kerstcadeau concepten tegen lage milieukosten

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
VillièrePrint
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 15/01/09, 08:42
Plaats: 74160 Beaumont

Kerstmis zonder cadeau zou geen Kerstmis zijn




par VillièrePrint » 06/12/11, 17:00

Vorig jaar schreef ik een artikel (50 cadeau-ideeën voor Kerstmis).

Maar dit jaar, geconfronteerd met de observatie dat de feestdagen een echte kermis worden (laten we consumeren, laten we consumeren, laten we consumeren...), had ik dezelfde vragen als jij.

Vervolgens zette ik vraagtekens bij het feit dat ik mensen aanmoedig om iets te consumeren als ik over ecologie blog. En toen dacht ik aan al die mooie momenten toen ik klein was. Momenten die ik ieder jaar opnieuw wil beleven, omdat iemand aan mij heeft gedacht en mij een plezier wil doen. En dat Kerstmis een uitwisseling van genoegens is.

We zouden heel goed iets kunnen maken als cadeau om iemand een plezier te doen (ik denk zelfs dat ik er volgend jaar een post over ga schrijven); maar het boek leek mij als alternatief. Een goed dat ook dingen in beweging brengt, het geweten.

En als ik deze boeken niet had gelezen, denk ik dat ik niet zo ver zou zijn in mijn aanpak.
0 x
Ontdek de eco-blog en neem deel aan de debatten!
www.impressionie-villiere.com
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 06/12/11, 17:07

Het is waar dat er boeken zijn die een positieve ecologische impact kunnen hebben, door een deel van hun advies toe te passen!

Evenals andere geschenken; Ik heb ook het eerste bericht over dit onderwerp aangepast: https://www.econologie.com/forums/concepts-d ... t4221.html

Laten we energiebesparing aanbieden!

Ik ben het volledig eens over de uitwisseling van plezier, het probleem is dat plezier momenteel heel vaak rijmt met consumptie!

Ik zou eerder zeggen: consumptie! Het ergste zijn de tieners. Als ze hun cadeaus ter waarde van € 200,- aan tech-nerds niet hebben, zijn ze boos...

Ik heb het boek The Road niet gelezen, maar de film gezien... en eerlijk gezegd ben ik er niet zeker van dat dit een "positief" beeld voor de mensheid is... waarom zou ik het met Kerstmis aanbevelen? Persoonlijk zag ik alleen maar negatieven in deze film...
0 x
Avatar de l'utilisateur
VillièrePrint
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 15/01/09, 08:42
Plaats: 74160 Beaumont




par VillièrePrint » 07/12/11, 08:22

Allereerst wil ik erop wijzen dat ik niet gehecht ben aan theorieën over het einde van de wereld in 2012, en dat ik liever nooit een apocalyptische situatie meemaak... ook al zou die kunnen gebeuren.

Ik zag The Road op het grote scherm. Voor mij, achter de ogenschijnlijke ellende, verlatenheid en alle barbaarsheid die de beelden ons terugsturen, merk ik dat deze film hoop uitstraalt.

Wat zorgt er volgens jou voor dat deze man zichzelf niet toestaat zelfmoord te plegen met zijn zoon, terwijl alles dat zou willen?
0 x
Ontdek de eco-blog en neem deel aan de debatten!

www.impressionie-villiere.com
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/12/11, 11:13

Moué, hij is er uiteindelijk toch heen gegaan... oeps, sorry voor degenen die het niet hebben gezien.

Deze film laat vooral zien dat tijdens een post-apocalyptische situatie juist de ergste gevoelens en gedragingen van mannen naar boven komen.

Nou, ik ben er helemaal niet zeker van: als er een positief punt zit in een natuurramp, dan is het wel de wederzijdse hulp en de menselijkheid die daarop volgt.

Het is nog steeds schrijnend dat gevoelens als solidariteit en spontane sociale hulp beperkt blijven tot rampen...

Voorbeeld: jouw buurt is overstroomd, alle buren proberen elkaar binnen hun mogelijkheden te helpen. Normaal gesproken, als een van deze zelfde buren zijn baan en inkomen verliest en dakloos wordt, is er weinig kans dat dezelfde buren hem zullen helpen.

Het is een beetje een karikatuur, maar dat is wel het idee.


Zodra de ramp voorbij is en gerepareerd is, gordijnen, ga verder, valt er niets meer te leren: we consumeren egoïstisch zoals voorheen... over het algemeen...

Kortom: ik denk dat er een betere cinematografische boodschap van hoop bestaat.

Kent u meneer Niemand? Een onbezongen meesterwerk: https://www.econologie.com/forums/mister-nob ... 10468.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
VillièrePrint
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 15/01/09, 08:42
Plaats: 74160 Beaumont




par VillièrePrint » 07/12/11, 11:20

We delen niet dezelfde mening Christophe, maar we hebben toch gelijk... het is een kwestie van standpunt.

Ik kende Mr Nobody niet, het ziet er goed uit: om te ontdekken...
0 x
Ontdek de eco-blog en neem deel aan de debatten!

www.impressionie-villiere.com
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 07/12/11, 11:26

Ja, gelukkig.

Maar ben je het niet eens over de film 'the road' of de psychologie van rampen?

In een andere film in het genre is er "The last fight", het is de eerste speelfilm van Luc Besson...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/12/11, 18:49

0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 22/12/11, 10:40

Een cadeau-idee waarvan ik denk dat het een goed compromis is (te bespreken):
:pijl: Kras- of loten

Voordeel 1: Het verbruikt niet veel grondstoffen (vooral de loterij. Misschien twijfelachtiger voor krasloten die vol glanzende inkt zitten)
Voordeel 2: Het wordt lokaal gemaakt (laag CO2, minder werkloosheid)
Voordeel 3: Het vult de staatskas aan (spellen worden belast en je hebt het aantal werklozen verminderd)
Voordeel 4: Het laat je vrienden een paar minuten dromen (of zelfs het hele jaar als ze weten dat je de operatie gaat verlengen)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 22/12/11, 10:43

Moué...la Française des jeux maakte een paar jaar geleden reclame voor kersttassen...dat doet ze niet meer lijkt mij, dat zal wel op zijn...

Ik zie 2 nadelen:

a) als hij verliest, krijgt hij niets cadeau (behalve een beetje adrenaline)
b) als hij veel wint: jij bent degene met de ballen! : Mrgreen:
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 22/12/11, 10:52

Christophe schreef:Moué...la Française des jeux maakte een paar jaar geleden reclame voor kersttassen...dat doet ze niet meer lijkt mij, dat zal wel op zijn...

Ik zie 2 nadelen:

a) als hij verliest, krijgt hij niets cadeau (behalve een beetje adrenaline)
b) als hij veel wint: jij bent degene met de ballen! : Mrgreen:

Voor (a) geldt dit voor veel geschenken... zelfs voor de meeste materiële geschenken die na 1 jaar niets meer waard zijn... Er zijn er natuurlijk enkele die blijven bestaan ​​in de geschenken die in de draad zijn genoemd (de plant Bijvoorbeeld). Maar goed, ik laat mijn suggestie achterwege voor het geval dat...
Want (b) je kunt ook blij voor hem zijn 8)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten