Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)

Hoe om gezond te blijven en de risico's en gevolgen voor de gezondheid en de volksgezondheid te voorkomen. beroepsziekte, industriële risico's (asbest, luchtvervuiling, elektromagnetische golven ...), bedrijf risico (stress op het werk, overmatig gebruik van drugs ...) en individuele (tabak, alcohol ...).
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 09/04/22, 16:09

Het doel van deze post is alleen maar om te informeren, gerust te stellen, voor te bereiden, enz., voor een operatie van een lumbale kanaal, vernauwing...

Ik ga het niet in volgorde doen, ik ga beginnen met de terugkeer naar huis, die niet mag worden gemist.

Waarom daar beginnen, heel eenvoudig, want in mijn geval was het de bedoeling dat ik op een vrijdag zou worden geopereerd, op zaterdag, "ik ben op de been", en op dinsdag ga ik naar huis.

Dat is ongeveer wat er is gebeurd, op dat punt kan ik u geruststellen.

In mijn idee, als zaterdag staat, zal het min of meer beginnen te gaan.

Maar op de been zijn betekent niet 100% onafhankelijk zijn, in uw gebruikelijke leefomgeving.

In het ziekenhuis laten ze je zien hoe je op je bed moet zitten, opstaan, achterover leunen, naar bed gaan.

Vergeet niet dat het bed daarginds is, er zijn motoren om het omhoog te brengen, het te laten zakken. Van zaterdag tot maandag een beetje moeilijk om te gaan zitten, gemakkelijker om van zitten naar staan ​​te gaan, met het verstelbare bed. Wees voorzichtig, u mag niet buigen, de "nekkom" moet recht blijven, zonder te draaien...

Alles gaat redelijk goed, met ups en downs.
De fysio laat je een stukje lopen, en daar leer je dat je de eerste 250-3 weken absoluut niet meer dan 4m in één keer mag overschrijden, en natuurlijk vooral geen auto, ten strengste verboden, en elders ga je in bed, om geen "druk" op mijn ruggengraat uit te oefenen...

Op maandag brengt de fysio je een verdieping naar beneden en weer omhoog. Alles is oke.

Dus vrijdag operatie, op zaterdag wast u en helpen wij u, in een bassin.

Op zondag word je alleen voor de wasbak gezet.

Ik heb mijn "dagelijkse poep" nog niet gedaan (nou ja, vasten van donderdag 23 uur tot zaterdag 8 uur, er valt niet veel te evacueren, maar de drang is een beetje gevoeld ...), de kom-WC die zich vlak naast de gootsteen bevindt, een mooie hendel aan de andere kant van de wasbak, het toilet niet te laag, je zegt tegen jezelf: "Ik ga ervan genieten" ....

Alles gaat goed, tot het moment van het nemen van de PQ ... daar ... je realiseert je dat .... als je geen armtransplantatie van een paar cm hebt gedaan, je 1 kleine cm mist om goed en efficiënt af te vegen. ...

Moet ook zeggen dat de redons, normaal is het een dag, en ik had het ongenoegen om ze tot maandagochtend te bewaren....en dat helpt niet om de paar ontbrekende mm bij te krijgen....redons verwijderd, maandagmiddag, het is zover heel eerlijk, maar het gaat voorbij, geen "rab", maar je bent gelukkig.

Dus dinsdag rond het middaguur weer naar huis... Daar moet je kunnen zitten, naar de wc, naar bed.

Om te slapen, een kamer beschikbaar, bed hoog genoeg, met 2 matrassen, en het is onberispelijk ... jammer dat ik het niet van tevoren wist, ik zou dit bed naast dat van mijn vrouw hebben gezet, we hebben ruimte genoeg ....

Om te gaan zitten, maar vooral om daarna weer op te staan, een oude doorboorde stoel, wat hoger, en vooral 2 armen, blijft aan de keukentafel staan.

In de woonkamer, een oude Voltaire fauteuil, armleuningen, een goed kussen

Geen sprake van in de fauteuils zitten, want te laag, te zacht

Voor de toiletten, een toiletbrilverhoger, en je bent klaar

Zolang je de redons hebt, eerst, liggend op je rug, is het een beetje pijnlijk, en het voorkomt dat je een beetje volheid aan de bewegingen geeft...

Bevrijd van hen, is het gemakkelijk 50% autonomie om te herstellen....

Later meer....

rapport epure.jpg
rapport epure.jpg (430.38 Kio) 6067 keer bekeken
1 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 09/04/22, 17:41

Ik ben vergeten te specificeren...

Niet toegestaan ​​om te duwen, trekken...

Om maximaal 5 kg te dragen, een fles water, waarbij 1.5 kg optimaal is....

Het is niet toegestaan ​​om een ​​kat, een hond, een kind te vervoeren....

In principe is dat het. Laat u vooral niet vallen om bijvoorbeeld te gaan zitten.

Dus, wat is deze operatie ....

Denk aan een roestige kabel in een omhulsel, en dat is het zo'n beetje.

Daar verwijderen we in feite een stuk bot, en laten we de verschillende kanalen, omhulsels...

In mijn geval was het vrij beperkt in omvang, maar ik heb veel te lang gewacht om de operatie te ondergaan, en de chirurg krabde veel om alles te wissen, dat is gedeeltelijk de reden waarom ik, denk ik, 3 dagen heb gehouden ... een veel bloed en rotzooi weg ... als 1 goede liter in totaal, op de limiet, dicht bij een transfusie ...

Voor degenen die bang zijn voor redons, in dit geval kunt u met een gerust hart vertrekken. Een PCR-test is 10 keer onaangenamer dan het verwijderen van deze redons, zelfs 3 dagen later. Eerlijk gezegd voelde ik bijna niets, behalve een "micro-kietelen"... niets mee te maken, bijvoorbeeld na een gebroken knieschijf, 3 dagen later...

Mijn "rug" pijnen begonnen in 2013, om echt te worden.

Maar tegelijkertijd had ik problemen met mijn knieën, die waarbij de patella in 6 was gebroken, en ik nam elke dag meerdere paracetamol, voltarenen elke dag (elke dag, en niet alleen een kuur van 4 weken hier en daar), en ik zei dat ik wat rugpijn had...

Toen voor de knieën, na 3 "olie" injecties in de knie, kon ik eindelijk de trap weer af... en daar stopte ik met deze medicijnen...

Maar voor de rug erger en erger ...

Zo erg zelfs dat ik op een ochtend in december 2014, heel moeilijk om te bewegen, om me aan te kleden, naar mijn werk ga zonder sokken, met oude mocassins aan mijn voeten..
Afspraak in de ochtend met de dokter, en daar mijn eerste werkonderbreking voor mijn werkgever, eerst na 14-15 jaar... deze onderbreking zal meer dan 5 maanden duren.

Geen positie toegestaan ​​om aflossing te hebben, 24/24....

Na veertien dagen zonder verbetering, doe ik een CT-scan...

We zien daar een lumbale krimp, maar niet erg belangrijk, geen operatie a priori...

Ik spreek, met de dokter, rugpijn, maar andere pijn in de benen, kuiten, die ik "spookpijn" noem omdat ik weet dat er niets bijzonders is op deze plaatsen...

Eind december 2014, 1e infiltratie in de kolom onder scanner...

Geen verbetering, geen ondersteuning meer, naast andere medicijnen begin ik met tramadol...het kalmeert een beetje, maar maximale dosis heel snel, 400 mg per dag...
De pijn is heel licht verminderd....

Helemaal begin februari, herinfiltratie...

Heel erg lichte verbetering .... Ik kan de pijn niet meer aan ... maar een zeldzaam moment van rust in bepaalde posities

Stoppen met tramadol, een paar dagen, om over te stappen op SKENAN (morfinesulfaat).

Ik begin met 10 mg, maar zeer onvoldoende .... Ik breng 2-3 dagen door met 6X30 mg per dag ....

De pijn is er nog steeds, maar laten we zeggen ongeveer gehalveerd, en de rest, ......... who cares...

Na deze korte week stop ik de skenan, om terug te gaan naar tramadol... De rust heeft het mogelijk gemaakt om de gevoelde intensiteit te verminderen. Ik heb het over gevoelens, want iedereen zal verschillende reacties hebben....

Half maart, herinfiltratie, geen merkbare verbetering, misschien heel iets beter, maar dat nog niet...

Ik vraag de dokter om een ​​MRI, om beter te zien...

En daar, op de MRI, zien we 2 hernia's, waarvan één, best smerig in L5-S1, lijkt mij. Ik zie een chirurg, en daar proberen we nog een laatste infiltratie, in de belangrijkste hernia... Eind april.

Duidelijke verbetering, niet top top, maar tramadol vraag, ik kan tussen de 200 en 300 mg gaan, al naar gelang de behoefte... (de rest van de behandeling blijft identiek).

Van december tot eind februari ben ik 17 kg afgevallen, nauwelijks bewegend en heel goed etend....

Eind mei 2015 ga ik weer aan het werk, eerst een maand parttime, daarna normaal.... een kort jaar met veel pijn...

Medio 2016 heb ik weer 10 km gelopen, in nordic walking....

In totaal zal ik tot begin februari 2022 een tiental infiltraties in de kolom hebben gedaan.
Over het algemeen heb ik daarna, vanaf medio 2016, soms tramadol niet meer gebruikt, en veel minder van de rest...

Soms nam ik skenan weer, voor een dag, niet meer, als het echt niet goed ging...

Volgende na....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 09/04/22, 18:22

Sinds eind 2014 waren dat 2 fysiosessies per week.

Oefeningen natuurlijk, maar vooral door te masseren, verwijdert het alle contracturen, die, als je pb hebt, de pijn vermenigvuldigt met 100, met 1000.

Sinds een paar stops hier en daar, soms een week, soms een maand..
Kortom, een professioneel leven op zijn kop....

Vorig jaar geen overmatige pijn, maar het lichaam weigerde ...

MRI van augustus 2021 toonde aan dat de hernia's goed waren geresorbeerd, maar het lumbale kanaal was super smal....

Wil de operatie nog niet doen... een infiltratie in november 2021, en één in februari 2022, en niets....

Ik had niet echt pijn, in tegenstelling tot wat je kunt lezen, de infiltraties doen... Het enige echt saaie voor mij was om enkele minuten op mijn buik te blijven liggen, zonder te bewegen, de tijd om de scanner vast te zetten in de juiste plaats...
Dan arriveert de persoon, positioneert de naald, duwt de naald nog verder (ja, het is saai om je dat te vertellen, je wacht tot het voorbij is!), injecteert een contrastproduct, denk ik, om de verspreiding te zien, en injecteer vervolgens het product.
Het product, je ruikt heel licht, maar niets verschrikkelijks.
Om te zeggen, de eerste 4 infiltraties, mijn vrouw leidde me, en bracht terug...
Daarna heb ik ze allemaal gedaan door alleen met de auto te gaan .... nee pb, aan de andere kant, daarna blijf je een paar dagen zonder uit te gaan, om alle kansen aan jouw kant te stellen, de min van de min, zijn 48H .. Over het algemeen probeerde ik altijd een late vrijdagmiddag te doen, om het weekend bij de mini te hebben, en vaak nam ik maandag dinsdag in CP.

Eindelijk ga ik de chir zien, want niets anders te doen... De man, ik weet niet wat hij waard is, maar hij legt je goed uit, tekent goed...!!!! :D : Lol:

Wat meer?

Vrijdag 25 maart 2022 operatie gepland.
Aankomst om 7 uur 's ochtends, en tot slot word ik pas rond 14 uur geopereerd.

Je valt op je rug in slaap en wordt wakker op je rug.

De operatie duurde iets langer dan verwacht....maar minder dan een uur.

De operatie is achter de rug en u zit ongeveer op uw knieën....

Dus de pijn? het vervolg komt eraan....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 09/04/22, 22:11

Dus de pijn?

Van het blok naar boven gaan, niet te veel pijn, er is wat nodig is om zoveel mogelijk te kalmeren.

Aan de andere kant voelen we de redons, plus het plastic dat eruit komt, achterin.

's Nachts halen ze het infuus weg en houden de katheter...

Op je rug blijven liggen wordt super ongemakkelijk.

ON kan zijwaarts draaien.

Het gaat al wat beter, na bijna 10 uur achterop.

Kleine pijn, maar het wordt "saai".

Als je eenmaal naar de ene kant bent gedraaid, is het moeilijk om weer op je rug te komen, het is ongemakkelijk, want om naar de andere kant te draaien, is het onmogelijk, niet genoeg ruimte.

Daarom adviseer ik je als je thuiskomt, een tweepersoonsbed van 2 cm is goed.

We geven je wat je verborgen nodig hebt om een ​​deel van de pijn, het ongemak te kalmeren....

Ik ben geen voorstander van het wegnemen van alle pijn, want achteraf doen we domme dingen, we forceren een beetje te veel, en dat is niet goed.

Ze geven je een dafalgan 1000, en je glimlacht als ze je vertellen dat het een pijnstiller is.... Een brand willen blussen na een minuut, met een glas water, het is een beetje krap.... maar hey, dat is het niet ook ondraaglijk.

Maar het ontbreekt nog een beetje. Ik denk dat we bang zijn dat je daarna verslavingen krijgt...

Als je de skenan onder de knie hebt, als je de skenan onder de knie hebt, is het geen echt probleem. Het draait allemaal om waakzaam zijn. Maar iedereen heeft zijn grenzen, zijn tolerantie.

Dus veel ongemak, en echte pijn, die we beter konden beheersen, maar niet onoverkomelijk.
Maar pijn een beetje voor niets.

Het is erg belangrijk om de pijn niet te hoog te laten oplopen, het duurt erg lang om het daarna te verminderen.

Ik merk op, zelfs als de pijn niet volledig werd opgevangen, was het enorm minder pijnlijk dan wat ik eind 2014 had ervaren...

Dus best positief over de operatie.

Is dit een goede oplossing? Ik weet het nog niet, ook al kan ik me 2 weken later helemaal alleen aankleden, lukt het... ruwweg gezegd valt het na de eerste week van de operatie wel mee. Op dit moment schoenveters niet mogelijk, maar aangezien ik niet naar buiten ga, is het geen pb.

Ik was vergeten te specificeren dat ik al 3 jaar bijna de helft van de linkervoet heb waar ik veel minder gevoel heb, en een jaar lang hopen microbewegingen, ter hoogte van de linkerkuit, zonder enige stop, en gedurende 3 -6 maanden, ook wet...

De eerste dag na de operatie voelde ik me redelijk goed in mijn linkervoet, maar het ging niet door...
Misschien een beetje beter... maar we zullen zien met de tijd...

Waar ik op hoop is wat meer mobiliteit te vinden, want sinds enige tijd is 500m super ingewikkeld geworden...
Vermijd zoveel mogelijk "wieltjes".

Veertien dagen later is het 3 dafalgan 1000 per dag, en een tramadol 100 lp 's middags.

Ik denk dat ik over een week gestopt zou zijn met de tramadol, of zou afbouwen.

Ik heb een uitstekende fysiotherapeut, ik kan me niet herinneren of ik zei, hij is degene die je graag ziet voor de sessie, tijdens de sessie, je haat hem, zie je hem aanpassen, en uiteindelijk vereer je.. ..

Tot zover de grootste, niets om in paniek te raken, het is niet triviaal, maar draaglijk zonder grote zorgen.
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 09/04/22, 22:55

Ik vergat te specificeren, het is staan, liggen of zitten.

Maar zitten is noodzakelijkerwijs de voeten plat, op de grond, en vooral niet de benen gekruist.

U weet alles, mocht u nog twijfelen, dan hoop ik u desnoods overtuigd te hebben....
0 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par Obamot » 10/04/22, 18:38

Bedankt voor het delen van deze verhelderende feedback!

Dit is zeker zeer effectief in het verminderen van de angst van degenen die niet slagen, dus GEFELICITEERD...!
1 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 10/04/22, 19:45

Wat je moet onthouden is vooral dat met je rug, niet lachen, en doen wat nodig is voordat het te hoog gaat.

Ik denk dat als ik er in 2013 meer aandacht aan had besteed, een beetje rust had genomen, of zelfs wat te doen, ik niet zo lang had geleden.

Ik denk dat de operatie onvermijdelijk was, maar had in betere omstandigheden kunnen worden uitgevoerd.

Met de covid denk ik niet dat de operatie veel eerder had kunnen gebeuren...

Om te situeren heb ik een collega, die geopereerd moest worden ter hoogte van het oor, voor bullshit, als preventieve maatregel, puur om te voorkomen dat het ontaardde in iets "smerigers".

De operatie werd gedeprogrammeerd met de eerste opsluiting.

Een jaar later werd hij geopereerd... helaas... stierf hij kort voor kerst 2021 aan kanker. Kanker in de hersenen, waar hij zijn eerste operatie zou ondergaan.

Het is ook niet zeker of het hem zou hebben gered, maar hey...
2 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par Obamot » 10/04/22, 19:56

Ik durf niets te zeggen, je getuigenis is veelzeggend en we kunnen de film niet terugspoelen.

Oh ja, dat ben ik très Fijn dat het beter is en dat je er weer bent.
0 x
phil59
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2212
Inschrijving: 09/02/20, 10:42
x 504

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par phil59 » 14/04/22, 01:00

Dus, na 18 dagen, behalve het aantrekken van de schoenveters, gaat alles redelijk goed, nog steeds een beetje moeilijk om een ​​stuk papier op de grond te "oprapen".

Nog steeds alleen in bed, want ik heb wat ruimte nodig om te "draaien".
Maar nu kan ik mezelf van de linkerkant naar de rechterkant vinden, direct, zonder door de zithouding tussen hen in te gaan.

Gisteren, toen ik uit de douche kwam, stak een deel van mijn linkervoet uit het tapijt en kwam op de tegels terecht.
In plaats van het 1-3 seconden later te voelen, was het bijna onmiddellijk, hoewel ik nog niet helemaal "wauw" ben. : Lol: " in de linkervoet.

De stoelverhoger op het toilet is niet meer nodig en ik kan op elke klassieke stoel gaan zitten en opstaan.

Ik kan wel zeggen dat het beter gaat.

"De hammen" beginnen ook soepeler te worden, en ik kan veel langer blijven zitten zonder gevoelloosheid (na de operatie zeer gespannen spieren op dit niveau, misschien "ondersteunen" tijdens de operatie).

Sindsdien nog steeds niet in de auto geweest, dinsdag ga ik naar mijn dokter, en het zal mijn eerste rit zijn, 25 dagen na de operatie, en woensdag voor fysiotherapie.

Het was gepland minimaal 3 weken zonder auto, en tussen de 3 en 4 voor de fysio.

Zonder duidelijke zorgen, ook zonder benchmark om te bepalen of het goed is of niet, zal het fysio zijn na 26 dagen, bijna 4 weken....

Ik wilde stoppen met de codoliprane, maar het was nog iets te vroeg, maar 4X500 per dag, in plaats van 6X500, maar ik houd een extra dafalgan 1000, om op 3g paracetamol te blijven.

Daarmee blijft een minimum aan pijn om bullshit te vermijden, maar het is zeer draaglijk.

Dus alles gaat zijn gang zonder pb, was ik vergeten, 3/4 van de draden is weg. Het litteken is zeer correct. Hopelijk heb ik morgenochtend als de verpleegster vertrekt geen zoon....
2 x
hmmmmm, hmmmmmmmmmmm, hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmmm, huh, hmmmmmmmmmmm.

: Oops: : Cry: :( :schok:
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6459
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1610

Re: Mijn "rug" operatie (smal lumbale kanaal)




par Macro » 14/04/22, 19:16

Twee keer geopereerd voor hernia's. L2 l4 L5 s5.. Op 1-jarige leeftijd... Vandaag op 30... ben ik verrot met artrose.. En gediagnosticeerd met reumatoïde artritis... Ben soms rot van de pijn.... Onuitsprekelijk... Ik weiger mezelf constant mezelf volproppen met pijnstillers... Mijn dokters noemen me gek...
2 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Health and Prevention. Vervuiling, oorzaken en gevolgen van milieurisico's "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 316-gasten