Maak gezuurd brood

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Maak gezuurd brood




par GuyGadebois » 04/11/19, 21:59

izentrop schreef:Happy Saint PPN Beeld

Hehehe! Nog een crash. Ik deel zeker niet dezelfde waarden als Joyeux (weet je, ik heb er hier over gesproken), maar voor al die eerlijkheid heeft voorrang, beste Izy, zelfs en vooral wanneer je jezelf een tegenstander verklaart (moet je tegenstander respecteren). Anders bedriegen we, we liegen, we vertekenen, we gondelen, we wiebelen. Flagrant aanstoot, Izy. : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 05/11/19, 00:38

Nou, ik ben het ermee eens dat de kleine spelt een goede kleine nootachtige smaak heeft, maar tegen de prijs waar ze het graan verkopen in 25 kg https://www.petitepeautre.com/les-produ ... -de-vente/, Ik maal maal tarwe 14 goedkoper kopen en als ik een paar noten van mijn boom toevoeg, krijg ik een even goede smaak.

Ik geef de voorkeur aan graan omdat ik een molen heb en de gemalen steengemalen bloem, omdat de kiem explodeert, niet zoveel bewaart als de vervaldatum toelaat.

Het zijn niet de weinige percentages gluten minder die veel in het dieet zullen veranderen, vooral omdat plotseling het koolhydraatgehalte toeneemt ... Hoewel ze in feite een snelheid aankondigen van eiwitten van 12,9 g, wat hoger is dan de snelheid van gebruikelijke meel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Maak gezuurd brood




par GuyGadebois » 05/11/19, 12:30

izentrop schreef:Nou, ik ben het ermee eens dat de kleine spelt een goede kleine nootachtige smaak heeft, maar tegen de prijs waar ze het graan verkopen in 25 kg https://www.petitepeautre.com/les-produ ... -de-vente/, Ik maal maal tarwe 14 goedkoper kopen en als ik een paar noten van mijn boom toevoeg, krijg ik een even goede smaak.

Ik geef de voorkeur aan graan omdat ik een molen heb en de gemalen steengemalen bloem, omdat de kiem explodeert, niet zoveel bewaart als de vervaldatum toelaat.

Het zijn niet de weinige percentages gluten minder die veel in het dieet zullen veranderen, vooral omdat plotseling het koolhydraatgehalte toeneemt ... Hoewel ze in feite een snelheid aankondigen van eiwitten van 12,9 g, wat hoger is dan de snelheid van gebruikelijke meel.

Nu al is de prijs "inclusief verzendkosten" (dus dat zegt niets) en dan betaal ik het biologische kleine speltmeel - 20 euro voor 5 kilo.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Maak gezuurd brood




par Janic » 06/11/19, 09:14

JULLIE hebben HEREN bewust meerdere keren verkeerd geïnformeerd. Het is een verachtelijk proces.
daar is hij voor!
zijn waarden, voor zover hij die heeft, zijn het systematische tegenovergestelde van wat ecologie in het algemeen verdedigt! : Cry:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Maak gezuurd brood




par perseus » 06/11/19, 09:38

Hallo,

Zou u niet een IRL-vergadering kunnen organiseren en voor eens en voor altijd op de been kunnen komen? : Lol:
Bovendien zou het internetbandbreedte besparen, wat milieuvriendelijk zou zijn, een goede zaak.

