De 6 ie uitsterven

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 6 ith uitsterven




par Ahmed » 30/06/18, 23:07

Openlijk geweld, in de zin waarin het algemeen wordt opgevat, is zeker wereldwijd afgenomen binnen de menselijke soort, maar een ander compensatiefenomeen (hetzelfde dat aan het werk is tegen andere soorten en de biosfeer) heeft plaatsgevonden ten gunste van een diffuus maar permanent geweld van sociale, economische en psychische aard. Dit resulteert in tal van pathologieën* en algemene malaise.
Wat betreft de tegenstelling tussen altruïsme en egoïsme, inderdaad, deze noties bestaan ​​in verschillende mate in alle sociale dieren en hun uitdrukking hangt af van de context: altruïsme heeft de neiging om het voortbestaan ​​van de groep te bevorderen **, egoïsme is meer dat van de groep van min of meer verwante individuen tegen andere concurrerende externe groepen.
Volgens Pierre Jouventin, is de mens als primaat nogal instinctief geneigd tot een nogal egoïstisch gedrag, maar omdat hij niet langer biologisch, maar ecologisch en ethologisch verwant is aan de wolf, zou hij een altruïsme van culturele aard hebben ontwikkeld, herinnering aan zijn lange verleden als jager in groepen van groot wild.

* De pathologie is in dit geval te omschrijven als een gezonde reactie maar die zich niet tegen geweld kan uiten en zich dus tegen het slachtoffer keert: dubbele straf! :(
** En dus van hechte genen of, zoals tegenwoordig, van vervangers voor genen: het vaderland, de religie of welke overtuiging dan ook die een groep verenigt (supporter van een voetbalclub! :D ).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: 6 ith uitsterven




par sen-no-sen » 30/06/18, 23:38

Ahmed schreef:Wat betreft de tegenstelling tussen altruïsme en egoïsme, inderdaad, deze noties bestaan ​​in verschillende mate in alle sociale dieren en hun uitdrukking hangt af van de context: altruïsme heeft de neiging om het voortbestaan ​​van de groep te bevorderen **, egoïsme is meer dat van de groep van min of meer verwante individuen tegen andere concurrerende externe groepen.


Altruïsme en egoïsme zijn hetzelfde, maar niet op dezelfde schaal.
Een mens is een cluster van miljarden genen, egoïstisch zijn is eigenlijk altruïsme voor zijn miljarden subeenheden!
Evenzo zijn de verdedigers van "nationale voorkeur" zogenaamd altruïstisch tegenover hun landgenoten en egoïstisch tegenover anderen, een kwestie van standpunt.
We kunnen deze reflectie uitbreiden naar bedrijven, sociale klassen, religies en allerlei soorten minderheden etc.. etc...
Zelfs een persoon die zich bezighoudt met humanitarisme zonder grenzen zou een zekere vorm van egoïsme tonen ten opzichte van niet-menselijke levensvormen, omdat menselijke ontwikkeling objectief gezien ten koste gaat van anderen...
Universele welwillendheid verzoenen is dan ook een hele uitdaging!

Van mijn kant verdedig ik een proefschrift pessimo-realistisch:Ik ben van mening dat het enthousiasme voor het dier ontstaat naarmate het zich ontwikkelt door de beweging veganistisch eigenlijk in lijn is met duurzame ontwikkeling.
De komende krimp van de economieën van de geïndustrialiseerde landen van de eerste uren zal leiden tot een vermindering van onze vleesconsumptie, de beweging veganistisch lijkt mij in feite een slimme manier om deze transformatie aan te kleden, zoals we het einde van de slavenhandel hadden aangekleed met een humanistische blik ten gunste van een nieuw economisch model.
We zouden onszelf dus kunnen toestaan ​​te denken dat de meeste vorderingen van humanistische of altruïstische aard in feite een scherm zijn dat a posteriori is aangebracht om de trieste realiteit van de determinismen die in het spel zijn te verbergen.
Dit zou niet erg verwonderlijk kunnen zijn, omdat ons brein zo werkt: ons zelf schrijft aan zichzelf de voltooiing van handelingen toe die in werkelijkheid slechts een onbewuste convergentie van neurologische processen zijn.
De geschiedenis zou dan, vanuit dit gezichtspunt, slechts een vertelling zijn die a posteriori wordt uitgevoerd en de "menselijke grootheid" benadrukt ...
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 6 ith uitsterven




par Ahmed » 01/07/18, 08:21

Ja, het is heel duidelijk: ik heb mijn bericht een beetje haastig geschreven en jouw formulering is veel beter. Laat me één zin corrigeren:
** En dus van hechte genen of, zoals vandaag de dag, van vervangers van genen (en dat zijn de memes, psychische genen): het vaderland, de religie of welk geloof dan ook dat een groep verenigt (supporters van een voetbalclub! :D ).

