Effecten Placebo en Nocebo verklaard door Dr. Lemoine

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 06/09/12, 18:31

Janic schreef:
Waar het interessanter is, is wanneer de persoon tegen een techniek is (zoals homeopathie) en het werkt nog steeds.

Janic, je bent soms onbetaalbaar. Omgekeerd zijn er ook gevallen waarin we een actief molecuul geven en het werkt niet! Terwijl de patiënt ervan overtuigd was dat hij zou genezen...!
Homeopathie werkt niet zo. Veel mensen denken dat homeopathie betekent dat je een paar algemene remedies kent die een allopaat zal voorschrijven om je therapeutische reikwijdte te verbreden (als het geen enkel goed doet, doet het ook geen kwaad!!!). Vandaar de classificatie van homeopathie als een remedie. placebo door zijn tegenstanders.
Nee, homeopathie is de zoektocht naar echt similinum en niet iets soortgelijks dat zonder effect of met verminderde effecten zal blijven.
Homeopathie beweert echter (zoals elke therapie) niet alles te genezen en zal vaak effectief zijn waar allopathie heeft gefaald.

Janic schreef:
Wanneer ik dit geval aanhaal van een collega die aan kanker in de laatste fase lijdt en ik zeg dat hij zal herstellen, is er geen sprake van een placebo-effect, aangezien artsen noch collega's daarin geloven. Als hij er daadwerkelijk uit komt en ik aankondig dat hij gaat sterven, gelooft niemand mij ook en sterft hij zoals ik had aangekondigd. Geen placebo- of nocebo-effect in zicht.

En ja! en deze ene keer niet! Ik vraag niet om geloofd te worden, het is slechts een getuigenis, iedereen doet wat hij wil... of niets!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/09/12, 18:43

Obamot schreef:Oké Sen_No_Sen

Bedoel je anesthesie? Verwar je het met hypnose? U spreekt van acupressuur of echte "chirurgische handelingen" (omdat ik daar iets minder "voor" zou zijn ... kwestie van voordeel / risico is verre van duidelijk, noch te winnen op voorhand, voor een mogelijk zware ingreep!)


Geen direct verband met hypnose.
Tussen 1995 en 1998 werd onder veertig patiënten met de ziekte van Parkinson een onderzoek uitgevoerd om de effectiviteit van foetale celtransplantaties te meten.
De helft van de patiënten onderging daadwerkelijk een transplantatie, de anderen ondergingen een placebo-operatie*.
De resultaten toonden aan dat patiënten die ervan overtuigd waren een transplantatie te hebben ondergaan, van een duidelijkere verbetering profiteerden dan de andere groep die daadwerkelijk een transplantatie kreeg.

http://www.news-medical.net/news/2004/05/14/1531.aspx

Een ander onderzoek uit 2002, dit keer bij patiënten met artrose van de knie, toonde aan dat proefpersonen die met een placebo-operatie waren geopereerd, op dezelfde manier tekenen van herstel vertoonden als ontvangers van een transplantaat.

*Een placebo-operatie is in feite een zeer geavanceerde enscenering van de chirurgische handeling; het reproduceert de werkelijke operatiemodus.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79319
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: Placebo- en Nocebo-effecten uitgelegd door Dr. Lemoine




par Christophe » 04/03/21, 22:23

De placebo werkt en we weten hoe en waarom (het is stom hè!!):

Het placebo-effect, het positieve resultaat puur psychologisch veroorzaakt door het ondergaan van een behandeling, wordt in tal van wetenschappelijke onderzoeken genoemd en overwogen, hoewel het exacte cerebrale mechanisme op dit moment grotendeels onbekend blijft. Recentelijk wilde een team van onderzoekers daar meer over weten en baseerden zich daarvoor op de studie van pijnbehandelingen, die volgens hen sterk beïnvloed worden door het placebo-effect.

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 195-gasten