3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische doorbraak, maar pas op voor de risico's!

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 587
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Peter » 19/10/20, 01:10

Christophe schreef:Ok, maar wat heeft dit met transparantie te maken? Dus we kunnen geen weerstand en transparantie hebben? : Cheesy:

Ik heb zojuist 4 haspels van 4 verschillende merken besteld om te testen.

Welke merken zou je aanraden voor welk type garen? Jij hebt blijkbaar meer ervaring dan ik...

Door heter te extruderen, denk ik dat bepaalde meer vluchtige verbindingen verdampen in microbollen waardoor het bedrukte deel ondoorzichtig wordt.

Voor filament heb ik geen favoriet merk, ik koop op ebay wanneer ik het nodig heb (ik print niet zo veel).
Ik ben erg geïnteresseerd in uw feedback over de verschillende merken filamenten, ik heb zwart PLA dat breekt aan het einde van de spoel, wit dat de extruder verstopt en transparant blauw dat na verloop van tijd uiteenvalt...
Gebruik je trouwens 1.75 mm of 3 mm?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Flytox » 19/10/20, 19:02

Christophe schreef:Heb je het over epoxyhars of polyesterhars?


Acryl (Varikleer), niet zeker of het kan worden omgezet voor uw gebruik : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 19/10/20, 23:31

Petrus schreef:Ik ben erg geïnteresseerd in uw feedback over de verschillende merken filamenten


Mijn turbine is op dit moment niet slecht... Ik ben mijn 1e spoel van met koolstof geladen PLA aan het afmaken, ik heb 2 andere merken besteld.

Op dit moment is de enige waardeloze draad de basisprincipes van PETG Amazon waarvan ik nooit wist hoe ik ze goed moest afdrukken ... Ik zal andere PETG's testen ...

Ik zal een speciaal onderwerp maken.

Maar het ene haspelmerk is het andere niet (en er zijn zelfs varianten op dezelfde fabrikant afhankelijk van de productiebatch) en de ene printer is de andere niet. Je moet beide kennen om goede resultaten te krijgen...

Petrus schreef:, ik heb zwart PLA dat breekt aan het einde van de spoel, wit dat de extruder verstopt en transparant blauw dat na verloop van tijd uiteenvalt...


Misschien de luchtvochtigheid? Voor mij is het PLA-hout dat onbruikbaar is...

Het is dit merk:



Ik had geen verstopping behalve met carbon (ik print in 0.6 mm en daar gaat het goed).

Petrus schreef:Gebruik je trouwens 1.75 mm of 3 mm?


1.75 mm is de standaard geworden, ik geloof dat 3 mm niet meer bestaat voor "kleine printers"...hier is de mijne: 3d-printers / tronxy-x5sa-500-pro-verbetering-z-as-hoe-een-distributieriem-t16537-plakken-plakken.html

Ik moet al meer dan 400 uur printen in 3 maanden tijd (meer dan 3 kg bedrukt)... jammer dat er geen urenteller is! (misschien verborgen in de firmware?)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 19/10/20, 23:44

Ik gebruik sinds afgelopen zaterdag een wasmachine en post-UV-behandeling voor de harsmodellen...

En vanavond, het oplosmiddel voor meer en meer witachtig, merkte ik dit aan de onderkant en in afzetting als vlokken op de onderdelen... :schok: :schok: :schok:

20201019_202826.jpg
20201019_202826.jpg (33.56 KB) keer bekeken 2879


20201019_202819.jpg
20201019_202819.jpg (35.78 KB) keer bekeken 2879


Het oplosmiddel is isopropylalcohol (IPA)... en ik heb de afgelopen dagen alleen doorschijnende groene hars geprint...

Ik dacht dat het de turbine was die gesmolten was maar nee, hij is nog ok.

Een idee van wat deze witachtige en dikke aanslag kan zijn (Marco geen commentaar... : Mrgreen: ) ???

Er waren er nog veel meer, het grootste deel bleef over tijdens het legen :schok: :schok: :schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6515
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Macro » 20/10/20, 12:27

we hadden tijdens een destillatie van plastic een soortgelijke reactie met PET ...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 20/10/20, 12:34

Dat wil zeggen ???

Ik weet eigenlijk helemaal niet wat de ware aard is van de polymeren van een 405 nm-hars...

Ik zal het navragen.

Maar de te wassen delen lijken niet aangevallen...het is een 1 mm dikke afdruk met uitstekende uiteinden als er een aantasting op de delen was geweest, had ik het meteen gezien...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 20/10/20, 12:39

Christophe schreef:Ik zal navraag doen


Oké, ik begreep er niets van!

https://en.wikipedia.org/wiki/Photopolymer

: Cheesy:

Ah, ik begrijp het hier iets beter: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9sine_photosensible
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Adrien (voormalig nico239) » 20/10/20, 12:42

Mijn probleem:

1. koud
Ik moest het binnenhalen en plotseling viel de productie weg

20200919_184938.jpg
20200919_184938.jpg (68.82 KB) keer bekeken 2843



2. Opwinden... Ik heb het eerder gedaan

Het filament overlapt in de spoel en blokkeert plotseling het afwikkelen.

Omdat ik niet altijd vooraan sta, nou soms ontploft het soms is het een m.....





Anders loste ik mijn scrolproblemen op door dit onderdeel, een zijsteun, af te drukken

support_lateral_coil_pla_3.jpg
support_lateral_bobine_pla_3.jpg (66.31 KiB) 2843 keer geraadpleegd


support_lateral_coil_pla_2.jpg
support_lateral_bobine_pla_2.jpg (62.08 KiB) 2843 keer geraadpleegd


support_lateral_coil_pla_1.jpg
support_lateral_bobine_pla_1.jpg (69.12 KiB) 2843 keer geraadpleegd
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042

Re: 3D-printer en gezondheid ... Een geweldige technologische vooruitgang, maar pas op voor de risico's!




par Christophe » 20/10/20, 12:45

Adrien (ex-nico239) schreef:2. Opwinden... Ik heb het eerder gedaan

Het filament overlapt in de spoel en blokkeert plotseling het afwikkelen.


Op dit moment heb ik geen opwindproblemen opgemerkt (ik heb daarentegen veel opmerkingen over dit onderwerp gelezen) maar ik ben slechts 3 kg verwijderd van de afdruk... Welk merk is je zwaar gewonden spoel ?

Je kunt er in plaats daarvan hier over praten: 3D-printers/test-beste-3D-printerfilamenten-2020-pla-pla-tpu-petg-carbon-t16592.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 49-gasten