Je schrijft:
...de meeste humanistische of altruïstische vorderingen zijn in feite schermen die a posteriori worden geplaatst om de trieste realiteit van de determinismen die op het spel staan ​​te verbergen.

Het is een narratieve herconfiguratie die deel uitmaakt van een begrijpelijk schema van wat het ideale kader van een samenleving vormt: het verhaal dat het zichzelf vertelt; onbewust, zoals je later specificeert, maar ook vaak bewust, omdat verontschuldigend of simpelweg rechtvaardigend. Denk hierbij aan de overwinning van de vrijheid* op het nazisme: de zaken liggen veel minder eenvoudig dan deze vleiende uitspraak en om de strijdkrachten van de asmogendheden te verslaan, moesten dezelfde middelen worden gebruikt, toegenomen. Zeker, het nazisme was verslagen, maar een groot deel van wat had gewild Hitler, te snel en te brutaal, heeft uiteindelijk zijn greep op de wereld op zo'n stiekeme manier uitgebreid dat het zichzelf niet langer presenteert als een duidelijk en direct identificeerbare tegenstander.
Je schrijft:
Zelf verdedig ik een pessimo-realistische stelling: ik ben van mening dat het enthousiasme voor de dierenzaak zoals die zich via de veganistische beweging ontwikkelt, eigenlijk in overeenstemming is met duurzame ontwikkeling.

Ik begrijp uw standpunt, maar gezien de veelheid aan meningen over een groot aantal onderwerpen, zullen er onvermijdelijk altijd bepaalde bewegingen zijn die dus met tegenzin en te goeder trouw in twijfel kunnen worden getrokken. Instrumentalisatie is dus altijd mogelijk, wat men ook doet. Exnihiloest beweerde dat men verantwoordelijk was voor de ideeën die men propageerde, ongeacht het latere gebruik dat ervan werd gemaakt: als hij gelijk had (wat God verhoede! :D ), zou dit ipso facto elke vorm van expressie verbieden...

* Een term die op elegante wijze de geopolitieke achtergrond ontwijkt... 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: 6 ith uitsterven




par Janic » 01/07/18, 08:59

hallo
Van mijn kant verdedig ik een pessimo-realistische stelling: ik ben van mening dat het enthousiasme voor het dier veroorzaakt zoals het zich ontwikkelt via de veganistische beweging eigenlijk in lijn is met duurzame ontwikkeling.
Slechts gedeeltelijk! Voor het hebben geruild op hun forums bij deze veganisten kunnen we ons realiseren dat we, afgezien van een echt bewustzijn, en dus om dit bewustzijn in hun leven te concretiseren, beseffen dat ze vooral een soort idealisering bieden en dus behoren tot een ander soort 'elite' die geconfronteerd wordt met een vorm van obscurantisme onder degenen met wie ze kort daarvoor dit obscurantisme deelden. (de meeste proselieten zijn zoals gewoonlijk nieuwe bekeerlingen)
Dit is niet specifiek, aangezien we dit gedrag aantreffen bij al diegenen die een ontdekking doen die hun leven op zijn kop kan en soms zal zetten.
De aanstaande inkrimping van de economieën van de eerste geïndustrialiseerde landen zal leiden tot een vermindering van onze vleesconsumptie,
Ik denk niet dat het, althans uitsluitend, verband houdt met de industriële economie. Deze consumptie is al gekoppeld aan twee belangrijke factoren, namelijk de sociale vooruitgang en de financiële middelen die dit oplevert en aan de andere kant de exponentiële explosie van de mensheid. Maar elk afzonderlijk is niet genoeg om te leiden tot wat ons onvermijdelijk te wachten staat, behalve na bijvoorbeeld een ineenstorting van de industrie en haar terugkeer naar een eerdere ellende, of een ineenstorting van de wereldbevolking door welk proces dan ook, zoals een totale oorlog, een hongersnood, een of andere pathologie (kanker is een beetje te traag om dit te bereiken!)
de veganistische beweging lijkt me een slimme manier om deze transformatie aan te kleden, net zoals we het einde van de slavenhandel hadden aangekleed met een humanistische blik ten gunste van een nieuw economisch model.
Het is mogelijk, maar dat zou een wil impliceren buiten de beweging zelf, die ik in ieder geval niet duidelijk zag. Ik denk meer aan een echt bewustzijn, zelfs met onhandigheid, individueel en dat zich verspreidt, niet als een ideaal van het leven (over dit onderwerp zou veel te zeggen zijn) maar veeleer als genoeg van een samenleving die, aan de leeuweriken die we zijn, een briljante toekomst heeft bengeld.
spiegel met leeuweriken (figuurlijk) Verleidelijk maar misleidend ding.
We vinden dezelfde benadering (soms met dezelfde, maar niet altijd) naar een meer humanistische holistische geneeskunde, zoals H, alternatieve medicijnen, naar gezondere of zelfs biologische voeding (inclusief VG), enz. Maar dit vertegenwoordigt en zal altijd een minderheid in de wereld vertegenwoordigen, want daar tegenover staan ​​inderdaad grote industriële belangen, maar ook atavisme, de zogenaamde voorouderlijke cultuur (doorgaans overschat), maar ook en vooral het feit dat de zogenaamde ontwikkelingslanden ook de wens (en niet de noodzaak) hebben om hun toegang tot een hogere sociale niveau en dus om deze recente staat te onderstrepen door een demonstratie van zijn financiële potentieel en dat, in wezen naar westers model, erin bestaat te doen zoals de rijksten, de parvenu's, die ook deze fase van imitatie van de andere rijken hebben doorgemaakt die voornamelijk tot de edelen behoorden, de bourgeois, voldoende welvarend om zich veel vleesgerechten te veroorloven.
Dus zelfs als onze westerse samenlevingen VG en zelfs veganistisch zouden worden, zou dat de situatie wereldwijd nauwelijks veranderen.

* De pathologie is in dit geval te omschrijven als een gezonde reactie maar die zich niet tegen geweld kan uiten en zich dus tegen het slachtoffer keert: dubbele straf! :(
heel goed gezien! Alle pathologieën zijn reacties tegen zichzelf, het individu is ziek van zijn wezen, dat wil zeggen van zijn keuzes, zijn gedachten, zijn acties, verkeerd gericht.
** En dus van hechte genen of, zoals tegenwoordig, van vervangers voor genen: het vaderland, de religie of welke overtuiging dan ook die een groep verenigt (supporter van een voetbalclub! :D ).
aandacht gevaar, :onheil: voetbal is belangrijker dan al het andere! :schok:
Dernière édition par Janic de 01 / 07 / 18, 09: 11, 1 keer bewerkt.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 6 ith uitsterven




par Ahmed » 01/07/18, 09:09

Janic, Je schrijft:
Ik denk niet dat het, althans uitsluitend, verband houdt met de industriële economie. Deze consumptie is al gekoppeld aan twee belangrijke factoren, namelijk de sociale vooruitgang en de financiële middelen die dit oplevert en aan de andere kant de exponentiële explosie van de mensheid.

Deze zin is tegenstrijdig: zowel de bevolkingsexplosie als de tijdelijke stijging van de levensstandaard vloeien voort uit de industriële economie en zullen dus noodzakelijkerwijs mee naar beneden fluctueren...
Economisch exponentialisme geeft de voorkeur aan de duurste oplossingen om de winst en energieverspilling te maximaliseren. Een halt toeroepen aan deze ontwikkeling zou de terugkeer naar/toevlucht tot meer redelijke praktijken betekenen, door omstandigheden*.

* Dus "redelijk" is hier slechts een stijlfiguur en moet tussen aanhalingstekens worden geplaatst, aangezien alleen de determinismen het vermogen hebben om ons gedrag in het algemeen te wijzigen. Wat kenmerkend is voor de mens lijkt dit buitengewone vermogen te zijn zich problemen voor te stellen waarvoor hij geen oplossing heeft... : Roll:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: 6 ith uitsterven




par sen-no-sen » 01/07/18, 10:11

Beeld

Zoals op de grafiek te zien is, bereikte de vleesconsumptie in Frankrijk rond 1998 zijn maximum.
Zou dit jaar symbool hebben gestaan ​​voor een bewustzijn van de toestand van het dier?
Eigenlijk niet echt, de consumptie van vlees van zoogdieren is afgenomen door twee factoren: de prijsstijgingen, maar ook door de gekkekoeienziektecrisis (1986/2000), die twee fenomenen met elkaar in verband brengen.
Pluimveeconsumptie blijft stijgen...
Beeld

Beeld
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: 6 ith uitsterven




par Janic » 01/07/18, 12:59

Zoals op de grafiek te zien is, bereikte de vleesconsumptie in Frankrijk rond 1998 zijn maximum.
Zou dit jaar symbool hebben gestaan ​​voor een bewustzijn van de toestand van het dier?
Eigenlijk niet echt, de consumptie van vlees van zoogdieren is afgenomen door twee factoren: de prijsstijgingen, maar ook door de gekkekoeienziektecrisis (1986/2000), die twee fenomenen met elkaar in verband brengen.
Pluimveeconsumptie blijft stijgen...

Helemaal! Maar vooral over Frankrijk.
Maar de consumptie van dieren is een wereldwijd probleem waar het fenomeen het tegenovergestelde is. De zogenaamde ontwikkelingslanden verhogen hun consumptie, zeker door hun financiële middelen te verbeteren (zo laag als ze zijn) maar ook en vooral omdat dit een vorm van sociale toetreding vertegenwoordigt waarbij huishoudens bepaalde meer bruikbare voedingsmiddelen zullen opofferen ten voordele van dit vooral Westerse model (de Amerikaanse droom).
Wat hij niet lijkt te begrijpen, is dat de (relatieve) afname van geweld in de 20e eeuw rechtstreeks verband houdt met de toename van ditzelfde geweld tegen de biosfeer, het is een overdracht.

Het individu doet immers voortdurend overschrijvingen wanneer hij (om sociale redenen die door de wet worden beheerst) niet rechtstreeks met geweld kan handelen. Vandaar de spelen van het circus (zoals voetbal), het stierenvechten, de jacht waarbij het individu zijn teveel aan agressiviteit op anderen uitstort. Maar het gaat ook om slachthuizen waar dit geweld niet meer op klaarlichte dag te zien is om uiteenlopende redenen die worden aangevoerd door tegenstanders van welke vorm van moord dan ook.

De Chinezen en anderen verbranden de beeltenis van hun "opperhoofden" om zichzelf te bevrijden van hun overvloed en dus om "in vrede" terug te kunnen keren naar hun werk als slaven.
Dit uitsterven is dus rechtstreeks afhankelijk van de bevolkingsgroei, veel meer dan van de industrialisatie van onze rijke samenlevingen die niet representatief zijn voor de samenlevingen van deze wereld. Het vee zal dus tegen 70 (het is morgen) meer dan 2050% van de landbouwgrond moeten bestemmen voor dierlijk voedsel en dus waar zullen ze het land vinden dat hen toestaat, anders dan door wat extra bossen te kappen of door landbouwgrond aan te boren voor gebruik door mensen. Het is een vicieuze cirkel! :schok:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: 6 ith uitsterven




par dede2002 » 01/07/18, 15:39

Ahmed schreef:...

Dédé2002, Je schrijft:
Bovendien zal de "technologische machine" die zich ook presenteert als vervanger van de vervanger, ook op eigen kracht moeilijk kunnen overleven.

Zeker vanuit een huidig ​​standpunt, maar de kunstmatige dynamiek moedigt aan om te denken dat een omkering zou zijn in de logica die ten grondslag ligt aan de vernietiging van de levende en zou leiden tot een verzelfstandiging van de machines binnenin een techno-mechanische wereld * waaruit de menselijke soort, tijdelijke vector, nutteloos zou worden, zou op zijn beurt verdwijnen.

* Een technosfeer, om, denk ik, de terminologie van te gebruiken Sen-no-sen.


De "technosfeer" die u beschrijft, zal waarschijnlijk ook een tijdelijke vector zijn... Maar we zullen er niet zijn om het te zien :P
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: 6 ith uitsterven




par dede2002 » 01/07/18, 15:45

dede2002 schreef:Maar de "vervanging" zou niet alleen kunnen overleven, zonder de andere soorten ...

Bovendien zal de "technologische machine" die zich ook presenteert als vervanger van de vervanger, ook op eigen kracht moeilijk kunnen overleven.

Wat as betreft, zijn de huidige aanbevelingen niet om de zieke bomen te doden, in de hoop dat sommigen weerstand zullen ontwikkelen en het aan hun nakomelingen kunnen overbrengen.


Wat betreft onze soort, die voornamelijk bestaat uit memetisch gemodificeerde organismen, zijn de huidige aanbevelingen om opstandige individuen (niet) vooral (niet) te doden, in de gedachte dat sommigen een weerstand zullen ontwikkelen en deze kunnen doorgeven aan hun nakomelingen...
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: 6 ith uitsterven




par Ahmed » 01/07/18, 18:20

Janic, Je schrijft:
Daarom is dit uitsterven rechtstreeks afhankelijk van de bevolkingsgroei, veel meer dan van de industrialisatie van onze rijke samenlevingen die niet representatief zijn voor de samenlevingen van deze wereld.

Natuurlijk ben ik me niet bewust van de factor memetische rivaliteit, maar die kon niet worden uitgedrukt zonder een industrialisatie van de landbouw, die zich ontvouwt als een logische voortzetting van de klassieke industrie. Deze vorm van industrialisatie maakt het mogelijk de productiekosten te verlagen tot ze samenvallen met de forse toename van de koopkracht in deze nieuwe landen die graag het dominante westerse model willen kopiëren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 110-gasten