Vrijwillige eenvoud in de praktijk

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 25/05/11, 12:29

deed67-
veel minder rood vlees (ook vanwege het "cardiocompatibele" menu na een hartaanval); Gelukkig helpt dit de C-balans!
waarom specifiek die rode?
0 x
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 25/05/11, 14:03

Omdat het vet is en rijk aan ggo's.
Behalve de biologische.
Ik doe het straks zonder kraanwater, ik sluit een regenwatertank aan.

[HS]
En later zal ik hem aansluiten op de heliostaat om waterstof en vervolgens elektriciteit te maken, maar nadat ik een aantal kleine ontwerpproblemen heb opgelost.
Maar ik geloof dat het haalbaar is.
[/ HS]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/05/11, 14:37

Janic schreef:deed67-
veel minder rood vlees (ook vanwege het "cardiocompatibele" menu na een hartaanval); Gelukkig helpt dit de C-balans!
waarom specifiek die rode?


Zeer goede vraag. Aan de zijlijn van deze discussie, enkele antwoorden:

- in vergelijking met mijn probleem (cardiaal), is rood vlees "gemarmerd" met vet (ongeveer 15% van het verborgen vet in een ogenschijnlijk "puur vlees" steak; terwijl bij varkensvlees of gevogelte het vet aan de buitenkant zit en gemakkelijk kan worden verwijderd (een kalkoenfilet bevat minder dan 3% vet)

- bovendien is het "slecht vet", het vet dat in de slagaders wordt afgezet...

- alle serieuze studies zijn het erover eens: je mag niet vaker dan 2 of 3 keer per maand "rood vlees" eten; daarna wordt het statistisch gevoeld bij hart- en vaatziekten en andere shit!!!

- gevogeltevetten, inclusief foie gras, zijn goede vetten (niet verwarmen; een cassoulet wordt aanbevolen!)

- de struisvogel, hoewel het vlees rood is, wordt daarom geclassificeerd als "wit vlees"!

- varkensvlees, hoewel rood, komt er dichtbij en kan ermee worden gelijkgesteld

- het konijn, hoewel rood, is wit vlees

Hieraan toegevoegd, en hier komt dit ons probleem tegemoet, is het feit dat de "omzetting" van plantaardige calorieën in vlees veel erger is in het geval van vee dan bij pluimvee/varkens; dus over het algemeen heeft een kg rood vlees een veel slechtere ecologische voetafdruk dan een kg gevogelte of varkensvlees... Maar hier speelt de productiewijze natuurlijk een grote rol: tussen rundvlees uit de pampa's dat in vrijheid is geteeld en een Een Europese batterijstier die op soja is grootgebracht, tussen een pampasrund en een batterijkip, daar kunnen we over discussiëren. Kortom, vergelijken is niet eenvoudig!!! Maar over het algemeen minder rood vlees en meer peulvruchten: en uw gezondheid en de planeet zullen beter af zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 25/05/11, 16:23

Het is niet genoeg, en het is (grotendeels) verkeerd.

Did67 schreef:
Janic schreef:deed67-
veel minder rood vlees (ook vanwege het "cardiocompatibele" menu na een hartaanval); Gelukkig helpt dit de C-balans!
waarom specifiek die rode?


Zeer goede vraag. Aan de zijlijn van deze discussie, enkele antwoorden:
- gevogeltevetten, inclusief foie gras, “zijn goede vetten” (niet verwarmen; een cassoulet wordt aanbevolen!)


Eh, meen je dat? : Mrgreen:

Het hangt allemaal af van het individuele metabolisme. Vanaf de plaats waar u woont en uw fysieke inspanningen, maar in principe op onze breedtegraden:

1) Alle VERZADIGDE vetten zijn SLECHT, alleen meervoudig onverzadigde, niet-gehydrogeneerde plantaardige vetten zijn GOEDE VETTEN, maar ze komen niet voor in vlees maar in eerste koudgeperste oliën. (Het is dit principe dat juist is ... na slechte vetten ... zijn er misschien sommige die erger zijn dan andere ... behalve dat bijvoorbeeld => Inuits hebben het misschien nodig in hun kom eten )

2) Si we eten vlees, het zou beter zijn om het met aardappelen te eten (en liever niet met witte rijst of pasta) omdat vlees het lichaam verzuurt en de beste ontzurende middelen zijn wortelgroenten (aardappel in gedachten en natuurlijk lichaamsbeweging)! (En nogmaals, het hangt ervan af waar je woont...)

3) Dit zijn rauwe oliën, die absoluut niet gekookt mogen worden, transformeren ze hun vorm "CIS" in vorm "TRANS" (nu verboden in restaurants in N.-Y) geef de voorkeur aan boter => verzadigd vet! Of beter nog, stoom het!!!

En elke dag vlees eten is erg slecht (één keer per week is genoeg, maar het beste zou zijn om zonder te doen, maar sociaal gezien zijn onze "krijgers" samenlevingen daar niet klaar voor).
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 25/05/11, 17:51

Voor optimale voeding lees dit artikel gebaseerd op vergelijkende epidemiologische onderzoeken over de hele wereld:
http://www.hondafoundation.jp/library/p ... p106_e.pdf

door Walter Willett met veel wetenschappelijke studies gedurende 40 jaar!!
http://en.wikipedia.org/wiki/Walter_Willett

Kijk vooral naar de ziektecijfers per land of wat we eten!

Ik vind het heel leerzaam gebaseerd op de objectieve realiteit zonder a priori.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/05/11, 22:13

Obamot schreef:
Eh, ben je serieus? :Meneer Groen:

Het hangt allemaal af van het individuele metabolisme. Vanaf de plaats waar u woont en uw fysieke inspanningen, maar in principe op onze breedtegraden:

1) Alle VERZADIGDE vetten zijn SLECHT, alleen meervoudig onverzadigde, niet-gehydrogeneerde plantaardige vetten zijn GOEDE VETTEN, maar ze komen niet voor in vlees maar in eerste koudgeperste oliën. (Het is dit principe dat juist is ... na slechte vetten ... zijn er misschien sommige die erger zijn dan andere ... behalve dat bijvoorbeeld => Inuits hebben het misschien nodig in hun kom eten )

2) Si we eten vlees, het zou beter zijn om het met aardappelen te eten (en liever niet met witte rijst of pasta) omdat vlees het lichaam verzuurt en de beste ontzurende middelen zijn wortelgroenten (aardappel in gedachten en natuurlijk lichaamsbeweging)! (En nogmaals, het hangt ervan af waar je woont...)

3) Dit zijn rauwe oliën, die absoluut niet gekookt mogen worden, transformeren ze hun vorm "CIS" in vorm "TRANS" (nu verboden in restaurants in N.-Y) geef de voorkeur aan boter => verzadigd vet! Of beter nog, stoom het!!!

En elke dag vlees eten is erg slecht (één keer per week is genoeg, maar het beste zou zijn om zonder te doen, maar sociaal gezien zijn onze "krijgers" samenlevingen daar niet klaar voor).


Erg serieus ! Sta ik erom bekend dat ik onzin praat? (Ik overdrijf soms!).

Ik ben herstellende van een hartaanval 4 jaar geleden. Ik heb de vraag zorgvuldig overwogen gedurende 1,5 jaar gedwongen inactiviteit. Wat ik schrijf, doe ik.

Er zijn de "men zegt", er is wat er is geschreven in "Current Woman", en er is wat meer geavanceerde literatuur.

Maar tegelijkertijd corrigeer ik een beetje: "tussen dierlijke vetten, degenen die ik noemde zijn wat minder slecht - goede manier voor ganzen- en eenden- of konijnenvet".

Mee eens dat het ideaal is om vegetariër te zijn. Ik kan het niet!

Om te weten: er zijn hele slechte plantaardige vetten, zelfs koudgeperst: palmolie is een ramp, even erger dan rundervet (en hallo het "speciale frituurvet" dat in pakjes te koop is: een hartkwaal). Pinda-olie is niet verschrikkelijk, zonnebloem ook niet, ISIO-achtige mengsels ook niet...

Koolzaad, de goedkoopste olie, is een van de beste. Met zeer dure oliën, zoals walnoten, hazelnoten, druivenpitolie of sesam...

De olijf is slechts gemiddeld (hoewel het deel uitmaakt van het beroemde Kretenzische dieet). Vrij stabiel als het wordt gekookt.

Onder dierlijke vetten, vette visvetten staan ​​bovenaan : sardines, heilbot, makreel, zalm, bepaalde tonijn... De Omega3-capsules die tegen hoge prijzen zijn gekocht, zijn extracten van levertraan, geraffineerd en tegen hoge prijzen verkocht...

"Trans"-vetten zijn gehydrogeneerde vetten.

Zie: http://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_gras_trans

Inclusief groente,dus. Meestal margarines. Hoewel plantaardig, te verbieden! Maar ze zitten vooral verstopt in alle industriële banketbakkerijen, koekjesfabrieken onder de zoete naam "gehydrogeneerde plantaardige vetten". Een ramp.

Ten slotte: alle vetten = risico op gewichtstoename, wat ook inspeelt op hart- en vaatziekten. Maar we kunnen niet zonder. Hoe dan ook, je moet het verbruik matigen.

Dus in het dieet dat ik mezelf toepas: vaak vette vis, weinig plantaardige vetten (sauzen e.d.), nog minder gekookte vetten (koken met stoom), meer friet, maar inderdaad regelmatig kip, kalkoen of konijn, gisteravond gekonfijte eend (ontvet en vooral zonder vel) omdat ik helaas te vleesetend ben en een vegetarische maaltijd in balans hou, is het op de lange termijn niet zo eenvoudig (maar ik moedig aan - ik spreek je op dit punt niet tegen omdat het ook "econolo" is!). Zeer uitzonderlijk dus rood vlees - rund- of schapenvlees (mager vlees). Om toe te voegen: ik hou niet van gekookte groenten! Het is niet gemakkelijk om je smaak te veranderen!!!

Ah ja, en ook eens voor wit zetmeelrijk voedsel: ik eet semi-compleet of compleet (en dus biologisch, want anders hallo residuen van bestrijdingsmiddelen op de buitenste enveloppen). Omdat vezels "microsensoren" zijn van vetten en cholesterol in de darm...

Naderhand is de literatuur zeer controversieel over de kwestie van het verzuren van voedsel of niet. Dit heeft het geluk gemaakt van bepaalde pausen van bepaalde regimes die miljoenen exemplaren drukken. Met schijnbaar voor de hand liggende ‘theorieën’. Behalve dat schijn bedriegt. Voordat het tegendeel in twijfel wordt getrokken, met een nieuw dieet, een nieuwe oplage van 1 miljoen exemplaren door een andere Dr. iets... Ik blijf daar voorzichtig. Helaas is 'voedingsadvies' in de eerste plaats een bedrijf en kan over alles en het tegenovergestelde worden geschreven. Ik besloot het te negeren. Misschien mis ik iets!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 25/05/11, 23:36

Zo gezegd, het is veel beter... laten we eens in detail kijken...

Did67 schreef:Mee eens dat het ideaal is om vegetariër te zijn. Ik kan het niet!

Het is geen verplichting. Het is alleen nodig dat de "balans van de bolus" correct is, hetzij in de ene modus // of in de andere...

Did67 schreef:Om te weten: er zijn hele slechte plantaardige vetten, zelfs koudgeperst: palmolie is een ramp, even erger dan rundervet (en hallo het "speciale frituurvet" dat in pakjes te koop is: een hartkwaal).

Inderdaad, daarom noemde ik gehydrogeneerde vetten.... Een proces dat de sterke smaak van goedkope palmolie verwijdert... En de "Trans"-formule produceert vanwege de hoge temperaturen van het proces.

Did67 schreef:Pinda-olie is niet verschrikkelijk,

Blijkbaar heb je niet genoeg gegraven! Gebruik geen olijfolie om te koken, arachideolie kun je beter vermijden (54% oliezuur maar geen omega), maar het is wel het “minst slechtste” om te koken... Nog beter: neem een ​​klontje boter om in een koekenpan te koken (doe anders indien mogelijk nooit boter in het voer).

Did67 schreef:de zonnebloem van de eerste persing is uitstekend

Het heeft een voordeel ten opzichte van olijfolie, het is dat je veel minder hoeft te gebruiken voor een betere werking in het lichaam... Het heeft 60% omega -6 en 22% omega -9

Did67 schreef:ofwel, het ISIO-genre vermengt ofwel ...

Precies, deze Lessieur-oliën bevatten samenstellingen waarin het toegestaan ​​is om motorolie te doen. Vluchten...

Did67 schreef:Koolzaad, de goedkoopste olie, is een van de beste.

Beter waarom? Smaak vertelt je wat je nodig hebt!
Koolzaad heeft
10% omega-3
20% omega-6
62% omega-9
Het is daarom een ​​beetje "arm" aan omega -3/-6

Nee, het meest evenwichtige – voor menselijke behoeften – is hennepolie
17% omega-3
59% omega-6
13% omega-9


Did67 schreef:De olijf is slechts gemiddeld (hoewel het deel uitmaakt van het beroemde Kretenzische dieet). Vrij stabiel als het wordt gekookt.

Olijfolie is genoeg voor degenen die aan de oevers van de Middellandse Zee wonen, omdat ze er sinds hun kindertijd mee gevuld zijn, dus ze hebben geen tekort... Als zodanig is koolzaadolie die sinds de kindertijd regelmatig wordt geconsumeerd, beter dan zonnebloemolie => op voorwaarde dat je een goede vindt (maar ik heb hem nog nooit gevonden bij koude persing...)
1% omega-3
10% omega-6
74% omega-9

Kook geen "rauwe" oliën ... het is zo jammer.

Did67 schreef:Met hele dure oliën, zoals walnoten, hazelnoten, druivenpitolie of sesam...

Van de "grote klassiekers" zijn er geen beperkingen, je kunt van alles een beetje eten naar eigen inzicht.

Did67 schreef:Onder dierlijke vetten, vette visvetten staan ​​bovenaan : sardines, heilbot, makreel, zalm, bepaalde tonijn... De Omega3-capsules die tegen hoge prijzen zijn gekocht, zijn extracten van levertraan, geraffineerd en tegen hoge prijzen verkocht...

Ja, maar dan moet je de vis wel rauw of gestoomd eten! Want als je het te veel verhit, verandert het in een "TRANS" formule.

Did67 schreef:"Trans"-vetten zijn gehydrogeneerde vetten.

Dat klopt, maar niet alleen, het is door ze boven een bepaalde temperatuur te verwarmen (wat je zegt is beslist niet erg correct...)


pffff....we hebben niet dezelfde bronnen...

Did67 schreef:Inclusief groente,dus. Meestal margarines. Hoewel plantaardig, te verbieden! Maar ze zitten vooral verstopt in alle industriële banketbakkerijen, koekjesfabrieken onder de zoete naam "gehydrogeneerde plantaardige vetten". Een ramp.

Ten slotte: alle vetten = risico op gewichtstoename, wat ook inspeelt op hart- en vaatziekten. Maar we kunnen niet zonder. Hoe dan ook, je moet het verbruik matigen.

ABSOLUUT

Did67 schreef:Dus in het dieet dat ik mezelf toepas: vaak vette vis, weinig plantaardige vetten (sauzen e.d.), nog minder gekookte vetten (stoomkoken), meer friet, maar inderdaad vrij regelmatig kip, kalkoen of konijn.

Ok voor al het andere behalve dit:

Did67 schreef:Omdat vezels "microsensoren" zijn van vetten en cholesterol in de darm...

Cholesterol? Nee, het zit in het bloed en in de bloedvaten. Dit is de reden waarom we POLY ONVERZADIGDE vetzuren consumeren, omdat ze in contact met VERZADIGDE vetten (zie slechte cholesterol) verzadigd raken en worden geëlimineerd omdat ze uit de bloedvaten komen en gifstoffen met zich meedragen die het lichaam daar heeft gefixeerd (een van onze interne wegensystemen in zekere zin)

Did67 schreef:Naderhand is de literatuur zeer controversieel over de kwestie van het verzuren van voedsel of niet.

Nee, het heeft er niets mee te maken, het is het complete probleem van de zuur/base-balans van het organisme. Zeer weinigen vertellen dit correct...

Maar het essentiële ontbreekt tussen al deze goede inspanningen die u levert voor uw dieet: PLEZIER, vergeet het niet en plaats het in het middelpunt, anders houdt het niet stand.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 26/05/11, 02:02

Geen melding gemaakt van koolzaadolie???


Het eet zo veel het slechte vet dat de voedselomhulsels van polyurethaan broos worden, persoonlijk is het degene die ik het liefst proef en in een salade!

Een goede antioxidantolie die in alle sauzen kan worden gebruikt!

Trouwens, wat was het onderwerp van het onderwerp? :schok:
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 26/05/11, 10:33

Alain G schreef:Geen melding gemaakt van koolzaadolie???
Wat jij canola noemt, is koolzaadolie : Lol:

Het lijkt erop dat het woord Canola is uitgevonden door samentrekking van "Canada" en "Olie", het was meer verkoper...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 26/05/11, 10:37

Ja, we zijn verdwaald.

Het was gebaseerd op mijn observatie: vrijwillige "eenvoud" zou zich moeten uitstrekken tot ons voedsel (grote indirecte producent van fossiele CO² en verantwoordelijk voor onze "ecologische voetafdruk").

Dus stelde ik voor om de reflectie niet te beperken tot elektriciteitsbesparing, transport, enz... maar om een ​​werkelijk mondiale aanpak voor het gezin te hebben, die ook voedsel omvat...

En ik maakte de (laconieke) observatie dat het verkleinen van de ecologische voetafdruk door middel van voedsel gelukkig ook vaak in de richting gaat van een gezonder dieet (meer "cardio-compatibel" zei ik)...

Ik denk dat we daar moeten stoppen [de verduidelijking met obamot waaruit blijkt dat we het voor 90% eens zijn en dat we het eens zijn over de meer "cardio-compatibele" kant van een meer "econologische"!]

Terugkomend op het onderwerp:

- verminder daarom uw consumptie van rood vlees (als prioriteit) - [dit is waar we de fout in zijn gegaan]
- de consumptie van vroege groenten verminderen (ze worden altijd een beetje geforceerd - verwarmde kassen - en worden over het algemeen over lange afstanden vervoerd - Marokko, Israël, Egypte - als het nog niet halverwege de wereld is)
- verhoog die van peulvruchten (linzen, kikkererwten, enz.)
- eet seizoensfruit als het goedkoper is (ik werk met soorten "geneesmiddelen" - kersen: ik prop mezelf gedurende 15 dagen vol met kersen; daarna tomaten, bonen, enz.); nu, in de Elzas, in de winter, van kool, selderij, prei... dit voorschrift is niet gemakkelijk toe te passen!
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 64-gasten