50 jaar "De grenzen aan de groei"

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 11/04/22, 17:24

ABC2019 schreef:dejà

a) we weten het niet...

Sorry, ik heb het vervolg niet eens gelezen.
Dat wil je niet weten, dat is wat anders, vriend van de olielobbyisten. (omdat je dezelfde positie hebt als zij, voordat ze werden gedwongen om eerlijk te zijn tegen de wetenschappers, die ze stilletjes waren voorgegaan :schok: )

Daarom verspil ik mijn tijd niet aan het rechtstreeks beantwoorden van u en gebruik ik liever mensen met meer kennis dan ik die al vele en vele malen hebben geantwoord.
Einde van het spel voor mij : Mrgreen:
Maar je kunt ook solo spelen, muur tegen muur, het belooft spannend te worden. : Mrgreen:
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par ABC2019 » 11/04/22, 17:30

humus schreef:
ABC2019 schreef:dejà

a) we weten het niet...

Sorry, ik heb het vervolg niet eens gelezen.
Dat wil je niet weten, dat is wat anders, vriend van de olielobbyisten.

niets te doen, ik zeg je dat wanneer je "3 tot 6 meter" wordt verteld, het 50% onzekerheid is, dus dat betekent dat de fysica erachter niet goed bekend is.

Het hangt er niet van af of we het hebben over het klimaat, olie of iets anders. 50% fout betekent dat we het niet echt weten, dat is alles. En dat is normaal aangezien we deze ervaring nog nooit hebben gehad.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 11/04/22, 17:41

ABC2019 schreef:En dat is normaal aangezien we deze ervaring nog nooit hebben gehad.

Ik weet niet eens waarom we het hier allemaal over hebben? : Mrgreen:
Ga verder, niets te zien! : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 11/04/22, 19:43

humus schreef:...
Daarom verspil ik mijn tijd niet aan het rechtstreeks beantwoorden van u en gebruik ik liever mensen met meer kennis dan ik die al vele en vele malen hebben geantwoord.
...

Als het verstandig is om op de grote geleerden te vertrouwen als je een vakgebied niet goed beheerst, moet je aan de andere kant toch een minimum van hen kennen om te weten op wie je kunt vertrouwen. Het zijn niet noodzakelijk diegene waarop de media, zoals de grote geleerden van het IPCC, wijzen.
Weten hoe je je intellectuele elites moet kiezen, lijkt me een zeer slecht beoefende sport, om nog maar te zwijgen van het feit dat de 'intellectuele elites' vaak niet langer de nauwkeurigheid of eerlijkheid hebben die gepaard gaat met intellectualiteit.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 12/04/22, 08:21

Exnihiloest schreef:
humus schreef:...
Daarom verspil ik mijn tijd niet aan het rechtstreeks beantwoorden van u en gebruik ik liever mensen met meer kennis dan ik die al vele en vele malen hebben geantwoord.
...

Als het verstandig is om op de grote geleerden te vertrouwen als je een vakgebied niet goed beheerst, moet je aan de andere kant toch een minimum van hen kennen om te weten op wie je kunt vertrouwen. Het zijn niet noodzakelijk diegene waarop de media, zoals de grote geleerden van het IPCC, wijzen.
Weten hoe je je intellectuele elites moet kiezen, lijkt me een zeer slecht beoefende sport, om nog maar te zwijgen van het feit dat de 'intellectuele elites' vaak niet langer de nauwkeurigheid of eerlijkheid hebben die gepaard gaat met intellectualiteit.

Met veel plezier lees of luister ik naar serieuze auteurs die aantonen dat oneindige groei geen probleem is in een eindige wereld.
"Ruimte ?" natuurlijk, maar je moet nog steeds de energie hebben om heen en weer te gaan als je een weekend in Deauville gaat (voor een Parijzenaar).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 12/04/22, 19:14

humus schreef:...
Met veel plezier lees of luister ik naar serieuze auteurs die aantonen dat oneindige groei geen probleem is in een eindige wereld.
...

Het hoeft absoluut niet aangetoond te worden, evenmin als aan te tonen dat het stoppen van de groei uiteraard ook problemen oplevert, en waarschijnlijk nog veel meer.
Laat mensen leven en accepteer hun keuzes.
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par izentrop » 26/04/22, 02:47

Scenario 1: "oriëntatiepunt"

Dit scenario is gebaseerd op de voortzetting van de huidige operatie, zonder technische evolutie of ongewoon beleid...
tijdens deze 20 jaar verbruiken we evenveel hulpbronnen als gedurende de hele vorige eeuw. Er is steeds meer kapitaal nodig om niet-hernieuwbare hulpbronnen te vinden, te winnen en te verwerken, en er blijft niet genoeg over voor grote landbouwproductie en verdere industriële groei, of zelfs om de waardevermindering van industrieel kapitaal te compenseren14. De industriële achteruitgang veroorzaakt die van de tertiaire en primaire sectoren, die ervan afhankelijk zijn.
Beeld
De bevolking piekt rond 2030, op dat moment leidt het gebrek aan voedsel en gezondheidsdiensten tot een toename van het sterftecijfer.

Scenario 2: Meer overvloedige niet-hernieuwbare hulpbronnen

In dit scenario zijn er nog twee keer zoveel grondstoffen in de grond te ontdekken als in het vorige. Vergeleken met scenario 1 wordt de vervuilingspiek 50 jaar later bereikt en is deze 5 keer hoger. Daarbij komt nog een verslechterde werking van de assimilatieprocessen; op het moment van de piek, rond 2090, is de levensduur van verontreinigende stoffen in het milieu drie keer langer dan in 2000.

Opbrengsten en voedselproductie kelderen na 2030, ondanks dat er meer kapitaal aan de landbouw wordt toegewezen, wat ook leidt tot de achteruitgang van de industriële sector.

Dit scenario beschrijft een wereldwijde vervuilingscrisis.
Beeld

Dus zelfs met middelen die twee keer zo overvloedig zijn, dreigt ons systeem in te storten. Zou technologie de oplossing kunnen zijn? Dit is wat de volgende vier scenario's onderzoeken.
https://construireunautremondenousestpo ... onde-fini/

Ik stop daar, er zijn 9 scenario's.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 03/05/22, 08:38

Al onze scenario's laten zien dat de groei stopt tussen 2020 en 2060 - Dennis Meadows
1 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par Exnihiloest » 03/05/22, 19:10

humus schreef:Al onze scenario's laten zien dat de groei stopt tussen 2020 en 2060 - Dennis Meadows

Wat een grap.
Zijn die ook van het IPCC?
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: 50 jaar "De grenzen aan groei"




par humus » 04/05/22, 08:07

De dame antwoordt u, 3D-regel: ontkennen, vertragen, afbuigen
je zit op de eerste.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten