brandhout droogtijd

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 24/02/20, 16:26

Christophe schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:of zo kreeg ik niet wat heel goed mogelijk is .... : Mrgreen:


Deze tabel geeft de restvochtigheid in het hout aan volgens de temperatuur en het% RV van drogen ... na een bepaalde tijd of een bepaalde tijd ...

Zoals ik hierboven al zei: het duurt maar een paar uur om grote stukken hout in een industriële oven te drogen. Dus temperatuur en% RV tellen veel meer bij het drogen van hout dan tijd.

Voor degenen die denken dat hout sneller droogt in de regen ... zoem zoem ... nou, het is alsof je zegt dat je een ei op 70 ° C kunt koken terwijl je lang genoeg wacht ...


Ok, het is een beetje duidelijker

Maar de vraag is niet zozeer of het hout beter droogt in de regen of dat het hout beter droogt buiten onder normale weersomstandigheden met regen of niet en dat alles gedurende 2 jaar.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Verwarming hout droogtijd




par dede2002 » 24/02/20, 17:22

Hout droogt beter in de regen, als het niet regent :P Dus "normale" weersomstandigheden zijn niet voor iedereen hetzelfde ...

Anders droogt het zelfs als het -20 ° is! het heet sublimatie. Ik heb al ervaring met het drogen van lakens op -20 °, eerst is het als een laken, we tikken erop en het klinkt, en de volgende dag is het perfect droog :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 24/02/20, 19:21

Daar ontving ik mijn kubieke meter.

Bij de volgende snede neem ik de helft van elke stam die ik in 2 stapels scheid en naar voren.

Afspraak met de vochtmeter in 2 jaar : Mrgreen:
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9772
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Verwarming hout droogtijd




par sicetaitsimple » 24/02/20, 19:41

Adrien (ex-nico239) schreef:Daar ontving ik mijn kubieke meter.

Bij de volgende snede neem ik de helft van elke stam die ik in 2 stapels scheid en naar voren.

Afspraak met de vochtmeter in 2 jaar : Mrgreen:


Het is een genoegen om zoals gewoonlijk uw experimenten te volgen. Maar daar is het in de eerste plaats meer dan een jaar, en niet twee, dat we het verschil moeten zien, denk ik ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Verwarming hout droogtijd




par Did67 » 24/02/20, 19:42

U moet wegingen opgeven - de vochtmeter is zeer bij benadering, met onzekerheden die waarschijnlijk groter zijn dan de voorzienbare afwijkingen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Verwarming hout droogtijd




par Adrien (voormalig nico239) » 24/02/20, 19:57

Did67 schreef:U moet wegingen opgeven - de vochtmeter is zeer bij benadering, met onzekerheden die waarschijnlijk groter zijn dan de voorzienbare afwijkingen.


Ah ok ik dacht dat het instrument betrouwbaar was ...

Oké, ik zal kijken voor de wegingen en een diameter nemen die mevrouw's keukenweegschaal niet verplettert Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Verwarming hout droogtijd




par GuyGadebois » 24/02/20, 19:59

Adrien (ex-nico239) schreef:
Did67 schreef:U moet wegingen opgeven - de vochtmeter is zeer bij benadering, met onzekerheden die waarschijnlijk groter zijn dan de voorzienbare afwijkingen.


Ah ok ik dacht dat het instrument betrouwbaar was ...

Oké, ik zal kijken voor de wegingen en een diameter nemen die mevrouw's keukenweegschaal niet verplettert Beeld

Met een stam van een meter bij dertig in doorsnee zullen de weegschalen van Madame niet leuk zijn, voel ik!
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Verwarming hout droogtijd




par Christophe » 24/02/20, 20:03

Adrien (ex-nico239) schreef:Als je google image brandhout doet, zijn bijna alle foto's van de opslagruimtes buiten.


Ja, voor brandhout is het omdat het een lagere toegevoegde waarde heeft ... hoewel veel steres bij het drogen toch lakens hebben!

Bij hout komt drogen in de open lucht veel minder vaak voor! Alleen de boomstammen worden in de open lucht opgeslagen ... Zodra de planken, balk of plank (enz.) Zijn gezaagd ... gebeurt de opslag op zijn minst beschut tegen de regen (open magazijn) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Verwarming hout droogtijd




par GuyGadebois » 24/02/20, 20:06

Christophe schreef:Bij hout komt drogen in de open lucht veel minder vaak voor!

"Vroeger" werden balken gedroogd in rivieren. resultaat: Silica of calciet (kalksteen) nam de plaats in van sap, hout woog een dode ezel en het werd rotbestendig, onaantastbaar voor insecten en vuurvast! Was het leven niet mooi?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Verwarming hout droogtijd




par Christophe » 24/02/20, 20:07

dede2002 schreef:Anders droogt het zelfs als het -20 ° is! het heet sublimatie. Ik heb al ervaring met het drogen van lakens op -20 °, eerst is het als een laken, we tikken erop en het klinkt, en de volgende dag is het perfect droog :)


Nogmaals, dit is een verhaal over hydrometrische balans! De lucht is veel droger bij -20 ° C ... dus ja, de kou is goed om te drogen ... mits er wind is!

Zien mollier-diagram

Ik weet niet of cryogeen drogen wordt gebruikt door industriëlen ... Het is zeker moeilijker om tot -20 ° C af te koelen en te ventileren dan om tot 60 ° C te verwarmen zonder te ventileren ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 98-gasten