
Head in the bag.jpg (44.22 Kio) 3928 keer bekeken


De programmer is geprogrammeerd voor een bepaalde tijd (frequentie) met 1 minuut Duur: de eerste halve draaiing van de bal (opening) laat het ding horen, daarna laat de tweede (sluiting) de zak los. Voila, voilou, dat is alles!
(Met de nieuwe nauwkeurige programmeerprogrammeur is het nog eenvoudiger: openen op een bepaald tijdstip (bijvoorbeeld om 5:59 uur, de "Ding"), en vervolgens sluiten op een ander specifiek tijdstip (om 6 uur stipt, de maaltijd).

's Ochtends om 6 uur (tijd voor de maaltijd van de paarden), is het altijd een plezier om uit het raam te kijken en de paarden hun oren te zien spitsen bij de ochtend Ding, en dan dichter bij de boom te komen terwijl ze omhoog kijken in de lucht om de bezorging van het ontbijt niet te missen... vooral omdat ik kleine verrassingen voor ze klaarmaak: appels, wortelen, enz. :P ... en dan ga ik terug naar bed, sereen, plicht gedaan! Beeld)

Hooibel 1.jpg
Hooibel 1.jpg (100.28 KiB) 3928 keer bekeken
Hooibel 2.jpg
Hooibel 2.jpg (77.32 KiB) 3928 keer bekeken
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Programmeren van een deuropening met batterijsysteem




par Grelinette » 08/02/20, 23:55

Bonjour à tous,
Zoals gewoonlijk ben ik wat traag met communiceren.
Maar hier is het prototype feeder gemaakt met wat ik heb kunnen recupereren als planken, palen, daken, pallets,...
Ik ben nu bezig met het automatische maaltijdsysteem ... Ik heb een paar ideeën. : Idee:

Zodra het systeem op zijn plaats is, plaats ik een video van de paarden die op het geplande tijdstip op hun rantsoen wachten en opkijken in de vroege ochtend!

Voerbak (1).jpg
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 177-gasten