Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par GuyGadebois » 11/11/19, 19:59

sicetaitsimple schreef:Ik durf niet te tellen in aantal lijnen .....

Ah, de lijnen van haan (van forum) ... : Cheesy:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Janic » 12/11/19, 08:07

Als de onderwerpen zijn bekeken en beoordeeld, zien we niet echt waarom u ze opnieuw start.
Ik volg alleen het nieuws, want de opwekking komt van het onderzoek door Elise Lucet, op grote schaal gevolgd door kijkers. Dan heb je het recht er niet in geïnteresseerd te zijn en in dit geval niet mee te doen.
Wat ik wel of niet doe, is aan mij, sorry dat ik daar geen tijd voor heb verteer de onmetelijkheid van je proza ​​voordat je me een reactie durft te geven.
Nogmaals, zoals in alles forums de commentaren zijn gemengd en in feite ben je ook niet geïnteresseerd in de andere sprekers, het is altijd jouw keuze en je recht. Maar waarom komt u dan tussenbeide?
Dus sta jezelf een reactie toe over het onderzoek van Lucet en waarom geen vragen waar ik niet tussenbeide zou komen.
Als je de enige VGL bent die "VGL only" -threads maakt en dit specificeert in de titel, zul je tenminste niet van streek zijn. Nou, op deze thread telde ik, voor minder dan 90 interventies (we staan ​​op pagina 9, 10 berichten per pagina), zijn er 45 van jou ... ik durf niet te tellen in het aantal regels .....
:? door janic »07 / 11 / 19, 14: 00

vanavond op Frankrijk 2 speciale gezant op vlees hetzij op ^ 6 pagina wat terugkomt op 40 opmerkingen over welke 20 van mijn lente, is het zo moeilijk dat dat?
Dus niet gelezen hebben wat de andere sprekers zeggen (45 op 90 dan of 20 op 40) is dat het onderwerp je niet echt interesseert.
Voor de VGL, in niet-consumenten van bidoche, vertegenwoordigt dit slechts een kleine minderheid (steeds meer geclaimd met veganisme) onder de VGR en interesseert alleen echt degenen die de eerste stap hebben gezet en die Dit kan definitief worden overgenomen door filosofische, ethische en / of ECOLOGISCHE keuze, dit laatste punt is het onderwerp van LUCET's onderzoek.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Janic » 01/12/19, 15:41

In tegenstelling tot wat sommigen als een soort van opgelegd regime beschouwen, vermenigvuldigt de VG zich in alle lagen van de bevolking en vooral hier in de media.

https://www.vegetarisme.fr/pourquoi-etr ... tariennes/
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79127
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Christophe » 01/12/19, 15:51

Ja ja, de VG is in de mode * ... zodat dat onvermijdelijk sommige mensen aantrekt die (nog meer) op zoek zijn om over hen te praten ... logisch dat hun ME hun zaak is!

Echte overtuigingen zijn waarschijnlijk secundair voor de meeste sterren die zichzelf VG noemen ...

In dezelfde geest: iedereen is in theorie groen ... maar in de praktijk is het iets anders! Heb je ooit een politicus ** gehoord die zei dat hij wilde vervuilen?

Dus er is wat we denken te zijn en wat we echt zijn ...

* zeldzaam zijn de sterren die hun jachttrofeeën tonen (ik heb het natuurlijk over dieren ... vrouwen zijn er om in deze omgeving te worden getoond : Cheesy: )

** behalve troef en struik : Cheesy:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Janic » 01/12/19, 17:55

Ja ja, de VG is in de mode * ... zodat dat onvermijdelijk sommige mensen aantrekt die (nog meer) op zoek zijn om over hen te praten ... logisch dat hun ME hun zaak is!
Ik denk niet dat mensen zoals Einstein of Gandhi, evenals topatleten het hebben gedaan om modieus te zijn!
Echte overtuigingen zijn waarschijnlijk secundair voor de meeste sterren die zichzelf VG noemen ...
Het zijn niet alleen sterren! Wanneer BB alles opgeeft om dieren te beschermen (die er geen sekssymbool of een ster in zien), lanceert het geen mode ... die een paar millennia bestaat.
Dus er is wat we denken te zijn en wat we echt zijn ...
precies, als je de VG-persoonlijkheden leest, zijn ze meestal geen vervalsers in dit gebied en in hun omgeving, het was en blijft nogal afgekeurd.

Hier is de lijst met vegetarische of veganistische persoonlijkheden.
• Albert Einstein
• Albert Schweitzer
• Aldous Huxley
• Apollonius van Tyana
• Azouz Begag (Franse minister)
• Benjamin Franklin
• Boeddha
• Charles Darwin
• Charlotte Brontë
• Cuvier
• Emanuel Swedenborg
• Empedocles
• Epicure
• François d'Assise
• George Bernard Shaw
• Henry Salt
• Isaac Bashevis-Singer
• Isaac Newton
• Israel Gelfand (grote wiskundige)
• Jane Goodall (primatoloog)
• Jiddu Krishnamurti
• Lamartine
• Lanza del Vasto
• Leo Tolstoy
• Leonardo da Vinci
• Mahatma Gandhi
• Marguerite Yourcenar
• Martin Luther
• Matthieu Ricard (Franse vertaler van de Dalai Lama)
• Montaigne
• Nikola Tesla
• Percy Bysshe Shelley
• Philippe Starck
• Plato
• Plotinus
• Plutarchus
• Porfier
• Prins Sadruddin Aga Khan
• Pythagoras
• Rajendra Pachauri (president van het IPCC en winnaar van de NNX Peace Prize 2008)
• Koningin Sophie van Spanje
• Matthieu Ricard (boeddhistische monnik, Franse vertaler van de Dalai Lama)
• Steve Paul Jobs (mede-oprichter van Apple)
• Théodore Monod
• Thomas Edison
• Voltaire
• Yann Artus Bertrand (fotograaf)
• Zoroaster
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par sicetaitsimple » 01/12/19, 18:11

Janic schreef:Hier is de lijst met vegetarische of veganistische persoonlijkheden.


Deze lijst is echt indrukwekkend! Hoeveel leven er (zonder een parallel te willen trekken tussen hun dieet en het feit dat ze nog leven)?
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Janic » 01/12/19, 18:25

Deze lijst is echt indrukwekkend! Hoeveel leven er (zonder een parallel te willen trekken tussen hun dieet en het feit dat ze nog leven)?
al diegenen die worden genoemd en die decennia of eeuwen geleden leefden, zijn eigenlijk dood! : Cry:

anders Citaten van grote denkers en filosofen

BENTHAM Jeremy geboren op februari 15 1748 in Londen en stierf in dezelfde stad op juni 6 1832 was een Britse filosoof, jurisconsult en hervormer.

"De Fransen hebben al ontdekt dat de duisternis van de huid geen reden is voor een mens om verlaten te worden zonder mogelijk beroep te doen op de grillen van iemand die hem kwelt. Er kan een dag komen waarop we zullen erkennen dat het aantal benen, de villousness van de huid of de beëindiging van het sacrale bot ook onvoldoende redenen zijn om een ​​voor hetzelfde lot gevoelig wezen te verlaten. (...) Een volwassen hond of paard is, buiten alle mogelijke vergelijking, een rationeler wezen, en ook meer geschikt voor een gesprek, dan een pasgeborene van een dag, een week of zelfs een maand. Maar zelfs als het anders zou zijn, wat zou er dan gebeuren? De vraag is niet: "kunnen ze redeneren? "Of" kunnen ze spreken? »Maar:« kunnen ze lijden? »»
- Jeremy Bentham, een inleiding tot de principes van moraal en wetgeving (ed. 1780) 124

________________________________________


BOSSUET Jacques Bénigne Bossuet - 1627-1704: Franse spreker en schrijver, theoloog, bisschop van Meaux.

- "Als laatste gevolg van de moord op dieren kan menselijk bloed, stomverbaasd, niet langer tot intellectuele dingen leiden."

________________________________________

CLAUDEL PauL is een Franse toneelschrijver, dichter, essayist en diplomaat, geboren op augustus 6 1868 in Villeneuve-sur-Fère in Aisne en stierf op februari 23 1955 in Parijs

“In mijn jeugd waren de straten vol met paarden en vogels. Ze zijn verdwenen. De inwoners van grote steden zien geen dieren meer, behalve in hun aspect van dood vlees dat hem aan de slager wordt verkocht. Mechanica heeft alles vervangen. En binnenkort zal het hetzelfde zijn op het platteland. (...) Nu is een koe een levend laboratorium (...), het varken is een geselecteerd product dat een hoeveelheid spek levert volgens de norm. De rondzwervende en avontuurlijke duivin zit vast. Zijn dit nog steeds dieren, schepselen van God, broeders en zusters van mensen, betekenaars van goddelijke wijsheid, die met respect moeten worden behandeld? Wat hebben we gedaan met deze arme dienaren? De man heeft hen wreed ontslagen. Er zijn geen links meer tussen hen en ons. "
- Paul Claudel, Bestiary spiritueel, Mermod (1949), pp.127-128.
________________________________________
CUVIER Georges Cuvier - 1769-1832:
Franse natuuronderzoeker, anatoom en geoloog, secretaris van de Academie van Wetenschappen en kanselier van de universiteit, professor aan het Nationaal Natuurhistorisch Museum.

- "Vergelijkende anatomie leert ons dat de mens in alles lijkt op fruitetende dieren en niet op carnivoren." - "Alleen door het dode vlees te verbergen dat malser is gemaakt door culinaire bereidingen, is het waarschijnlijk dat het wordt gekauwd en verteerd door mensen bij wie op deze manier de aanblik van rauw en zeldzaam vlees, wekt geen afschuw en walging op. "

- "Het natuurlijke menselijke voedsel, met betrekking tot zijn structuur, moet bestaan ​​uit fruit, wortels en groenten."
- "De mens lijkt georganiseerd om zich te voeden met fruit, wortels en sappige delen van groenten. Zijn korte kaken, van gemiddelde sterkte, zijn hoektanden van dezelfde lengte als zijn andere tanden, en zijn tubereuze kiezen laten hem niet kauwen. gras of verslindend vlees zonder dit voedsel te bereiden door het te koken. Zijn organen zijn gevormd volgens de opstelling van zijn tanden. Zijn maag is eenvoudig en zijn darmkanaal is van gemiddelde lengte en zeer goed verankerd aan zijn grote darm.".
________________________________________
DARWIN Charles Darwin - 1809-1882:
Britse natuuronderzoeker. Auteur van "Over de oorsprong van soorten door middel van natuurlijke selectie", 1859.

- "Het is duidelijk dat het normale voedsel van de mens plantaardig is ..."

- "Liefde voor alle levende wezens is de edelste eigenschap van de mens."

- "De classificatie van vormen, organische functies en diëten heeft op een voor de hand liggende manier aangetoond dat het normale voedsel van mensen plantaardig is zoals dat van mensapen en apen, dat onze hoektanden minder ontwikkeld zijn dan die van hen, en dat we zijn niet bedoeld om te concurreren met wilde beesten of vleesetende dieren. "

- "We hebben gezien dat de zintuigen en intuïties, de verschillende emoties en vermogens, zoals liefde en geheugen, aandacht en nieuwsgierigheid, imitatie, rede, enz., Waar mensen over opscheppen, worden gevonden in een ontluikende staat of zelfs volledig ontwikkeld, in lagere dieren, dieren, waarvan we onze slaven hebben gemaakt en die we niet als onze gelijken willen beschouwen.
________________________________________

Derrida jacques - 1930-2004:
Franse filosoof
"Op welke manier het ook wordt geïnterpreteerd, ongeacht de praktische, technische, wetenschappelijke, juridische, ethische of politieke consequenties die men eraan ontleent, kan niemand vandaag deze gebeurtenis ontkennen, namelijk de ongekende proporties van deze onderwerping van het dier. (...) Niemand kan serieuzer en lang ontkennen dat mannen er alles aan doen om deze wreedheid te verbergen of te verbergen, om wereldwijd de vergetelheid of onwetendheid van dit geweld te organiseren dat sommigen zou kunnen vergelijken met de ergste genociden (er zijn ook dierlijke genociden: het aantal door mensen veroorzaakte bedreigde soorten is adembenemend). De genocidefiguur mag niet te snel worden misbruikt of ontladen. Omdat het hier ingewikkeld is: de vernietiging van soorten zou zeker aan het werk zijn, maar het zou de organisatie en de exploitatie van een kunstmatige, helse, vrijwel eindeloze overleving passeren, onder omstandigheden die mannen uit het verleden zou als monsterlijk hebben beoordeeld, uit alle veronderstelde normen van het leven eigen aan de dieren, aldus uitgeroeid in hun overleving of in hun zeer drukke. Alsof, bijvoorbeeld, in plaats van een volk in crematoria en in gaskamers te gooien, hadden artsen of genetici (bijvoorbeeld nazi's) besloten om de overproductie en het jodenras door kunstmatige inseminatie te organiseren, Zigeuners en homoseksuelen die, steeds talrijker en meer gevoed, voorbestemd zouden zijn, in steeds toenemend aantal, voor dezelfde hel, die van opgelegde genetische experimenten, van uitroeiing door gas en door vuur. In dezelfde slachthuizen. (...) Als ze 'zielig' zijn, zijn deze beelden ook omdat ze pathetisch de immense kwestie van de pathos en de pathologische, precies, van lijden, medelijden en mededogen openen. Omdat wat er twee eeuwen is gebeurd, een nieuwe test van dit mededogen is. "
- Jacques Derrida, het dier dat ik ben.
________________________________________

EDISON Thomas Edison - 1847-1931:
Amerikaanse ingenieur, uitvinder van de gloeilamp en de bioscoop.
- "Ik ben vegetariër en anti-alcoholist: zodat ik mijn hersenen beter kan gebruiken."
________________________________________
EINSTEIN Albert Einstein - 1879-1955:
Duitse natuurkundige, Nobelprijswinnaar in 1922, vader van de relativiteitstheorie

- "Niets kan beter zijn voor de menselijke gezondheid of de overlevingskansen van het leven op aarde vergroten dan een overgang naar een vegetarisch dieet."
- "Het fysieke effect dat een vegetarische levensstijl zou hebben op het menselijk temperament, zou een buitengewoon positieve invloed hebben op de mensheid."

- "Ik denk dat de transformaties en de zuiverende effecten van een vegetarisch dieet op mensen zeer gunstig zijn voor de menselijke soort. Daarom, door voor vegetarisme te kiezen, zal men zowel gelukkig als vredig zijn.
________________________________________

FARRACHI Armand is een Franse schrijver geboren in Parijs op maart 22 1949:


"Geen enkele beschaving heeft ooit zoveel leed toegebracht aan dieren als de onze, in de naam van rationele productie" tegen de laagste kosten ". (...) Laten we niet bang zijn voor woorden: Frankrijk is bedekt met concentratiekampen en folterkamers. (...) Voor deze miljoenen, voor deze miljarden dieren, is het simpele feit van leven, van geboorte tot dood, een marteling van elke seconde (...). "
- Armand Farrachi, Jammer voor de dierconditie138.


________________________________________

GAUTAMA Boeddha. Indiase wijze 600 jaar voor Christus

“Mahamati, die van mijn discipelen die vlees eten, lachen de leken die mompelen: wie zijn deze verzakers die zuiverheid beoefenen door niet te eten zoals de goden en kluizenaars maar eerder als woeste beesten terwijl ze rondzwerven mensen om hun maag te vullen? Ze maken anderen alleen maar bang door de zuiverheid van hun pad zo te bederven dat men zich afvraagt ​​of het boeddhisme echt een methode van zelfbeheersing is. ("Soûtra de l'Entrée à Lankâ, lankâvatâra", vertaling door Patrick Carré, Fayard)

________________________________________

GANDHI Mahatma Gandhi [Mohandas Karamchand Gandhi] - 1869-1948:
Een van de grondleggers van het moderne India en verdediger van geweldloosheid als revolutionair middel.

- "De grootsheid van een natie en zijn morele vooruitgang kunnen worden gewaardeerd door de manier waarop het met dieren omgaat."

- "Ik geloof dat spirituele vooruitgang vereist dat we stoppen met het doden van andere levende wezens voor onze lichamelijke behoeften."

"Ik zou nooit toestemming geven om het leven van een lam aan het menselijk lichaam te offeren. Ik geloof dat hoe minder een wezen zichzelf kan verdedigen, hoe meer het recht heeft op bescherming van de mens tegen menselijke wreedheid. "
________________________________________

von HUMBOLDT Alexander von Humboldt - 1769-1859: Duitse natuuronderzoeker en geograaf, ontdekkingsreiziger en geograaf. Wordt beschouwd als de grondlegger van de klimatologie en biogeografie van de planeet en de oceanen.

- "Het voeden met dieren is niet ver van antropofagie en kannibalisme."

- "Dierenmishandeling kan niet worden verzoend met een echt ontwikkelde mensheid, of met een echte eruditie. Het is een van de meest karakteristieke ondeugden van een gemeen en brutaal volk. Tegenwoordig kan praktisch iedereen mensen zijn min of meer barbaars tegenover dieren. Het is vals en grotesk om bij elke gelegenheid hun schijnbaar hoge beschavingsgraad te onderstrepen, terwijl ze elke dag met onverschilligheid de meest beruchte wreedheden tegen miljoenen weerloze slachtoffers tolereren. "

- "Hetzelfde stuk land dat werd gebruikt om vee te grazen en te voeren om vlees te produceren om 1 persoon te voeden, zou 10 mensen kunnen voeden met planten; als we het ook verbouwden met linzen, bonen of erwten, honderd mensen kunnen voeden ... "
________________________________________

HUXLEYThomas
Henry Huxley:

'De mens kwam voor bijl en vuur, dus hij kon geen omnivoor zijn.' "Het enige dier dat bestaat met een omnivore morfologie is de beer, die een paar scherpe tanden heeft en de andere plat."
________________________________________

KAFKA Franz Kafka - 1883-1924:
Tsjechische schrijver van Duitse uitdrukking.

- "Nu kan ik je in vrede observeren: ik eet je niet meer op."
(vissen kijken in een aquarium).

_______________________________________

KRISHNA De Mahābhārata is een Sanskriet-epos uit de hindoeïstische mythologie bestaande uit negentigduizend strofen verdeeld in achttien boeken. Het wordt beschouwd als het grootste gedicht dat ooit is gecomponeerd. Het bevat maar liefst 250 000-wormen - vijftien keer meer dan de Ilias -

"Onnodig te zeggen dat deze onschuldige, gezonde wezens zijn gemaakt voor de liefde van het leven, wanneer ze worden gedood door ellendige zondaars die in slagerijen wonen?" Om deze reden, o monarch, o Yudhishthir, weet dat de weigering van vlees de grootste toevlucht is van religie, van de hemel en van geluk. Afzien van pijn is de grootste van de principes. Ook hier is het de grootste boete. Het is ook de grootste waarheid onder alle tekenen van genegenheid. Vlees kan niet worden verwijderd van gras of hout of steen. Tenzij een levend wezen wordt gedood, kan dit niet worden gedaan. Je hebt dus de schuld bij het eten van vlees. (...) Deze man, die zich van vlees onthoudt, wordt nooit onder de indruk gebracht, o koning, door enig wezen. Alle wezens vragen om zijn bescherming. Hij veroorzaakt nooit zorgen voor anderen, en hij hoeft nooit angstig te worden. Als niemand vlees eet, dan is er niemand meer om levende dingen te doden. De man die levende dingen doodt, doodt ze voor het welzijn van de persoon die vlees eet. Als het vlees als oneetbaar wordt beschouwd, is er geen slachting meer van levende dingen. Het is in het belang van de vleeseter dat het bloedbad van levende wezens in de wereld plaatsvindt. Sindsdien, oh jij van grote pracht, is de levensduur verkort voor mensen die levende wezens afslachten of de oorzaken zijn van hun slachting; het is duidelijk dat de persoon die zijn welzijn wenst de consumptie van vlees volledig moet opgeven. (...) De koper van het vlees realiseert de himsâ [geweld] door zijn rijkdom: degene die het vlees eet doet het door zijn smaak te waarderen, de moordenaar realiseert de himsâ door het dier te binden en te doden. Er zijn dus drie vormen van moord. Wie het vlees brengt of het voor zichzelf brengt, die de ledematen van een dier snijdt, en wie het koopt, verkoopt, of het vlees kookt en die het eet - dit zijn allemaal worden beschouwd als vleeseters. "
- Mahâbhârata 13,115187.
________________________________________

KUNDERA Milaan is een schrijver van Tsjechische en Franse talen

"Het heeft geen zin om ons goed te gedragen met je medemensen. (...) We kunnen nooit met zekerheid bepalen in hoeverre onze relaties met anderen het resultaat zijn van onze gevoelens, onze welwillendheid of haat, en in hoe ver ze van tevoren worden bepaald door de machtsverhoudingen tussen individuen. De ware goedheid van de mens kan zich in alle zuiverheid en in vrijheid alleen manifesteren met betrekking tot degenen die geen kracht vertegenwoordigen. De echte morele test van de mensheid (de meest radicale, die zich bevindt op een niveau dat zo diep is dat het aan onze ogen ontsnapt), het zijn de relaties met degenen die overgeleverd zijn aan dieren: dieren. En het is hier dat het fundamentele faillissement van de mens plaatsvond, zo fundamenteel dat alle anderen hieruit voortvloeien. "
de ondraaglijke lichtheid van het zijn (p.420-421):
________________________________________

door LAMARTINE Alphonse de Lamartine -1790-1869: Franse dichter en politicus.

- "Mijn moeder was ervan overtuigd, en ik hield haar overtuiging in dit opzicht, dat het doden van dieren om zich te voeden met hun vlees en bloed een van de meest betreurenswaardige en meest beschamende zwakheden van de menselijke conditie is; het is een van die vervloekingen die op de mens zijn geworpen. Ze geloofde, en ik geloof net als zij, dat deze gewoonten om het hart te verharden voor de liefste dieren, deze verbrandingen, deze honger naar bloed, deze aanblik kloppend vlees, drijft de instincten van het hart tot wreedheid en wreedheid. "

- "Mijn moeder geloofde, en ik geloof het ook, dat dit [vlees] voedsel, sappiger en energieker van uiterlijk, op zichzelf irritante en bedorven principes bevat die het bloed doen beroeren en de dagen van de mens verkorten ... Ze liet me nooit vlees eten tot de leeftijd dat ik in de warboel van het studentenleven werd geworpen ... Dus tot mijn twaalfde leefde ik alleen van brood, zuivelproducten, groenten, enzovoort. van fruit. Mijn gezondheid was niet minder sterk, mijn ontwikkeling niet minder snel [...] "
________________________________________

LESTEL dominique Franse filosoof en etholoog, docent bij de afdeling cognitieve studies van de École normale supérieure en lid van een onderzoeksteam in eco-antropologie en etnologie in het Nationaal Natuurhistorisch Museum.

"Als het dier nauwelijks denkbaar is als een machine, kan het (...) worden omgezet in een machine. De twintigste eeuw vond niet het concept van dier-machine uit, maar het maakte het idee concreet door intensieve landbouw en de manipulatie van proefdieren. (...) De 20e eeuw bedacht (...), onder andere de gruwelen waartoe het was behaald, het verborgen dier, waarvan de mens zich schaamt (...). Het moderne dier is niet obsceen omdat het ons eraan herinnert dat we diersoorten zijn, maar omdat het ons waarschijnlijk unieke vermogen benadrukt om andere levende wezens te kunnen degraderen, tot het punt dat ze verliezen waardoor ze dieren werden. "
- Dominique Lestel, van diermachines tot diermachines
________________________________________

MAETERLINCK Maurice geboren op augustus 29 1862 in Gent (België) en stierf op mei 5 1949 in Nice (Frankrijk), is een Belgisch Franstalige schrijver. Hij ontving de Nobelprijs voor Literatuur in

"Ik ben niet van plan hier dieper op de kwestie van het vegetarisme in te gaan of tegemoet te komen aan de bezwaren die ertegen kunnen worden gemaakt, maar het moet worden erkend dat maar heel weinig van deze bezwaren bestand zijn tegen loyaal en attent onderzoek, en de '' men kan zeggen dat iedereen die zich aan dit regime heeft onderworpen, voelde dat zijn sterke punten toenamen, zijn gezondheid herstelde of versterkte, zijn geest lichter en gezuiverd werd alsof hij uit een seculiere gevangenis kwam, stinkend en ellendig [...] Als op een dag de zekerheid zou ontstaan ​​dat de mens zonder het vlees van dieren kan, zou er niet alleen een grote economische revolutie zijn, omdat een os, om een ​​pond vlees te produceren, meer dan honderd verbruikt pond voeder, - er zou nog steeds een morele verbetering zijn die waarschijnlijk even belangrijk en zeker meer oprecht en duurzamer is dan wanneer de gezant van de Vader een tweede keer terugkeerde om onze aarde te bezoeken om de fouten en de vergissingen van zijn eerste pelgrim te herstellen leeftijd. "
________________________________________

MICHELET Jules Michelet - 1798-1874:
Franse historicus en filosoof.

- "Dierlijk leven, duister mysterie. De hele natuur protesteert tegen de barbarij van de mens die niet begrijpt, die zijn inferieure broers vernedert en martelt."

- "Het vegetarische dieet draagt ​​weinig bij aan de zuiverheid van de ziel."

- "Een vreemd schouwspel om te zien hoe een moeder haar dochter, die ze gisteren nog borstvoeding gaf, dit grove dieet van bloederig vlees gaf."

- "Onze reizen van wetenschappers die de moderne mensen zoveel eer aandoen, het contact met het beschaafde Europa dat overal heen gaat, hebben zij de wilden geprofiteerd? Ik zie het niet (...) De veroveraars, de zendelingen, de kooplui hebben de bevolking afgeslacht, uitgeput, stom en beroofd, ze produceerden de woestijn. (...) We kunnen beoordelen dat als de man aldus de man behandelde, hij niet milder noch beter was voor de dieren. De zoetste soort, hij maakte vreselijk bloedbad, redde ze en barsterde ze voor altijd. "(...) Omdat alle rekeningen van reizigers het eens zijn: er was een tijd dat zeekoeien, zeehonden, pinguïns, pinguïns, walvissen dol waren op het gezelschap van de mens ..."

________________________________________

MONOD Théodore André, geboren op april 9 1902 in Rouen en stierf op november 22 2000 in Versailles, is een Franse natuuronderzoeker, ontdekkingsreiziger, wetenschapper en humanist.

“Wat we kunnen bekritiseren is deze exclusieve voorrang gegeven aan de mens, omdat het al het andere omvat. Als de mens bescheidener en meer overtuigd zou zijn van de eenheid van dingen en wezens, van zijn verantwoordelijkheid en van zijn solidariteit met andere levende wezens, zouden de dingen heel anders zijn. ”Théodore Monod
________________________________________

OVIDE Richard Owen - 1804-1892: in het Latijn Publius Ovidius Naso, geboren op 20 maart 43 av. AD in Sulmona, in het midden van Italië en stierf in 17 AD. AD, in ballingschap naar Tomis (het huidige Constanţa in Roemenië), is een Latijnse dichter die leefde in de periode waarin het Romeinse rijk werd geboren

"Hoe hij een vreselijke smaak heeft, hoe hij zich voorbereidt om op een dag menselijk bloed te vergieten, degene die koelbloedig een lam slacht en die luistert naar zijn klagend geblaat; degene die het jonge kind meedogenloos kan doden en hem als een kind kan horen brullen; hij die de vogel kan eten die hij met zijn hand heeft gevoed! Hoe ver is het van deze misdaad tot de laatste misdaad, moord? Opent het de weg niet? Laat het rundvlees ploegen, en sterf slechts van ouderdom; laat de schapen ons de bevriezende adem van Borée bezorgen en de geiten presenteren hun volle borsten aan de hand die op hen drukt. Geen beesten en meren meer, geen verraderlijke uitvindingen; trek de vogel niet langer naar de kleverige, duw niet langer het doodsbange hert in je web, verstop je niet langer, onder een bedrieglijk aas, de punt van de haak. "
- Ovide, Les Métamorphoses, XV122-boek.
________________________________________

OWEN Richard Owen - 1804-1892:
Engelse natuuronderzoeker. Studeerde bij de Franse Georges Cuvier Anatomy and Comparative Physiology. Auteur van: "Cours d'Anatomie Comparée" en "Paleontologie en fysiologie van gewervelde dieren".

- "Antropoïden en alle quadrumans ontlenen hun voedsel aan fruit, zaden en andere sappige plantensubstanties; en de strikte analogie tussen de structuur van deze dieren en die van de mens toont duidelijk hun natuurlijke frugivorisme aan."
- "Apen met een gebit dat ongeveer gelijk is aan dat van mensen, leven voornamelijk van fruit, noten en andere soortgelijke variëteiten met een smakelijke textuur en voedingswaarde, ontwikkeld door het plantenrijk.
De grote gelijkenis tussen het gebit van quadrumanes en die van mensen toont aan dat mensen oorspronkelijk waren aangepast om de vruchten van bomen te eten. "
________________________________________
PITMAN Sir Isaac Pitman - 1813-1897:
Uitvinder van Engelse stenografie.

- "Ik zou noch een os, noch een kip kunnen doden en vooral geen lam; als ik deze dingen zelf niet kan doen zonder mijn goede gevoelens te kwetsen, weiger ik ze ook door andere mensen te laten doen , waardoor ze hun gevoelens kwetsen. Dat is genoeg om mij ertoe te brengen een dieet zonder vlees te accepteren. '
________________________________________

PLATON Plato - 427-348 / 347 (?) BC:
Discipel van Socrates.
- In zijn boek "The Republic" citeert Plato Socrates die vegetarisme aanbeveelt: "Dit dieet zou een natie in staat stellen zijn landbouwbronnen intelligent te gebruiken."
________________________________________

PLUTARQUE geboren in Chéronée in Boeotia rond 46 ap. AD, stierf rond 125, is een historicus en een belangrijke denker van het oude Rome uit Griekenland, die werd beïnvloed door de filosofische stroming van het Midden-platonisme.


"Voor een beetje vlees nemen we hun leven, de zon, het licht en de loop van een leven voorafgegaan door de natuur: en we denken dat de kreten die ze uit angst gooien niet gearticuleerd zijn, dat ze niets betekenen, waar er alleen gebeden, smeekbeden en rechtvaardigingen zijn voor elk van deze arme beesten die kreunen. Ik wil dat het niet is, zoals Empedocles gelooft, dat van een vader, een moeder, een zoon of een vriend; het is altijd dat van een wezen dat voelt, wie ziet en hoort, die verbeeldingskracht en intelligentie heeft, vermogens die elk dier uit de natuur heeft gekregen om te verkrijgen wat bij hem past en te vermijden wat kan hem schaden. "
- Plutarch, als het is toegestaan ​​om vlees te eten120,121.
________________________________________

Pythagoras
Pythagoras - 570-480 (?) BC:
Griekse wiskundige en filosoof van de oudheid.

- "Zolang mensen dieren slachten, zullen ze elkaar doden. Inderdaad, hij die de zaden van moord en lijden zaait, kan geen vreugde en liefde oogsten."

- "De aarde geeft overvloedige rijkdom en vredig voedsel. Ze biedt ons maaltijden die niet bevlekt zijn door bloed noch door moord.

________________________________________

RAY
John Ray - 1628-1704
Engelse botanicus, een van de meest vooraanstaande naturalisten van zijn tijd:

- "De mens heeft op geen enkele manier de constitutie van een vleeseter. Jagen en vraatzucht zijn niet natuurlijk voor hem. De mens heeft noch de scherpe tanden noch de klauwen om zijn prooi te doden en aan stukken te scheuren. Integendeel. , zijn handen zijn gemaakt om fruit, bessen en groenten te plukken, en zijn tanden zijn geschikt om erop te kauwen.
- "Alles wat we nodig hebben om te eten, eten en feesten wordt overvloedig verstrekt in de onuitputtelijke voorraad van de natuur. Wat een plezierige, plezierige en onschuldige visie die een tafel zuinig opdroeg, en wat een verschil met een maaltijd smeulend en geslacht dierlijk vlees Kortom, onze boomgaarden bieden alle denkbare lekkernijen, terwijl de slachthuizen en slagers vol gestold bloed en een afschuwelijke stank zitten.

________________________________________

ROBBINS John Robbins - 1947 -....:
Amerikaanse schrijver, auteur van "The Food Revolution" en van de bestseller "Diet for a New America" ​​(in het Frans vertaald onder de titel: "Se nourrir sans faire lijden")

- "Ik heb kolen geoogst en wortelen geplukt en ik heb ook slachthuizen bezocht: deze ervaringen zijn niet te vergelijken".
- "Je hoeft jezelf niet te ontzeggen: het is alleen een kwestie van beter begrijpen hoe je enerzijds op de gezondste, meest aangename, meest voedzame manier eet, en anderzijds op de meest economische, genereuze en minst vervuilende manier. aan de andere kant ... Het leven als geheel zou er baat bij hebben: u, de mensheid, dieren, bossen, rivieren, bodem, oceanen en de atmosfeer van de aarde. '
________________________________________

SAND George Sand - 1804 - 1876:
Franse schrijver.

- "Het zal een grote stap voorwaarts zijn in de evolutie van het menselijk ras als we fruit eten en carnivoren verdwijnen van de aarde. Alles zal op deze aarde te doen zijn vanaf het moment dat we het hoofd bieden aan vleesmaaltijden en oorlogen. "
________________________________________

SCHWEITZER Albert Schweitzer - 1875-1965: Missionaris-arts, filosoof en theoloog uit de Elzas. 1953 Nobelprijs voor de vrede.

- "Het leven eren betekent de smaad voelen voor het feit van het doden."

- "Totdat hij de cirkel van zijn mededogen uitbreidt naar alle levende wezens, zal de mens zelf geen vrede vinden." "In het verleden, in de overtuiging dat gekleurde mannen echt mannen waren en humaan behandeld moest worden, werd als waanzin beschouwd. Tegenwoordig wordt het als overdreven beschouwd om te beweren dat een van de plichten die de rationele ethiek oplegt, het respecteren van wat leeft, zelfs in zijn lagere vormen is. Maar op een dag zal men verbaasd zijn dat het zo lang heeft geduurd voordat de mensheid toegaf dat roekeloze plunderingen van levens die onverenigbaar zijn met ethiek. "
________________________________________

SHAW George Bernard Shaw - 1856-1950:
Ierse toneelschrijver, Nobelprijs voor de literatuur 1925.

- "Ik was een kannibaal. Het was Shelley die voor het eerst mijn ogen opende voor de wreedheid van mijn dieet."

- "Zolang we zelf de levende graven zijn van vermoorde dieren, hoe kunnen we dan hopen op ideale levensomstandigheden op deze aarde?"

- "Dieren zijn mijn vrienden en ik eet mijn vrienden niet"

- "De levensverwachting van een vleeseter is 63 jaar. Ik kom dichter bij de 85 en ik werk nog steeds zo hard als voorheen. Ik heb lang genoeg geleefd en ik probeer dood te gaan, maar ik ben er niet. Het gebeurt gewoon niet. Een enkel stuk rundvlees zou me doden, maar ik kan mezelf er niet van overtuigen om er een te slikken. Ik ben geschokt om voor altijd te leven. Dat is het enige nadeel van een vegetarisch dieet.
________________________________________

SHELLEY percy: Percy Bysshe Shelley is een Britse dichter, geboren in de buurt van Horsham (Sussex) op 4 augustus 1792 en stierf op zee voor de Spezia1 op 8 juli 1822.

"Laat de aanhangers van vlees eten de verdiensten van een dergelijk dieet verifiëren, dat ze een nog levend lam scheuren met hun tanden [...] en hun hoofd in zijn vitale organen steken, hun dorst lessen in het rokende bloed [ ...] Dus zullen ze het eens zijn met hun overtuigingen. In een brief van 14 maart 1812 schreef zijn vrouw aan een vriend: "We hebben het vlees opgegeven om de gedachte van Pythagoras over te nemen". Shelley beschrijft in zijn gedicht The Queen Mab een utopische wereld waar mensen geen dieren doden voor voedsel. "Vanaf nu zal hij niet langer het lam doden dat naar hem kijkt, zal hij zijn vlees niet langer verslinden. Omdat, alsof het de geschonden natuurwet wilde wreken, het het lichaam vergiftigde, vergiftigde, het fatale hartstochten, ijdele overtuigingen, haat, wanhoop en walging voor alles wekte, de zaden van ellende , misdaad, ziekte, dood. "
________________________________________

SINGER Isaac Bashevis Singer - 1904-1991:
Poolse schrijver, Amerikaans naturalist, Nobelprijs voor de literatuur 1978.

- "Er wordt vaak gezegd dat mannen altijd vlees hebben gegeten, alsof het een rechtvaardiging was om dat te blijven doen. Volgens dezelfde logica moeten we niet proberen te voorkomen dat een man een ander vermoordt. zoals het altijd is geweest. "

- "We zijn allemaal schepselen van God; het is niet verenigbaar om goddelijke genade en gerechtigheid aan te roepen en door te gaan met het eten van het vlees van dieren die door onze schuld zijn geslacht." geef haar dochter, die ze gisteren nog borstvoeding gaf, dit grove dieet van bloederig vlees. '

- Al deze woorden over waardigheid, medeleven, cultuur of moraal lijken belachelijk als het uit de mond komt van mensen die onschuldige wezens doden, vossen achtervolgen waar hun honden zonder zijn, of zelfs het bestaan ​​aanmoedigen van gevechten van stieren en slachthuizen. Al deze verklaringen, volgens welke de natuur wreed is en daarom het recht hebben om wreed te zijn, zijn hypocriet. Er is geen bewijs dat de mens belangrijker is dan een vlinder of een koe. Ik beschouw vegetariër worden als de grootste prestatie van mijn leven. Ik doe niet alsof ik veel dieren uit het slachthuis red, maar mijn weigering om vlees te eten is een protest tegen wreedheid ... Persoonlijk geloof ik niet dat er vrede in deze wereld kan zijn zolang dieren zullen worden behandeld zoals ze vandaag zijn.
________________________________________

SOCRATE Socrate - 470-399 BC:
Griekse filosoof van de oudheid.

- Socrates was vegetariër en droeg nooit leer of dierenbont. Net als Pythagoras betoogde hij dat de gewoonte van het eten van dierenvlees mensen tot geweld en oorlog dreef.
_______________________________________

STAUSS Claude - Levy: geboren op november 28 1908 in Brussel 1 en stierf op oktober 30 2009 in Parijs is een Franse antropoloog en etnoloog die in de tweede helft van de 20e eeuw een beslissende invloed op de menswetenschappen uitoefende, met name een van de grondleggers van het structuralistische denken.

"Het is nu (...) dat door het blootleggen van de tekortkomingen van een humanisme dat beslist niet in staat is de uitoefening van deugd in mensen te vinden, de gedachte van Rousseau ons kan helpen de illusie van wie we zijn te verwerpen, helaas! in staat zijn om in onszelf en op onszelf de fatale effecten waar te nemen. Want is het niet de mythe van de exclusieve waardigheid van de menselijke natuur die ervoor heeft gezorgd dat de natuur zelf een eerste verminking heeft ondergaan, waaruit onvermijdelijk andere verminkingen zouden moeten volgen? We begonnen met het afsnijden van de mens van de natuur, en door hem tot een soeverein koninkrijk te vormen; men geloofde aldus zijn meest onbetwistbare karakter te wissen, namelijk dat het in de eerste plaats een levend wezen is. En door blind te blijven voor dit gemeenschappelijk bezit, hebben we alle misbruiken de vrije loop gegeven. Nooit beter dan aan het einde van de laatste vier eeuwen van zijn geschiedenis, kon de Westerse mens begrijpen dat door het recht aan te nemen om de mensheid radicaal van animaliteit te scheiden, door aan dat alles 'hij weigerde naar de andere, hij opende een vervloekte cirkel, en dat dezelfde grens, voortdurend teruggetrokken, zou dienen om mannen van andere mannen te scheiden, en om ten voordele van steeds kleinere minderheden het voorrecht van een corrupt humanisme te claimen onmiddellijk geboren omdat hij van zelfliefde zijn principe en zijn idee heeft geleend. "
- Claude Lévi-Strauss, Structurele antropologie (1973).
________________________________________

THOREAU
Henry David Thoreau - 1817-1862:
Amerikaans schrijver.

- "Ik twijfel er niet aan dat het de bestemming van de mensheid binnengaat, omdat het zichzelf geleidelijk verbetert, om op een dag te stoppen met het eten van dieren."
________________________________________

TOLSTOÏ Léon Tolstoï - 1828-1910:
Russische humanist en dichter.

- "Als iemand een deugdzaam leven nastreeft, moet zijn eerste daad zijn af te zien van het schaden van dieren".

- "Van het doden van dieren naar het doden van mensen is er maar één stap, net zoals dieren laten lijden en mensen laten lijden."
- "Zolang er slachthuizen zijn, zullen er ook slagvelden zijn."
- "De mens kan leven en gezond blijven zonder dieren te hoeven doden voor voedsel. Daarom maakt het eten van vlees medeverantwoordelijk voor het doden van dieren, alleen om ons gehemelte tevreden te stellen. Onderneem actie. die manier is immoreel. Het is zo'n simpel feit dat het waarschijnlijk niet mogelijk is om het oneens te zijn. "

- "Als de mens serieus en eerlijk het morele pad zoekt, is het eerste dat hij moet opgeven het eten van vlees."

- "Vegetarisme is geldig als het basiscriterium waarmee we kunnen erkennen of de mens serieus naar morele perfectie streeft. Vleesvoeding is een primitief residu; overschakelen op een vegetarisch dieet is de eerste uiting van onderwijs."
________________________________________

van VINCI - da VINCI
Leonardo da Vinci - 1452-1519:
Italiaanse schilder, beeldhouwer, ingenieur en architect, kunstenaar wiens genie universeel wordt erkend.

- "Ik heb vlees afgewezen sinds heel vroeg in mijn jeugd en de tijd zal komen dat mensen, zoals ik, zullen kijken naar het doden van dieren zoals ze nu kijken naar de moord op hun medemensen."

- "Je hebt de mens gedefinieerd als de Koning der Dieren; ik aan de andere kant, ik zal zeggen dat de mens de koning is van woeste beesten waaronder jij de grootste bent. Heb je de dieren niet echt gedood en opgegeten? om de geneugten van je gehemelte te bevredigen, jezelf in een graf te veranderen voor al deze dieren? Produceert de natuur niet genoeg plantaardig voedsel om je tevreden te stellen? '
________________________________________

VOLTAIRE François Marie Arouet, bekend als "Voltaire" - 1694-1778:

Franse filosoof en schrijver.

- "Het is zeker dat dit vreselijke bloedbad dat voortdurend wordt gepleegd in onze slachthuizen en in onze keukens ons niet langer als een misdaad voorkomt; integendeel, we beschouwen deze gruwelen, die vaak gepaard gaan met een schadelijke geur, als een zegen. van de Heer en in onze gebeden danken we hem voor de wezens die we hebben gedood. "

- "Maar is er iets gruwelijks dan zich voortdurend te voeden met het vlees van lijken?"
________________________________________

YOURCENAR Marguerite Yourcenar - 1903-1987: schrijfster, schrijfster, Franse en Amerikaanse nationaliteit. Eerste vrouw gekozen voor de Franse Academie in 1980.


'Net als Zeno houd ik niet van' pijnlijke kwellingen '.

Laten we subversief zijn. Laten we in opstand komen tegen onwetendheid, onverschilligheid, wreedheid, die bovendien niet zo vaak wordt uitgeoefend tegen de mens omdat ze de handen op dieren hebben gelegd. Laten we niet vergeten dat, als we altijd alles voor onszelf moeten terugbrengen, er minder martelaren van kinderen zouden zijn als er minder gemartelde dieren waren, minder wagons met lood die de slachtoffers van dictaturen ter dood brachten , als we niet de gewoonte waren geworden van bestelwagens waar de dieren sterven zonder voedsel en water terwijl ze wachten op het slachthuis
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par sicetaitsimple » 01/12/19, 18:47

Janic schreef:[al degenen die worden genoemd en die decennia of eeuwen geleden leefden zijn eigenlijk dood! : Cry:


Zeker ... Maar hey, dat is niet genoeg om te leven, om je uitgangspunt te gebruiken, " In tegenstelling tot wat sommigen als een soort van opgelegd regime beschouwen, vermenigvuldigt de VG zich in alle lagen van de bevolking en vooral hier in de media."

"Vermenigvuldigen" is volgens mij geen "verleden" vorm van vervoeging.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par Janic » 01/12/19, 21:20

"Vermenigvuldigen" is volgens mij geen "verleden" vorm van vervoeging.
dat is wat je wilt! : Cheesy:
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Ecologie en Vegetarisme: voedsel, klimaat en CO2




par sicetaitsimple » 01/12/19, 21:26

Janic schreef:
"Vermenigvuldigen" is volgens mij geen "verleden" vorm van vervoeging.
dat is wat je wilt! : Cheesy:


Nou nee, "vermenigvuldigen" is normaal gesproken in het Frans iets dat op dit moment grofweg gebeurt, mogelijk met een kleine flashback.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 97-gasten