De wonderen van de natuur

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wonderen van de natuur




par Did67 » 29/11/19, 12:51

Grelinette schreef:
Dat gezegd hebbende, weten we dat de wetenschap in haar aanpak een bepaalde logica heeft in termen van het zoeken naar efficiëntie... en (financieel) rendement. Bovendien staat de wetenschap vaak ten dienste van de financiële wereld. wetenschap is duur en moet de investeringen terugbetalen.
Kortom, zelfs als het betekent investeren, kunt u het net zo goed doen in extreme praktijken die de resultaten optimaliseren en het rendement op uw investering garanderen.

Zoals je zegt, "we trekken de stieren af ​​om het sperma terug te krijgen" (we doen het ook op de paarden).
Dat is de mannelijke kant... maar gendergelijkheid wil dat we ook voor vrouwen zorgen, dus je kunt net zo goed de eieren gaan halen waar ze het verst zijn en in hun beste vorm, hun jeugd en hun gezondheid: het embryo!

Natuurlijk is er het argument "om betere resultaten te behalen", maar in werkelijkheid is de echte motivatie van deze extreme praktijken om zoveel mogelijk geld te verdienen. We kunnen discussiëren over het feit dat het een het ander impliceert, maar het echte debat is naar mijn mening dat alle reflecties en analyses over de verdiensten van een wetenschappelijke praktijk in de eerste plaats gebaseerd zijn op geld, en deze benadering zet de deur open voor allerlei dodelijke excessen.

We hebben het keer op keer gezegd: het is het paradigma dat moet worden veranderd!


Ik ben het er niet mee eens!

Ik heb herhaaldelijk de problemen benadrukt die ontstaan ​​door het feit dat we niet langer de middelen hebben om publiek onderzoek te financieren (dat niet noodzakelijkerwijs “onafhankelijk” is – laten we niet naïef zijn; maar er is nog steeds enige ruimte voor vrije onderzoekers; die is er niet in een privélaboratorium).

Het veranderen van het paradigma is iets waar ik over schrijf (het staat in mijn boek) en dat ik begon met oefenen door het op te schrijven, in mijn moestuin.

Ik ben er dus helemaal niet tegen!

Ik zorg er echter altijd voor dat ik echte dingen aan de kaak stel en vermijd dat ik in emotionele communicatie verval, wat ons heel snel naar de kant van nepnieuws leidt. En nepnieuws, zelfs voor een goed doel, ik geloof er niet in!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wonderen van de natuur




par Did67 » 29/11/19, 12:56

Ik zou er één punt aan willen toevoegen: ja, we moeten de betekenis van laboratoriumonderzoek in twijfel trekken! Want het laboratoriumonderzoek van vandaag kan de techniek worden die morgen op grote schaal wordt toegepast (niet altijd! Soms mislukt het!). Zeker als het "privaat" is en dus gefinancierd werd met het doel winstgevend te zijn.

De eerste reageerbuisbaby was een afgeleide van kunstmatige inseminatie, ontwikkeld voor dieren door INRA. De technieken zijn hetzelfde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Wonderen van de natuur




par Grelinette » 29/11/19, 13:27

Laten we niet in een tegenstrijdig debat vervallen, want uiteindelijk denken en zeggen we over het algemeen dezelfde dingen. (zoals de meerderheid van de internetgebruikers die met hun muis naar econologie slepen :) )

Om af te ronden (...om dit onderwerp verder te trollen de wonderen van de natuur), de regisseur van de film die ik gisteravond zag (de mens at de aarde), zei tijdens het debat dat hij geen andere oplossing zag dan hoop te hebben op de twee, drie of zelfs vier toekomstige generaties, die van onze kinderen en kleinkinderen, om de manier van denken en handelen te veranderen, de huidige consensusmotivaties en doelstellingen te herschikken, die, voor de generaties die momenteel aan het roer staan ​​van menselijke samenlevingen, bijna uitsluitend gebaseerd zijn op een financieel doel.

Het paradigma, zeg ik je, het PARADIGMA, is wat absoluut moet veranderen... zelfs als dat betekent dat je genetische methoden moet gebruiken!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Wonderen van de natuur




par Janic » 29/11/19, 14:44

Ter afsluiting (...om dit onderwerp over de wonderen van de natuur te trollen) zei de regisseur van de film die ik gisteravond zag (de mens at de aarde), tijdens het debat dat hij geen andere oplossing zag dan hoop te hebben op de twee, drie of zelfs vier toekomstige generaties, die van onze kinderen en kleinkinderen, om de manier van denken en handelen te veranderen, om de huidige consensuele motivaties en doelstellingen te herschikken, die voor de generaties die momenteel aan het roer staan ​​van menselijke samenlevingen gebaseerd zijn bijna uitsluitend voor financiële doeleinden.
de generaties vóór mij deden de mijne hetzelfde, waarom zou dat veranderen?
Het paradigma, zeg ik je, het PARADIGMA, is wat absoluut moet veranderen... zelfs als dat betekent dat je genetische methoden moet gebruiken!
Dat wil zeggen, het wordt elke keer erger en erger! Bedenk dat elke generatie zegt “nooit meer en begin opnieuw” zoals Prediker zegt: “alles wat is is al geweest en zal weer zijn!”
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Wonderen van de natuur




par GuyGadebois » 29/11/19, 17:27

Janic schreef: de generaties vóór mij deden de mijne hetzelfde, waarom zou dat veranderen?

Want als je een beetje op pad zou gaan en met jonge mensen zou praten, zou je kunnen beseffen dat een groot aantal van hen (steeds talrijker) hetzelfde besef als jij van deze problemen heeft, terwijl we toen we even oud waren meer dan zeldzaam waren.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Wonderen van de natuur




par Janic » 29/11/19, 18:17

Want als je een beetje op pad zou gaan en met jonge mensen zou praten, zou je kunnen beseffen dat een groot aantal van hen (steeds talrijker) zich net zo bewust is van deze problemen als jij, terwijl we, toen we even oud waren, meer dan zeldzaam waren.
: Cheesy: : Cheesy:
je kunt het niet geloven, het lukt me om door mijn deur te komen en zelfs pijnlijk naar mijn brievenbus te lopen: poef, poef! : Cheesy: : Cheesy:
Wat had mei 68 voor de jeugd van die tijd! Sommigen werden preppy en anderen slaven in de productie-industrie. En toch had het een grote hausse, en daarna ook een grote flop!
Nu ja. Deze jongeren worden veganist, stellen het geweld in vraag van een samenleving die vooral leeft van dit geweld, fysiek, psychologisch, mentaal, en toch leven ze voor de rest VANUIT deze gewelddadige samenleving[*], omdat ze dat niet kunnen (of niet willen). ) om anders te doen.

[*] bijvoorbeeld hun oorlogsspelletjes, doodsspelletjes en ze merken niet eens meer dat deze maatschappij hen in bedwang houdt in deze geest geweld dat zich niet beperkt tot het niet doden van kleine wezens.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Wonderen van de natuur




par Grelinette » 30/11/19, 11:21

GuyGadebois schreef:
Janic schreef: de generaties vóór mij deden de mijne hetzelfde, waarom zou dat veranderen?

Want als je een beetje op pad zou gaan en met jonge mensen zou praten, zou je kunnen beseffen dat een groot aantal van hen (steeds talrijker) hetzelfde besef als jij van deze problemen heeft, terwijl we toen we even oud waren meer dan zeldzaam waren.

Ik zijde niet langer: jonge mensen verschijnen zich meer bewust van de catastrofale situatie in de wereld van vandaag en hun onzekere toekomst op de korte of middellange termijn.

Toen ik student was, in de jaren tachtig, herinner ik me dat de waarden die onder onze neus werden gelegd die van al het geld waren, van ongebreidelde consumptie, van zakenlieden die zonder geloof of wet slaagden. De economische, politieke en financiële doctrine was: "het doel heiligt (alle) middelen", het waren de hoogtijdagen van Bernard Tapis die we ook in alle media zagen gepresenteerd als de messias (economisch, sociaal, politiek, etc.).
Ik herinner me nog bepaalde leraren van bedrijfsscholen die de twijfelachtige maar effectieve commerciële methoden (tegenwoordig zeer twijfelachtig en omstreden maar nog steeds in de mode) naar huis hamerden om steeds duurder te verkopen... en laten we het allemaal als wei drinken!

Onlangs vertelde een vriend mij trots dat zijn dochter op aanmelding had deelgenomen aan een prestigieuze Sorbone-cursus. Kortom, hoewel ze jong is, bevindt ze zich al op het koninklijke en comfortabele pad dat haar ertoe zal brengen deel uit te maken van de toekomstige elite van de onaanraakbaren en de actoren van onze samenleving... en ze vertelt me ​​dat ze een protest heeft geïntegreerd beweging (extinction-rebellion) omdat ze denkt dat deze niet langer kan doorgaan en geen schakel wil zijn in deze destructieve keten van mensheid, natuur en wereld.

Natuurlijk moeten we niet generaliseren, maar veel slimme jonge mensen lijken hun zorgen over de wereld van morgen te uiten en beginnen actie te ondernemen.

Bovendien zul je merken dat de bedenkers en activisten van het concept ‘Aangekondigde ineenstorting van ons bedrijf"zijn jonge mensen die hooggekwalificeerd zijn en zeer briljant op wetenschappelijk, economisch, juridisch gebied, enz.! (zonder de jonge en unieke mensen te vergeten Greta, die ik in het voorbijgaan groet! :P). Merk ook op dat op zichzelf Greta kristalliseert alle agressie en verwijten van de acteurs van de oudere generatie die betrokken zijn bij de vergankelijkheid van onze wereld: Greta is in feite een het symbool van deze generatietegenstelling tussen jong en oud !

Hoe dan ook hebben we geen keus: we zien elke dag dat de generaties die de puinhoop hebben gecreëerd, deze in stand blijven houden en zelfs nog steeds schadelijke en dodelijke projecten aankondigen. Het is oud", die vandaag de dag nog steeds de leiding hebben (kijk naar de gemiddelde leeftijd van onze politici - afgezien van Manu natuurlijk!), lijken niet op te willen geven en dingen te veranderen, en door te gaan met hun destructieve projecten.

Toekomstige generaties zijn daarom de enigen die momenteel kunnen profiteren van het vermoeden van een meer serene toekomst.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Wonderen van de natuur




par Janic » 30/11/19, 12:55

Toekomstige generaties zijn daarom de enigen die momenteel kunnen profiteren van het vermoeden van een meer serene toekomst.
het is inderdaad wat we allemaal willen, namelijk hen het vuile werk zien doen om alles recht te zetten NOS Al anderhalve eeuw onzin. Maar het is net als de continenten van plastic in de oceanen en onder deze oceanen: het is bijna onmogelijk om het te elimineren, omdat er geen betrouwbare en haalbare oplossing aan de horizon van deze jonge mensen verschijnt. Er staan ​​te veel belangen op het spel! Maar hoop geeft leven (sic)!
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Wonderen van de natuur




par Did67 » 30/11/19, 14:34

Grelinette schreef:
Toen ik student was, in de jaren 80, herinner ik me dat de waarden die onder onze neus werden gelegd die van al het geld waren, van ongebreidelde consumptie, van zakenlieden die zonder geloof of wet slaagden...


EN elders waren er alle overtuigingen van linksisme, met alle schakeringen van idealisme... Degenen die naar Kathmandu of Goa gingen... Degenen die 'flower power' creëerden... Woodstock. Ik denk dat we destijds enthousiast hadden kunnen zijn als we dit zagen. We zijn in een goede positie om te weten waar het terecht is gekomen.

Aan het begin van de jaren 80, toen Agro het duidelijk niet over 'biologisch' had, organiseerden de studenten al bijeenkomsten met 'biologische' producenten... Bezoeken organiseren aan 'biologische' boerderijen... Tegenwoordig is 'biologisch' verantwoordelijk voor ongeveer 6 of 7% van de waarde van de Franse landbouwproductie...

Ik wil graag optimistisch zijn.

Ik ben niet echt - ik weet niet of de leegte van het internetdiscours, de vervalsingen, enz... echt bijdragen aan het opbouwen van een jeugd die de wereld zal veranderen... Greta Thunberg maakt mij meer bang dan zij. geef mij geen vertrouwen...

Ik vrees dat de jeugd van vandaag alleen maar zal doen wat andere jongeren vóór hen deden: oud worden!

Ik geef toe dat ik een zekere neiging heb om pessimistisch te zijn. Terwijl ik vecht op mijn niveau en met mijn middelen, zodat mensen het "begrijpen"... Dit is slechts mijn vrije mening...

PS: Natuurlijk hoop ik dat ik ongelijk heb!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Wonderen van de natuur




par GuyGadebois » 30/11/19, 18:05

Did67 schreef:
Grelinette schreef:
Toen ik student was, in de jaren 80, herinner ik me dat de waarden die onder onze neus werden gelegd die van al het geld waren, van ongebreidelde consumptie, van zakenlieden die zonder geloof of wet slaagden...


EN elders waren er alle overtuigingen van linksisme, met alle schakeringen van idealisme... Degenen die naar Kathmandu of Goa gingen... Degenen die 'flower power' creëerden... Woodstock. Ik denk dat we destijds enthousiast hadden kunnen zijn als we dit zagen. We zijn in een goede positie om te weten waar het terecht is gekomen.

Aan het begin van de jaren 80, toen Agro het duidelijk niet over 'biologisch' had, organiseerden de studenten al bijeenkomsten met 'biologische' producenten... Bezoeken organiseren aan 'biologische' boerderijen... Tegenwoordig is 'biologisch' verantwoordelijk voor ongeveer 6 of 7% van de waarde van de Franse landbouwproductie...

Ik wil graag optimistisch zijn.

Ik ben niet echt - ik weet niet of de leegte van het internetdiscours, de vervalsingen, enz... echt bijdragen aan het opbouwen van een jeugd die de wereld zal veranderen... Greta Thunberg maakt mij meer bang dan zij. geef mij geen vertrouwen...

Ik vrees dat de jeugd van vandaag alleen maar zal doen wat andere jongeren vóór hen deden: oud worden!

Ik geef toe dat ik een zekere neiging heb om pessimistisch te zijn. Terwijl ik vecht op mijn niveau en met mijn middelen, zodat mensen het "begrijpen"... Dit is slechts mijn vrije mening...

PS: Natuurlijk hoop ik dat ik ongelijk heb!

Vrede en liefde zijn links? Ach ja, Mao zou blij zijn! : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten