brandhout droogtijd

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 15/02/13, 12:08

"De traditie van twee jaar wachten" komt overeen met hout van 1 m lang, in korte blokken en in uw containers is een jaar voldoende.

Hoe denkt u trouwens de inhoud van deze containers te lossen?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423




par jean.caissepas » 15/02/13, 15:51

Ahmed schreef:"De traditie van twee jaar wachten" komt overeen met hout van 1 m lang, in korte blokken en in uw containers is een jaar voldoende.


Inderdaad, onze houtopslag gebeurde in lengtes van 1 tot 2 meter afhankelijk van de diameter (en vooral het gewicht!)

Het doel van deze lengte is om de lading van de aanhanger te maximaliseren om het hout terug naar de boerderij te brengen.

Als het drogen meer longitudinaal is, zouden kleine secties de droogtijd moeten versnellen, maar niet noodzakelijkerwijs die van het "spoelen" van de tannine uit het hout om verstopping van de schoorsteenkanalen te voorkomen.
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 15/02/13, 22:47

Wat betreft het "uitspoelen" van de tannine uit het hout, valt te betwijfelen of de langere blootstelling aan de regen veel zal veranderen, aangezien de uitloging slechts oppervlakkig kan gebeuren, en dit ondanks de zeer hoge oplosbaarheid van de tannines in het hout. water.
Een boomstam kan inderdaad worden vergeleken met een bundel parallelle buizen die er bijna luchtdicht tussen zitten.

Ik weet niet wat de impact is van de aanwezigheid van tannines tijdens de verbranding van hout... :?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Francx
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 22/09/14, 15:37

Hout drogen




par Francx » 22/09/14, 16:05

Hallo Asp, :D
Het drogen van het brandhout hangt natuurlijk af van:
> omgevingstemperatuur
>omgevingsvochtigheid
>de beginvochtigheid van uw hout
>het oppervlak dat in contact komt met de lucht
> omgevingsdruk.
Sommige zagerijen gebruiken bijvoorbeeld hogedrukkasten om snel te drogen:houtdroging bij Aymonier
Maar ik betwijfel of dit proces winstgevend is voor brandhout.: Oops:
Heb jij dit ook gezien onderzoek naar droogprincipes ? Het bevat de formule voor het berekenen van de vochtigheidsgraad.: Idee:
Dus waarom zou u uw leven ingewikkeld maken om nauwkeurig de droogtijd van uw hout te bepalen? Als je efficiënter wilt zijn, raad ik de empirische methode aan, of om elke factor die gunstig is voor het drogen te beïnvloeden. Het blijft dan om het proces te volgen en de vochtigheid van het hout te regelen.
Trouwens, hoe ben je van plan de waterconcentratie van je hout te meten? door te wegen?[/url]8)
Bonne voortzetting.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/09/14, 18:12

jean.caissepas schreef:
met mijn vader die zijn oude boerderij verwarmt met een kachel, en een inzethaard als het kouder is (drie schoorstenen in het lemen huis dat dateert uit 1890)

Hij vertelde me altijd dat het hout minimaal 2 jaar aan regen en wind moet worden blootgesteld om het te "spoelen". De regen verwijdert de tannine uit het hout waardoor de schoorsteenkanalen verstopt raken. Door de wind droogt het snel en voorkomt het rotten na een regenbui.


Mijn vader was houthakker (in de winter).

Ik had elke zomer hout "dienst"!

We verbrandden 20 of 30 kubieke meter, in de koker en in een kachel.

We zagen het hout van winter tot zomer; het bleef in hopen drogen; Ik heb er een deel van gesplitst (vooral om te koken; en het fornuis aan te steken). De kachel, we hebben de meeste "grote houtblokken" geplaatst en in het bijzonder alle "knopen" die te moeilijk waren om te splijten... om het vuur lang te laten duren.

Na op een hoop te hebben gedroogd, werd het zo snel mogelijk op een droge plaats binnengebracht, zoveel mogelijk zonder dat het nat werd. Het stond gestapeld of los in een open maar overdekte schuur... [eigenlijk de bovenkant van de garage]

Nog nooit van houtspoeling gehoord!

Af en toe hadden we eiken, hoewel het merendeel beuken en haagbeuken was... Geen kastanjes!

De andere houtsoorten (licht hardhout) werden afgekeurd door mijn vader, die geen interesse had in populier, berk... Voor hem was het geen hout!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hout drogen




par Did67 » 22/09/14, 18:16

Francx schreef:
hogedrukkasten om snel te drogen:.


Je bedoelt lage druk denk ik??? Of depressie??? Inderdaad, een vloeistof verdampt des te sneller omdat er niet te veel moleculen eromheen bewegen en haar bombarderen...

Anderzijds gebeurt de behandeling van hout door hogedrukinjectie. Om het behandelingsproduct in te brengen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 23/09/14, 16:52

Did67 schreef:De andere houtsoorten (licht hardhout) werden afgekeurd door mijn vader, die geen interesse had in populier, berk... Voor hem was het geen hout!

Zoals we thuis zeggen, het enige slechte hout is het hout dat we niet hebben! Momenteel blijf ik hout maken als ik de energie heb, het is onze enige manier van verwarmen naast zonne-energie. Ik pas op dat ik niets afkeur omdat ik geen tientallen hectaren bos heb, maar ik heb mijn gebouw zo goed mogelijk geïsoleerd.
Het spoelen van het hout is alleen aan te raden bij eikenhout.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 23/02/20, 02:03

Ik ben dit onderwerp aan het opgraven omdat de vraag vrij vaak van rechts naar links wordt beantwoord ...

Toen ik mezelf uitsluitend met hout begon te verwarmen, weet ik niet meer wie me het advies gaf dat de meest effectieve manier om je hout te drogen was... niets doen.

Of beter gezegd om het zo'n 24 maanden op een slordige hoop in de open lucht en onbeschermd (tegen regen en wind) te laten staan ​​en dan te verbranden als dat nodig is.

Het is DUIDELIJK dat dit betekende voor een "normaal" klimaat voor ons, dat wil zeggen geen 300 dagen regen per jaar en voor een normale rotatie, dat wil zeggen om het niet in hopen van jaren en jaren te laten.

Al zo'n dertig jaar oefen ik dus zonder zorgen en met een werktijd en vooral afhandelingstijd tot een minimum beperkt.

Vaak doen houtverkopers hetzelfde trouwens en de mijne ook: hij heeft net 9 kuub opgeleverd (voor winter 2021) en dat is een mooie stapel.

Hij heeft een hele voorraad buiten staan ​​zonder bescherming
Op basis van informatie vertelde hij me ook dat de regen (in normale hoeveelheid) geenszins een ongemak was om het hout te drogen.

Ik had mezelf tot nu toe nauwelijks de vraag gesteld: het werkte puntgaaf.

Maar de discussies van het net weet je wat het is en 99% van de houtopslagadviezen is: beschut en droog.
Niet bepaald mijn manier of zelfs die van sommige van mijn buren die tevreden zijn om buiten in de open lucht te stapelen.

Maar goed, 99% is nog steeds een goede meerderheid.

Ik vond in totaal maar één artikel dat het tegenovergestelde zei
https://grindesel.forumactif.fr/t279-bo ... oui-et-non

En een tussenkomst van Chatelot (dezelfde als hier denk ik)
https://forums.futura-sciences.com/habi ... ffage.html

En dat is alles.

Dus ik vroeg me uit pure nieuwsgierigheid af waar de waarheid was en of die bestond in dit gebied?

Zijn er wetenschappelijke en serieuze studies die de ene of de andere methode bevestigen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Verwarming hout droogtijd




par GuyGadebois » 23/02/20, 02:25

Persoonlijk mag ik je wel, maar zoals je weet hebben we weinig periodes van lange en regelmatige regen en bovendien is het erg droog in de Haute Provence.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verwarming hout droogtijd




par Did67 » 23/02/20, 09:02

In het huis van mijn ouders (Elzas Bossue; geografisch gezien is het het "Lotharingen-plateau") kookten en stookten we alleen met hout (onder andere mijn vader was in de winter houthakker - in de moestuin tussen hooien en oogsten , het hout!). De traditie was om het hout beschut te stapelen, blootgesteld aan de wind: in feite hadden veel schuren waarin we de apparatuur enz. huisvestten een open gedeelte, dat we "opvulden" door 2 of 3 parallelle rijen hout te stapelen nadat het was gekapt (ter grootte van de haard van de kachels en het fornuis - ongeveer 25 cm lang) en splitsen...

Sommige batterijen, "aan de onderkant", waren een "lange termijn" reserve, en soms was het hout dat 10 jaar oud was!

Hout is nooit te droog! De kwaliteit van de verbranding, en in het bijzonder de "vervuilende" emissies, wordt verminderd...

Twee aanwijzingen die aangeven dat het hout te nat is:

- het "sist" een tijdje als je een nieuw blok erin doet (het is de stoom onder druk die vrijkomt)

- de schoorsteen, buiten, is gehuld in een blauwachtige, scherpe halo... (de waterdamp die bij elke verbranding vrijkomt, vormt slechts een kleine pluim die vrijwel onmiddellijk verdwijnt)...

NB: In de bergen wordt het hout vaak tegen de muur gestapeld, buiten, maar onder een overstek van het dak...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 111-gasten