Kalender van seizoensgebonden groenten en fruit en lokaal

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
francine59
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 18/01/16, 18:04




par francine59 » 18/01/16, 18:21

Het is zeker beter om te eten met de seizoenen, in plaats van het kopen van uit Zuid-Amerika kersen in de winter.
Ik ben een groot voorstander van lokale producties, waarom ver (en duur) zoeken naar wat we in de buurt vinden. er is altijd een producent bij u in de buurt die lokale producten voor u klaarmaakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 18/01/16, 18:53

En voor wie een stukje grond heeft, de kortste route is die van de moestuin naar de keuken (en terug voor afval, schillen)...

En voor wie wat land heeft maar geen tijd heeft, raad ik de "Potager du Paresseux" aan: https://www.econologie.com/forums/jardiner-p ... 13846.html
0 x
francine59
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 18/01/16, 18:04




par francine59 » 27/01/16, 17:48

Als u op zoek bent naar goede producten zonder te bewegen, ik aan boord van de url site [http://terroirsmarket.com/fr/] je goede dingen van het geheel Frankrijk te vinden
0 x
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 27/01/16, 20:13

Als u op zoek bent naar goede producten zonder te bewegen, ik aan boord van de url site [http://terroirsmarket.com/fr/] je goede dingen van het geheel Frankrijk te vinden

Een 36 euro per liter olijfolie bio hetzelfde ... een andere bobos website
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 28/01/16, 08:22

raymon hello
Een 36 euro per liter olijfolie bio hetzelfde ... een andere bobos website
de prijs van één liter en de prijs van 4 keer 0.25 l is niet hetzelfde. Dan komen de kwaliteit en de zeldzaamheid van het gebruikte product, dan de wijze van extractie, filtratie enz... die de uiteindelijke prijs kunnen variëren; zelf ook afhankelijk van het gedoseerde volume. De BA ba in economie.
Toegegeven, tussen een industrieel gewonnen product, verfijnd, verkleurd, opnieuw gekleurd, enz. verkocht in massadistributie en dit type product, kan de prijs niet hetzelfde zijn: niets te maken met zweren.
en als je de zogenaamde biologische winkels zou bezoeken, zou je verbaasd zijn over de weinige "bobo's" die daar worden geleverd; de meerderheid bestaat uit mensen met een gemiddeld en zelfs laag inkomen (en ja, het is de ervaring van het leven die me in staat stelt om dergelijke uitspraken te doen!)
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/01/16, 08:39

In Europa worden alle olijfolie koud geëxtraheerd.

Er zijn uitstekende biologische olijfolie voor prijzen variërend van 7 tot 10 euro per liter.

Ze zijn niet de duurste, maar de beste (tests van Que Choisir of 60 miljoen, ik weet het niet...).

Het is echter waar dat er "grands crus" zijn, zoals voor wijnen...

Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat een eerlijke man tegen elke prijs "biologisch" kan verdedigen. Je moet naïef zijn om te denken dat daar geen misstanden zijn, zoals elders...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 28/01/16, 09:57

Om je woorden op te pikken, Didier, zou ik zeggen dat een van de andere economische principes genoemd door Janic is ook om te verkopen wat de klant bereid is te betalen, als we erin slagen hem te laten geloven dat de hoeveelheid van het label bijdraagt ​​aan de "waarde" van het product. Veel voorbeelden bevestigen deze psychologische kant.

Baron "Bic", meestal beter geïnspireerd, betaalde de prijs door een reeks parfums tegen lage prijzen te lanceren: het zou hoogst tegenstrijdig zijn om een ​​product met korting aan een vrouw aan te bieden om haar te laten zien hoe belangrijk ze is in onze ogen! : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/01/16, 10:05

Absoluut.

Ik herhaal vaak, tegen degenen die verontwaardigd zijn, dat het verkopen van blazen voor lantaarns niet fundamenteel verboden is... Als er dwazen zijn om ze te kopen...

Onthoud altijd deze definitieve zin van Coluche, over ik weet niet wat anders - nou ja, een geheugenverlies: "Als ik denk dat het genoeg zou zijn voor mensen om deze onzin niet te kopen, zodat ze niet meer verkopen!"

Aan de andere kant verbiedt mijn persoonlijke ethiek mij om deze onzin te "rechtvaardigen".

En gebiedt mij liever te informeren en alternatieven voor te stellen.

(voor degenen die beter willen eten EN hun ecologische voetafdruk willen verbeteren, op voorwaarde dat ze de ruimte hebben, zoals u weet, stel ik de "Potager du Paresseux" voor - ik zet me steeds meer in voor manieren die het nog steeds mogelijk maken om zeldzame inputs te verminderen - zaden / zaailingen - want geld is ook tijd - de tijd die je eraan besteedt om het te verdienen!).
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 28/01/16, 14:05

DID hello
In Europa worden alle olijfolie koud geëxtraheerd.
Helaas is dit alleen het geval voor kleine "ouderwetse" constructies die steeds zeldzamer worden.
We verwarren vaak de termen: olijfolie van eerste persing (extra, fijn, halffijn), olijfolie (zonder enige andere aanduiding, ontzuurd door alkalische oplossingen), geraffineerde olijfolie, pure geraffineerde olijfolie en pure olijfolie (een mengsel van eerste persing en geraffineerde oliën) en spijsoliën of frituuroliën die mengsels van oliehoudende zaden kunnen zijn.
Er zijn uitstekende biologische olijfolie voor prijzen variërend van 7 tot 10 euro per liter.
In termen van olie geeft de biologische aanduiding de culturele oorsprong aan, niet het fabricageproces, tenzij anders aangegeven.
Ze kunnen dus een industrieel extractieproces hebben gevolgd door persen, maar ook door verhitting, door industriële oplosmiddelen (trichloorethyleen (vóór) petroleumbenzine 60/80), ontgomming, neutralisatie, verkleuring, ontgeuring (tussen 220 en 300° stoom), kleuring, synthetische antioxidanten, enz.)
Ze zijn niet de duurste, maar de beste (tests van Que Choisir of 60 miljoen, ik weet het niet...).
Er moet een beter onderscheid worden gemaakt in termen van kwaliteit (oorsprong, variëteit, teelt, verwerking, enz.) de consument. Het hangt allemaal af van waar we het over hebben.
Het is echter waar dat er "grands crus" zijn, zoals voor wijnen...
Inderdaad en gelukkig inderdaad!
Dat gezegd hebbende, denk ik niet dat een eerlijke man tegen elke prijs "biologisch" kan verdedigen. Je moet naïef zijn om te denken dat daar geen misstanden zijn, zoals elders...
Precies, dit vereist waakzaamheid, informatie, opvolging en om te stoppen met te denken dat het een boe-geroep is, meestal uit onwetendheid.

ahmed hello
Ik zou zeggen dat een van de andere economische principes die Janic oproept, ook is om te verkopen wat de klant bereid is te betalen, als men erin slaagt hem te laten geloven dat het bedrag van het label bijdraagt ​​aan de "waarde" van het product. Veel voorbeelden bevestigen deze psychologische kant.
Dit geldt natuurlijk voor alles; maar (omdat er een maar is) zijn er aan de ene kant de effecten van de mode waar het in de wind zit om biologisch te consumeren zonder te weten wat voor soort biologisch het is, en de geïnformeerde consument die deze modus als middel heeft gekozen om iemands consumptie van al deze gevaarlijke producten die onze samenleving overal verspreidt te verminderen en ook, en zelfs vooral, als een effectief middel om iemands biologische functies in betere conditie te houden en in feite de meest voorkomende pathologieën die zoveel ongeluk veroorzaken te verminderen, lijden en schade die het nodig zal zijn om andere giftige chemische producten met grote slagen te repareren in een helse cirkel die meestal eindigt in een vroege dood.
Zo verschenen de effecten van destillbeen bijvoorbeeld pas in de tweede generatie en versterkten ze zich in de derde generatie.
In de decennia na de eerste voorschriften werden een aantal genitale afwijkingen gemeld bij kinderen van moeders die DES hadden gebruikt tijdens hun zwangerschap (de "DISTILBENE-kinderen"): bij meisjes, vanaf de puberteit, min of meer typische genitale misvormingen, toegenomen risico's op kanker van de vagina en de baarmoeder (heldercellig adenocarcinoom) en talrijke gevallen van onvruchtbaarheid zijn gemeld; bij jongens zijn de effecten minder merkbaar, maar er zijn meldingen geweest van vernauwing van de urethra, epididymale cysten, misvormingen van de urethra (hypospadium), niet-ingedaalde testikels (cryptorchidisme) en gevallen van testiculaire hypotrofie, evenals een vermindering van de kwaliteit van het sperma (oligospermie).
In 1971 verbood de FDA in de Verenigde Staten het voorschrijven van dit medicijn bij zwangere vrouwen. De drug werd vervolgens verboden, nog steeds voor zwangere vrouwen, in 1975 door België, in 1976 door Canada, in 1977 door Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Nederland, in 1978 door Australië, in 1981 door Italië en in 1983 door Hongarije.
Maar de schadelijke effecten van het medicijn op het nageslacht waren onomkeerbaar voor de generatie kinderen die in utero aan DES werden blootgesteld, geboren tussen 1940 en 1980. De vruchtbare leeftijd voor deze kinderen ligt meestal tussen 1975 en 2015: zowel de problemen met de geslachtsorganen als de problemen van onvruchtbaarheid veroorzaakt door deze kinderen die volwassen zijn geworden, vormen een reëel probleem voor de volksgezondheid5,6
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 28/01/16, 14:31

Janic, sorry, maar ik begrijp niet veel van je reactie op mijn opmerking die bedoeld was om die van aan te vullen Heeft en niet om de inhoud van uw bericht te betwisten, dat voorafging aan zijn...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 120-gasten