Thema: zelfvoorziening

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 05/12/09, 00:09

Ik durfde geen commentaar te geven op het werkelijke gebruik van de Franse landbouw...

Het geproduceerde volume is van dezelfde orde van grootte als de Franse voedselconsumptie zonder verspilling...

Maar ik ben het met je eens, de kwaliteit laat te wensen over (import van biologische producten...) en het gebruik is in Frankrijk niet langer alleen voorbehouden aan voedsel, maar ook aan voer (nou ja, ik hou van vlees, laten we het eens zijn : Lol:) en een beetje aan agrobrandstoffen.

Als bovendien het GLB sommigen (bcp?) aanmoedigt om hun gewassen weg te gooien... die in ieder geval achteraf door de consumenten (waaronder ikzelf) wordt weggegooid...

:schok:
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 05/12/09, 08:37

: Arrowu: Nou, we zijn hier om vragen te durven stellen en ze te bespreken...

Heb je naar de site gelinkt? duurzame ontwikkeling. 8)
Dit artikel over wateranalyses is stichtelijk... Als ik om me heen hoor dat Frankrijk een zachte dictatuur is, is dit een illustratie... Ontdek hoe de prefecturen de informatie kanaliseren waar we recht op hebben...
:schok:
Ik kende deze site niet, die lijkt interessant, maar hij vertraagt ​​mijn computer aanzienlijk. :? :frons:
Weet jij wie er achter zit? :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 05/12/09, 09:05

Christophe schreef:Een mooi voorbeeld hoe van Oba? Is dat het? : Cheesy:


Natuurlijk, maar je bent een verdomd goede leraar : Mrgreen:
0 x
iaoranamoana
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 04/12/09, 13:58




par iaoranamoana » 05/12/09, 09:21

We weten heel goed dat zelfvoorziening niet volledig kan zijn, het is eerder een ideaal waarnaar sommige mensen neigen.
Daarom willen we graag weten, voor mensen die een moestuin hebben, in welke mate het hen helpt, wat het hen oplevert, enz... Er is het geval van gedeelde tuinen die ook in bepaalde buitenwijken bestaan.
Totale zelfvoorziening is utopisch, daar zijn we het mee eens, maar er zijn mensen die zoveel mogelijk naar dit ideaal willen streven, via hun moestuin, windturbine, boomgaard, en zij zijn het die ons interesseren, om hun motivatie te begrijpen.

We richten ons daarom op individuele acties, of op de schaal van een gezin, of zelfs van een buurt (en die bestaat). =)

Het is zeker dat de zelfvoorziening nooit volledig zal zijn, in onze samenleving is de band van afhankelijkheid ervan te sterk, maar dit zijn kleine gebaren voor jezelf, die het dagelijks leven en dat van de dierbaren verbeteren, dus mijn geloof, waarom niet ? Ik vind dat het aangevuld kan worden met verenigingen die bijvoorbeeld de directe link leggen met de boer.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 05/12/09, 09:53

Hallo iaorawawa, : Cheesy:
Beantwoord de vragenlijst, ik zal het niet doen, want het gaat mij niet aan.
Aan de andere kant kan ik je vertellen wat mij drijft om actief te zijn op deze site:
Beperk mijn impact op deze planeet zoveel mogelijk.
Angst om niet genoeg pensioengeld te hebben om mijn huis te verwarmen.
Gebrek aan vertrouwen in het elektriciteitsnet.
Ook een geest van ontdekking zoals vele anderen op deze site, die dingen in de goede richting willen laten evolueren. (dit is niet echt het geval met onze regeringen die zich gedragen als onverantwoordelijke mensen); oerbossen worden bijvoorbeeld massaal vernietigd (dit is erkende collectieve zelfmoord), waarom is de verkoop van kostbaar hout dan toegestaan ​​in onze supermarkten?
Deel mijn ervaringen en ontvang die van anderen.
Bescherm toekomstige generaties.
Zelfvoorziening? om wat te doen.

:D
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 05/12/09, 10:46

Citro schreef:Echt waar? :? :frons: Voor de meeste granen die in Frankrijk worden geproduceerd, geloofde ik dat ze door hun middelmatige kwaliteit werden geëxporteerd, omdat ze niet door mensen konden worden geconsumeerd. Daarom vervaardigen we met subsidies, input en pompende "stront" -producten die bedoeld zijn om "stront" -dieren te voeren om ons vervolgens onder dwang te voeden ...
Zo erg zelfs dat we gedwongen worden om meer dan 50% van onze consumptie in "biologische" producten te importeren.
:frons:


Niet biologisch betekent niet "slechte kwaliteit", behalve dat als je dat zou zeggen in het bijzijn van mijn boervriend, ik denk dat hij het als een ernstige belediging zou beschouwen...
Ploegen is niet "altijd dieper", het is het tegenovergestelde, en de dosering van producten wordt steeds nauwkeuriger dankzij nieuwe technologieën en voor kunstmest is het grootste deel koeienmest en paarden... Het zal niet biologisch worden omdat de kosten is te zwaar vanwege de zeer aanzienlijke productiviteitsdalingen tijdens deze periode + investeringen in specifieke apparatuur (inkomsten ver onder 0 tijdens de jaren van omschakeling), omdat het vandaag al tegen het minimumloon is, zou het nooit standhouden zonder subsidies (gewassen in rogge, tarwe (en andere granen) + raaigras, maïs, gerst en voederhaver + 60 melkkoeien en 4 paarden in recreatieverhuur): en je hebt je uitleg waarom zo weinig Franse boeren biologisch gaan: daarvoor niet rijk genoeg mijn zoon ...
Als het gaat om zelfvoorziening: de vriend is bijna zelfvoorzienend voor het voeren van de koeien, maar niet voor al het andere... droom niet, zelfs degene die denkt dat hij het meest zelfvoorzienend is, waar zijn dieselmotoren komen van, zijn stalen gereedschap, zijn koelkast, enz...? zodra we technologie gebruiken, hebben we geld nodig om het te verwerven en aangezien niets eeuwig is, moeten we vervangen wat kapot of verouderd is ... dus zelfvoorziening zal altijd maar op een bepaald punt zijn. aan zijn vaardigheden en ook aan de omgeving waarin men leeft: voor een stedelijke bv. zijn zelfredzaamheid is inderdaad "0"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 05/12/09, 13:23

Ik ben het met je eens stormvogel, de boeren hebben steeds meer moeite om te leven, en houden het voor de meerderheid niet zonder subsidies. De omschakelingskosten zijn hoog, of het nu gaat om biologische landbouw of om vereenvoudigde teelttechnieken (we hebben ze al genoemd op de forum avec deze film :) ) ...

Michel Serre spreekt vandaag over een Wereldoorlog. Geen oorlog Internationale, zoals de twee voorgaande... Maar wereld : de mens wint van de aarde, maar vernielt daarmee zijn leefomgeving!
:|
We kunnen vandaag de grenzen van industriële landbouwtechnieken zien, is het echter moeilijk om terug te keren van technieken als ploegen, wanneer de ideologie van meer werken eeuwenlang in een samenleving is gedestilleerd, vergeten we soms dat we met onze machines een stadium bereiken waarin we minder moeten weten hoe we de aarde moeten bewerken, zodat ze niet uitgeput raakt... het gebruik van chemische inputs zijn om niet achter te blijven, hebben de extreem rijke laboratoria carte blanche om unieke, snelgroeiende zaden op te leggen waarmee antinomische cocktails van "hormonen en meststoffen" worden gecombineerd...

Achteraf weet ik heel goed wat de investeringen betreft die nodig zijn voor een "moderne" operatie dat het geen kwestie van autonomie is, en ik heb het nooit gezegd...

Aan de andere kant, als het gaat om de kwaliteit van groenten en fruit, zal ik het moeilijk vinden om mijn standpunt te heroverwegen... Ik koop mijn groenten en fruit meestal in de supermarkt of minimarkt, ik heb geen tijd om naar producentenmarkten gaan... Maar als ik iets wil eten dat smaakt, zonder kruiden toe te voegen... dan heb ik geen andere keuze dan ze naar de biologische markt te brengen... Het is een feit... mijn smaakpapillen en mijn tong is misschien niet dezelfde als de jouwe...
: Mrgreen:
Citro, voor de site développementdurable, ik weet niet wie erachter zit, maar het verwijst naar veel leuke artikelen over enkele Franse abberaties, onder andere op het niveau van het geheimhoudingsbeleid van bepaalde lobby's (water, golven, GMO, nucleair) ... Zoals altijd is het probleem niet dat de regering verklaart dat een of ander product gevaarlijk is of niet ... Het is om toegang te hebben tot objectieve, onafhankelijke tests om de goede trouw van deze industriëlen te bewijzen. ... Maar wij zijn Frankrijk, niet in Noorwegen!
:?
Dernière édition par minguinhirigue de 05 / 12 / 09, 13: 51, 2 keer bewerkt.
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 05/12/09, 13:34

minguinhirigue schreef:Maar als ik iets wil eten dat smaak heeft, zonder kruiden toe te voegen... dan zit er niets anders op dan ze op de biologische markt te kopen...


Dit geldt alleen voor groenten en fruit tuinbouwproducten want tussen biologische granen of niet is er geen verschil in smaak...
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 05/12/09, 13:44

Al eens biologisch brood geproefd? Het is niet noodzakelijkerwijs aangenamer, maar het is veel geuriger (met dezelfde granen, maar niet dezelfde bakker :D).
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 05/12/09, 15:42

minguinhirigue schreef:Al eens biologisch brood geproefd? Het is niet noodzakelijkerwijs aangenamer, maar het is veel geuriger (met dezelfde granen, maar niet dezelfde bakker :D).


Er is een biologische supermarkt op 100 meter van mijn huis, die zou je vraag moeten beantwoorden... : Lol:
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 108-gasten