Astronomie: verovering van de ruimte en het laatste nieuws van de sterren

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
ENERC
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 725
Inschrijving: 06/02/17, 15:25
x 255

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par ENERC » 19/04/21, 19:41

Christophe schreef:Heeft iemand trouwens de vluchtmechanica van de Martian Bazaar begrepen?

Met een bewegingscontrolesysteem dat uitsluitend gebaseerd is op 2 tegengesteld draaiende propellers met een vaste hellingshoek, zijn de enige 2 mogelijke bewegingen (zonder wind) in Z en in gier... dus je kunt niets anders doen dan op en neer en draai om je as...

Dus ik neem aan dat een van de 2 propellers kan kantelen of beide? : Mrgreen:

Het zonnepaneel lijkt mij ook erg klein voor een vlucht van een paar minuten, meerdere dagen opladen...

Ik heb niets in de documenten gevonden: misschien gebruiken ze een kleine massa die de helikopter beweegt en uit balans brengt: met 600 gram op Mars is er geen noodzaak voor iets heel zwaars.
Voor het zonnepaneel verbruikt de vlucht maximaal 350 W gedurende maximaal 90 seconden. Dus zeer kleine batterij en klein paneel. De helikopter weegt op land 1800 gram.
De lucht is 100 keer minder dicht dan op aarde, maar de zwaartekracht is zwakker. Je hebt dus “slechts” 38x meer lift nodig dan op aarde.

Voor de berekeningen is het hier: https://rotorcraft.arc.nasa.gov/Publica ... _final.pdf
1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Flytox » 19/04/21, 20:36

Obamot schreef:Ik zie vooral amateurisme, 6 jaar daarvoor?

Eh, mijn Xiaomi Mi-drone doet het beter dan dat...

Het kan routes genereren, je kunt automatische starts en landingen configureren (het landt nergens... hoe dan ook) het keert terug voordat de batterijen leeg zijn (daar schijt de missieleider op de jurk en zegt: rhô we wilden de batterijen de eerste dag niet te veel leeg laten lopen (of iets dergelijks) lol.

Hij volgt mij...

Hij weet hoe hij op eigen kracht naar zijn basis moet terugkeren... HEM... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Waar is NASA op dit moment met zijn grote technologische demonstraties? : Cheesy:
Alles is weg : Idee: :P

Ik hoop dat ze DJI hebben gevraagd om bij te dragen aan de automatische vluchtlogica, want anders heeft het geen zin!


Misschien een verklaring hiervoor, ik heb een vriend die een paar jaar geleden werkte voor de productie/validatie van satellietcomponenten.
Hij vertelde me dat het betrouwbaarheidsaspect zo belangrijk is dat ze bereid waren om bergen tests en andere validaties uit te voeren, om bepaalde prestaties op te offeren om absoluut zeker te zijn van de prestaties in de loop van de tijd van het ding dat ze in een baan om de aarde gaan brengen, vooral in extreme omstandigheden. Een klein onderdeel met drie kogels dat ontspoort, kan tientallen miljoenen euro's kosten... waardoor de hele missie ontspoort. De validaties zijn dus waanzinnig complex, etc., hetzelfde geldt voor de besturingssoftware.
1 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Obamot » 19/04/21, 20:48

Net, juist !

Maar dan... geen redundantie van de Sony 13 MP camera? Een zielige zwart/wit camera onder de buik op 0,5 MP! Waarvoor ?

Met redundantie kan er sprake zijn van onderbemonstering als het gewicht van de afbeeldingen het probleem is. Bovendien is het niet nodig om te zeggen dat de buik zwart-wit is; ALLE digitale camera's, zelfs kleuren, zijn zwart-wit; het is de Bayer-matrix die de kleuren filtert*. De sensor zelf is zwart-wit. Kleur is dus geen “luxe”, en is niet zwaarder om te dragen of verbruikt veel meer stroom.

Natuurlijk hebben ze hun redenen. Ik twijfel er niet aan. Ik respecteer ze, maar vergeet niet dat we ons in een tijdperk bevinden waarin er veel incompetentie is. Overal (we zien het elke dag bij covid). En in teams met veel onderzoekers wil iedereen zijn steentje bijdragen en moeten ze veel compromissen sluiten. Is het uiteindelijk zo efficiënt/scherp als een klein team?

Hoogtemeter niet meer dan enkele tientallen meters...? ik geef het op : Cheesy:

*) behalve de Foveon-techniek en dergelijke, die kleuren filteren via de dikte van het substraat en volgens de golflengtesnelheid van de primaire kleuren (of zoiets...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 20/04/21, 14:47

Dat is precies wat Flytox zegt! Oba, probeer je DJI Mavic eens 5 minuten de ruimte in te sturen (niet eens ingeschakeld) en we zullen zien of je hem weer aan kunt zetten... Ik heb wat twijfels!

Of pragmatischer, zet het 1 maand in de vriezer en dan 80 uur in de oven op 24°...

Hier heeft NASA een video gepubliceerd van iets betere kwaliteit (het is nog geen Full HD...):

1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Obamot » 20/04/21, 15:41

Merk je dat je borduurt op wat anderen niet hebben gezegd?

FLytox heeft volkomen gelijk, maar ze zeiden dat ze commerciële apparatuur gebruikten.

De sensoren zijn componenten die op de markt zijn gekocht,

Ik had het over een samenwerking met DJI voor de “functies”, dat wil zeggen “begeleiding”, “navigatie”, geïmplementeerd in het boordprogramma. Er bestaat geen twijfel over dat het dan moest worden aangepast aan de ‘vlucht op Mars’, aan het gewicht van de helikopter op Mars, aan de specifieke lift, enz. Chui is nog steeds niet nieuw... : Cheesy: (ga je gang, zeg ja om te zien...) : Mrgreen:

Als je het mij vraagt, zou ik NOOIT een testvlucht van dit type hebben gepland als ik in het ontwikkelaarsteam had gezeten.

Ik zou een GESLOTEN automatisch dockingsysteem hebben gemaakt voor de Martian Jeep...
en/of de module (als er één is die naar de aarde terugkeert)

En de helikopter keerde altijd terug naar de "gevangene" positie van het ene of het andere beveiligingssysteem...
En automatisch. Er is geen sprake van dat het op de bodem van Mars zal landen. Waarom zou je dat doen? Laten we toegeven dat hij kan landen, dat is een pluspunt, maar het is extra gewicht.

Als ‘missieleider’ zou ik nooit zo’n risico hebben genomen bij een testvlucht van dit type. Deze idioten hadden niet eens een windzak geïnstalleerd om te kijken of er turbulentie was. Het is een veilige manier die niet kapot gaat...

Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer het naar amateurisme riekt...

Een hoogtemeter van ...Garmin, die hoogte meet tot een hoogte van enkele tientallen meters, gaat daarvoor met een helikopter naar Mars. Ze maken me aan het lachen. : Mrgreen: Ik zou op een luchtschip zijn gegaan dat urenlang stil kan blijven staan ​​zonder ook maar de minste energie te verbruiken, gemaakt van heel dunne aluminiumfolie. De ballon zou op het heetst van de dag hoogte winnen en in de koelte van de nacht vanzelf naar beneden komen (ik had zoiets gelezen). En tegelijkertijd zouden sensoren de batterij opladen om de motoren EN 2 8K-CAMERA'S van stroom te voorzien en niet HD : Mrgreen: en reis. Zelfs als de batterij na een bepaalde tijd uitviel, zou het systeem autonoom zijn met directe stroomvoorziening (zie Zonne-impuls...) en zou de machine zijn missies kunnen voortzetten. We moeten teruggaan naar de pioniers van de luchtvaart om eenvoudige oplossingen te vinden, omdat die betrouwbaarder zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Obamot » 20/04/21, 17:49

PS: ik zei dat ik een Xiaomi Mi had, omdat ik een Sony Exmor-sensor wilde (zoals NASA) : Mrgreen:
Niet die bittere DJi-onzin.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par ABC2019 » 21/04/21, 17:47

Dit is altijd het geval in de ruimte, enerzijds omdat missies vaak 10 jaar of langer vóór de lancering worden bestudeerd, waardoor de technologieën altijd verouderd zijn wanneer de instrumenten worden gelanceerd, anderzijds omdat de zeer barre omstandigheden in de ruimte ( vooral kosmische straling) vereisen geharde, grotere en meer verbruikende componenten, voor een lager energiebudget en daarom noodzakelijkerwijs ook met lagere prestaties.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par gegyx » 21/04/21, 21:18

: Lol: We kunnen de ronding van Mars al zien
1 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Flytox » 21/04/21, 23:09

Obamot schreef:FLytox heeft volkomen gelijk, maar ze zeiden dat ze commerciële apparatuur gebruikten.

De sensoren zijn componenten die op de markt zijn gekocht,


De vriend vertelde me dat ze de componenten niet vervaardigden, maar ze in grote aantallen kochten met een zeer strikte militaire productiestandaard of zelfs hoger, en ze onder bijzonder zorgvuldig toezicht aan marteling (ruimteomstandigheden) onderwierpen. De analyse van mogelijke schade kan maanden duren...
2 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Obamot » 21/04/21, 23:34

Flytox schreef:
Obamot schreef:
Flytox schreef:

Misschien een verklaring hiervoor, ik heb een vriend die een paar jaar geleden werkte voor de productie/validatie van satellietcomponenten.
Hij vertelde me dat het betrouwbaarheidsaspect zo belangrijk is dat ze bereid waren om bergen tests en andere validaties uit te voeren, om bepaalde prestaties op te offeren om absoluut zeker te zijn van de prestaties in de loop van de tijd van het ding dat ze in een baan om de aarde gaan brengen, vooral in extreme omstandigheden. Een klein onderdeel met drie kogels dat ontspoort, kan tientallen miljoenen euro's kosten... waardoor de hele missie ontspoort. De validaties zijn dus waanzinnig complex, etc., hetzelfde geldt voor de besturingssoftware.

FLytox heeft volkomen gelijk, maar ze zeiden dat ze kant-en-klare apparatuur gebruiken.


De vriend vertelde me dat ze de componenten niet vervaardigden, maar ze in grote aantallen kochten met een zeer strikte militaire productiestandaard of zelfs hoger, en ze onder bijzonder zorgvuldig toezicht aan marteling (ruimteomstandigheden) onderwierpen. De analyse van mogelijke schade kan maanden duren...
Ik bevestig dat ik een RIAA-voorversterker had gemonteerd met componenten met "militaire toleranties". Dat is het natuurlijk.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 116-gasten