Eco-acties die niets kosten en veel opleveren...

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Eco-acties die niets kosten en veel opleveren...




par lejustemilieu » 17/10/11, 10:41

Hallo :D
Je hebt niet de ziel van een boer, dat maakt niet uit.
Je begrijpt, ik moet de wereld redden.

: Cheesy:
Je hebt een gazon..ok, je hoeft alleen maar 3 courgetteplanten op de markt te kopen, en ze in het midden van het gazon te planten en water te geven, dat is alles! je hebt 4 maanden courgettes, zonder werk (een beetje water in geval van droogte)
Je hebt een stuk verlaten land, plant twee pompoenplanten die je op de markt hebt gekocht, geen onderhoud, het groeit vanzelf, en in oktober heb je genoeg om 20 soepen te maken zonder giftige producten.
Daarnaast zijn pompoenen decoratief in huis en zijn ze maanden houdbaar!
Als je andere voorbeelden van dergelijke eenvoud hebt, begin dan alsjeblieft met dit bericht :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 17/10/11, 12:13

Plant doordragende frambozen die elk jaar twee oogsten geven.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 17/10/11, 12:43

Houd je oude brood droog (mits het niet beschimmeld is natuurlijk) en "recycle" het in verschillende recepten:

- Wentelteefjes (recept bij iedereen bekend, ik zal niet in detail treden)
- bedelaar met onbeperkte variatie naar smaak (het originele recept is zoet maar ik heb zout getest met courgette en spek, dat werkt ook goed). In de Elzasser heet het bedelmann
- ...

    Voor het bedelaar / bedelmann-recept is het "pollepel" (het is mijn methode om de geneugten en smaken te variëren, om niet altijd hetzelfde te hebben!), Hier is het algemene kader dat ik volg (als je de hoeveelheden wilt, google het):

    - hard brood
    - Melk
    - eieren (sommige doen er geen. Het is naar jouw smaak, het maakt de cake een beetje zwaarder)
    - rozijnen (optioneel)
    - fruit (vers indien mogelijk maar ingeblikt mogelijk). Het originele recept is met zwarte kersen. Appels, peren... Alles werkt behalve, afhankelijk van de smaak, fruit dat een beetje te zuur is (abrikoos of pruim...) of dat niet kookt (aardbeien)
    - suiker (rood is altijd beter)
    - eventueel een beetje alcohol (schnaps...)

    Kortom, voor het bakken moet u een soort melasse verkrijgen die niet te vloeibaar is, maar voldoende om al het brood te laten weken.

    Doe alles in een grote slakom, eerst het brood, dan de melk en de eieren.

    Week het brood goed om het zacht te maken (dit werkt met stukjes stokbrood).

    Meng goed om zoveel mogelijk te homogeniseren.

    Voeg de "kruiden" toe: suiker, fruit... en smaak zodat het bij je smaak past (het is niet erg mooi als het rauw is, maar het is duidelijk eetbaar)

    Meng goed.

    Even laten rusten (20 à 30 min) zodat de smaken gehomogeniseerd worden. (niet verplicht maar wel iets beter)

    Verwarm de oven voor op 180°C

    Doe alles in 2 of XNUMX bakjes (afhankelijk van de hoeveelheid): als je wilt kun je er suiker over strooien om er na het koken een krokant laagje bovenop te krijgen. Zet de bak niet te hoog zodat het hart kan koken.

    Koken (afhankelijk van de dikte van de container) tussen 180 en 200°C: 40 tot 60 min.

    Als het gaar is, wordt het deeg compact en zijn de bovenkant en het deeg bruinachtig geworden (min of meer afhankelijk van het brood).


Voor het hartige recept: makkelijk, vervang de zoete ingrediënten door zoute ingrediënten (ham, spekjes...) en het fruit door groenten (courgette, paprika, tomaten...).

Als laatste: je kunt natuurlijk elk type brood mixen... uh nadeel toch: ik weet niet zeker of het resultaat met pumpel nikel (Duits zwart brood) erg goed is... ihhihihi

Het is een recept (van oma) dat je niet mag missen en altijd lekker is! Anders ben je echt een handvat in de keuken!!

Als ik zie hoeveel ton brood er elke dag in de wereld wordt verspild en dat we het op deze manier kunnen recyclen, dan stoort me dat... maar hey, daar gaat het niet om!

De volgende keer dat ik dat doe, maak ik foto's voor je!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 17/10/11, 13:16

Ha!, thuis zetten we koffie en bruine suiker.
Ik ben de naam van dit ding vergeten, ik heb het 6 maanden geleden gemaakt.
Brood pudding!
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 17/10/11, 13:21

Uh zonder melk of eieren?

Anders is het toch een variant van wentelteefjes?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2491
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 364




par Forhorse » 17/10/11, 13:31

Bij ons is het brood nooit weggegooid. De honden eten er wat van en de rest gaat naar de paarden.

Ik herinner u er terloops aan dat paarden alleen heel droog en hard brood mogen krijgen. In het nog zachte brood zijn de gisten nog actief en dit is schadelijk voor de paarden.
Vraag ook altijd toestemming aan de eigenaar voordat u uw droog brood aan paarden of dieren in uw buurt geeft.
En als u grote hoeveelheden heeft, is het beter om het aan de eigenaar te geven, die het spaarzaam kan verdelen en er rekening mee kan houden bij de berekening van zijn rantsoenen.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 17/10/11, 13:31

Christophe schreef:Uh zonder melk of eieren?

Anders is het toch een variant van wentelteefjes?

Nee, niets met wentelteefjes te maken, oké, ik schrijf het recept:
1 broodkruimels
2 kopjes melk
1 kopje koffie
1 tas de cassonade
rozijnen geweekt 30 minuten
2 appels in stukjes gesneden
4 eieren
Meng alle rommel goed en laat twee uur staan
zet alles twee uur in de oven op 180 graden in een cakemachine
Het is erg voedzaam en superlekker (ik, ik zal een beetje alcohol toevoegen...cognac?)
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 17/10/11, 13:33

Nou, vanmiddag maak ik mijn zuurkool voor de winter.
Hier is een site die uitlegt hoe het moet:
http://www.leblogadupdup.org/2010/01/18 ... houcroute/
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059




par Christophe » 17/10/11, 13:34

Ok LeJuste, dus het is dichter bij de Bedelman!

Voor de zuurkool hebben we een cent forum gewijd aan eten: https://www.econologie.com/forums/fruits-et- ... -vf86.html

Aangezien dit onderwerp uitsluitend over eten gaat, heb ik het naar de sub verplaatst forum groene recepten :)

ps: Voorpaard, ook bij ons, als de staat van het brood te oud is (begint te schimmelen), dan yum yum voor de paarden hiernaast, anders is het voor de vogels of vissen van de buren (karpervijver)
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 17/10/11, 17:10

Hallo, Waarom courgetteplanten kopen.
Simpel zuinig, Verzamel in de buurt en koop bij de plaatselijke biologische winkel een courgette, een aubergine, een pompoen........ Eet ze maar bewaar de pitjes.
helemaal biologisch.
a + claude
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten