Calorieën, dieet en sport: de balans van de menselijke energie

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79324
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 02/11/10, 17:02

Obamot schreef:Nan maar! : Cheesy: ... U blijft een thread te beantwoorden aan de andere diwouar : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:


Oh nee ik had een eerder bericht aangepast, nuance :)

Dus we gaan hier verder over voeding en energie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 02/11/10, 17:08

Oké, ik edit ook wel eens... : Mrgreen:

Christophe schreef:
Obamot schreef:Vooral toen ik dit las:
Christophe schreef:regime, Calorieën en menselijke energiebalans

U kunt alles ... behalve raden op dieet te doen!


reageerde ook op een ander onderwerp:

Christophe anderzijds onderwerp geschreven:We moeten de term dieet als dieet gebruiken en niet als dieet om af te vallen.

Marketing en populair denken assimileren momenteel het woord 'dieet' echter met, natuurlijk, de meest bekende vorm in onze overvoerde samenlevingen: het 'afslankdieet' ...

A) Dieet of dieet om af te vallen, het maakt niet zoveel uit. De semantiek suggereert altijd een sterk idee van ‘beperking’, dat naar het tegenovergestelde doel leidt!

B) Als je in plaats van het 'dieet' wilt praten "voedselbak"... het heeft niets te maken, aangezien dit laatste helemaal niet overeenkomt met individuele ‘prestaties’ (hoewel er een bepaald causaal verband bestaat), maar eerder met ‘behoeften’ die worden beheerst door fysiologie en metabolisch functioneren en die niet tot een bepaalde groep behoren. INDIVIDUEEL en in ieder geval niet tot een statistiek! Probeer er dus geen ‘norm’ of ‘algemeenheid’ van te maken, want zo werkt het toch niet.

C) Een voedingsmiddel dat in een dieet is gepland en dat wordt geabsorbeerd volgens criteria die buiten het beoordelingsveld van degene die het inneemt, kan in vergif veranderen! (Gevallen van hartstilstand in dopingzaken). Terwijl ze in werkelijkheid de prestaties zouden moeten verbeteren... a priori.
Hetzelfde geldt voor voedsel dat voor "gemak" wordt ingenomen; het kan ook in vergif veranderen! En uiteindelijk ook fataal zijn... Als de stofwisseling van degene die het inneemt er niet om vraagt. Bijvoorbeeld: “dat dit voor hem een ​​eigen risico is”.

Christophe anderzijds onderwerp geschreven:Mensen met anorexia of herstellende mensen volgen ook een dieet... maar dan 'hypercalorisch'.

D) Let opnieuw op welke woorden we gebruiken. Het hangt allemaal af van de vraag of het:
— een behandeling (dwz genezing), in welk geval dit overeenkomt met een zorgstrategie voor een bepaalde periode, gepland om het lichaam de tijd te geven bepaalde “spanningen” te overwinnen en het weer “gezondheid” te brengen. Maar bij een genezing mag er nooit slechts één alternatief aan een ‘patiënt’ worden gegeven...
– juist in gevallen van het type ‘anorexia/boulimia’ mislukken ‘genezingen’. Anorexia/boulimia heeft slechts een verre relatie met voeding zelf, als ik me niet vergis is het meer een "emotionele kwestie" rond voedsel... (bijvoorbeeld, maar iets dat verschilt afhankelijk van elke persoon die getroffen is door deze "stoornis") .

Christophe anderzijds onderwerp geschreven:Marketing en populair denken assimileren momenteel het woord 'dieet' echter met, natuurlijk, de meest bekende vorm in onze overvoerde samenlevingen: het 'afslankdieet' ...

E) ...echt? En waarom zou het woord ‘biologisch’ in het populaire bewustzijn dan niet geassocieerd kunnen worden met een ‘gezond’ dieet?
Toch is dat niet de kern van de zaak. Neem niet het probleem aan het einde van de telescoop dat "voor jezelf goed lijkt te gaan" en denk dat het relevant zal zijn voor anderen...!

F) Meer dan ooit ben ik op mijn hoede voor normatieve pogingen rond de mens. Dus als je de vraag vanuit de invalshoek van ‘consumptie’ wilt benaderen, is het misschien mogelijk om te zeggen dat ‘potentieel’ dit of dat doen uiteindelijk tot een dergelijk verwacht resultaat kan leiden, met de goedkeuring van het onderwerp. Daar is het inderdaad acceptabel... Maar het is zeer variabel van individu tot individu met een vergelijkbare constitutie...

Wat je moet begrijpen is dat het normaliseren van dit gebied een reële bedreiging kan vormen voor degenen die zich hieraan overgeven. Speculeer dus niet over prestaties, over alles wat te maken heeft met: eten, slapen, sportprestaties (zie in het leger), weerstand tegen stress of wat dan ook... Of iets dat ertoe kan leiden dat een 'subject' in een helse cyclus van zelfhandhaving terechtkomt van een pathologie die de kop op kan steken! Er kan levensgevaar bestaan ​​voor een patiënt!
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 03/11/10, 06:41

Hallo,

Obamot schreef:"Dieet of dieet om af te vallen, het maakt niet veel uit. De semantiek suggereert altijd een sterk idee van 'beperking' dat naar het tegenovergestelde doel gaat! "


Helemaal niet mee eens, voor mij hangt het er allemaal van af of je meer een schaap of een panurg bent.
Ik leg mezelf uit.

Al voor de techniek:) in de auto kun je op hoge of lage snelheid rijden, en de beperking is anders.

Voor mij is het dieet een optimalisatie.
Laten we in feite meer zeggen een levenskeuze volgens criteria die gevarieerd kunnen worden volgens verschillende criteria.
Degene die wil afvallen maakt een analyse van de situatie en oordeelt dat zij, vergeleken met degenen die zij wenst, niet meer in fase is.
De parallel neem ik een elektrische fiets omdat het hele ding 100 kg weegt en in de auto weeg ik 1.2 ton, het is geen beperking maar een keuze.

De vegetariër maakt alleen een keuze en geen dwang, alleen maar omdat hij oordeelt dat bepaald gedrag schadelijk is voor zijn manier van denken en zijn welzijn.
Deze kunnen veroorzaakt worden door het feit dat hij er tegen is om zich te voeden met een vergelijkbaar dier, maar het kan ook komen doordat er 9 kg granen nodig zijn om 1 kg vlees te produceren, en dat er qua calorieën veel meer wereld gevoed zou kunnen worden met die 9 kg. in plaats van de 1 kg, zonder het waterverbruik mee te tellen.

Maar het is slechts een keuze, uiteraard voor degenen die naar je kijken en je beoordelen is het een beperking.Vrienden, journalist.......

Als mensen nu zelf nadenken, in plaats van te reageren op wat de buurt zou kunnen denken als hun gedrag verandert.
Ik ben meer een herder :)
a + claude
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 03/11/10, 17:08

Ouch, daar ben je bezig met een aantal gerelateerde kwesties, die inderdaad het verdienen om aangepakt te worden... Ik geef toe dat ik de grenzen een beetje ver heb overschreden, ondanks het feit dat het a priori aanpakken van "domme" calorieproblemen triviaal lijkt. Het stelt mij in staat bepaalde punten te verduidelijken (die in andere discussies voorkomen, en niet noodzakelijkerwijs hier...)

clasou schreef:
Obamot schreef:"Dieet of dieet om af te vallen, het maakt niet veel uit. De semantiek suggereert altijd een sterk idee van 'beperking' dat naar het tegenovergestelde doel gaat! "


Helemaal niet mee eens, voor mij hangt het er allemaal van af of je meer een schaap of een panurg bent.

Sorry, maar dit! Er valt niet over te twisten, de feiten en de praktijk zijn in strijd met deze redenering, of het is in ieder geval een gedeeltelijke opvatting. Als u de oplossing heeft, moet u deze meteen aan ons doorgeven!

Hier zijn enkele bewijsstukken:
- wie kent het verhaal niet van deze patiënten (soms zelfs in zijn eigen familie...) die de door de dokter voorgeschreven "behandeling" niet volgen... en die soms van leven naar dood overgaan, de schuld van het niet nadat ik dit gedaan heb...

- Als de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt al niet voldoende is... stel je dan eens voor wat een tafel als resultaat kan hebben, die het bereik van een "norm" projecteert in de draad van een forum...

- Lange tijd heb ik toevallig de beste manier bestudeerd om "advies te geven" op het gebied van preventie (het is een beetje mijn werk... : Cheesy: ) om tot de conclusie te komen dat behalve "de cultuur van preventie", vrijwel niets werkt...

...en soms is zelfs dat niet genoeg ...wanneer de boodschap te vaak wordt herhaald! Het kan zelfs het tegenovergestelde betekenen van het oorspronkelijke doel. Ik neem het voorbeeld van het woord ‘gezondheid’, waar al meer dan dertig jaar ten onrechte en ten onrechte op wordt gehamerd. Ten slotte veroorzaakte het zeggen dat het "goed voor de gezondheid" was mogelijk een afkeer die het tegenovergestelde suggereerde... (Het is een doorleefde ervaring, in de medische wereld! ... zegt vooral Dr. Jean-Charles Rielle.)

clasou schreef:Ik leg mezelf uit.

Al voor de techniek:) in de auto kun je op hoge of lage snelheid rijden, en de beperking is anders.

...in het licht van het bovenstaande, van de emotionele belangen rond voedsel, van de veelzijdigheid van het cognitieve gedragsaspect dat eruit voortvloeit, zul je de specifieke afkeer begrijpen die ik heb tegen parallellen tussen een motor en het organisme van het menselijk lichaam, wat niet uitsluitend een mechanische reeks thermochemische processen is die samenwerken. (lol)

clasou schreef:Voor mij is het dieet een optimalisatie

...nou, je gebruikt altijd het woord "dieet", maar wat het ook is... het werkt niet! In elke betekenis van het woord!

Maar in principe is dit een verkeerde aanpak.
1) Het zijn niet wij die het optimaliseren, maar de organisatie die ervoor zorgt...
2) Hij is het die tijdens stress, een tekort... dingen herstelt!
3) Het enige wat we kunnen doen is het lichaam iets aanbieden op basis van zijn intrinsieke behoeften (en niet noodzakelijkerwijs gerelateerd aan een ‘norm’, of wat werkt in een andere persoon). Behalve tegen iemand zeggen dat hij spinazie moet eten omdat hij geen ijzer heeft, is dat niet genoeg om er zeker van te zijn dat hij het zal eten, vooral als hij het niet lekker vindt! (Voorbeeld van een ervaren geval waarbij de proefpersoon alleen vlees + pasta/of rijst en uitsluitend aubergine at...)
4) Als we eenmaal de “goede informatie voor onszelf” hebben uitgezocht, is het een kwestie van prioriteiten stellen. Er bestaat veel verwarring in de informatie die circuleert over ‘goede praktijken’: bijvoorbeeld het drinken van 2 liter. Een hoeveelheid water per dag heeft geen enkel nut voor een kankerpatiënt, en zelfs niet voor een gezonde...
5) De juiste keuze is goed, je moet het nog steeds willen!
clasou schreef:in werkelijkheid laten we er nog eentje zeggen choix van het leven volgens criteria die kunnen worden gevarieerd volgens verschillende criteria.

