Verlaag het brandstofverbruik tot het uiterste

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Verlaag het brandstofverbruik tot het uiterste




par bobono » 30/12/07, 11:55

Cijfers die mij verbazen.

Verbruik van een 1.9 cilinder diesel.

Stationair draaiende motor 0.016 liter per minuut
Motor leeg maar bij 3000 tpm 0.083 liter per minuut.

Als ik 100 km per uur rijd op een vlakke helling is de motor waardeloos en toch verbruik ik 0.083 of meer omdat de toeren hoger zijn.

Op de terugreis naar huis (terugreis heb ik niet gemaakt) van 33 km
30 minuten reistijd, de motor stond 15 minuten stil (d.w.z. de helft van de reis. Traagheid, de helling van de weg beïnvloedde de rest.

Resultaat 4 liter per 100 km voor een 306 diesel wat meestal wel lukt
6 liter per 100 km.
0 x
O. Fournier
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 30/12/07, 11:22
Plaats: RAZAC D'EYMET (24)




par O. Fournier » 30/12/07, 12:05

Hallo, terwijl ik hier ben:

Over het algemeen geldt dat hoe meer we haast hebben en/of te laat zijn (= te snel), hoe meer we consumeren. En dat geldt voor ALLES onder de rijken.

Moraliteit: hoe meer tijd we nemen om te leven zonder te consumeren (denk aan
jezelf informeren, liefhebben, nadenken, lachen, in beweging komen, enz.) hoe meer we de Planeet respecteren.
0 x
We kunnen het nooit genoeg herhalen: denk globaal, handel lokaal.
Met andere woorden: gezond verstand bij u in de buurt. Eenvoudig, toch?
VAN
Chatham
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 536
Inschrijving: 03/12/07, 13:40

Re: Verminder uw brandstofverbruik tot het uiterste




par Chatham » 30/12/07, 14:24

bobono schreef:Cijfers die mij verbazen.

Verbruik van een 1.9 cilinder diesel.

Stationair draaiende motor 0.016 liter per minuut
Motor leeg maar bij 3000 tpm 0.083 liter per minuut.

Als ik 100 km per uur rijd op een vlakke helling is de motor waardeloos en toch verbruik ik 0.083 of meer omdat de toeren hoger zijn.

Op de terugreis naar huis (terugreis heb ik niet gemaakt) van 33 km
30 minuten reistijd, de motor stond 15 minuten stil (d.w.z. de helft van de reis. Traagheid, de helling van de weg beïnvloedde de rest.

Resultaat 4 liter per 100 km voor een 306 diesel wat meestal wel lukt
6 liter per 100 km.


Het verbruik in l/min betekent niets voor een automotor, we meten het alleen zo voor een industriële (machine)- of vliegtuigmotor...
Bij 3000 tpm kan het verbruik heel goed variëren van 1L/100 tot 20L/100 afhankelijk van of je opstaat bij 5° tot 90 en steil afdaalt, of een pas beklimt met 1° tot 20 per uur.
Op mijn auto, die een econometer heeft die het momentane verbruik aangeeft, is dit ook perfect zichtbaar... (behalve dat het vanaf de manchet "0L/100" is dankzij de injectie-uitschakeling)
De oude diesels hadden geen "foot-up" injectie-uitschakeling: deze functie bestaat alleen op diesel (en benzine) met elektronisch geregelde injectie...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/12/07, 14:38

Om uw verbruik tot het uiterste terug te dringen, is het eenvoudig: gebruik uw auto gewoon niet, of beter: heb er helemaal geen.

Het is een heel domme redenering, maar toch de meest correcte... toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6

Re: Verminder uw brandstofverbruik tot het uiterste




par Cuicui » 30/12/07, 16:32

bobono schreef:30 minuten reistijd de motor heeft 15 minuten stil gestaan ​​(d.w.z. de helft van de reis. de traagheid, de helling van de weg beïnvloedde de rest. Resultaat 4 liter per 100 km voor een 306 diesel die normaal gesproken 6 liter per 100 km maakt.

Motor gestopt, geen rem- en stuurbekrachtiging meer en bovendien dreigt de besturing te blokkeren. Is dat niet gevaarlijk? Het liefst zet ik hem in neutraal door de motor stationair te laten draaien. Hierdoor kan de ZX TD nog steeds een autonomie van meer dan 1000 km bereiken.
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

brandstof economie




par bobono » 30/12/07, 16:38

Chatham schreef:Bij 3000 tpm kan het verbruik heel goed variëren van 1L/100 tot 20L/100 afhankelijk van of je opstaat bij 5° tot 90 en steil afdaalt, of een pas beklimt met 1° tot 20 per uur.


Dit is mijn verrassing, of de motor nu wel of niet trekt, het verbruik is vrijwel hetzelfde, simpelweg de belasting vermindert de rotatiesnelheid van de motor. Om dezelfde snelheid te behouden is het dus nodig om het debiet van de pomp te verhogen door te accelereren.

Bij injecties met een mechanische overdrukpomp plus pompinjectoren wordt het debiet berekend door het tijdstip te berekenen waarop de elektrische injectoren in werking zijn.

Als er geen gasolie-injectie meer plaatsvindt, stopt de motor met werken.
misschien wordt er bij het afremmen de injectie onderbroken, maar niet bij stationair draaien of het loslaten van uw voet op het gaspedaal.

Ik zit vol met degene die nog 100 km te gaan heeft om naar zijn werk te gaan als hij zijn auto niet meer hoeft te gebruiken.
0 x
denis
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 944
Inschrijving: 15/12/05, 17:26
Plaats: Rhône-Alpes
x 2




par denis » 30/12/07, 16:44

Christophe schreef:Om uw verbruik tot het uiterste terug te dringen, is het eenvoudig: gebruik uw auto gewoon niet, of beter: heb er helemaal geen.

Het is een heel domme redenering, maar toch de meest correcte... toch?


je moet het kunnen!! : bedrijf op 5 km met flink hoogteverschil, gezin op 40 km enz.. in de stad is het haalbaar, maar op het platteland niet denkbaar zonder volledige zelfvoorziening, vraag André om advies.....
0 x
Wit zou niet bestaan ​​zonder het donker, maar toch!


http://maison-en-paille.blogspot.fr/
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 30/12/07, 19:48

Christophe schreef:Om uw verbruik tot het uiterste terug te dringen, is het eenvoudig: gebruik uw auto gewoon niet, of beter: heb er helemaal geen.

Het is een heel domme redenering, maar toch de meest correcte... toch?


Helemaal mee eens!!! : Mrgreen:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
MM
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 11/01/08, 23:19
Plaats: Grenoble




par MM » 11/01/08, 23:26

Hallo,
Persoonlijk had ik een rit van 50 km per dag... nou ja, we zaten vaak met z'n drieën of viertjes in de auto, elke dag van de week.
Nieuw: ik rijd 90-100 km/u op de snelweg, dat zie je direct aan het verbruik (tenminste bij mijn auto).
0 x
Carpoolen op geolocatie:
http://www.LaRoueVerte.com
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Verminder uw brandstofverbruik tot het uiterste




par Remundo » 12/01/08, 00:19

Bonjour à tous,

Chatham schreef:Bij 3000 tpm kan het verbruik heel goed variëren van 1L/100 tot 20L/100 afhankelijk van of je opstaat bij 5° tot 90 en steil afdaalt, of een pas beklimt met 1° tot 20 per uur.


Dit is volkomen waar, vooral op alle moderne injectiemotoren (laten we zeggen uit de jaren 1980 met de eerste Bosch KE-jetronic, DI motronic computers...) die nu een dergelijke injectiekaart hebben.. .
Beeld
Die past de injectieduur aan op basis van twee parameters: de belasting (voornamelijk gebaseerd op hoe u het gaspedaal indrukt) en het toerental (omwenteling/min) van uw motor, gebaseerd op de rotatiesnelheid van de krukas.

Bij oude motoren was dit soort aanpassing min of meer mechanisch of afwezig... Sindsdien zijn er nog veel andere parameters bij betrokken, er zijn zelfs reeksen van pre-injectie, hoofdinjectie en post-injectie, paradoxaal genoeg voor de depollutie in de motor. deeltjes filter...

Om zo min mogelijk te verbruiken, moet u soepel rijden, zo min mogelijk remmen en de auto in de 5e versnelling laten staan ​​als u bergafwaarts gaat, om het remmen op de motor te beperken (LET OP dat u de remmen niet oververhit raakt, schakel terug als u te vroeg remt. .. )

Zorg ervoor dat de banden goed zijn opgepompt, de ramen gesloten, bij voorkeur een sedan in plaats van een stationwagen. Schakel bij het accelereren naar de volgende versnelling zodra het maximale motorkoppel is bereikt (duw het toerental niet op, ga niet onder het toerental bij herstel), omdat over het algemeen een overmaat aan een van de 2 belasting/belasting-parameters dieet leidt tot overconsumptie.

Nou ja, sportief rijden is het zeker niet. : Lol:
0 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 96-gasten