Vrijwillige eenvoud in de praktijk

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 26/05/11, 13:42

Gaston schreef:
Alain G schreef:Geen melding gemaakt van koolzaadolie???
Wat jij canola noemt, is koolzaadolie : Lol:

Het lijkt erop dat het woord Canola is uitgevonden door samentrekking van "Canada" en "Olie", het was meer verkoper...



Oooops!

Bedankt Gaston voor de precisie!

Het bewijs dat we altijd leren! : Mrgreen:
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Beautymist
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 23/05/11, 21:55
Plaats: drome




par Beautymist » 26/05/11, 13:49

Christophe schreef:Ik zie dat je het eerste bericht op je blog hebt gezet: http://teatatteredpages.canalblog.com/a ... 13599.html

U kunt desgewenst een link naar dit onderwerp plaatsen, het zal de informatie voor uw bezoekers compleet maken! 8)


ja natuurlijk Christophe, ik doe dit zo snel mogelijk!

Ik zal deze gelegenheid aangrijpen om een ​​samenvatting van het onderwerp te maken, terwijl ik verder ga...

bovendien leek het mij zo vanzelfsprekend om weinig vlees(waren) te eten en de voorkeur te geven aan vis, groenten en peulvruchten... Ik zei het niet. maar ik voeg het toe aan mijn lijst, want dat is wat ik oefen!

weinig tot geen zout en ook geraffineerde suiker!

BM
0 x
- Elegantie begint met eenvoud. Anoniem.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 27/05/11, 10:00

Did67
Mee eens dat het ideaal is om vegetariër te zijn. Ik kan het niet!
omdat ik helaas te roofzuchtig ben en een vegetarische maaltijd in evenwicht brengen op de lange termijn niet zo eenvoudig is (maar ik moedig aan - ik spreek je op dit punt niet tegen omdat het ook "econolo" is!). Zeer uitzonderlijk daarom rood vlees - rundvlees of schapenvlees (magere stukken vlees). Om toe te voegen: ik hou meestal niet van gekookte groenten! Het is niet gemakkelijk om je smaak te veranderen!!!
Vegetariër zijn of niet zit altijd in je hoofd! Vegetarisme wordt vaak gevoeld als een ontbering van iets wanneer het niet wordt gelijkgesteld met een draconisch dieet. Hoewel het een levensstijlkeuze is, een filosofie zoals groen zijn. Voor de rest reageerde Obamot goed! Dan mag u de ploeg niet voor de...de tractor zetten. Alles op zijn tijd, mocht die tijd komen. Na je hartaanval moest je op dieet en elk dieet (hoe nuttig en noodzakelijk ook) wordt altijd als een beperking ervaren. Anders is vegetarisme heel eenvoudig, schrap gewoon dierlijke producten van het gebruikelijke menu en vermijd compensatie met een aanzienlijke kwantitatieve inhaalslag (wat biologische voeding betreft). Voor gekookte groenten is het niet nodig als je ze rauw eet.

Obamot
Als zodanig is raapzaadolie, dat sinds de kindertijd regelmatig wordt geconsumeerd, beter dan zonnebloemolie => op voorwaarde dat je een goede vindt (maar ik heb het nooit gevonden in koude persing.. .)
Vreemd ! Waar bevoorraad je jezelf?
Maar het essentiële ontbreekt tussen al deze goede inspanningen die u levert voor uw dieet: PLEZIER, vergeet het niet en plaats het in het middelpunt, anders houdt het niet stand.

Helemaal mee eens, behalve dat de beroemde hart- en vaatziekten en de rest ook nauw verbonden zijn met plezier. Een GOEDE steak, een GOEDE shot rode wijn, een GOEDE pijp (beide!) of sigaret, een GOEDE griep...niet helemaal! enzovoort…
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/05/11, 11:05

Ik heb het thema laten slippen, ik ga niet verder uit respect voor anderen. [in ons geval werd de eerste koudgeperste biologische koolzaadolie gevonden bij een harddiscounter! Momenteel zijn er geen. Sommige boeren stoppen het in hun tractor onder de naam HVB - ruwe plantaardige olie; niet "organisch" die].

In verband met het thema ("vrijwillige eenvoud"), dat ik vergelijk met "onze ecologische voetafdruk verkleinen", zou een plantaardig dieet een groot pluspunt zijn... Dat is wat ik wilde toevoegen aan het thema (en ik vergat te zeggen dat het gelukkig ook in de richting van een betere gezondheid ging). Maar het punt hier is niet "wat is goed voor je gezondheid?"

Vegetariër zijn zou niet noodzakelijkerwijs een "plus" zijn voor mijn hart (alle vlees is niet verboden)... Dus voor mij zou het geen "cardiologische doelstelling" zijn, maar vooral "econologisch"...

Daar moet iedereen over nadenken. Daar zou de winst voor ons milieu veel groter zijn dan het vervangen van een gloeilamp op gloeidraad door een LED-lamp!!!
Zonder een vegetarische "ayatollah" te zijn, bewegen naar een meer plantaardig dieet (kortom) kan, dit zal een behoorlijke impact hebben op je balans. En met de besparing kun je vaker biologisch kopen (1 kg synthetische stikstofmeststof = 3 l brandstof). Daar heb ik gelijk over het onderwerp van het garen...

Maar zoals gezegd, in mijn geval te veel verlangens, te veel slechte gewoonten, te veel "smaakstarheid", dus ik kan het niet. Ik beken het. Men zegt wel eens: om duurzaam te zijn, mag een dieet het genot niet uitsluiten... Ik migreer daarom constant. Maar hey, ik ga niet terug op deze off-topic vraag.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 27/05/11, 11:06

did67
gewoon een+
Ik noteerde deze reflectie op een vegetarische site die de gemoedstoestand geeft:
"Toen ik stopte met het eten van vlees, was ik eigenlijk niet van plan om definitief te stoppen, want ik zei tegen mezelf: allemaal hetzelfde vlees is goed en het idee om nooit meer dit of dat voedsel te eten, beangstigt me een beetje. .
A présent, je trouve cette préoccupation tellement insignifiante par rapport à ce que le végétarisme m'a apporté, ne serait-ce qu'au niveau culinaire, mais aussi point de vue santé, développement personnel, et surtout humainement... Y a pas de mot pour le dire, se découvrir une compassion nouvelle, une générosité qu'on ne se connaissait pas, découvrir de nouveaux mondes, sonder les profondeurs de la conscience animale ce qu'on s'interdit de faire quand on culpabilise de leur faire du slecht; Ik ben nu veel meer open en gericht op anderen. Dus uiteindelijk is het niet vinden van de smaak van vlees voor mij een belachelijk onbeduidende zorg. Maar pas op, ik spreek voor mezelf, ik zeg niet dat het voor iedereen hetzelfde is, en ik vind het al geweldig om je vleesconsumptie te verminderen, als iedereen hetzelfde zou kunnen doen..."
0 x
Avatar de l'utilisateur
Beautymist
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 25
Inschrijving: 23/05/11, 21:55
Plaats: drome




par Beautymist » 20/06/13, 22:27

Hallo,

Voor mij is leven ZONDER, maar MET vreugde, echt "HET" onderwerp waar ik al zeker 2 jaar last van heb.

Ik schreef dit in het voorjaar van 2011, waarmee het debat hier begon:
http://teatatteredpages.canalblog.com/a ... 13599.html

En ik heb zojuist, zonder zelfs maar mijn lijst van 2011 te herlezen, een lange lijst van ZONDER (begrijp: schadelijke, nutteloze en/of gevaarlijke dingen waar we zonder kunnen, in tegenstelling tot wat hype en tv-shows ons de hele dag vertellen hameren.. .).

Lees in plaats daarvan:
http://teatatteredpages.canalblog.com/a ... 62972.html

-Bm
0 x
- Elegantie begint met eenvoud. Anoniem.
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 15/07/13, 16:44

Did67 schreef:
Obamot schreef:
Eh, meen je dat? : Mrgreen:

Het hangt allemaal af van het individuele metabolisme. Vanaf de plaats waar u woont en uw fysieke inspanningen, maar in principe op onze breedtegraden:

1) Alle VERZADIGDE vetten zijn SLECHT, alleen meervoudig onverzadigde, niet-gehydrogeneerde plantaardige vetten zijn GOEDE VETTEN, maar ze komen niet voor in vlees maar in eerste koudgeperste oliën. (Het is dit principe dat juist is ... na slechte vetten ... zijn er misschien sommige die erger zijn dan andere ... behalve dat bijvoorbeeld => Inuits hebben het misschien nodig in hun kom eten )

2) Si we eten vlees, het zou beter zijn om het met aardappelen te eten (en liever niet met witte rijst of pasta) omdat vlees het lichaam verzuurt en de beste ontzurende middelen zijn wortelgroenten (aardappel in gedachten en natuurlijk lichaamsbeweging)! (En nogmaals, het hangt ervan af waar je woont...)

3) Dit zijn rauwe oliën, die absoluut niet gekookt mogen worden, transformeren ze hun vorm "CIS" in vorm "TRANS" (nu verboden in restaurants in N.-Y) geef de voorkeur aan boter => verzadigd vet! Of beter nog, stoom het!!!

En elke dag vlees eten is erg slecht (één keer per week is genoeg, maar het beste zou zijn om zonder te doen, maar sociaal gezien zijn onze "krijgers" samenlevingen daar niet klaar voor).


Erg serieus ! Sta ik erom bekend dat ik onzin praat? (Ik overdrijf soms!).

Ik ben herstellende van een hartaanval 4 jaar geleden. Ik heb de vraag zorgvuldig overwogen gedurende 1,5 jaar gedwongen inactiviteit. Wat ik schrijf, doe ik.

Er zijn de "men zegt", er is wat er is geschreven in "Current Woman", en er is wat meer geavanceerde literatuur.

Maar tegelijkertijd corrigeer ik een beetje: "tussen dierlijke vetten, degenen die ik noemde zijn wat minder slecht - goede manier voor ganzen- en eenden- of konijnenvet".

Mee eens dat het ideaal is om vegetariër te zijn. Ik kan het niet!

Om te weten: er zijn hele slechte plantaardige vetten, zelfs koudgeperst: palmolie is een ramp, even erger dan rundervet (en hallo het "speciale frituurvet" dat in pakjes te koop is: een hartkwaal). Pinda-olie is niet verschrikkelijk, zonnebloem ook niet, ISIO-achtige mengsels ook niet...

Koolzaad, de goedkoopste olie, is een van de beste. Met zeer dure oliën, zoals walnoten, hazelnoten, druivenpitolie of sesam...

De olijf is slechts gemiddeld (hoewel het deel uitmaakt van het beroemde Kretenzische dieet). Vrij stabiel als het wordt gekookt.

Onder dierlijke vetten, vette visvetten staan ​​bovenaan : sardines, heilbot, makreel, zalm, bepaalde tonijn... De Omega3-capsules die tegen hoge prijzen zijn gekocht, zijn extracten van levertraan, geraffineerd en tegen hoge prijzen verkocht...

"Trans"-vetten zijn gehydrogeneerde vetten.

Zie: http://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_gras_trans

Hallo Did67
"trans"vetten
de natuurlijke, de onnatuurlijke

"" Onder de transvetzuren (AGT) zijn sommige van natuurlijke oorsprong en andere van industriële oorsprong:

Natuurlijke TFA's (rAGT's of rumenische TFA's) zijn afkomstig van de bacteriële biohydrogenering van onverzadigde vetzuren die voorkomen in de pens van herkauwers. Ze zitten vooral in vlees en zuivelproducten van herkauwers.

Industriële TFA's (AGTi) zijn afkomstig van de gedeeltelijke hydrogenering van plantaardige oliën.


TFA's kunnen ook worden gemaakt door oliën of voedingsmiddelen die onverzadigde vetten bevatten te verhitten.

Voorbeeld: kook zonnebloemolie in een koekenpan of verwarm thuis een pizza in de oven""


Vergelijking van natuurlijke en industriële transvetzuren
*** http://fr.wikipedia.org/wiki/Comparaiso ... ndustriels **
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 15/07/13, 18:34

Ja. In werkelijkheid. Je hebt gelijk om te corrigeren.

Ik raakte een beetje in de war: gehydrogeneerde plantaardige vetten zijn transvetten (of worden dat), had ik moeten schrijven... En niet andersom.

Ik had mezelf opgesloten in een beetje verkeerde redenering, ik wilde uitleggen dat niet alle dierlijke vetten slecht zijn en niet alle plantaardige vetten goed zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 15/07/13, 21:08

Did67 schreef:Ja. In werkelijkheid. Je hebt gelijk om te corrigeren.

Ik raakte een beetje in de war: gehydrogeneerde plantaardige vetten zijn transvetten (of worden dat), had ik moeten schrijven... En niet andersom.

Ik had mezelf opgesloten in een beetje verkeerde redenering, ik wilde uitleggen dat niet alle dierlijke vetten slecht zijn en niet alle plantaardige vetten goed zijn...

Hoi Did67
Je raakte niet verstrikt
deze tekst is nieuw,
dit is een grote stap voorwaarts en er moet nog aan worden gewerkt.

om de essentie te onthouden
De enige natuurlijke transvetzuren komen uit de pens van herkauwers.
Ze zitten vooral in vlees en zuivelproducten van herkauwers.

Alle andere transvetzuren zijn verkregen door verhitting.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 16/07/13, 08:12

hallo
Een product kan echter niet als geïsoleerd van zijn geheel worden beschouwd; een ogenschijnlijk heilzame verbinding (of het tegenovergestelde) kan schadelijk zijn (of het tegenovergestelde) met niet alleen de andere verbindingen van het product, maar ook het mengsel ervan met andere voedingsproducten en hun bereidingswijze. Vandaar de complexiteit van over-geïntellectualiseerde voeding die alleen de boom ziet en het bos erachter verwaarloost.
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 82-gasten