Testrecensies voor gloeidraden voor 3D-printers: PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ... De beste in 2020?

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Testrecensies voor gloeidraden voor 3D-printers: PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ... De beste in 2020?




par Christophe » 20/10/20, 12:00

Voor degenen die een FDM gesmolten draad 3D-printer, hier zijn de aanbevolen filamentmerken en die om te vermijden ...

Dus ik beantwoord de vraag van Pétrus over dit verwante onderwerp: 3D-printer en gezondheid

Petrus schreef:Ik ben erg geïnteresseerd in uw feedback over de verschillende merken filamenten


Dus hier is mijn feedback in slechts 3 maanden en ongeveer 3 kg en ongeveer 400 uur aan verschillende prints op 3D-filamentmerken op mijn Tronxy: 3d-printers / tronxy-x5sa-500-pro-verbetering-z-as-hoe-een-distributieriem-t16537-plakken-plakken.html

Exclusief gekocht op Amazon, zodat u deze referenties gemakkelijk kunt vinden indien nodig:

- Amazon Basis PETG: zeer gemiddeld, veel haar, slechte hechting van de laag ondanks veel verschillende instellingen (maar ik heb nog geen andere PETG-merken getest) 30% van de spoel blijft (blauw)
- Sunlu PLA +: nou maar niet zo "meer" dan dat, want hoe meer ik verwachtte meer verbetering (bijna hetzelfde als PLA op het niveau van oppervlaktekwaliteit ... geuren in PLUS ... nou ja, het is MEER geurend wat!) maar de onderdelen lijken sowieso wat resistenter
- Enotepad 3D PLA Koolstofvezels: goed maar onmogelijk om duurzaam te printen in nozzle van 0.4 (gehard) en 0.5 (roestvrij staal), moet in 0.6 (roestvrij staal) printen anders klopt het (ik ben in bowden, niet direct drive dus, de extruder wordt gedeporteerd ... ik weet niet of dat telt bij verstopping van het mondstuk, maar zeker een beetje).
- Veelkleurige 3D PLA Enotepad: Ok, de spoel staat zonder veel problemen op 20%.
- Xingtong Zhi Lian Technology transparant PLA: Ok, de haspel is klaar, geen groot probleem behalve dat hij nooit transparant (witachtig) was
- Xingtong Zhi Lian Technology PLA Wood: er zit echt hout in (20 - 30%?) je voelt het tijdens het printen. het filament is broos en onbruikbaar op mijn machine :(
- CREOZONE TPU zwart: ik heb maar één klein stukje geprint dat er ok uitziet maar behoorlijk wat haar heeft. Ik printte op lage snelheid (30 mm / s geheugen, de tronxy staat 100 mm / s toe) en het is ok ondanks de externe extruder (veel mensen zeggen dat het niet mogelijk is om TPU zonder directe aandrijving)

Samenvattend zou ik daarom de merken afraden: Xingtong Zhi Lian Technology en Amazon Basic. Met een klein nadeel op Amazon Basic, zolang ik geen andere PETG-filamenten heb getest.

Voor de rest is het kif kif.

Toevallig loopt er juist een onderzoek naar deze FB-groep:

https://www.facebook.com/groups/2437822682913168/about

filamenten.png
filaments.png (107.28 KiB) 16459 keer bekeken


Daarna moet u weten dat:

a) De ene printer is de andere niet en een filament dat goed kan werken op de ene, kan problemen veroorzaken op een ander model.

b) Volgens de commentaren lijkt het erop dat er tijdelijke kwaliteitsvariaties kunnen zijn bij hetzelfde merk ... (de kwaliteit van de fabricage varieert in de ene of de andere richting)

c) Sommige filamenten zijn hygroscopisch, dus ze moeten uit de lucht worden bewaard. Het beste is om ze allemaal systematisch te beschermen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Adrien (voormalig nico239) » 20/10/20, 12:47

Mijn oprolproblemen?

Op alle merken.

Dit is sunlu

De vorige was ook een merkding, maar ik weet niet meer welke
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Christophe » 20/10/20, 12:48

Raar dat ik er nog nooit een had ... nog ...

Sunlu is nogal beroemd als merk ... maar uw mechanische aanpassing heeft het probleem opgelost?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Adrien (voormalig nico239) » 20/10/20, 12:50

Christophe schreef:Raar dat ik er nog nooit een had ... nog ...

Sunlu is nogal beroemd als merk ... maar uw mechanische aanpassing heeft het probleem opgelost?


De mechanische aanpassing loste het probleem op van het aandrijven van de extruder van een draad die van boven kwam.

Het wordt in veel video's op internet beschreven.

Omdat de draad zich nu op hetzelfde niveau bevindt als de extruder, geen zorgen meer.