Niet erg begrijpelijk, maar hier hebben we het, zo lijkt het, over hetzelfde! Het is het woord ‘keuze’ dat alles verandert! Deze keuze is echter INDIVIDUEEL en niet normatief!!!

clasou schreef:Degene die wil afvallen maakt een analyse van de situatie en oordeelt dat zij, vergeleken met degenen die zij wenst, niet meer in fase is.

Wauw... maar als het zo simpel was... (zie hierboven).
In de eerste plaats hebben niet alle mensen die willen afvallen de situatie "geanalyseerd", ze doen dat soms uit opportunisme (het zomerseizoen nadert, om de grens te vinden als je op het strand bent... het is de " pragmatische" aanpak, de analyse ontbreekt... dat is het wel "als dan...") Het is niet "van de kennis van de delen die leidt tot die van het geheel"

Hoe dan waar te nemen "dat we niet langer in fase zijn"? Ik ken veel artsen die hun patiënten waarschuwen voor de gevaren van sigaretten, maar er zelf aan verslaafd zijn! En nogmaals, als er geen sprake is van verslaving, moeten we dan geen ‘weerstand bieden tegen verandering’.
Feit is dat de "keuze" slechts één stap is. Dan is het nog steeds nodig om een ​​goede informatiebron te hebben om te analyseren wat er moet gebeuren en een compromis te vinden...

clasou schreef:De vegetariër maakt alleen een keuze en geen dwang, alleen maar omdat hij oordeelt dat bepaald gedrag schadelijk is voor zijn manier van denken en zijn welzijn.

Je laat ons dus zien dat het niet “normatief” is!

clasou schreef:Deze kunnen veroorzaakt worden door het feit dat hij er tegen is om zich te voeden met een vergelijkbaar dier, maar het kan ook komen doordat er 9 kg granen nodig zijn om 1 kg vlees te produceren, en dat er qua calorieën veel meer wereld gevoed zou kunnen worden met die 9 kg. in plaats van de 1 kg, zonder het waterverbruik mee te tellen.

Benwoui, dat is allemaal heel goed, je bewijst ook dat het niet "normatief" is!

clasou schreef:Maar het is slechts een keuze, uiteraard voor degenen die naar je kijken en je beoordelen is het een beperking.Vrienden, journalist.......

Wie keuze zegt, zegt verantwoordelijkheidtE en niet verantwoordelijktie. Het is geen kwestie van status... laten we gaan!

clasou schreef:Als mensen nu zelf nadenken, in plaats van te reageren op wat de buurt zou kunnen denken als hun gedrag verandert.
Ik ben meer een herder :)
a + claude

Dat is heel goed! En zelfs... word je eigen verzorger!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79324
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 04/11/10, 09:32

Uh, daar zouden we toch niet een beetje afwijken van het energievraagstuk?

: Mrgreen:

Ik had echter gelijk wat betreft het gebruik van het woord dieet. :)
En nogmaals, ik heb het niet over een bananendieet... : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 04/11/10, 09:50

Hallo,
Het kan afwijken.
Ik denk dat Christophe het had over voeding, we voelen, het totaal van wat we op een dag binnenkrijgen en dat we konden kwantificeren in calorieën.

Ik ben van mening dat de relatie tussen voeding beperkingen is, ik wilde het verband leggen tussen een auto die in de 2e kan rijden op 2000 of 5000 ronden, een persoon die dezelfde reis lopend, hardlopend of snel kan maken.
Dus vanuit fysiek oogpunt zijn er verschillende beperkingen: gewichtsverkoop, gewoonte......


Als ik het over optimalisatie heb, heb ik het over het lichaam als een machine die, zoals je zegt, behoeften heeft. Ik probeer alleen te weten welke ik eraan moet toevoegen.

door te proberen, laten we zeggen, om het een "energie van betere kwaliteit te geven met zijn eigenschappen, gekiemde zaden, zelfgebakken brood gemaakt van volkoren biologisch meel, cultuur zonder pesticiden zonder insecticiden.
brf en geen helmstok om het welzijn van de bodemfauna te behouden. enz.

vandaar het verhaal van panurge.
Dat doe ik niet, omdat zo’n zogenaamd bevoegd persoon mij dat vertelt, of tf1 boek of buurman.
Ik ben slechts een machine waarvan ik de prestaties hoop te verbeteren.
"welzijn, een lang leven, begrip, interesse in wat hem omringt.
Je bent geen spion, hoop ik :)
a + claude
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 04/11/10, 10:56

clasou schreef:Hallo, Als ik het heb over optimalisatie, Ik spreek over het lichaam als machine wie heeft, zoals je zegt, behoeften, ik probeer er alleen achter te komen welke ik hem moet brengen.

...grrrrr! : Mrgreen:

clasou schreef:door te proberen, laten we zeggen, om het een "energie van betere kwaliteit te geven met zijn eigenschappen, gekiemde zaden, zelfgebakken brood gemaakt van volkoren biologisch meel, cultuur zonder pesticiden zonder insecticiden.
brf en geen helmstok om het welzijn van de bodemfauna te behouden. enz.

U weet in ieder geval dat wij geen machines zijn : Mrgreen:

clasou schreef:vandaar het verhaal van panurge.
Dat doe ik niet, omdat zo’n zogenaamd bevoegd persoon mij dat vertelt, of tf1 boek of buurman.
Ik ben slechts een machine waarvan ik de prestaties hoop te verbeteren.
"welzijn, een lang leven, begrip, interesse in wat hem omringt.

Maar iedereen doet wat hij of zij leuk vindt, zoals, zoals...

clasou schreef:Je bent geen spion, hoop ik :)

...nee, ik rook geen joints, alleen moket, om mijn zenuwen te kalmeren : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 04/11/10, 11:04

Christophe schreef:Uh, daar zouden we toch niet een beetje afwijken van het energievraagstuk?

: Mrgreen:

Ik had echter gelijk wat betreft het gebruik van het woord dieet. :)
En nogmaals, ik heb het niet over een bananendieet... : Mrgreen: : Mrgreen:


Ik wilde alleen je geduld op de proef stellen : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy:

Het is slecht? : Mrgreen:

Oké, laten we weer on-topic gaan!

Helaas hebben medische teams op biologisch niveau de ideale inname getest die aan een atleet kan worden gegeven in de niche van wat Clasou beschrijft:

"Betere kwaliteit energie met zijn eigenschappen, gekiemde zaden, zelfgebakken brood gemaakt van biologische volkorenmeel, cultuur zonder pesticiden zonder insecticiden.
brf en geen helmstok om het welzijn van de bodemfauna te behouden. enz.

Het is tot nu toe duidelijk dat we minder efficiënt zijn als we eten zoals we correct zouden moeten doen! Dit kan heel goed worden verklaard buiten elke context die verwijst naar de ‘emotionele’ inzet die bij voedsel wordt geplaatst, door het feit dat het lichaam ‘fysiologisch’ niet zo van stress houdt... en daarom verwacht dat we ernaar luisteren en dat we sporten ... maar een beetje penard! En vooral met plezier... Wie in de sport forceert, over zijn grenzen heen in de competitie, zit naast het bord! Bovendien is het einde van de carrière van "atleten op hoog niveau" (hiervan...) heel vaak een medische cursus bezaaid met reconstructieve chirurgische operaties, dat is bekend! (Als het nog kan...).
We zien ook andere verschijnselen, zoals plotselinge gewichtstoename bij voormalige atleten (bijvoorbeeld David Douillet... en vele anderen)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 04/11/10, 11:56

Christophe schreef:Dieet, calorieën en de energiebalans van de mens nutriënten worden getoond op alle agro food (met uitzondering van groenten en fruit en bulk) maar wat echt tegen onze organisatie?

De bijdragen van agro-industriële voedingsmiddelen? Nou ja, afgezien van fruit, peulvruchten en andere "bulk" granen... is het misschien beter om ze niet aan te raken! Aan de andere kant, zoals geprobeerd is uit te leggen, zijn de prestaties niet hetzelfde afhankelijk van de gekozen voedselmodus.

Christophe schreef:Als we 1 calorieën eten (in feite is het energetisch gezien een kilocalorie, maar de term kilo zou niet goed moeten doen in voedingsboeken...), hoeveel assimileren we dan?

Het varieert van onderwerp tot onderwerp, je moet gewoon zien dat er mensen zijn die kunnen eten zonder te stoppen en niet aankomen, en anderen die alles opslaan wat ze opnemen...

Christophe schreef:Hoeveel gebruiken we (een man in rust zendt voortdurend 70W uit in thermische vorm)? Hoeveel slaan we op? Hoeveel energie kan een gemiddeld lichaam maximaal per dag opslaan (vetaanmaak)?

Oké, als je daarmee bedoelt dat iemand die correct "metaboliseert", het misschien mogelijk is om er een "reeks" waarden uit te halen, maar deze zal aangepast moeten worden aan je eigen voerbak, die nog steeds kan variëren afhankelijk van aan de seizoenen, de temperatuur en natuurlijk zijn niveau van fysieke activiteit!

We zouden daarom een ​​tabel moeten maken met meerdere variabelen, en als we dat eerlijk zouden doen, zouden we niet eindigen met een "praktische en gemakkelijk leesbare" tabel...

Christophe schreef:Wat is de spierproductie van een man? Wat is het maximale thermische vermogen dat een mens uitstraalt? Etc etc...

...aan de andere kant is het geen probleem. Omdat van mens tot mens - altijd bij personen die correct metaboliseren - de zwaarte en de manier waarop een lichaam "compenseert" drastisch verschillend is, zonder dat we a priori echt weten waarom (je moet graven... van geval tot geval... ). Reden waarom vrouwen dat niet zouden moeten doen nooit probeer op supermodellen te lijken, maar accepteer dat je hun lichaam laat zoals het is... met de vetten die er "specifiek" aan zijn! Niet iedereen slaat hetzelfde op en genetisch gezien sturen onze hormonen geen berichten in een "standaardpatroon"! (lol)

Christophe schreef:Met andere woorden, zal dit onderwerp probeert de vraag te beantwoorden, hoe de energie van de stroom wordt gebruikt en wat de energiebalans van een mens (en bij uitbreiding dierlijke aandrijving)?

Ondanks de vragen met betrekking tot het individuele metabolisme (maar u waarschuwde ons... : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: ) Deze vraag is echt interessant. Er moeten waarschijnlijk verschillende klinische onderzoeken over dit onderwerp zijn. Het probleem is om er een te vinden "is goed", gemaakt volgens een realistisch protocol en waarbij rekening wordt gehouden met de punten die ik naar voren heb gebracht (ik ken er geen, omdat degenen die dergelijke studies financieren in principe financiële belangen hebben, dus het is niet altijd relevant... Je hebt om de context te zien, en wat de studie is "zou proberen te bewijzen"). Ik geef in ieder geval een idee in welke richting ik moet kijken...

We moeten daarom beginnen met het definiëren van een ‘goed protocol’, waarbij we rekening houden met alle variabelen die verband houden met dit onderwerp.

Maar als we een “geldige” vinden, moet deze (zoals gewoonlijk) nog steeds met een korreltje zout worden genomen als zeer algemene richtlijnen en niet als absolute regels...

Christophe schreef:Ik kocht een fiets récement teller die het aantal verbrande calorieën en de gelijkwaardigheid berekent in het vet ...

...laten we zeggen dat als je "algemene" waarden zou willen, je die al zou hebben! Ik denk dat ik zo'n beetje "de rest" heb geantwoord...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 04/11/10, 20:14

Voordat we verder gaan met de berekeningen, is het nodig om de bonne kromme...

Beeld

Beeld
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten