De sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door nabewerking?

Forum gewijd aan 3D-printen: 3D-printtechnologieën (fdm, lcd, sla ...), hardware, software, slicers, instellingen, gebruik, database, modeluitwisseling, tips en trucs, optimalisatie, uitwisseling van ervaringen...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

De sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door nabewerking?




par Christophe » 26/10/20, 14:44

Tutorial: hoe de weerstand versterken of het oppervlak van 3D-geprinte onderdelen verbeteren met een nabehandeling?

Ik print al een tijdje 3D-onderdelen in gesmolten draad en lichtgevoelige SLA / LCD-hars. Dit onderwerp betreft alleen onderdelen van gesmolten draad (nog steeds de meest wijdverspreide technologie) ... hoewel sommige technieken zeker kunnen worden toegepast op onderdelen van hars ... om te zien!

Mijn stukken moeten functioneel zijn, dat wil zeggen niet alleen mooi qua uiterlijk maar vooral ook functioneel weerstand tegen mechanische weerstand in de tijd.

Het merendeel van de 3D-prints van makers (gebruikers van 3D-printers) betreft prullaria en voor hen alleen het oppervlak en de afwerking.

Het onderwerp 3D-prints wordt dan ook niet vaak genoemd door de makersgemeenschap (zolang de arm van zijn GI Joe of Sankogu alleen staat en mooi is, is de maker blij ... : Mrgreen: )

Dus zocht ik naar een aantal mogelijkheden voor oppervlaktebehandeling om de oppervlaktebehandeling van 3D-geprinte onderdelen te plaatsen om hun weerstand en / of uiterlijk te verbeteren.

Inderdaad, het zwakke punt van 3D-geprinte onderdelen is hun anisotropie en een gebrek aan mechanische samenhang: zelfs als het onderdeel u "perfect goed gedrukt" lijkt, zal het nog steeds een GROOT risico vormen dat de laag losraakt in de richting waarin het werd gedrukt.

Sommigen hebben aangetoond dat de printrichting (= de positionering van het onderdeel tijdens het printen) een grote invloed heeft op de mechanische weerstand van het onderdeel en dateen 3D-geprint onderdeel had helemaal niet de mechanische eigenschappen van een plastic onderdeel dat in de equivalente massa was geïnjecteerd of bewerkt ... (maar we vermoedden het ...):





Opsomming (dynamisch) van de nabewerkingstechnieken van gedrukte onderdelen die ik (voorlopig) kon vinden en die ik zal proberen te experimenteren

1. Behandeling met glasvezel of koolstof en epoxy- of polyesterhars

De oplossing zeker de zwaarste maar waarschijnlijk de meest effectieve: we gebruiken het 3D-onderdeel als een permanente "mal" door één of meerdere lagen glas- of koolstofvezels aan te brengen

nadelen:
- het is zwaar werk,
- de techniek moeten beheersen,
- incompatibel of nauwelijks compatibel met kleine onderdelen of onderdelen met te kleine details of een te complexe vorm (het belangrijkste doel van 3D-printen is om "complexiteit" af te drukken)

2. Smelt het plastic opnieuw met aceton

Door een of meer lagen aceton over de ABS-onderdelen te laten lopen of ze te laten weken, wordt het oppervlak van het onderdeel opnieuw vormgegeven en wordt een betere samenhang gegarandeerd. Het is vrij eenvoudig, goedkoop en efficiënt.

nadelen:
- kan alleen worden gebruikt met ABS (en derivaten)
- verwijdert alle details uit de kamer
- vereist beheersing van de techniek (uithardingstijd / aantal lagen VS details om te behouden / dikte van het onderdeel)

3. De "ABS-soep" of polystyreen: zelfgemaakte hars

Dicht bij techniek 2, maar die kan worden gebruikt op alle plastic onderdelen (a priori), bestaat het uit het smelten van ABS in aceton om een ​​hars te verkrijgen die op elk oppervlak kan worden toegepast. Vrij eenvoudig te implementeren.

Sommigen hierover forum hetzelfde doen met polystyreen lijkt mij, maar ik herinner me het oplosmiddel niet meer?

nadelen:
- minder homogene oplossing 2
- heb ABS nodig
- vereist ervaring om het aantal lagen te kennen
- bijna gratis

Ik heb gisteren een kleine pot voorbereid (met een ABS-spoel van 3 mm uit 2014 ...) die 's nachts goed smolt. Ik heb vanmorgen een paar strengen (willekeurig) toegevoegd.

soep_abs_2.jpg


Soep_abs_1.jpg
Soupe_abs_1.jpg (346.94 KiB) 11475 keer bekeken



Ik zal de applicatie testen op een carbon PLA-onderdeel

4. "Conventionele" tweecomponentenharsbehandeling

Tussen 1 en 3 met een hars (epoxy of polyester of andere als je suggesties hebt?) Die niet beladen is met vezels of plastic.

nadelen:
- duurder dan 3
- weerstand?
- vastgehouden in de tijd?
- moet in korte tijd worden aangebracht (open tijd van de tweecomponentenhars)

5. Behandeling met fotogevoelige hars van 405 nm

Breng een (of meer) laag (en) hars aan voor 3D-printers met hars en plaats het onderdeel in de zon. Heel eenvoudig op te zetten. Ik zal testen.

nadelen:
- vrij duur (lichtgevoelige hars is op zijn best 35 € per kg)
- homogeniteit met de onbekende delen
- weinig bekende mechanische eigenschappen (we weten nog niet wat harsen voor het grote publiek zijn)
- Hars is broos, vooral bij overmatige blootstelling aan UV (gebruik van de kamer buitenshuis)

6. Behandeling met "lijm"

Voorgesteld door sommige internetgebruikers ... ik geloof het niet echt, maar het is een oplossing. Gebruik lijm, neopreen, cyaan ... om het oppervlak te versterken ...

nadelen:
- waarschijnlijk snel te duur
- homogeniteit?
- vastgehouden in de tijd?

7. Herontwerp van het onderdeel in de oven met een inert materiaal

De techniek bestaat uit het gedurende een bepaalde tijd in de oven laten gaan van een onderdeel om het te herschikken. Alles in een inert poederachtig materiaal. Het idee lijkt goed, maar mijn eerste ervaring was niet zo geweldig qua resultaten: 3d-printers / geweldige-technologische-vooruitgang-maar-t16549-30.html # p412108

De techniek is duidelijk beperkt tot de stukken die je oven binnenkomen ... en tot massieve stukken ... (100% vulling ... wat niet het geval was met mijn stukken ... maar het oppervlakaspect was toch niet verbeterd).

Wordt vervolgd ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Christophe » 26/10/20, 14:53

Christophe schreef:7. Herontwerp van het onderdeel in de oven met een inert materiaal

De techniek bestaat uit het gedurende een bepaalde tijd in de oven laten gaan van een onderdeel om het te herschikken. Alles in een inert poederachtig materiaal. Het idee lijkt goed, maar mijn eerste ervaring was niet zo geweldig qua resultaten: 3d-printers / geweldige-technologische-vooruitgang-maar-t16549-30.html # p412108

De techniek is duidelijk beperkt tot de stukken die je oven binnenkomen ... en tot massieve stukken ... (100% vulling ... wat niet het geval was met mijn stukken ... maar het oppervlakaspect was toch niet verbeterd).


Hier is een video waarin de techniek wordt beschreven (recent, het is 1 maand oud):



Blijkbaar laat hij zien dat je met deze techniek de weerstand kunt verdrievoudigen.
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Peter » 27/10/20, 19:52

Tijdens mijn experimenten had ik goede resultaten met betrekking tot het uiterlijk van ABS-onderdelen met behulp van acetonstoombehandeling.
Het stuk wordt op een sokkel in een glazen bak geplaatst waarin ik een paar ml aceton doe en dat ik verwarm op een hete plaat, het niveau van afvlakking wordt aangepast door de hoeveelheid aceton te variëren:
aceton_test.jpg
acetone_test.jpg (71.97 KiB) 11401 keer bekeken

Onderdelen worden in lagen van 0,1 mm gedrukt, behalve de laatste in 0,2 mm
Het eerste deel is niet behandeld, de andere zijn uit het geheugen behandeld met 2, 4 en 6 ml aceton
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Christophe » 27/10/20, 20:16

Mooie stoomtechniek en niet dom, het lost de zorgen van het egaliseren van lagen en de complexiteit van sommige onderdelen op!

Dus je stopt ze in een grote gesloten pot, toch? En voor welke duur / temperatuur van verwarming en behandeling?

Als ik je volg, heb je eigenlijk een heel kleine hoeveelheid aceton nodig! Is het mls of cls?

Jammer dat ik daar niet met ABS print! : Cheesy:

Anders deed ik mijn eerste test van "ABS-soep" op PLA .. het lijkt te werken, maar ik heb mijn soep in een opwelling gemaakt, het is veel te dik en ik heb veel "klonten" ... Ik kan het niet laat je dat zien!

Integendeel; Ik heb aangebracht op een volledig opzettelijk gebroken deel (lagen afgepeld) en het lijkt goed stand te houden! Dus het is op dit moment lelijk, maar het repareert goed! : Cheesy:
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Peter » 27/10/20, 20:27

Ja, het is prima ml, het deel is klein, dus dat is genoeg. Ik gebruikte een koffiemachine karaf afgesloten met een latex handschoen voor het sealen, de plaat werd 90 minuten verwarmd tot 15 ° C.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Christophe » 27/10/20, 20:30

Oké, dank je en je verliet de kamer dan na 15 minuten?
0 x
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par verwarren » 28/10/20, 08:33

Ik heb het nog niet geprobeerd, maar het lijkt effectief. De techniek van fijn zout in de oven ...


a ++
0 x
De wereld is perfect !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Christophe » 28/10/20, 09:24

Uh, ik probeerde er hierboven over te praten (moet lol lezen ... :schok: )

Het werkt met zuiveringszout, natuurlijk fijner, het is niet nodig om het zout te malen ...

Ik heb het geprobeerd met een niet-gevulde kamer, slechte resultaten (misschien warmt mijn oven niet genoeg op? Volgende test zal ik hem "helemaal" zetten ...)

Christophe schreef:7. Herontwerp van het onderdeel in de oven met een inert materiaal

De techniek bestaat uit het gedurende een bepaalde tijd in de oven laten gaan van een onderdeel om het te herschikken. Alles in een inert poederachtig materiaal. Het idee lijkt goed, maar mijn eerste ervaring was niet zo geweldig qua resultaten: 3d-printers / geweldige-technologische-vooruitgang-maar-t16549-30.html # p412108

De techniek is duidelijk beperkt tot de stukken die je oven binnenkomen ... en tot massieve stukken ... (100% vulling ... wat niet het geval was met mijn stukken ... maar het oppervlakaspect was toch niet verbeterd).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Christophe » 28/10/20, 12:52

Goed nieuws: ABS-soep werkt SUPER goed op een PLA-geprint onderdeel!

Ondanks een soep vol klonten, ooit erg droog, het is onmogelijk om de lagen met de hand van het PLA-proefstuk (waarvan ik de lagen vrijwillig had afgepeld) af te pellen! Het is zelfs nog resistenter dan ik dacht! Het is eigenlijk een goedkope "superharslijm", die zelfs voor veel reparaties kan worden gebruikt!

Zonder behandeling lagen van dit onbehandelde stuk "soep" afpellen was vrij eenvoudig! : Cry:

Ik plaats foto's als ik een nieuwe, beter bereide soep heb : Cheesy:
0 x
Peter
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 586
Inschrijving: 15/09/05, 02:20
x 312

Re: de sterkte of het uiterlijk van 3D-geprinte onderdelen verbeteren door middel van nabewerking?




par Peter » 28/10/20, 21:27

De methode van koken in zout, in detail met metingen door CNC Kitchen:
1 x

Ga terug naar "3D-printers en 3D-print: machines en technologieën, hardware, software, gebruik en optimalisatie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 22-gasten