Papier of karton in je kachel verbranden = groen of kat?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 28/08/08, 17:48

Wat vaak een probleem vormt, is het mengen van verschillende materialen op dezelfde verpakking.
Ik denk bijvoorbeeld aan enveloppen met transparante vensters.
Plastic met papier, het is stom...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 28/08/08, 17:48

Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: ik denk dat het ecologischer is om dit in je kachel te verbranden dan om het te laten recyclen... in China (dat de grootste papierrecycler ter wereld is geworden).

De ecologische kosten van een vel papier dat heen en weer ging tussen Europa en China laat mij sceptisch...
Meer informatie: http://tempsreel.nouvelobs.com/actualit ... cycle.html
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 28/08/08, 17:51

In China??? Wat is dit voor grap??? :schok: :schok:

Als dit voor ons het geval is, zou ik nooit meer papier/karton naar het recyclingcentrum brengen, behalve het plastic spul!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 28/08/08, 17:52

Targol schreef:Terugkomend op de oorspronkelijke vraag: ik denk dat het ecologischer is om dit in je kachel te verbranden dan om het te laten recyclen... in China (dat de grootste papierrecycler ter wereld is geworden).

De ecologische kosten van een vel papier dat heen en weer ging tussen Europa en China laat mij sceptisch...
Meer informatie: http://tempsreel.nouvelobs.com/actualit ... cycle.html


Verdomd, dat wist ik niet (fotovoltaïsch natuurlijk).

Er zijn genoeg van dit soort absurditeiten! Zoals in Frankrijk geplukte appels die naar Polen gaan om verpakt te worden en terug te keren naar de Franse of Belgische markt... :onheil:
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 28/08/08, 18:15

Christophe schreef:In China??? Wat is dit voor grap??? :schok: :schok:

Als dit voor ons het geval is, zou ik nooit meer papier/karton naar het recyclingcentrum brengen, behalve het plastic spul!


Ja, ja, ik zag dat in een rapport over China en hun haveninfrastructuur (Thalassa?)
Terwijl we ons computerafval naar India exporteren, zodat arme mensen het kunnen sorteren :onheil:

We zullen niets veranderen, mijn arme man!

Met moed komen we er :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 28/08/08, 18:18

Beste vrienden, laten we samenkomen om onszelf te recyclen...
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 28/08/08, 21:00

Ik bevestig voor China en karton/papier dat we niet ver weg een bedrijf hebben dat precies dat doet: het verzamelt het karton en papier dat de lokale gemeentelijke diensten daadwerkelijk inzamelen in blokjes en alles wordt verzonden om in China te worden gerecycled. En ik kan je vertellen dat het van 's ochtends tot 's avonds een parade van vrachtwagens is.

En hetzelfde geldt voor metalen (koper, ijzer, enz.). Een enorme hoeveelheid gaat rechtstreeks naar China.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/08/08, 11:53

het is wanhopig: we hebben onze metaalmijnen een eeuw geleden uitgeput, maar we zouden in een gesloten circuit kunnen opereren met recycling: helaas sturen we alles naar China: over een tijdje bevinden we ons in de m.... wanneer de Chinezen de prijzen zullen verhogen en we zullen niet meer weten hoe we iets moeten doen
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 29/08/08, 12:16

chatelot16 schreef:het is wanhopig: we hebben onze metaalmijnen een eeuw geleden uitgeput, maar we zouden in een gesloten circuit kunnen opereren met recycling: helaas sturen we alles naar China: over een tijdje bevinden we ons in de m.... wanneer de Chinezen de prijzen zullen verhogen en wij zullen niets meer kunnen doen


Absoluut, maar dit mag ons niet tot wanhoop brengen, dat kunnen we wel zeggen; zeggen dat we anders moeten denken en vooral anders moeten handelen... Dat weten we zeker econology. : Arrowl:

Vanuit dit oogpunt zijn we het over het algemeen allemaal eens, Het blijkt dat het idee om bij het verbranden je eigen niet-giftige brandbare afval te verbranden ecologischer is dan het via officiële kanalen te laten recyclen. Circuits die ons veel geld kosten in onze belastingen, of het nu gaat om belastingen op huishoudelijk afval of andere belastingen via de subsidies die recyclingbedrijven claimen... :onheil:

Dus als je de tijd, de ruimte en het juiste verwarmingssysteem hebt... : Mrgreen:
Dernière édition par ik Citro de 29 / 08 / 08, 12: 16, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/08/08, 12:16

slecht papier bevat veel minerale stoffen: het brandt slecht in een gewone open haard

bovendien is het omvangrijk om op te slaan: als het in de zomer niet droog wordt opgeslagen, is het in de winter nergens goed voor nat

Ik denk aan een andere oplossing voor het zeer slechte papier: methanisering: het accepteert elk vuil: de bacteriën eten wat gegeten wordt en laten wat waardeloos is: geen risico op vervuiling met slecht plastic dat slecht brandt
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 122-gasten