Er blijft dat van de kronkeling.

Als ik daar ben, ga ik regelmatig kijken.
Als ik er niet ben, is het lukraak

Het probleem doet zich eerder voor aan het einde van de haspel
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Christophe » 20/10/20, 12:54

Oké, ik heb op dit moment maar één haspel afgemaakt ... Mijn vingers kruisten elkaar.

Mijn spoel zit onderaan, de extruder bovenaan (toch 60 cm hoger) en ik heb geprobeerd zo goed mogelijk uit te lijnen (aangezien dit noodzakelijkerwijs varieert tijdens het afwikkelen van de draad ...)

Als ik me zorgen maak, zou ik aanpassen om de spoel dichter bij de extruder te brengen.

ps: de wijziging waar we het over hebben, wordt hier gepresenteerd 3d-printers / geweldige-technologische-vooruitgang-maar-t16549-50.html # p414953
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Christophe » 22/10/20, 09:40

Aankomst van de dag 5 kg nieuwe spoelen / nieuwe merken:

PLA-gloeidraad 1.75 mm, GIANTARM
- PLA-filament 1.75 mm, ERYONE
- Koolstofvezel PLA, TECBEARS
- Koolstofvezel PLA, SUNLU
NYLON-gloeidraad 1.75 mm, TECHNOLOGYOUTLET


20201022_093050.jpg



Het zal lang duren voordat ik je feedback geef op deze 5 rollen ...

De kg nylon (blijkbaar een van de beste plastic voor fdm) wordt normaal gesproken voor meer dan € 50 of zelfs veel meer verkocht, zoals € 40 voor een spoel van 0.5 kg (ouch ...) deze kost ongeveer 50 ... dus als het geeft geen goede resultaten, we zullen weten waarom ... : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Christophe » 28/10/20, 16:47

Ik ben net begonnen met een nieuwe spoel:

- PETG White Makeasy

Ik zit nog steeds in het vlot, maar het ziet er al veel beter uit dan de Amazon basics PETG waar ik als een p..c had geworsteld om de griplaag te maken ... of zo werd ik beter in de instellingen ? : Cheesy: Nee, het filament ziet er beter uit ...

De rest in 12 uur! : Cheesy:
0 x
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 63

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par verwarren » 28/10/20, 17:57

Ik merkte dat PETG niet van vingerafdrukken houdt, het kan PLA niet schelen : Cheesy:

Ik sluit een huurcontract voordat ik het begrijp, zodra ik een PETG-afdruk heb, maak ik het dienblad schoon met afwasmiddel dat ik droog, zonder mijn vingers erop te leggen en hop geen zorgen meer voor 6 maanden. Ik heb normaal een Prusa MK3, een renpaard in precisie.
Zolang ik de PLA gebruikte, heb ik nooit problemen gehad.

Ik ben een beetje geïrriteerd dat ik vanavond net een Elegoo mars pro ontving, klein formaat maar goed, een andere wereld ...

A ++
0 x
De wereld is perfect !!!
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Adrien (voormalig nico239) » 28/10/20, 19:05

Ik moest stoppen met de sunlu begonnen, want met 7 uur printen zou het lang moeten zijn.

Ik heb 3 spoelen ontvangen: basicfil, nog een sunlu en een 3e wiens naam ik vergeten was.

Ik moest 15 keer 7 uur zonder zorgen met de basicfil doen, toen had ik een probleem.

En daar heb ik moeite om op de juiste manier af te stappen zonder echt te weten waar het vandaan komt: misschien de hoogte van het bed, nou ik doe ch ... minstens 5 of 6 blokkades en dus onverklaarbare onderbrekingen.

Het is een beetje gedoe als het niet werkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79136
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10976

Re: Test de beste 3D-printerfilamenten 2020 (PLA, PLA +, TPU, PETG, Carbon ...)




par Christophe » 30/10/20, 10:14

perplex schreef:Ik ben een beetje geïrriteerd dat ik vanavond net een Elegoo mars pro ontving, klein formaat maar goed, een andere wereld ...


Ik heb de klassieke maart sinds eind juni ... Ik ben meer dan 95% succesvol met afdrukken, de mislukkingen waren mijn schuld (over-optimalisatie).

Als je advies wilt, geen probleem (maar hier niet: maak alstublieft een nieuw SLA-onderwerp aan)

Aan de andere kant is het niet om je keuze te bekritiseren, maar van wat ik heb gelezen zou de marsprof een minder goede reputatie hebben dan de klassieker.

De mars pro 2 is ook zojuist uitgebracht. Geen twijfel mogelijk om enkele tekortkomingen in de pro te compenseren?

Begreep u uw imprint-verhaal niet? Ben je aan het praten op een glazen schaal?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 33-gasten