Hersenwerking: NBIC, Bewustzijn en Cognitief, Studies, Onderzoek, Feiten en Mysteries

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 04/03/13, 13:45

En waar sensaties, gevoelens, emoties te classificeren?
in het doosje: ziel!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 04/03/13, 13:52

Janic schreef:
En waar sensaties, gevoelens, emoties te classificeren?
in het doosje: ziel!
Wetende dat de ziel geacht wordt het lichaam te overleven...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 04/03/13, 14:50

Wetende dat de ziel geacht wordt het lichaam te overleven...

het is slechts een religieuze interpretatie om een ​​overleving na de dood te rechtvaardigen, de echte! Het gaat allemaal om de interpretatie van wat je op het woord ziel zet. (we hebben de herberg niet verlaten!) Als we verwijzen naar de algemene betekenis van de bijbelse tekst (en dit hangt weer af van de interpretaties van de rabbijnen, priesters en consorten), zou de ziel zijn wat de persoonlijkheid van een individu kenmerkt, deze persoonlijkheid gekoppeld zijn aan de verschillende organische functies, waaronder de ademhaling (de levensadem), zou de dood er een einde aan maken en volgens een andere bijbelse tekst prediker 12-7" stof keert terug naar stof zoals het was en de geest keert terug naar god die het gaf"
FYI Hebreeuws heeft verschillende woorden voor wat wordt vertaald als ziel: neshama, nefesh, ruach.
voorbeeld: http://hebreunet.free.fr/reinc.htm
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 04/03/13, 16:24

Janic schreef:
Wetende dat de ziel geacht wordt het lichaam te overleven...

het is slechts een religieuze interpretatie om een ​​overleving na de dood te rechtvaardigen, de echte! Het gaat allemaal om de interpretatie van wat je op het woord ziel zet. (we hebben de herberg niet verlaten!) Als we verwijzen naar de algemene betekenis van de bijbelse tekst (en dit hangt weer af van de interpretaties van de rabbijnen, priesters en consorten), zou de ziel zijn wat de persoonlijkheid van een individu kenmerkt, deze persoonlijkheid gekoppeld zijn aan de verschillende organische functies, waaronder de ademhaling (de levensadem), zou de dood er een einde aan maken en volgens een andere bijbelse tekst prediker 12-7" stof keert terug naar stof zoals het was en de geest keert terug naar god die het gaf"
FYI Hebreeuws heeft verschillende woorden voor wat wordt vertaald als ziel: neshama, nefesh, ruach.
voorbeeld: http://hebreunet.free.fr/reinc.htm
Hoe zit het met degenen die beweren "uit hun lichaam" te zijn door visuele en auditieve (maar geen reuk) sensaties te blijven hebben zonder fysiologische ondersteuning? Aan de andere kant heb ik vaak horen spreken over de trilogie
- bederfelijk lichaam
- ziel die het lichaam overleeft, maar uiteindelijk ook verdwijnt
- Onsterfelijke geest...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 04/03/13, 18:14

Hoe zit het met degenen die beweren "uit hun lichaam" te zijn door visuele en auditieve (maar geen reuk) sensaties te blijven hebben zonder fysiologische ondersteuning?
Ik heb persoonlijk geen antwoord, net als voor cellulair geheugen. Dit zijn waarnemingen zonder rationele verklaring, maar die stof tot nadenken geven.
Aan de andere kant heb ik vaak horen spreken over de trilogie
- bederfelijk lichaam
- ziel die het lichaam overleeft, maar uiteindelijk ook verdwijnt
- Onsterfelijke geest...

ook daar moet je met een pincet, want er zijn zoveel overtuigingen die erop geënt zijn. De eerste (die materialisten zal aanspreken) is voor iedereen waarneembaar.
De ziel is moeilijker omdat niet iedereen het erover eens is wat het is. Als het de persoonlijkheid is, verdwijnt het bij de dood omdat het gekoppeld is aan organisch en dus ook cerebraal functioneren. Maar als sommigen het interpreteren als een immateriële essentie, dichter bij de definitie van de geest, sluit dit zich voornamelijk aan bij oosterse filosofieën van reïncarnatie (die niet moet worden verward met opstanding). Psychologisch en moreel dient dit om de levenden aan de niet-onontkoombare kant van de dood (onstoffelijk, geesttype en anderen) gerust te stellen, vooral met betrekking tot de dood van dierbaren, maar dit stelt het probleem van psychopaten, helemaal niet geliefd maar in hetzelfde situatie.
Religies bedachten toen de scheiding van de goeden en de slechten met de hemel of de hel als sleutel, wat theologisch niet erg geloofwaardig is. Wanneer moet ik uiteindelijk verdwijnen, het zegt me niets, waar komt het vandaan?
Onsterfelijke geest: hetzelfde probleem als voor de ziel. Met een onsterfelijke menselijke geest roept het ook de vraag op van psychopaten en andere aardige moordenaars die in hun staat zijn vereeuwigd? (want wat lijkt ons dat slechteriken geen recht hebben op deze onsterfelijkheid)
Het voordeel (vanuit een bepaalde hoek) van de atheïst is dat hij zichzelf deze vragen niet stelt en zich tevreden stelt met het huidige moment, vandaar de weddenschap van Pascal, die vaak verkeerd geïnterpreteerd wordt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 04/03/13, 20:15

Cuicui schreef:Hoe zit het met degenen die beweren "uit hun lichaam" te zijn door visuele en auditieve (maar geen reuk) sensaties te blijven hebben zonder fysiologische ondersteuning? Aan de andere kant heb ik vaak horen spreken over de trilogie
- bederfelijk lichaam
- ziel die het lichaam overleeft, maar uiteindelijk ook verdwijnt
- Onsterfelijke geest...


SHC (out of body) kan door iedereen worden ervaren, met een beetje oefening.
Naar mijn bescheiden kennisniveau denk ik dat het een buitengewoon vermogen van de hersenen is om de werkelijkheid weer te geven tijdens een ultrarealistische droom, maar toch is het een droom.

Sommigen beweren echter echt in staat te zijn om uit hun lichaam te komen en beweren dit te bewijzen door een klein verificatie-experiment uit te voeren (bijvoorbeeld: vraag een vriend om een ​​wachtwoord op te schrijven dat hij in zijn huis zal plaatsen, en ga naar SHC om "informatie" te nemen).

Voor de rest, als het je kan geruststellen, weet dan dat we volgens de algemene relativiteitstheorie allemaal eeuwig zijn, en dat zegt de wetenschap!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 04/03/13, 22:21

De wetenschap biedt ons slechts een zeer triviale versie van onsterfelijkheid (ik durf in deze context niet te spreken van een substituut!), ver verwijderd van de veeleisende aspiraties van sommigen!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 05/03/13, 00:10

Janic schreef: Met een onsterfelijke menselijke geest roept het ook de vraag op van psychopaten en andere aardige moordenaars die in hun staat zijn vereeuwigd? (want wat lijkt ons dat slechteriken geen recht hebben op deze onsterfelijkheid)
Het lijkt mij dat de opvatting van een psychopaat die in zijn staat is vereeuwigd, slechts een religieus geloof is. Anderen denken daarentegen dat de 'good guys' en de 'bad guys' slechts facetten van onszelf zijn, de een heeft de ander nodig om vooruit te komen op het pad van spiritualiteit.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 05/03/13, 09:11

Het lijkt mij dat de opvatting van een psychopaat die in zijn staat is vereeuwigd, slechts een religieus geloof is. Anderen denken daarentegen dat de 'good guys' en de 'bad guys' slechts facetten van onszelf zijn, de een heeft de ander nodig om vooruit te komen op het pad van spiritualiteit.
inderdaad, dit zijn slechts concepties die verband houden met de verbeelding of, zoals Hamed zegt, met aspiraties om...!
In al deze gevallen doet het geen beroep op zekerheden maar op hoop. Om een ​​vergelijking te maken: het is als een kind dat ernaar streeft... vlieger te worden, brandweerman te worden, met een topmodel te trouwen, rijk te worden, enz... het hiernamaals, van het heden, is een ondoordringbare gesloten deur, een beetje tussen openen met EMI, maar niets meer. En ook hier is de materialistische wetenschap niet in staat een geloofwaardige mening te geven.
Voor de rest, als het je kan geruststellen, weet dan dat we volgens de algemene relativiteitstheorie allemaal eeuwig zijn, en dat zegt de wetenschap!
de wetenschap kan niets zeggen buiten haar competentie of anders is de betekenis van eeuwig niet voor iedereen hetzelfde.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 05/03/13, 13:30

Ahmed schreef:De wetenschap biedt ons slechts een zeer triviale versie van onsterfelijkheid (ik durf in deze context niet te spreken van een substituut!), ver verwijderd van de veeleisende aspiraties van sommigen!


Ik sprak niet over onsterfelijkheid, maar goed van de eeuwigheid.

Volgens de algemene relativiteitstheorie leven we in een heelalblok of zijn verleden, heden en toekomst gelijktijdig.

Onze klassieke opvatting van tijd is doordrenkt presentism, we hebben inderdaad de indruk dat het verleden niet meer bestaat en dat de toekomst nog niet bestaat, alsof we "surfen" op een huidige golf die voortschrijdt in het niets.
Deze indruk van het verstrijken of verstrijken van de tijd zet nog steeds vraagtekens bij veel wetenschappers, voor velen van hen zou het een product van bewustzijn zijn, het is een enorm onderwerp...

Presentisme wordt echter ontkracht door de notie van relatieve tijd. Aangezien er evenveel tijd is als er waarnemers in het heelal zijn, verdwijnt dit idee vanzelf...
Inderdaad, hoe te bevestigen in het heden te zijn, terwijl mijn heden al de toekomst of het verleden van iemand anders is?
Het idee van een werkelijkheid die voortschrijdt naar het niets heeft daarom geen betekenis.

in het kort eeuwigheid, een filosofisch concept dat voortkomt uit de theorie van het blokuniversum, introduceert het idee dat elk moment eeuwig is, omdat het vastligt in het continuüm.
Dus als we sterven, sterven we vergeleken aan mensen die nog in leven zijn, zelf al dood vergeleken met de bewoners van de toekomst.

De consequenties van deze filosofie, die niettemin voortkomt uit de harde fysica, is erg belangrijk, omdat het zou toelaten, - zelfs als het nog niet is aangetoond en in het veld van het empirische blijft - om een ​​theoretische basis te geven die de voorkennis verklaart, retro-cognitie, synchroniciteiten (die werden bestudeerd door Wolfgang Pauli, Nobelprijs voor natuurkunde in 1945, metempsychose) etc...

We staan ​​dus ver af van de sciëntistische en 'materialistische' visie die veel mensen aan de wetenschap toeschrijven.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 220-gasten