Ligt de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Ligt de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par sen-no-sen » 22/01/18, 22:24

Ligt de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?

Tijdens een conferentie op de International Aeronautics and Space Show (SIAE) beantwoordden de filosoof Étienne Klein en de socioloog Gérald Bronner de vraag: "Is de toekomst van de mensheid in wezen verbonden met de aarde?"


"De mens is aards voordat hij mens is"

Van de 219 exoplaneten die door NASA's Kepler-ruimtetelescoop zijn ontdekt, zouden er 10 bewoonbaar kunnen zijn. Goed nieuws, toch? Ja, behalve dat de dichtstbijzijnde daarvan 40 lichtjaar van de aarde verwijderd is. Met de huidige technologische middelen zou het miljoenen jaren duren om dit te bereiken. Onnodig te zeggen dat niemand van ons een stukje exoplaneet zal zien - behalve misschien Walt Disney, die slimmer is dan alle anderen, werd gecryogeniseerd. Kortom, het zou fijn zijn om heel hard te willen gaan, de fysieke grenzen zijn er inderdaad.

"We kunnen de aarde alleen verlaten als we haar meenemen." - Edmund Husserl

Fysieke grenzen of niet, voor Etienne Klein kan de toekomst van de mens alleen op aarde zijn. "De mens is aards voordat hij mens is. We zouden de aarde kunnen verlaten, maar we zouden onze menselijkheid verliezen", legt de filosoof uit. Want op Mars of elders is het onmogelijk om je normaal uit te kleden onder je ruimtepak, een drankje te drinken op het terras of een duik te nemen in de zee." Wat ons mensen maakt, onze manier van samenzijn, is afhankelijk van de omstandigheden van aards leven. Ik denk niet dat dat verlangen verplaatsbaar is", benadrukt Etienne Klein.


http://mashable.france24.com/monde/20170625-futur-humanite-terre-espace

Ik ben het helemaal eens met de conclusie van Etienne Klein:"Ruimte is toerisme. We gaan niet verder", legt Etienne Klein uit. Alvorens te concluderen: "En dan het leven in de ruimte, dat is helemaal niet grappig."

Wat vinden jullie vrienden?
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par chatelot16 » 22/01/18, 22:43

om een ​​mens een uur in de ruimte te laten leven, moet je de productie van een massa mensen jarenlang op aarde opslokken

autonoom wonen in de ruimte???? momenteel volledig onmogelijk... dus geen toekomst voor mensen in de ruimte

we hebben maar één aarde... we moeten er zuinig op zijn, want we gaan geen andere vinden
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Ahmed » 22/01/18, 23:00

Er is noodzakelijkerwijs een overeenkomst tussen technologie en de psyche van degenen die haar inzetten en/of ondergaan. De globalisering is fysiek beperkt tot de aarde, maar nu de expansiefase is voltooid, is het logisch dat er verleidingen ontstaan ​​voor een hypothetische "verovering" (dit woord zegt veel!) in de ruimte. Met twee graden: de eerste is het winnen van grondstoffen en energie uit de ruimte; wat betreft de tweede, nog ambitieuzere, het gaat om het koloniseren van andere planeten. Dit laatste punt kan op twee manieren worden gelezen: ofwel positief, als een wetenschappelijke triomf, ofwel negatief, als een daad van berusting in de vernietiging van de levensomstandigheden op aarde.
Als de twee samengaan, stelt het dat wat we hier niet hebben bereikt, we elders zouden kunnen bereiken, of zelfs pessimistischer, dat we gedoemd zouden zijn (als soort) tot eeuwig ronddwalen. .

Wordt vervolgd (het wordt al laat! : Wink: ).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Ahmed » 23/01/18, 11:57

In de stand van de techniek, Châtelot heeft gelijk om de onmogelijkheid van een verre ruimtevaartonderneming te onderstrepen, dat zou een aanzienlijke technologische vooruitgang (?) en een gezamenlijke aanpassing van de mens veronderstellen... is nauwelijks voorstelbaar vanwege onze aanpassing aan een groot aantal zeer specifieke omstandigheden, tot het punt dat migraties van het ene punt naar het andere op aarde nadelen opleveren.*

Aan de andere kant, als we deze blokkade negeren, zou ik er een groot voorstander van zijn dat iedereen die "het land wil gaan bekijken" dat doet! Ik geloof dat het hetzelfde heilzame effect zou hebben als de middeleeuwse kruistochten: het waren de meest norse en de meest schadelijke die elkaar waren gaan vermoorden met hun islamitische tegenhangers...
Een scheiding tussen "basic" mensen en transhumans is een mogelijkheid (het is in ieder geval een trend) die buitengewoon ongelukkig zou zijn, maar een massale verbanning van "superhumans" zou krachtig bijdragen aan het herstel van de situatie! 8)

* Ik denk aan de Ieren die naar Australië zijn geëmigreerd en die vaak aan huidkanker lijden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Christophe » 23/01/18, 12:03

Ik denk dat de (verre) toekomst van de mensheid eerder...onder de zee ligt...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Christophe » 23/01/18, 12:06

sen-no-sen schreef:Ik ben het helemaal eens met de conclusie van Etienne Klein:"Ruimte is toerisme. We gaan niet verder", legt Etienne Klein uit. Alvorens te concluderen: "En dan het leven in de ruimte, dat is helemaal niet grappig."

Wat vinden jullie vrienden?


Ik denk dat ik het er helemaal mee eens ben: degenen die ruimteverkenning en de "kolonisatie" van andere planeten "verkopen", kunnen beter werken zodat de mensheid in goede voet op aarde kan blijven!

Ah, maar dat is zeker: het is minder een verkoper...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Ahmed » 23/01/18, 12:38

Christophe, Je schrijft:
... degenen die ruimteverkenning en de "kolonisatie" van andere planeten "verkopen", zouden er beter aan doen om ervoor te zorgen dat de mensheid in goede omstandigheden op aarde kan blijven!

Ah, maar dat is zeker: het is minder een verkoper...

Twee opmerkingen:
- er is een wanhopige zoektocht naar nieuwe sectoren om de kolossale hoeveelheid kapitaal te investeren die worstelt om te bereiken waartoe het gedoemd is: naar de markt gaan als handelsartikel en uitgebreid terugkomen. In die zin moet dit type project worden geanalyseerd.
- Ik ben ervan overtuigd dat bijna alle mensen dat zijn individueel en in hun hart, heel goed geneigd om goede levensomstandigheden op aarde te respecteren en te behouden, zijn hun acties helaas niet zozeer afhankelijk van hun eigen wil, maar moeten ze voldoen aan systemische regels die absoluut in strijd zijn met deze goede bedoelingen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Christophe » 23/01/18, 12:45

Dit zijn 2 opmerkingen mooi verwoord!

Wat betreft slapend kapitaal in plaats van "dromen verkopen" (want dat is het precies)... het zou voldoende zijn om ze toe te wijzen aan een universeel basisinkomen en iedereen zou gelukkig zijn (maar niet de middelen...)...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Ahmed » 23/01/18, 16:36

Dat is een mooi compliment! Dankjewel!

Je schrijft:
Wat slapend kapitaal betreft, in plaats van "dromen te verkopen" (want dat is het precies)... zou het voldoende zijn om ze toe te wijzen aan een universeel basisinkomen en iedereen zou gelukkig zijn (maar niet de middelen...)...


Twee opmerkingen (alweer! : Wink: ):
- Het universele basisinkomen (dat elders is besproken) wordt op verschillende manieren voorgesteld, waarvan de meeste van een bescheiden bedrag zijn, dat niet meer impact op de middelen zou hebben dan het totaal van de verschillende tot nu toe bestaande steunmaatregelen en dat zou ook niet het geval zijn. ook niet velen bevredigen. Dit zou het geval zijn bij een algemene herverdeling die geen zin zou hebben, aangezien deze zou worden beheerst door dezelfde gemoedstoestand die leidde tot de verergering van de ongelijkheden. De echt goede hervorming, noodzakelijk maar niet voldoende, zou zijn dat het meer kost om rijk te zijn dan arm (via progressieve tarieven, commons...).
- Het is verleidelijk om werk los te koppelen van inkomen, aangezien dit slechts een aanpassing is aan de onvermijdelijke evolutie van de daling van de werkgelegenheid (ongeveer 1% / jaar), maar dit is om te vergeten dat werk gekoppeld is aan de productie van abstracte waarde* en dat dit zonder systemische verandering niet kan werken: productiewerk en consumptiewerk moeten elkaar dynamisch in evenwicht houden (d.w.z. de twee termen moeten overeenkomen en toenemen). Het is duidelijk dat deze doelstelling onhaalbaar is, ongeacht de toegepaste strategieën.

* Ik spreek goed over abstracte waarde en niet over kwantiteit van goederen, want voor de laatste is de automatisering voldoende en het is zelfs zeer effectief. Dit is een belangrijk punt, omdat veel analisten de fout maken waarde te verwarren met de ondersteuning van waarde. Inderdaad, de abstracte waarde van de waar daalt met de afname van de arbeid. humain dat het bevat.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: Is de toekomst van de mensheid echt in de ruimte?




par Peter » 23/01/18, 19:02

Laten we de verkenning en kolonisatie van de ruimte overlaten aan sciencefiction. De mensheid heeft hier op aarde nog veel meer uitdagingen te overwinnen voordat ze overweegt andere planeten te koloniseren.
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Macro en 174 gasten