De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Remundo » 30/12/17, 12:08

0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 30/12/17, 13:01

Ik geloof geen seconde in de €129 commerciële winst per auto bij PSA!! Het is pure en simpele onzin, PSA zou allang failliet zijn...

Ik spreek goed van zakelijke winst en geen winst in de zin van een boekjaar zoals EBITDA of brutowinst (na aftrek van kosten, lonen, lasten etc. etc.)... : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 01/11/18, 16:59

Na 10 maanden onderzoek heeft de Italiaanse mededingingsautoriteit zojuist #Apple en #Samsung gesanctioneerd wegens hun "oneerlijke handelspraktijken". Ze beschuldigt hen ervan software-updates te hebben gelanceerd die schadelijk zijn voor de goede werking van hun #smartphones om hun klanten ertoe aan te zetten van apparaat te veranderen. Deze veroordeling wegens geplande veroudering is een primeur in Europa. Andere landen, waaronder Frankrijk, zouden kunnen volgen.


1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 28/01/19, 10:29

1 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Adrien (voormalig nico239) » 28/01/19, 12:47

Ik ben verdeeld over het onderwerp.

Het moet zeker bestaan, maar er zijn ook dingen die het moeilijk hebben.

Ik geloof dat men beter zou kunnen antwoorden "het hangt ervan af" dan "alles gaat kapot binnen 2 jaar"...

Aan de andere kant is falen ook inherent aan alle mechanica.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 28/01/19, 13:07

Ja, het hangt ervan af...we kunnen de kosten niet drastisch verlagen zonder kwaliteitsverlies...

Wat computers betreft moet je wel dom zijn om 2 jaar mee te gaan (zoals films kijken door de pc op je dekbed te leggen zodat hij niet meer kan ademen!)...

Wat betreft de informatie, mijn persoonlijke ervaring: 2 laptops gekocht voor ongeveer € 1000 per stuk (dus al mid-high end):

a) Toshiba kocht eind 2010...

Moederbord kapot na 18 maanden (begin 2012), nog steeds onder garantie, Toshiba after-sales service veranderde het maar plaatste me op een moederbord waarvan de GPU bugs had (crash, blauw scherm, niet beter onder linux, het bevriest...dus geen driverprobleem maar hardware...) dus pc onbruikbaar behalve door de grafische kaart uit te schakelen (dus slechte resolutie maar bruikbaar zonder bevriezing...)

Omdat een reparatie slechts 3 maanden gegarandeerd is, had ik geen tijd om het opnieuw te laten repareren, in de hoop dat het een softwareprobleem was...

Ik heb het nog een paar maanden in gedegradeerde modus gebruikt, terwijl ik een andere kocht...

In 2019 geven de SMART-gegevens van de harde schijf 341 gebruiksdagen en 4800 aan/uit...

b) Asus eind 2014 gekocht en draait bijna elke dag (minstens 2 of 3 uur)

RAS

SMART: 385 dagen en 3750 aan/uit

Dan is er softwareveroudering die in sommige gevallen goed geprogrammeerd is ... het werd hierboven vermeld, maar sommigen noemen het "vooruitgang" : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 28/01/19, 13:26

Een ander voorbeeld waar minder over wordt gesproken is sanitair van "Chinese kwaliteit", ik heb de prijs 2 weken geleden betaald:

sanitair-en-gezondheid / demontage-tap-discount-Chinese-griep-ontmanteld-vs-Grohe-Kiwa-t15920.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Ahmed » 28/01/19, 14:20

Het argument van de mogelijkheid van defecten inherent aan alle mechanica (wat ik niet betwist!) wordt ondermijnd door assemblage- en fabricagemethoden die elke reparatie zeer moeilijk of onmogelijk maken en soms zelfs eenvoudig onderhoud*.
Een voorbeeld: de nieuwe kettingzaaggeleiders met "roller"-uiteinden hebben geen smeergaten meer. Het wiel draait op een korte rollager en regelmatig smeren verhinderde het binnendringen van vuil in dit blootgestelde deel, waardoor een minimum aan smering behouden bleef.

* Ik herinner me bijvoorbeeld een broodrooster die ik "repareerde": de bevestigingsschroeven van de behuizing waren hol met een driehoekig profiel en de storing werd veroorzaakt door een simpele opeenhoping van broodkruimels op de elektromagneet (van buitenaf niet toegankelijk).. .
Het probleem van de schroeven is slechts klein, omdat ze vastzitten in goedkoop plastic, sommige zijn tijdens het opnieuw monteren in de war geraakt. :frons:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 28/01/19, 14:33

Oh ja! Op dezelfde manier zijn de nieuwe laptops (sinds ongeveer? 2015-2016) meestal "Apple Design"... Begrijp: de interne elementen zijn niet meer gemakkelijk toegankelijk zoals 25 tot 30 jaar lang het geval was voor laptops...

Nu kan het simpelweg toevoegen van een ram of een HDD een hindernisbaan worden en het verhoogde risico op breuk (plastic, moederbord...) is aanzienlijk!

Vroeger duurde het 5 minuten om ram toe te voegen, nu duurt het een goed uur..

Voorbeeld met een recente MSI:



Wat betreft de batterij: het is hetzelfde, de elementen zijn nu "inbegrepen" op het moederbord, dus het is nog steeds veranderlijk, maar veel moeilijker!

Hoewel sommige fabrikanten hun batterijen niet verwijderbaar moesten maken ... hier zien we dat de 6 Li-ion-elementen (a priori) toegankelijk zijn,
Het is ook een recente MSI.

MSI_Leopard.jpg
0 x
PVresistif
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 163
Inschrijving: 26/02/18, 12:44
x 36

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par PVresistif » 28/01/19, 18:23

zie de volgende site die in hoofdstuk 5 de externe link geeft van een lamp die sinds 1901 werkt zonder te stoppen! de camera die erop let moet om de 3 jaar vervangen worden!!!
http://osenon.free.fr
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 102-gasten