Anders als een poging om het onderwerp te handhaven. mijn andere testen met lage gisting met lage gisting gaven resultaten die vrij vergelijkbaar waren met de vorige (zie hierboven in de thread). Verschillende opmerkingen:
- tests met dezelfde bloem maar meer knijpen tijdens het vormen veranderde niet echt de sterkte van het deeg tijdens het bakken, wat naar mijn mening nog steeds een beetje te veel uitzakt, maar de smaak is volledig bevredigend.
- 4 testen met 2 ander oud tarwemeel T80. Een daarvan (ik moet de naam van de producent vinden) vrij aromatisch en echt donker van kleur vond ik erg lekker, en gaf een brood met meer houvast en een smaak een beetje meer "volkoren" en expressiever. Het andere meel gaf een brood meer doorzakking en coalescentie in de longblaasjes. Misschien overgisting, maar ik heb niet genoeg ervaring om het met zekerheid te identificeren.
- Deze tests bevestigen wat ik elders heb gelezen, dat wil zeggen dat het lage zaaien en de lange gisting leidt tot een langzame maar exponentiële ontwikkeling van de gistflora uit de zuurdesem. Daarom is het noodzakelijk om tamelijk attent te zijn op de laatste fasen (primer en omgeving met koken) omdat de grens tussen ondergisting en overgisting sneller kan worden overschreden dan men denkt.
- Het zuurdesembeheer is echt vereenvoudigd, en dat is echt aangenaam, en ook minder risico op verspilling.
- De broden zijn echt goed, goed bewaren en ondersteunen bevriezing, zelfs als de korst duidelijk zijn knapperigheid verliest.

@+
1 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 06/11/19, 10:48

Nou, vorm bakken, als er ondergisting is, krijg ik te horen: "het is goed je brood" en zelfs dat het deeg enkele uren in de vorm heeft gelegen (programmeren van de oven), het brood wordt afgerond, terwijl de fermentatie uiteindelijk , het is allemaal plat.

In een lange gisting voelt het zo, ik heb me vernieuwd, zelfs als de laatste 2 dagen heeft ... Dus het is prima, maar ik ben nog niet klaar om het 20 h te bereiden voordat ... Laten we gaan : Wink:
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Maak gezuurd brood




par perseus » 06/11/19, 11:14

Voor nu maak ik het brood in het weekend. Verse zuurdesem, ik maak een verfrissing op dinsdag of woensdag. Dan haal ik het zuurdesem op vrijdagochtend eruit, een kleine verfrissing voor lancering op vrijdagavond, tweede lancering van brood op zaterdagochtend, bakken op zaterdagmiddag voor degene die op vrijdag is gelanceerd, en zondag voor degene die op zaterdag is gelanceerd.
Goed, het is ook in de context van de test. Daarna is het logischer om een ​​enkel 1kg-brood direct te bakken dan de 2-oven eenmaal te laten draaien.

Met ongeveer 20h gisting moet je gewoon een beetje tijd beheren, zodat het koken niet valt op een moment dat je de oven nodig hebt of dingen om te doen.

@+

izentrop schreef:Nou, vorm bakken, als er ondergisting is, krijg ik te horen: "het is goed je brood" en zelfs dat het deeg enkele uren in de vorm heeft gelegen (programmeren van de oven), het brood wordt afgerond, terwijl de fermentatie uiteindelijk , het is allemaal plat.

In een lange gisting voelt het zo, ik heb me vernieuwd, zelfs als de laatste 2 dagen heeft ... Dus het is prima, maar ik ben nog niet klaar om het 20 h te bereiden voordat ... Laten we gaan : Wink:
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Maak gezuurd brood




par izentrop » 26/11/19, 11:18

Uittreksel uit een conferentie van Marc André Selosse over microben waar hij spreekt over natuurlijk zuurdesem en het gunstige effect ervan om fytaten tegen te gaan
naar 45: 13
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Maak gezuurd brood




par GuyGadebois » 11/01/20, 13:29

Huisgemaakt zuurdesembrood "ovenschotel":
BreadCocotte.jpeg
PainCocotte.jpeg (103.03 KB) 3951 keer bekeken
1 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Maak gezuurd brood




par GuyGadebois » 17/01/20, 20:22

We deden bijna hetzelfde door kleine speltbloem (aan bloem t110) toe te voegen, het is absoluut heerlijk en er is een peperkoekgeur bovendien. Persoonlijk ben ik er dol op als ontbijt, goed gegrild met boter en chili zout.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten