50 jaar "De grenzen aan de groei"

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 06/05/22, 21:30

Ahmed schreef:Het kapitalisme is inderdaad niet denkbaar zonder groei, ook al beweren sommigen dat niet alle kapitalistische samenlevingen hierin slagen, net zoals niet alle bedrijven het goed doen. Wat belangrijk is, zijn niet de verschijnselen, maar wat deze verschijnselen met elkaar verbindt, wat ertoe leidt dat wat ik "minds with lades" noem niets begrijpt, terwijl ze alles op een bevooroordeelde manier uitleggen ...
Het is bovendien de geleidelijke veralgemening van dit onvermogen om deze noodzaak te realiseren die leidt tot het uitsterven van het kapitalisme en niet tot een tekort of uitputting van grondstoffen, gewoon omdat (het is inderdaad contra-intuïtief) dat dit een stimulans zou kunnen zijn voor dit systeem dat zich perfect aanpast aan schaarste, soms zelfs zo dat het wordt gesimuleerd...

Als men zich het kapitalisme kan voorstellen zonder groei, kan het kapitalisme zich niet voorstellen zonder groei. Jij praat over bedrijven, en ondernemen impliceert per definitie de realisatie van een project dat voorheen afwezig was in het landschap, althans voor degene die het lanceert. Er is schepping, dus in het algemeen groei.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 07/05/22, 07:15

Exnihiloest schreef:Je onderschat mij...
Ik heb niet eens de moeite genomen om erachter te komen...
over 40 jaar is het voorbij.

Moet ik nogmaals herhalen dat als het over 40 jaar voorbij is, je niet beseft wat "het is voorbij" is en het je niet kan schelen.
Miljarden voortijdige, zeer voortijdige menselijke sterfgevallen, vernietiging van het leven op aarde, om nog maar te zwijgen van de levensomstandigheden van de overlevenden na deze 40 jaar.
Echt niets te vieren en de kaarten zijn vandaag in onze handen.


Exnihiloest schreef:Van welke daad. Maar het duurzame is stagnatie en stagnatie is achteruitgang
In het kapitalisme ja, daarom moet je eruit zien te komen.
en duurzaamheid gaat de samenleving als geheel aan, te beginnen met basisbehoeften: voedsel, leefomgeving, water.
Zoals Bill Mollison, mede-bedenker van het concept van permacultuur, zei: "onze problemen zijn ongelooflijk complex, maar de oplossingen zijn beschamend eenvoudig".
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 07/05/22, 07:23

Exnihiloest schreef:Als men zich het kapitalisme kan voorstellen zonder groei, kan het kapitalisme zich niet voorstellen zonder groei.

Wow, te sterk voor mij. : Mrgreen:

Ik hou vooral van het absurde, dank je : Lol: : Lol: : Lol:

Jullie dienen mij nu, tussen jou en Izy.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 08/05/22, 22:48

humus schreef:...
Moet ik nogmaals herhalen dat als het over 40 jaar voorbij is, je niet beseft wat "het is voorbij" is en het je niet kan schelen.
Miljarden vroegtijdige menselijke sterfgevallen...


Je hebt het recht om je geloofsbelijdenissen te herhalen. Je zou het uiteindelijk kunnen geloven, maar dat maakt het nog niet echt.
Over 40 jaar ziet de toekomst er rooskleurig uit, energie is in overvloed aanwezig of bezig, de levensstandaard zal overal kunnen stijgen, ook die van het onderwijs dat daarbij hoort, het zal dus de wereldboom ecologische zweren die natuurlijk beter voor de planeet en toekomstige generaties zullen zorgen.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 09/05/22, 06:57

Exnihiloest schreef:
humus schreef:...
Moet ik nogmaals herhalen dat als het over 40 jaar voorbij is, je niet beseft wat "het is voorbij" is en het je niet kan schelen.
Miljarden vroegtijdige menselijke sterfgevallen...


Je hebt het recht om je geloofsbelijdenissen te herhalen. Je zou het uiteindelijk kunnen geloven, maar dat maakt het nog niet echt.
Over 40 jaar ziet de toekomst er rooskleurig uit, energie is in overvloed aanwezig of bezig, de levensstandaard zal overal kunnen stijgen, ook die van het onderwijs dat daarbij hoort, het zal dus de wereldboom ecologische zweren die natuurlijk beter voor de planeet en toekomstige generaties zullen zorgen.

Je hebt het recht om je geloofsbelijdenissen te herhalen. Je zou het uiteindelijk kunnen geloven (het is duidelijk gedaan : Mrgreen: ), maar dat maakt ze niet echt.

De toekomst kan door niemand worden bewezen MAAR er is absoluut geen feit, geen wetenschappelijke voorspelling die uw toespraak komt bevestigen, het is helaas zelfs het tegenovergestelde.
Feitelijk en wetenschappelijk gezien heeft uw stralende toekomst waar ik om roep, weinig kans om plaats te vinden, echt heel weinig, gezien de huidige noodsituaties en feiten.
We dalen verder af naar de bodem van het zwembad.
Er is geen wetenschappelijke studie die het werk tegenspreekt dat het Meadows-team in de jaren 70 deed en op dit moment gaat alles zoals gepland, de feiten bevestigen... : Roll:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 09/05/22, 20:53

humus schreef:...
De toekomst kan door niemand worden bewezen MAAR er is absoluut geen feit, geen wetenschappelijke voorspelling die uw toespraak komt bevestigen...

Natuurlijk als: fusie.
Een ander voorzienbaar feit is de aanstaande opkomst van kunstmatige intelligentie. Het wordt tijd dat de menselijke intelligentie het stokje doorgeeft. Ze heeft haar grenzen bereikt.

We dalen verder af naar de bodem van het zwembad.
...

Sinds de tijd dat ik dat hoor, zouden we al verdronken zijn.
Je bent geconditioneerd door het groene bericht. Hij is er om je bang te maken voor de toekomst en je te dwingen je aan hun religie te houden. Bevrijd jezelf.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 10/05/22, 09:31

Exnihiloest schreef:
humus schreef:...
De toekomst kan door niemand worden bewezen MAAR er is absoluut geen feit, geen wetenschappelijke voorspelling die uw toespraak komt bevestigen...

Natuurlijk als: fusie.

Ik beledig u niet met de kleine zin: is de fusie al 40 jaar geleden, het is over 40 jaar?
Laten we toegeven dat het voor morgen is (wat niet het geval is), is het niet een beetje te laat, gezien de tijd voor een algemene implementatie?
Zolang het groeiende en roofzuchtige economische model niet verandert, wat zullen dan de gevolgen zijn van schone en onbeperkte energie:
Grotere vernietiging van het milieu dat we nodig hebben om te ademen, drinken, opruimen, enz.

Exnihiloest schreef:Het wordt tijd dat de menselijke intelligentie het stokje doorgeeft. Ze heeft haar grenzen bereikt.

Eens over de bevinding, oneens over de oplossing. De uitgang van de top gaat door het Ontwaken van (menselijke) intelligentie, ontwaken tot de spirituele zin, ik breid niet uit.
Wedden op AI is de manier om te voorkomen dat je zelf evolueert, hoewel AI af en toe interessant kan zijn

Exnihiloest schreef:
We dalen verder af naar de bodem van het zwembad.
...

Sinds ik dat hoorde...

Als ik het zo mag zeggen, het is net als bij de fusie, behalve dat voor de bodem van het zwembad, het proces is ingeschakeld en gedocumenteerd, er is geen noodzaak om te innoveren, je moet het gewoon laten gebeuren en dat is goed, dat is wat we doen, we doen niets om het te voorkomen.

Exnihiloest schreef:Je bent geconditioneerd door het groene bericht. Hij is er om je bang te maken voor de toekomst en je te dwingen je aan hun religie te houden. Bevrijd jezelf.

Ik wist niet dat je deze talenten had als exorcist. : Lol: : Lol: : Lol:
Het is waar dat als er minder insecten op de voorruit worden verpletterd, het vanuit een bepaald oogpunt een vooruitgang is, maar niet de mijne.
Biodiversiteit is niet alleen mooi, maar zorgt ook voor veerkracht bij verschillende en gevarieerde gevaren.
Te simpele ecosystemen zijn vatbaar voor ziekten en plagen.
Geen verlangen om te leven onder een bel van een hydrocultuur "natuur".
We zullen zeggen dat ik geconditioneerd ben om gevoelig te zijn voor de schoonheid van het leven en het behoud ervan.
In feite was ik niet geconditioneerd, ik ben duidelijk vanaf mijn geboorte, mijn ouders zijn niet wat men ecologen zou kunnen noemen.
Misschien begrijpen we elkaar op deze grond niet?
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 03/09/22, 09:18

Kleine update door een promovendus: vergelijkingen tussen world3 en actuele data tot 2019.

WAT HEB IK GEDAAN
Gezien het onaantrekkelijke vooruitzicht van een maatschappelijke ineenstorting, besloot ik in 3 een kwantitatieve vergelijking te maken tussen Wereld2019-scenario's en beschikbare empirische gegevens. Dit onderzoek maakte deel uit van mijn masterscriptie in Sustainability aan de Universiteit van Harvard, die ik vorige maand heb afgerond. Heeft de mensheid het de afgelopen jaren beter gedaan, of volgen we nog steeds het BAU-script?


Gegevens
Ik verzamelde gegevens voor real-world indicatoren van bevolking, vruchtbaarheid, sterfte, vervuiling, industriële productie, voedsel, diensten, niet-hernieuwbare natuurlijke hulpbronnen, welzijn, menselijke en ecologische voetafdruk. Deze gegevens zijn afkomstig van universiteiten, (niet-)gouvernementele organisaties, entiteiten van de Verenigde Naties en de Wereldbank. Een volledige beschrijving van de databronnen is te vinden in mijn proefschrift op de website van Harvard.

Ik heb de empirische gegevens uitgezet met de variabele in elk van de vier scenario's die zijn gemaakt met de nieuwste versie van World3. Deze grafieken gaven een goede indruk van de fit, maar ik gebruikte ook statistische metingen (een genormaliseerde kwadratische kwadratische fout en een combinatie van het verschil in waarde en het verschil in veranderingssnelheid) om te valideren wat ik in de grafieken heb waargenomen.

Beeld
WAT DIT BETEKENT
Dat de BAU niet het meest geschikte scenario is, betekent niet dat de ineenstorting van de samenleving kan worden uitgesloten. Het scenario dat de kleinste dalingen beschrijft, SW, komt ook het minst overeen met de empirische gegevens. Bovendien vertoont een van de best passende scenario's, BAU2, een instortingspatroon. Het andere best passende scenario, CT, laat echter slechts een matige daling zien. Beide scenario's laten een vertraging van de industriële en agrarische productie zien. De resultaten van mijn onderzoek op dit punt geven daarom aan dat we de komende twee decennia een stilstand van de economische groei kunnen verwachten, of we dat nu een goede zaak vinden of niet. (Inderdaad, zoals de kritische lezer weet, hebben economen en organisaties zoals het IMF er onlangs op gewezen dat we getuige zijn van een "gesynchroniseerde vertraging van de wereldwijde groei".) De sterkste conclusie die uit mijn onderzoek kan worden getrokken, is dan ook dat de mensheid op de goede weg is. grens van het hebben van grenzen aan zijn groei in plaats van bewust zijn eigen te kiezen. Mijn onderzoeksresultaten laten echter ook de vraag open of latere dalingen van de industriële en landbouwproductie zullen leiden tot scherpe dalingen van de bevolking en het welvaartsniveau.

https://medium.com/revolutions-de-la-tr ... 03fe8aea06
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Ahmed » 03/09/22, 10:22

De blinde vlek van dit proefschrift (kunnen we het de schuld geven?) is dat het alleen rekening houdt met de externe limieten en de interne negeert. Dit is natuurlijk ook het geval met de leiders die het proces onvrijwillig versnellen: door de inflatie te willen bestrijden en dus door de rente op leningen te verhogen, gaan ze de kruk doorzagen die het geheel in een broos evenwicht...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 03/09/22, 11:53

Ahmed schreef: ...het houdt alleen rekening met uiterlijke limieten en negeert innerlijke limieten.

Kun je verduidelijken wat je bedoelt met uiterlijke en innerlijke grenzen?

De echte grenzen, de enige onoverkomelijke, zijn die van de natuur. Inderdaad, wereld 3 werkt op de echte limieten.

Als je nadenkt over de interne grenzen van het kapitalisme, kunnen we altijd onorthodoxe regelingen vinden, en daar is geen gebrek aan, al bij Quantitative Easing bijvoorbeeld, met de schuld die wordt 'opgerold'.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 71-gasten