De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 03/10/17, 14:33

Christophe schreef:Voor elke verdiende euro stoot een werknemer van een staal-, olie- of autofabrikant veel meer CO2 uit dan een werknemer van een fabrikant van windenergie, zonnepanelen, isolatie of ecologische huizen...

Omdat de vervaardigde producten tijdens hun levensduur ofwel nog meer CO2 uitstoten (dan grijze CO2) ofwel grijze CO2 absorberen... geheel of gedeeltelijk


Er zijn zelfs beroepen die "negatief kunnen zijn op CO2", bijvoorbeeld alle houtberoepen die koolstof opslaan in de houtbouw (timmerman, schrijnwerker...) we noemen ook de...schelpdier- en mosselkwekers...

Ja, schelpdieren nemen tijdens hun groei veel CO2 op...

Kortom, eet mosselen!! : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Did67 » 05/10/17, 11:30

Over de Fairphone, deze "test" van de krant Le Monde:

http://www.lemonde.fr/pixels/article/20 ... 08996.html

De conclusie:

Samengevat: moet u beleggen?

De Fairphone 2 is niet echt te vergelijken met een gewone gsm. Het wordt geassembleerd in een fabriek waar geen kinderen werken, een klein deel van de materialen is van eerlijke handel. Je ontmantelt het in een minuut, je verwisselt de componenten uiterst eenvoudig, zonder de bank te breken.

Helaas hebben we nog steeds een lichte twijfel over de beschikbaarheid van reserveonderdelen op korte en lange termijn. En de Fairphone 2 heeft nog veel meer tekortkomingen. Hij is dik, zijn tekening is niet erg mooi, zijn foto's zijn redelijk, zijn batterij is bloedarm, zijn hart veroudert. Over het algemeen zijn de kwaliteiten die van een low-end smartphone. De prijs ligt echter op 530 euro.

Deze prijs is nog op een andere manier gerechtvaardigd: wij betalen voor een intelligente en verantwoorde aanpak. Een FairPhone kopen is een militante, sociale en ecologische daad. We hopen echter dat FairPhone over een of twee jaar een derde versie van zijn smartphone op de markt zal brengen, gewapend om een ​​breder segment van consumenten aan te trekken. De ideeën van dit merk verdienen het om te gedijen.

De FairPhone 2 is exclusief verkrijgbaar bij de operator Orange, in ieder geval tot eind 2018. Let op, op internet lijkt de Fairphone 2 op de officiële website van de fabrikant op de markt te worden gebracht, ook al is het model momenteel niet op voorraad.

De laatste jaren ontwikkelen smartphones zich langzamer. We zouden perfect vier tot vijf jaar dezelfde gsm kunnen houden... als bepaalde ideeën van de Fairphone zouden worden overgenomen door zijn concurrenten.

De Nederlandse fabrikant opent een veelbelovend pad. Het idee van blokken reserveonderdelen met drie of vier componenten, die tegen vriendelijke prijzen worden verkocht, zou baat hebben bij veralgemening. Deze componenten zijn ingekapseld in een plastic omhulsel, dat ruimte in beslag neemt en de mobiel verzwaart. Maar veel consumenten zouden het waarschijnlijk goed vinden als hun smartphone zo duurzaam zou worden.

Meer informatie over http://www.lemonde.fr/pixels/article/20 ... 44wV2S7.99
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/17, 12:18

Interessant....

Hoe zit het met de vergelijking (open vraag) tussen deze twee benaderingen?

Koop een tweedehands telefoon X € 150
Koop een nieuwe Fairfone voor 500 en een paar euro
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Did67 » 05/10/17, 14:33

Vanuit het perspectief van onze portemonnee is het antwoord eenvoudig. Dit is wat het succes maakt van "wegwerpbare of kortlevende, goedkope objecten", ten koste van het verspillen van middelen en het onder druk zetten van mensen...

Het verschil is gewoon ethisch, vanuit mijn oogpunt.

Het is zeker op een bepaalde ecologische manier om een ​​tweede leven te geven aan een apparaat waarvan een nerd zich ontdoet om "de laatste X" te kopen... Het neemt niet weg dat de eerste vervaardiging ervan onder twijfelachtige omstandigheden plaatsvond en dat de nerd wordt aangemoedigd om er een te kopen die onder twijfelachtige omstandigheden werd vervaardigd...

Achteraf denk ik dat we ons moeten kwalificeren. Als X gemakkelijk kan worden "opgetild" op een van deze gebruikelijke zwakke punten, de batterij, zoals het geval is bij de modellen die u hebt aangegeven, wordt het verschil naar mijn mening zwak.

De tweedehandsvraag is eigenlijk inherent dubbelzinnig: er zijn geen tweedehandsgoederen zonder een hoofdmarkt. Dus door een tweedehands auto voor een goede prijs te kopen, blijven we toch enigszins verantwoordelijk voor de sector als geheel. Zonder haar zou er geen kans zijn...

Achteraf is het ook een feit dat bepaalde "fairtrade" producten door een bepaalde "bobologie" onredelijk hoog geprijsd zijn door greenwashing. Ongetwijfeld is een verschil gerechtvaardigd vanwege de keuze van componenten, van zeer beperkte series (althans in het begin)... Maar is dat alles? Het is algemeen bekend dat het "biologische" gedeelte van supermarkten degene is die de meeste marge genereert en de enige is die groei maakt. U hoeft niet verder te zoeken naar de neiging van deze stralen om zich te ontwikkelen! Het is niet de "greenswashing" van het merk die de oorzaak is, ook al draagt ​​het daar (bovendien!) aan bij.

Het is bijvoorbeeld een argument van bepaalde "alternatieven", die zichzelf naar mijn mening een "goed geweten" geeft zonder grote intellectuele strengheid. Ah, maar mijn computer is een "berging"... De oude vervuilende auto is gekocht voor "goedkoop"... Voor mij is het dubbelzinnig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/17, 14:45

Ik geef toe dat ik ook niet al te veel meningen heb....

Over het algemeen ben ik een fan van tweedehands, geborgen of gedoneerde items (onze 3 leren banken in vintage/Engelse stijl zijn donaties van BC)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Did67 » 05/10/17, 14:59

Uw bericht doet me denken dat het in het algemeen natuurlijk ingewikkelder is! Ik zat op smartphones.

In het algemene geval (oude zitbank, maaier die niet meer wordt gebruikt, achtergelaten aquarium nadat de kinderen zijn vertrokken, enz.) kunnen we met recht aannemen dat het object aan het einde van zijn levensduur is. Dus de schuld aan het milieu is en moet worden gedragen door degene die het heeft gekocht/gebruikt. Het is beter om geen nieuwe te kopen (met zijn nevenschade aan fabricage / transport)...

Als, omdat we niet geschokt zijn door het idee om ons te wentelen in een antediluviaanse kapotte bank, of als we er goed in zijn om het een tweede leven te geven, wordt het antwoord simpel: het is natuurlijk dit object dat moet worden gekozen. En dat we het zonder scrupules kunnen doen. De aanvankelijke keuze van de koper werd helemaal niet beïnvloed door de mogelijkheid van tweedehands doorverkoop. In tegenstelling tot mogelijk smartphones of auto's. Ik denk dat aankopen niet zouden worden gedaan als de eigenaar ze voor nul zou moeten wegdoen! Daar positioneren we ons als element in een sector. En we moeten er een deel van de verantwoordelijkheid voor nemen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Adrien (voormalig nico239) » 05/10/17, 15:09

Did67 schreef:Uw bericht doet me denken dat het in het algemeen natuurlijk ingewikkelder is! Ik zat op smartphones.


ja het is anders en het is waar dat we zelfs aan het einde van de keten deel uitmaken van de keten...

Voor donaties raad ik je aan om doneren te typen en het vakje "zoek alleen in de titel" aan te vinken en je zult verrast zijn... temidden van de tonnen aarde, mest of allerlei soorten dieren : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Did67 » 05/10/17, 16:49

Christophe schreef:
tenzij je Elon Musk heet... en nogmaals... en hoe meer aardse grondstoffen je verbruikt...


Je bedoelt degene die toerisme in de ruimte wil ontwikkelen????? Ik ken de balans van de reis niet, tussen de belichaamde energie stroomopwaarts en de brandstof daarna...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Christophe » 06/10/17, 00:52

Nee, ik bedoel degene die de Tesla's heeft gemaakt...

Aangezien de totale balans van de auto op de CO2 van de elektrische auto vergelijkbaar is met die van een thermische auto...tenzij de auto uitsluitend wordt aangedreven door hernieuwbare bronnen!

Ruimtetoerisme is een ecologische ketterij... maar het laat de rijken dromen (die zo verveeld moeten zijn dat ze het nodig hebben...).

De belichaamde energiebalans van een ruimtereis kan worden geschat op basis van de verkoopprijs en volgens de globale analyse van de belichaamde energie die we hier ontwikkelden...bijna 10 jaar geleden: nucleaire-fossiele-energie/berekeningsmethode-van-generieke-grijze-energie-t4897.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De industriële veroudering, geschiedenis van het bedrog




par Ahmed » 20/10/17, 22:23

Ik herlas de vorige posts en in het bijzonder die van Heeft. Dit inspireert mij tot de volgende gedachten...

Onze samenleving is complex en de analyse ervan is behoorlijk verwarrend, aangezien ogenschijnlijk tegenstrijdige aspecten naast elkaar kunnen bestaan...
Twee van deze tegengestelde tendensen worden waargenomen en zijn toch samenhangend vanuit een systemisch oogpunt (sorry als het te conceptueel is, maar hoe kunnen we zonder concepten?).
Enerzijds de reparatie door de gebruikers zelf (via soms collaboratieve workshops) en de zelfproductie van voedsel of gereedschap aangepast aan eigen gebruik, anderzijds kolossale inspanningen om nieuwe producten te introduceren en zelfs op te leggen (via staatssteun => subsidies en regelgeving) die bedoeld zijn om hele delen van bestaande apparatuur overbodig te maken. Dit laatste aspect maakt deel uit van wat wordt verkocht onder de noemer "energietransitie".
Dit vertaalt zich in twee gevolgen van hetzelfde fenomeen: de verzadiging van de markt maakt het niet langer mogelijk om de basis van de accumulatie van waarde te verbreden, de besliste veroudering van oude apparatuur (maar vaak eerder de toevoeging van nieuwe apparatuur aan de oude) in de historische centra van het kapitalisme vormt een laatste poging om de markt te verbreden, de enige mogelijkheid om de winstmogelijkheden duurzaam te herstellen (althans, dat is wat velen geloven, met name de Keynesianen). De beweging naar een grotere individuele autonomie (zelfs wanneer deze collectief wordt beoefend) komt deels voort uit het besef van een geleidelijke breuk met de mechanische wederkerigheid die arbeid en bestaansmiddelen verbindt, niet alleen omdat deze meer willekeurig is geworden, maar ook omdat ze niet beantwoordt aan de verwachtingen die ze had gewekt.
De gemene deler van deze twee fenomenen is de geleidelijke uitbanning van menselijke arbeid: de trucs van de grote industriëlen volstaan ​​niet langer om kopers te verleiden op het niveau dat nodig zou zijn, nieuwe vooroordelen die door de overheid gaan, worden opgeëist. De dalende koopkracht van een in haar voortbestaan ​​bedreigde middenklasse is de oorzaak, net zoals deze constatering belangstelling wekt voor persoonlijke investeringen in de directe bevrediging van haar behoeften.
Deze tegenstrijdigheid zal veel moeilijker en waarschijnlijk onmogelijk te overwinnen zijn, in tegenstelling tot wat eerder is gebeurd (waar we elke crisis hebben zien overwinnen door een nieuwe fase van expansie), omdat we ons in een historisch ongekende configuratie bevinden. Inderdaad, in het verleden werd bij elke inkrimping van de economie een gelijktijdige uitbreiding van de markt en de hoeveelheid geïmplementeerde menselijke arbeid waargenomen. Momenteel en als gevolg van de derde industriële revolutie (die van microcomputing), verdwijnt de functionele basis van het kapitalisme in de onwetendheid van analisten, die te druk zijn met gorgelen over "de crisis", terwijl eenvoudig "dagelijks" functioneren alleen kan worden gedaan door steeds onwaarschijnlijker wordende financiële kunstgrepen.

In zeer oude berichten had ik de contouren geschetst van de huidige evolutie, in het bijzonder het tropisme naar autoritarisme, dat we vandaag helaas zien en dat slechts het gevolg is van bezuinigingen. De "democratische" consensus is alleen mogelijk wanneer de valse overvloed voor iedereen geloofwaardig is (en deze periode kan slechts een eenvoudige fase zijn die overeenkomt met niets van wat de uitvinding van het concept van "vooruitgang" vertaalt).
Aandacht! Wat ik schrijf is een analyse, geen waardeoordeel; Ik beperk me tot het observeren en ik onderschrijf deze evolutie uiteraard op geen enkele manier...

PS: ik verwijs u naar Roddier voor het thermodynamische leesrooster, althans wat het principiële aspect betreft, aangezien ik op veel punten meer dan twijfelachtig ben over de precieze interpretatie van de huidige periode.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 104-gasten