De biologische afbreekbaarheid van wasmiddelen... ecolos of niet... niet geweldig..

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

De biologische afbreekbaarheid van wasmiddelen... ecolos of niet... niet geweldig..




par Christophe » 27/10/06, 01:05

Een studie van de INC benadrukt het "toxiciteitspotentieel" van alle wasmiddelen, inclusief "groene" wasmiddelen.

Alle wasmiddelen zijn giftig voor het milieu, ook degene die zichzelf presenteren als "groen". De conclusies van de tests die gedurende twee jaar zijn uitgevoerd door het National Consumer Institute (INC) en verschillende wateragentschappen zijn definitief. Het tijdschrift 60 miljoen consumenten publiceert de volledige uitslag donderdag 26 oktober in haar novembernummer.

Van 35 gangbare wasmiddelen werd de ecotoxiciteit van de wasvloeistoffen (dat wil zeggen wat er naar het riool gaat na het wassen van de was) geanalyseerd. Drie laboratoriumtesten maten hun effecten op het leven van microcrustaceeën en de verspreiding van algen. De context was die van matig vervuild wasgoed en matig "hard" water. De doseringsinstructies van de fabrikant zijn opgevolgd. Het resultaat ? Alle waspoeders, vloeistoffen, poeders of tabletten hebben een destructief of ontwrichtend effect op de natuur wanneer ze zuiveringsinstallaties verlaten en in rivieren en zee terechtkomen.

Vier vloeibare wasmiddelen (waaronder Epsil van Leclerc, Skip Air Activ' van Unilever, enz.) zijn zelfs beoordeeld als potentieel voor "zeer hoge milieutoxiciteit". "We berekenden dat voor deze producten het zou nodig zijn om het wasbad 36 keer te verdunnen om het in de natuur correct af te breken", zegt Robert Victoria, ingenieur bij INC. “We hebben twijfels over het testprotocol”, antwoordt Sylvie Siest, wetenschappelijk directeur van Unilever Frankrijk. (en: noodzakelijkerwijs...)

Moeilijk om de diagnose te specificeren: experts proberen correlaties vast te stellen tussen elk verklaard molecuul en de toxiciteit ervan. De oefening is complex, vooral "als je niet de volledige lijst met componenten kent", zegt dhr. Victoria.

Wasmiddel is een geavanceerd product dat 15 tot 25 moleculen bevat, vaak afkomstig van aardolie. We kunnen enzymen noemen die vlekken verteren, of oppervlakteactieve stoffen (waaronder de oudste zeep), die het vuil bevochtigen en vervolgens verspreiden.

HET "NIET GENOEG" ECOLABEL

Hoewel de meeste wasmiddelen niet langer de fosfaten bevatten die het leven van vissen rechtstreeks in gevaar brengen en de bron zijn van vieze geuren in rivieren (ze worden officieel verboden op 1 juli 2007), blijft hun totale toxiciteitspotentieel "hoog". Dit is een verrassing, des te groter omdat zelfs de wasmiddelen die worden gepresenteerd als meer respectvol voor de natuur (L'Arbre vert, Maison verte, Ecover) ook een "hoge toxiciteit" vertonen.

A priori is Novamex (L'Arbre vert) echter het enige Franse bedrijf met Salveco (Atout vert, niet getest) dat voldoet aan de specificaties van het ecolabel dat sinds 1992 door de Europese Commissie is gedefinieerd en wordt geïdentificeerd door een officieel logo. Na analyse ontdekken we dat het alleen een "vermindering van petrochemische producten", een "beperking van stoffen die gevaarlijk zijn voor het milieu", "verhoogde biologische afbreekbaarheid", een "vermindering van verpakking" en ... een "effectieve wasbeurt" belooft. Andere producten, zoals Maison verte, verklaren zichzelf op hun etiketten "zonder fosfaten", begiftigd met een "biologische afbreekbaarheid die superieur is aan de regelgeving" en verkocht in "100% recycleerbare verpakking"...

Deze "groene" merken houden namelijk rekening met de totale levenscyclus van het product (gewicht van de verpakking, ecotoxiciteit van elk ingrediënt maar niet van het geheel, energieverbruik, productie van afval, enz.). "We proberen het beter te doen dan het Europees ecolabel, dat gaat de goede kant op, maar dat is niet genoeg", betoogt Gilles Olivier voor L'Arbre vert.

Maar is dat genoeg, ook al bevat het wasmiddel, zoals bij het merk Ecover, alleen moleculen uit de plantenwereld? Er is bewijs geleverd dat deze bevestigingen in de staat geen garantie vormen voor klanten die pijnloze producten voor de biodiversiteit willen kopen. "Consumenten hebben het gevoel dat ze verzekerd zijn, terwijl die er niet is", bevestigt Marie-Jeanne Husset, hoofdredacteur van 60 miljoen consumenten.

Sinds oktober 2005 zijn de wettelijke vereisten op het gebied van biologische afbreekbaarheid aangescherpt (uiteindelijke biologische afbreekbaarheid van 60% in 28 dagen), "maar deze barrière, die te laag is, stelt grote families van oppervlakteactieve stoffen vrij", baart het onafhankelijke collectief Excenevex, een groep van 60 wetenschappers die zich specifiek bezighouden met de kwestie van schoonmaakproducten en respect voor het milieu. De enige eco-neutrale producten zouden Indiase "zeepnoten" zijn. Probleem: ze hebben volgens de INC de effectiviteit van een simpel brouwsel met heet water.

Florence Amalou
http://www.lemonde.fr/web/article/0,1-0 ... 947,0.html
Dernière édition par Christophe de 15 / 11 / 06, 15: 20, 3 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 27/10/06, 01:09

1) Hoe zit het met de BioTop-producten die we zojuist in de winkel hebben aangeboden?

https://www.econologie.com/shop/index.ph ... ucts_id=65
https://www.econologie.com/shop/index.ph ... ucts_id=64

2) Vooral de laatste zin is verwarrend... voor iedereen hier die wasnoten gebruikt, denk je dat deze bewering waar is?
0 x
freddau
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 641
Inschrijving: 19/09/05, 20:08
x 1




par freddau » 27/10/06, 15:05

Heb jij je kleding wel eens zonder noten gewassen?

Daar is de vraag.

In de consumentenproef van 60 miljoen.
Ze hadden gedaan zoals elk goed testprotocol :)), droog wassen zonder wasmiddel.

Het is aan jou om het te proberen, aangezien ik geen noten heb.

Enkele jaren geleden hadden enkele Zuid-Koreanen een wasproces zonder wasmiddel/olie uitgevonden door het water of iets dergelijks te ioniseren.
Ze zeiden dat het werkte!!!!!!

Heeft iemand van dit proces gehoord?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Charlotte
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 52
Inschrijving: 10/10/06, 09:41
Plaats: Lausanne, Zwitserland




par Charlotte » 31/10/06, 15:50

Hebben ze zelfgemaakt wasmiddel geprobeerd met Marseillezeep (zeep, percarbonaat)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 31/10/06, 16:02

freddau schreef:Enkele jaren geleden hadden enkele Zuid-Koreanen een wasproces zonder wasmiddel/olie uitgevonden door het water of iets dergelijks te ioniseren.
Ze zeiden dat het werkte!!!!!!

Heeft iemand van dit proces gehoord?


welkom

Een verwarmde ultrasone tank, met een pomp en een filter, werkt sinds de jaren 20 in industriële wasserijen. : Lol:

het was de methode die in 1925 in de slachthuizen van Chicago werd gebruikt, gezien het gezicht van de wasserij, moet het efficiënt zijn.

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
dupontelle
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 15/11/06, 12:02




par dupontelle » 15/11/06, 12:07

De informatie die je vertelde in je artikel over het thema ecologische wasmiddelen (woensdag 1 november) daagde me sterk uit. Ik kan me voorstellen dat de publicatie van dit artikel niet toevallig is. Het dagelijks gebruik van ecologische producten is inderdaad een cruciaal punt voor het behoud van ons milieu. Als ik uw artikel lees, denk ik echter dat u niet dezelfde logica had als consumenten die bezorgd zijn om het milieu. Uw bronnen zijn uitsluitend gericht op de grote fabrikanten op de markt.

Uw briefing verwijst naar het record van 60 miljoen consumenten: "de minst vervuilende wasmiddelen", die ze classificeren op basis van efficiëntie!! Vond u de inconsistentie niet zo vervelend dat u de resultaten hervatte? Ariel staat op nummer 1 terwijl dit wasmiddel rood staat op de VIGITOX-gids gepubliceerd door GreenPeace (gratis te downloaden op de site).
U citeert de president van Afise, een waardige vertegenwoordiger van de grote wasmiddelenfabrikanten. Alain de Cordemoy: "Dit type testen toont aan dat er geen fundamenteel verschil is tussen zogenaamde groene producten en andere producten op de markt". Het stimuleert duidelijk de consumptie zonder mate van Skip, Ariel en andere niet-ecologische producten in plaats van ecologische schoonmaakmiddelen die minder schadelijk zijn voor het milieu. De wetenschappelijke manager van de Unilever-groep verklaart in een artikel uit de wereld "twijfel te hebben over de testprotocollen die door 60 miljoen consumenten zijn opgesteld".

Ik herinner u eraan dat het Europese ECOLABEL een efficiëntie garandeert die minstens gelijk is aan die van een niet-ecologische concurrent op de markt (cf. specificaties van het ecolabel, http://ec.europa.eu/ecolabel), is het momenteel de meest betrouwbare basis in termen van ecologie.

Ik nodig u uit om dit thema vanuit een ecologische invalshoek te bekijken, met verschillende invalshoeken. 8)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/11/06, 12:13

Ik denk dat er een misverstand is: dit artikel volgt de studie van 60 miljoen consumenten! Op geen enkele manier zijn wij de auteurs van deze studie die simpelweg werd puur ter informatie geciteerd! Dit is juist om een ​​debat op gang te brengen en uw reactie past perfect in deze doelstelling.

Ter informatie verdedigen we natuurlijke alternatieven voor industriële oplossingen zoals zeep noten ou BIOTOP-producten
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: De biologische afbreekbaarheid van wasmiddelen...ecolos of niet...niet t




par houthakker » 15/11/06, 14:17

Christophe schreef:[..] Alle waspoeders, vloeistoffen, poeders of tabletten hebben een destructief of ontwrichtend effect op de natuur wanneer ze zuiveringsinstallaties verlaten en in rivieren en zee terechtkomen.[...]
Ik begrijp dit deel van het artikel niet...
Hebben de tests gereproduceerd wat er in een STEP gebeurt? We praten dan over het 36 keer verdunnen van het wasbad, maar kennen we het aandeel water uit de was ten opzichte van het totale volume dat een RWZI binnenkomt?

Ten slotte begrijp ik ook niet wat dupontelle betekent.
En om eerlijk te zijn, ben ik een beetje sceptisch over de gebruikte toon en de onderliggende toespelingen... :frons:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 15/11/06, 14:44

Chut Lumberjack, we hebben genoeg gesleept gisteren...

Let op Dupontelle en Vivelauto op 1 meme forum dat moet grappig zijn... : Cheesy:

Anders begreep ik deze opmerking ook niet, want een RWZI hoort de wateren te BEHANDELEN (en min of meer "afkeurbaar" van aard te maken), toch? Dat wil zeggen door ze niet alleen te ontdoen van slib of bacteriën maar ook van chemische vervuiling...

Nog een vallende illusie?
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: De biologische afbreekbaarheid van wasmiddelen...ecolos of niet...niet t




par houthakker » 15/11/06, 15:20

Christophe schreef:
[...] De ecotoxiciteit van de wasbaden (dat wil zeggen wat er na het wassen van het wasgoed naar het riool gaat) van 35 gangbare wasmiddelen is geanalyseerd. Drie laboratoriumtesten maten hun effecten op het leven van microcrustaceeën en de verspreiding van algen. De context was die van matig vervuild wasgoed en matig "hard" water. De doseringsinstructies van de fabrikant zijn opgevolgd. Het resultaat ? Alle waspoeders, vloeistoffen, poeders of tabletten hebben een destructief of ontwrichtend effect op de natuur wanneer ze zuiveringsinstallaties verlaten en in rivieren en zee terechtkomen.
Als we het hebben over toxiciteit, is het normaal gesproken een effect dat leven, planten of dieren in de ontvangende omgeving verstoort of vernietigt.
Voor de als voorbeeld genomen microcrustaceeën kunnen we dus denken dat het hen doodt of dat het hun levenscyclus zeer ernstig verstoort.
Aan de andere kant begrijp ik de termen "proliferatie van algen" (nog !!!) niet?
Meet de test de toxiciteit wasmiddelen op algen of het feit dat ze juist hun vergemakkelijken proliferatie wat het tegenovergestelde effect is en wordt veroorzaakt door een overtollige voedingsstof die gewoonlijk de fosfor ? (maar misschien zijn er nog meer)

Christophe schreef:
“We hebben twijfels over het testprotocol”, antwoordt Sylvie Siest, wetenschappelijk directeur van Unilever Frankrijk. (en: noodzakelijkerwijs...)
Nou... Om de waarheid te zeggen, ik ook, gezien de manier waarop het wordt gepresenteerd... Er zijn dingen die niet erg consistent zijn, maar er is meer informatie nodig over het protocol en de resultaten.

PS voor knorrige mensen van alle strepen :frons: : twijfelen betekent niet dat ik "verkocht" ben aan wasgroepen, respecteer alstublieft mijn recht op neutraliteit en ondervraging... :onheil:



Christophe schreef:
A priori is Novamex (L'Arbre vert) echter het enige Franse bedrijf met Salveco (Atout vert, niet getest) om de specificaties van het ecolabel te respecteren dat sinds 1992 door de Europese Commissie is gedefinieerd en wordt geïdentificeerd door een officieel logo. Na analyse ontdekken we dat het alleen een "vermindering van petrochemische producten", een "beperking van stoffen die gevaarlijk zijn voor het milieu", "verhoogde biologische afbreekbaarheid", een "vermindering van verpakking" en ... een "effectieve wasbeurt" belooft. [...]
Heeft dupontelle dit gelezen?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 109-gasten