Ademe eco-productpaspoort, eco-consumeer beter!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Ademe eco-productpaspoort, eco-consumeer beter!




par Christophe » 18/07/11, 10:32

Er is zojuist een goed gemaakte en complete Ademe-gids voor het begrijpen van ecoconsumptie verschenen:

Ecoproductpaspoort Editie 2011

Beeld

Overzicht :

Voor het eerst in Frankrijk heeft de Grenelle Environnement de consumptie tot een publieke milieubeleidskwestie gemaakt.
Er zijn maatregelen aanbevolen om ecologisch verantwoorde aankopen te bevorderen, zowel publiek als particulier.
Het doel van dit paspoort is dus om iedereen te helpen zijn professionele aankopen ecologischer te maken en de eerste vragen te beantwoorden die hij zichzelf moet stellen:

* wat is de ecologische kwaliteit van een product?
* wat zijn de onderscheidende kenmerken van ecologische kwaliteit?
* wat zijn de meest voorkomende problemen?
* Wat kunnen we in de praktijk doen om voorbeeldig te worden?
*welke producten om mee te beginnen?
* wat zijn de belangrijkste mogelijkheden die de Code Overheidsopdrachten biedt?

Publiek: publieke en private kopers, distributiespelers, verkoopteams, managers voor duurzame ontwikkeling, enz.

Ref. : 7113
april 2011 - 21x29,7 - 84p.


Bron: http://www2.ademe.fr/servlet/getDoc?cid ... &ref=17597

Download het Ademe eco-productpaspoort

"Elke dag" kopen en daarbij rekening houden met het ecologische aspect van de aankoophandeling is veel nuttiger dan stem groen (maar het een verhindert het ander niet, integendeel)!

Ik heb bijvoorbeeld al een hele tijd niet meer zelf geïmporteerde groenten en fruit gekocht (bij gebrek aan het kopen van niet-verkrijgbare biologische)... (als ik in België koop, koop ik Belgische, als ik 'koop' in Frankrijk, Frans...). En ik boycot absoluut alle Spaanse producten, laten we het niet hebben over appels uit Nieuw-Zeeland of Zuid-Afrika...

Uiteraard let ik op de seizoenscyclus: appels of peren hebben momenteel meer tijd in de koelkast doorgebracht dan aan de boom, nee dank je! Om de ... te zien seizoensgroenten- en fruitkalender.

Biologisch neem ik systematisch wortels (sinds ik heb geleerd over de concentratie van pesticiden, 10 keer hoger dan de ergste andere gewassen!), melk en eieren + enkele andere producten zoals brood, koekjes of sommige groenten, maar minder systematisch.

De meerprijs van deze biologische of lokale aankopen bedraagt ​​10 tot 20€ per maand (per persoon)....Ik heb nooit de exacte vergelijking gemaakt, maar het moet in deze wateren zijn...dat wil zeggen helemaal niets voor een budget , maar als alle consumenten dit zouden doen, zou de impact GROOT zijn...

Over wortelen, grafiek gevonden in dit onderwerp uit 2008: https://www.econologie.com/forums/site-sur-l ... t6168.html

Beeld

220 kg "chemische stof" per ha voor wortels...hoeveel is dat in het lichaam van de persoon die ze eet?

Na het nog eens gelezen te hebben, denk ik dat ik ook biologische uien ga nemen, maar die zijn moeilijker te vinden in de supermarkten... (maar er komt een AMAP aan in onze regio)
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 114-gasten