Astronomie: verovering van de ruimte en het laatste nieuws van de sterren

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 01/11/20, 17:16

Voor de slechtsten van ons:



Kosmologen hebben een anomalie opgemerkt in de fossiele straling van het heelal, dit lichtgevende overblijfsel dat teruggaat tot het begin van de kosmos. Meting artefact, of een echte "as van het kwaad" die onbekende natuurkundige wetten verbergt?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 07/11/20, 13:55



880 MT het gaat nog steeds ... de Star Bomba stond op 50 MT ...

Ik vind de illustratie overdreven ... Nee?

Trouwens ... ik heb dit onlangs geleerd: 1 kg TNT is 10 keer minder energiek dan 1 kg olie! Oh ja...

Dus 88 ton olie ... wat stelt dat voor?

We verbranden ongeveer 100 miljoen vaten per dag.

1 ton = 1208/159 = 7.6 vaten.

We verbranden dus 100 / 7.6 = 13 miljoen ton per dag.

88 MT komt dus overeen met een energie van 1 week wereldwijd verbruik ...

Het is duidelijk verspreid! : Cheesy:

Kortom, 880 ton zal de mens op aarde niet uitroeien ... : Cheesy:
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par moinsdewatt » 07/11/20, 22:50

Christophe schreef:
Trouwens ... ik heb dit onlangs geleerd: 1 kg TNT is 10 keer minder energiek dan 1 kg olie! Oh ja...


Bron?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 07/11/20, 22:51

wiki : Cheesy:

De detonatie-energie is 4,184 MJ / kg.

Opgemerkt kan worden dat explosieven (niet-nucleair) minder energie per kilogram produceren dan voedingsproducten zoals vet (38 MJ / kg) of suiker (17 MJ / kg). Evenzo is een ton olie-equivalent 41,868 GJ waard, vergeleken met een ton TNT, wat overeenkomt met 4,184 GJ.


Hé ja dat heeft me ook verrast ...

Wil je een bom maken? Ga naar de pomp !! : Mrgreen:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par ABC2019 » 08/11/20, 06:35

Christophe schreef:wiki : Cheesy:

De detonatie-energie is 4,184 MJ / kg.

Opgemerkt kan worden dat explosieven (niet-nucleair) minder energie per kilogram produceren dan voedingsproducten zoals vet (38 MJ / kg) of suiker (17 MJ / kg). Evenzo is een ton olie-equivalent 41,868 GJ waard, vergeleken met een ton TNT, wat overeenkomt met 4,184 GJ.


Hé ja dat heeft me ook verrast ...

Wil je een bom maken? Ga naar de pomp !! : Mrgreen:

aandacht er is een subtiliteit, het is dat olie niet explosief is, het is volledig stabiel, het brandt alleen als het in contact komt met een oxidatiemiddel (de zuurstof van de lucht in de praktijk), en 1 ton olie heeft ongeveer 2 ton zuurstof nodig om te verbranden! als we zuurstof toevoegen, kunnen we de energie die vrijkomt per kg delen door 3. Maar het is nog steeds 3 keer energieker dan een explosief. Dit is heel normaal omdat het explosief in zichzelf het oxidatiemiddel en het reductiemiddel moet hebben (het is de "nitro" die oxideert in het TNT of de nitroglycerine die zorgt voor de snelheid van de explosie, omdat er geen Er is geen probleem om het oxidatiemiddel en het reductiemiddel naar elkaar toe te diffunderen. Vloeibare petroleum of vaste paraffines kunnen niet exploderen, het is nodig om een ​​gasmengsel te maken zoals in de verbrandingsmotor. Een explosief zal zijn onvermijdelijk onstabiel, maar we beperken de instabiliteit zodat het sowieso niet te explosief is, anders laat het bij de minste schok een scheet: vandaar een compromis, een bepaald vrijgegeven vermogen is nodig, maar niet te veel. Terwijl koolwaterstoffen kunnen zijn zeer geconcentreerd zonder explosiegevaar.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 08/11/20, 12:10

Dit moet natuurlijk bij de stoichiometrie zijn ... met de toevoeging van een oxidatiemiddel daarom, idealiter O2 of zaken als geconcentreerde H2O2 of N2H2 of N2O2 ... krachtige oxidanten ontbreken niet in de chemie...

Maar dit verandert niets aan de energiecapaciteit van de brandstof ... met stoichiometrie komt alle energie min of meer onmiddellijk vrij.

Het bestaat al 30 of 40 jaar en het wordt oxidatiemiddelbrandstofbommen genoemd ... en het zet druk als nucleaire explosies ...

Ik herinner het me nog goed want we zien er een in de intro van de film Alert in 1995 die ik in de bioscoop zag ...



Hé, het was ook een zoönose : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:



https://www.allocine.fr/film/fichefilm_ ... 12240.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 08/11/20, 12:18

Meer wetenschappelijk wordt dit een THERMOBARISCH wapen genoemd: https://fr.wikipedia.org/wiki/Arme_thermobarique

Een thermobaar wapen is een conventioneel wapen van het explosieve type dat thermische, schokgolf- en vacuümeffecten combineert.

Dit type wapen wordt ook wel thermobarische overdrukwapens genoemd (hoge-impuls thermobarische wapens, HIT's in het Engels), brandstof-lucht explosieven '(brandstof-lucht explosieven, FAE of FAX), spuitbussen of vacuümbommen.




0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par ABC2019 » 08/11/20, 12:19

Christophe schreef:Dit moet natuurlijk bij de stoichiometrie zijn ... met de toevoeging van een oxidatiemiddel daarom, idealiter O2 of zaken als geconcentreerde H2O2 of N2H2 of N2O2 ... krachtige oxidanten ontbreken niet in de chemie...

Maar dit verandert niets aan de energiecapaciteit van de brandstof ... met stoichiometrie komt alle energie min of meer onmiddellijk vrij.

Het bestaat al 30 of 40 jaar en het wordt oxidatiemiddelbrandstofbommen genoemd ... en het zet druk als nucleaire explosies ...

het is alleen dat wanneer je de energieafgifte per kg meet, je ook de massa van de oxidator moet zetten, wat niet gebeurt als je naar die van olie kijkt

Dan kun je heel goed de kracht hebben van een nucleair apparaat met chemische explosieven, gewoon een miljoen keer meer ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79353
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par Christophe » 08/11/20, 12:27

Ja, oké, maar het is nog steeds gunstig om te tanken, zelfs als O2 wordt geteld ...

Dan is de lucht toch vrij?

Ik weet zeker dat een gasfles met perslucht (zoals met duikflessen van 200 bar ...) goed genoeg zou werken ... maar ik ga mijn intelligentie niet gebruiken om dat te testen ...
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: Astronomy: laatste nieuws van de sterren




par ABC2019 » 08/11/20, 13:22

Christophe schreef:Ja, oké, maar het is nog steeds gunstig om te tanken, zelfs als O2 wordt geteld ...

Dan is de lucht toch vrij?

Ik weet zeker dat een gasfles met perslucht (zoals met duikflessen van 200 bar ...) goed genoeg zou werken ... maar ik ga mijn intelligentie niet gebruiken om dat te testen ...

het probleem is dat het ingewikkeld is om verschillende producten te mengen zonder dat het explodeert. Explosieven zijn specifieke moleculen die zowel een oxiderend oxiderend deel ("nitro" -groep NO2, nitraationen, peroxidegroep -OO-) combineren met een reducerend brandstofdeel (koolstof, ammoniak). Ineens is alles klaar om ineens te exploderen, ze zijn al een paar nm van elkaar verwijderd :).
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten