aardse rode vloed Hongarije (aluminiumsmelterij)

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/10/10, 16:43

Op het A2-nieuws vanmiddag legden ze uit dat in Gardane de opslag van dit slib minder gevaarlijk is, soda wordt verwijderd voordat het in zee wordt geloosd of opgeslagen, in vaste vorm ????
Met de PH van 10 moet er veel soda zijn (gelijk aan pH van 4, nul is 7).
In Hongarije moest de PH veel hoger zijn dan 10 om snel te verbranden, fluoriden zijn bovendien giftig.
De lozing op zee is al jaren bekend in de PACA-regio, bijvoorbeeld op het A2-nieuws met protesten.

Volgens mij is het minder gevaarlijk dan een Tsjernobyl !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 08/10/10, 17:45

het is niet de productie van aluminium die dit afval maakt, het is de extractie van aluminiumoxide uit het bauxiet, dus er is geen verband met het fluor van het kryoliet dat wordt gebruikt voor de aluminium elektrolyse

als het bauxiet geen kiezelzuur bevat, wordt de soda goed teruggewonnen en bevat het geloosde slib weinig

maar als het bauxiet van slechte kwaliteit is, bevat het silica dat een aluminosilicaat van soda produceert, dat soda bevat en dat niet wordt teruggewonnen

http://www.societechimiquedefrance.fr/e ... _aluminium
http://scienceamusante.net/forum/chimie ... turn=1#top

natuurlijk is deze modder niet radioactief, als we niet doen wat we kunnen kunnen we voorkomen dat de buren onder water lopen: het is deze berging met belachelijk hoge dijken die betreurenswaardig is
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/10/10, 21:21

belachelijk hoge dijken wat zielig is

Om op tv het doorbreken van de dijken te zien, was de dikte van de dijken zeer onvoldoende voor hun hoogte, voor de aarde die meegeeft voor de eerste infiltratie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 10/10/10, 22:01

Ik zag veel vreemde dingen toen ze de rotzooi aan het opruimen waren. Inclusief een sproeierwagen en een berucht moeras waar ze niet vanaf konden komen! Ik vond de methoden slecht omdat ze gehaast waren. En ik begrijp niet waarom ze niet filteren wat ze roeren, waarom niet alles steeds weer in een zwembad bewaren? Of de originele tank na het filteren?
En waarom de "drijvende dammen" op aarde niet inzetten ... zolang het maar vloeibaar is?
Bij een ramp is het altijd hetzelfde: het is een totale desorganisatie, vind je niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6982
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2907




par gegyx » 10/10/10, 22:27

En dit basis-PH-slib wordt in grote hoeveelheden opgeslagen, in afwachting van wat?

In dit opvangbassin wisten ze niet hoe ze het moesten neutraliseren met een zuur?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 10/10/10, 22:55

gegyx schreef:En dit basis-PH-slib wordt in grote hoeveelheden opgeslagen, in afwachting van wat?


Wat heb je eraan om zoveel onzin te verzamelen? Misschien kunnen we het vergiftigde geschenk beter aan toekomstige generaties overlaten als sommigen eenmaal alle voordelen hebben geplukt en de problemen aan anderen hebben overgelaten ... Waarom zou u zich niet continu bezighouden met de afweging van de verwerkingskosten door elke aluminiumkoper?
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 11/10/10, 11:27

Misschien omdat we het goedkoopst redeneren ...

Dit is de vraag die ik mezelf vanaf het begin heb gesteld, vooral opslag in de open lucht met daarom onvermijdelijk een verdunning in regenwater en dus een verplichte overloop ... vroeg of laat ...

Bovenstaande links leggen uit hoe dit afval kan worden teruggewonnen (eenmaal gedroogd), in het bijzonder als opvulling voor wegen ...

Is het trouwens 1 miljoen of 1 miljard m3 die naar buiten is gekomen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/10/10, 13:07

Ik heb de indruk dat het doel van deze openluchtbassins is om de kooldioxide in de lucht dit heel langzaam te laten neutraliseren ... en gratis

toen ik op het idee kwam om de CO2 uit de rook van een andere fabriek door te geven aan een forum van scheikunde, werd ik excentriek genoemd, maar zonder serieus antwoord te zeggen of het mogelijk is of niet, noch precisie over de samenstelling van de modder ...

Ik denk dat het probleem komt van het silica: als er geen in het bauxiet zat, zou de natronloog voor 100% worden teruggewonnen en zou het slib alleen zonder gevaar ijzeroxide zijn: maar silica maakt soda silicaat, waardeloos en stroperig

met CO2 zou het goed neutraliseren, maar het maakt silicagel zo waardeloos dat het niet gemakkelijk is om de CO2 te laten borrelen

de andere oplossing zou zijn om de modder in rook vol CO2 te spuiten ... maar als er een ander giftig product in de modder zit, zal het overal naartoe sturen ... het is geen klusjesman zoals ik die kan de oplossing vinden zonder de exacte gegevens te kennen!


een andere oplossing: mengen met kalksteen: ik denk dat als we het hebben over het gebruik ervan als aanvulling, het wordt gemengd met kalksteen, anders zou het echt een doorn in het oog zijn

bovendien is het goed: de kalksteengroeve maakt grote gaten: ze hadden best een kalksteengroeve kunnen vinden om te slachten om hun poep te stoppen
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 11/10/10, 13:42

Op tv praten ze naast frisdrank over giftige metalen.
Ze reinigen met een waterstraal maar de mysterie neutralisatie.
Hun zorg betreft de vaste rest van 2,5 miljoen ton die waarschijnlijk zal stromen na de eerste storting van 1 miljoen ton (in totaal ongeveer een kubus van 100 meter zijde).
De autoriteiten lijken overweldigd, en het dorp zal jarenlang worden verboden, soda pH> 12 is neutraliseerbaar (met een kubus van 100m zuur met een pH van minder dan 2 !!!!), maar giftige metalen zijn bijna eeuwenlang verschanst.
Een beetje chemisch Tsjernobyl !!!

Ons intensief gebruik door al het goedkope aluminium is verantwoord !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/10/10, 14:00

het probleem van neutraliseren met een sterk zuur zijn niet alleen de kosten: geconcentreerd zwavelzuur in industriële hoeveelheden is nauwelijks duurder dan water

het probleem is om het mengsel te maken zonder omgekeerde zuurafscheiding, wat nog erger zou zijn

het is gips (calciumsulfaat) dat momenteel wordt gebruikt om vervuiling van de donau te voorkomen: het is net zo effectief als zwavelzuur, maar een teveel aan gips maakt niemand bang, er is geen dosering probleem

als een paar miljoen ton kalksteen met dit slib was gemengd naarmate de productie vorderde, zou er een rode en inerte piramide zijn en geen ongelukken
0 x

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 125-gasten