De rat zou meer empathie hebben dan de moderne man ...

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

De rat zou meer empathie hebben dan de moderne man ...




par Christophe » 12/12/11, 20:11

Intrigerende studie, de rat zou meer empathie hebben voor zijn soortgenoten dan de man: deze eerste geeft er de voorkeur aan zijn collega's te helpen VOOR of IN PLAATS van het nemen van een beloning ...

Let des te meer op mannen die in aanmerking komen als ... ratten! Definitie om fissa te beoordelen, dus ... : Mrgreen:

Dit alles moet dedeleco ik voel ... (dat is mijn empathie ...)

Jean Decety's team aan de Universiteit van Chicago, gepubliceerd in het tijdschrift Science, toonde aan dat ratten ingenieus een andere rat hadden losgelaten, zonder enige beloning. Nog beter, deze zelfde ratten (vooral de vrouwtjes) kozen ervoor om hun medeschepsel vrij te geven in plaats van zich te wijden aan het openen van een doos met chocolade, die liever de inhoud later delen, in plaats van de onmiddellijke winst te pakken.

Hun primaire motivatie? geweldige empathie.

Geconfronteerd met een bepaald probleem, in dit geval de nood van een ander lid van de soort, wordt aangetoond dat de respons van ratten niet individueel is, maar vooral sociaal. Door hun persoonlijke belang altruïstisch te plaatsen boven het algemeen belang, door te delen en samen te werken, lossen ze de problemen op, waarbij assistentschap niet als een defect wordt beschouwd, maar als een waarde die de groep.

Een volksraadpleging voor 'de verzorgingsstaat'.

Deze unieke observatie stelt ons in staat om af te leiden dat niet alleen het gevoel van empathie niet een karakter is dat voorbehouden is aan de mens, maar dat in deze donkere tijden van verhoogde concurrentie tussen individuen, van vrije en onvervormde concurrentie tussen mensen is Nicolas Baverez veel dommer dan een rat.

Want als we bij ratten kennelijk meer vertrouwen op collectieve intelligentie dan op lage individuele instincten om ras te bestendigen, in Milton Friedmans ijveraars, integendeel alleen, egoïsme, de accumulatie van rijkdom en onmiddellijke winst draagt ​​bij aan "een gelukkige globalisering", geïllustreerd door dit eenvoudige en heldere axioma:

"Door de menselijke soort en de planeet op te offeren, zullen we werken aan het overleven van de markten."

Als bij de door de pest geteisterde rat het wachtwoord lijkt te zijn "laten we elkaar helpen" en in de neoliberale expert "laten we samenwerken", kunnen we dit logischerwijs op tijd afleiden Tegenwoordig lijkt de samenleving van knaagdieren veel beschaafder dan de onze.

Ik zal je daarom bedanken voor het valideren van deze stoutmoedige hypothese van het insluiten van Alain Minc in een labyrint, waardoor hij werd gedwongen te kiezen tussen zijn aandelenopties en de herverdeling van productiviteitswinsten. Het zou overbodig zijn om zijn gedrag te observeren, omdat we al lang weten dat dit plagiaatspecimen, waarvan het essentiële argument is dat "iedereen dat weet" verliezen als publiek en winsten als privé beschouwt.

Dus om deze briljante analyse af te sluiten en de eerste vraag te beantwoorden, volstaat het om dit meesterlijke citaat van Pierre-André Taguieff te herlezen

"Neoliberalisme is de achternaam voor de duivel onder" neol linksistische demagogen ".

Zijn we dommer geworden dan ratten?

Als het altijd gevaarlijk is om te generaliseren, is het waarschijnlijk niet gevaarlijk om te zeggen dat Pierre-André Taguieff, JA !!!


Bron: http://rue-affre.20minutes-blogs.fr/arc ... -rats.html

Ander artikel: http://www.lefigaro.fr/sciences/2011/12 ... pathie.php
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 12/12/11, 20:39

Om de waarheid te zeggen: de mens staat in de maatschappij dichter bij de rat dan bij de grote mensapen.

Henri Laborit zei erover:"De mens is als de rat, maar wat hij heeft, gebruikt hij niet".

Ratten als er teveel zijn, zijn een van de weinige soorten die elkaar kunnen doden.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/12/11, 21:05

Ratten spreken niet en zijn daarom minder bedrieglijk.

Raven en Vlaamse gaaien zijn veel meer bedrieglijk en camouflagemakers met zachte klappen (het is essentieel voor hun voortbestaan ​​om de zaden te verbergen), veel meer dan honden (studies op Google).
Ze eten mijn fruit, eerder verborgen voor de anderen, en ze zijn meer begaafd dan ik om de verborgen muren aan de rechterkant te zien en niet te missen !! Angstaanjagend !!!

De apen staan ​​heel dicht bij ons met de mogelijkheid van op zijn minst zeer geavanceerde gebarentaal, met een bijna identieke hiërarchie !!

lees het boek:
Deze grote apen die ons leiden
door Marie Muzard,
Ethnology of power in business.
Albin Michel in 1993
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 13/12/11, 08:04

Hallo,
Hier is een experiment met ratten.
Ze is al lang bekend.
Wat een overeenkomst met mannen.
http://www.bernardwerber.com/blog/index.php?article=70
Het is een korte video.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 13/12/11, 08:08

En hier, in deze link, sluiten we elke overeenkomst met mensen uit.
http://mel.vadeker.net/evenementiel/rat ... ciale.html
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 13/12/11, 08:51

Andere oudere experimenten, waarvan ik helaas niet de referentie heb, rapporteren "vrijwillige beperking" en verhoogde agressiviteit tegen soortgenoten (ratten) wanneer voedsel schaars is en de populatiedichtheid (van ratten ) overschrijdt een bepaalde drempel.

We zijn er helaas voor de menselijke soort: 5 tot 6 miljarden mensen op deze planeet.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 13/12/11, 13:07

elephant schreef:Andere oudere experimenten, waarvan ik helaas niet de referentie heb, rapporteren "vrijwillige beperking" en verhoogde agressiviteit tegen soortgenoten (ratten) wanneer voedsel schaars is en de populatiedichtheid (van ratten ) overschrijdt een bepaalde drempel.

We zijn er helaas voor de menselijke soort: 5 tot 6 miljarden mensen op deze planeet.


Exact, bovendien werd zijn onderzoek uitgevoerd door H.Laborit tegen het einde van de 60-jaren.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 13/12/11, 19:55

Over knaagdierintelligentie en wederzijdse hulp:

Mijn oma woonde op het platteland en er waren muizen in het huis die zichzelf kwamen helpen in de keuken. De vergiftigde tarwe en de vliegenmepper werken niet, ze maakt een val met een houten staaf op de rand van de tafel, boven een klein stukje kaas, en daaronder is een bassin met water om de gourmands.

De eerste nacht vangt (verdrinkt) ze een muis.
Score: Muis 0 Mamy 1

Mamy begint elke avond met bewerken om deze muizen uit te roeien. Maar verrassing, heel snel verdwijnt de kaas, het stokbrood is nog steeds op zijn plaats en de kom blijft leeg! Niemand in het huis grappen (het was beter niet : Mrgreen: ) dus ..... hoe verdwijnt de kaas?

Om het uit te zoeken, verbergt ze zich op een avond in een hoek van de keuken en observeert zonder lawaai en zonder de val op de tafel te verplaatsen. Aan het einde van lange minuten ziet ze de 2-muis aankomen. De eerste gaat omhoog aan het einde van het stokbrood om het te blokkeren, terwijl de tweede gaat om het einde van kaas aan het einde van de staaf boven het vacuüm te krijgen en terug te komen met !!!

Score: Muis 1 Mamy 0 Game Over : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 13/12/11, 20:41

: Cheesy: + 1 vliegen,
Maar hey, als je naar de definitie-wiki kijkt, kun je empathie hebben en gewoon kijken, zonder iets te doen. (dat begrijp ik)
Empathie (van het oude Griekse ἐν, in, inside en πάθoς, lijden, dat wordt ervaren) is een complex begrip dat het mechanisme aangeeft waarmee een individu (een dier op het gebied van ethologie) kan 'begrijpen »De gevoelens en emoties van een ander individu of, in meer algemene zin, zijn niet-emotionele mentale toestanden, zoals zijn overtuigingen (het is dan meer specifiek een kwestie van" cognitieve empathie ").

Maar ik vind dat er een grote gelijkenis is tussen de ervaring van ratten en wat er op het werk gebeurt.
Sommigen doen niets, anderen zuigen de baas, anderen doen al het werk. In feite gebeurt dit scenario wanneer de chef geen nek heeft ...
Het lijkt mij dat dit de huidige trend is in veel grote bedrijven ...
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 13/12/11, 21:02

lejustemilieu schreef:Maar ik vind dat er een grote gelijkenis is tussen de ervaring van ratten en wat er op het werk gebeurt.
Sommigen doen niets, anderen zuigen de baas, anderen doen al het werk. In feite gebeurt dit scenario wanneer de chef geen nek heeft ...
Het lijkt mij dat dit de huidige trend is in veel grote bedrijven ...


+ 1; De chef-kok die u beschrijft (Eunuque-model) is inderdaad erg modieus, hij eist het onmogelijke van degenen die niet weten hoe ze moeten weigeren / tegenspreken door hen maximale druk te geven. Voor degenen die een kleine mond hebben, vraagt ​​hij beleefd en laat hen een koninklijke vrede. In alle gevallen stelt dit hem in staat zijn volgelingen tegen elkaar op te zetten (verdeel om te regeren) om zijn bedrog beter op te leggen.
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 128 gasten