ingevoerde biologische producten, het geval van België

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

ingevoerde biologische producten, het geval van België




par Christophe » 16/11/09, 12:35

Jammer: België importeert 80% van de verkochte "biologische"

Het aanbod van biologische producten in België is onvoldoende in verhouding tot de vraag, waardoor bijna 80% van de biologische producten geïmporteerd wordt. Zoals BelRTL uitlegt, is dit ecologische onzin.

Magazine - Wetenschappen en gezondheid 8:29

Het is niet omdat een product biologisch wordt geteeld dat het noodzakelijkerwijs lokaal is, en vice versa. Als je in een winkel een biologisch product ineens vindt, kan het van ver komen: het was dus nodig om het naar België te sturen, dat vervuilt. Ons land importeert ongeveer 80% van de biologische producten die worden verkocht om aan de steeds toenemende vraag te voldoen, wat dus ecologische onzin is.

Het gebrek aan structuren is de oorzaak van het tekort

Maar steeds meer boeren willen overstappen op biologisch. Maar de structuren zijn onvoldoende: niet genoeg experts om deze nieuwe biologische boeren op te leiden, geen gestructureerd distributiekanaal.

Europese landbouwnormen zijn inconsistent

Landbouwnormen (meestal Europees) houden ook geen rekening met biologische producenten, ze dwingen vleesproducenten bijvoorbeeld bepaalde vaccins op dieren uit te voeren, terwijl biologische producenten weigeren medicijnen te gebruiken en dat hun dieren geen risico lopen om ziektes op te lopen dankzij een natuurlijker dieet.

Biologische landbouw vraagt ​​om actie

De industrie vraagt ​​verschillende dingen om de inconsistenties die door het huidige systeem worden veroorzaakt, te verminderen.

- Versterken van bestaande organisaties om als expertisecentrum te dienen
- Onderzoek in de biologische sector verder ontwikkelen
- Ontwikkel distributiestructuren
- Coördinatie tussen de verschillende politieke actoren (regio's), in het bijzonder ten aanzien van Europa

Het Waalse Gewest heeft in zijn regionale beleidsverklaring de ontwikkeling van de biologische landbouw en de versterking van de sector opgenomen.


bron
0 x
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 16/11/09, 12:52

Ja, maar ik weet niet of we in Frankrijk niet op 90% zitten.

En aangezien high fashion vooral exotisch is. , bijvoorbeeld om ananas of andere te maken.

Naast het maken van intensieve tarwe krijgt het premies, de biologische sector heeft hier niet het recht op.

maar ik denk dat we meer een paradox zijn.

Ah hoorde een tijdje geleden
Wat zou er 30000 / dag honger zijn in de wereld, niet snel genoeg, teveel monden om te voeden en bovendien leeft hij te oud.
a + claude
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 17/11/09, 09:12

En voor de intensieve gebruiken we veel chemicaliën (onkruidverdelgers, meststoffen, fungiciden, insecticiden) die de economie van de chemie stimuleren en F1-hybriden en GGO's die die van zaadbedrijven stimuleren en producenten in gevangenschap nemen die de vrucht van hun productie niet direct kunnen herplanten. ...
Bovendien is het voldoende dat milieuactivisten actie ondernemen in een veld zodat de politie onmiddellijk kan ingrijpen.
Oké, je zult me ​​vertellen dat het normaal is omdat het graanmoordenaars zijn : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 17/11/09, 09:31

Ja, ik had het alleen over het complex, laten we zeggen politiek lobbyen.
Want als we ze allemaal optellen.
We kunnen alles wat landbouwmachine, olie, gerechtigheid is (we moeten ze naar voren slepen)
Omdat ze bovendien niet scherp waren, is de knowhow dun.
Als het idee tenminste wordt geëxporteerd, : Lol: het zal geld opleveren, maar aangezien we het centrum van de wereld zijn, behouden we het voor onze campagnes.
: Cry:
a + claude
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 17/11/09, 21:08

Het beste is dan om u aan te sluiten bij een AMAP. De boer stemt ermee in om biologisch te produceren en wij kopen zijn productie door vooraf te betalen, zodat hij niet verplicht is om kredieten te maken.

We eten lokaal en we eten seizoensfruit en -groenten.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 18/11/09, 06:33

Ja, het is waar dat het geen slecht idee is.
Nu geef ik de voorkeur aan, hoe meer lokaal, mijn tuin :P .
a + claude
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 18/11/09, 12:28

clasou schreef:Ja, maar ik weet niet of we in Frankrijk niet op 90% zitten. [...]
Nee, het is eerder rond de 50 tot 60% ... Ik heb onlangs een artikel gelezen, maar ik kan het niet vinden.


Als je bedenkt dat Frankrijk in 1991 60% van de Europese biologische productie produceerde ... :?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
clasou
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 553
Inschrijving: 05/05/08, 11:33




par clasou » 18/11/09, 12:53

Ja, het is waar, het is niet de eerste keer dat men voorloper is en dan gaat men naar beneden in de classificatie.
wens na een zoektocht in ....
maar dit zijn de vruchten, dus misschien heeft dat andere dingen opgenomen of uitgesloten.
a + claude
Frankrijk: 60% van de biologische groenten en fruit wordt geïmporteerd

Volgens de laatste studie van de Agence bio en uitgevoerd door AND-I, steeg de biologische consumptie in 25 met 2008% met een omzet van 2,6 miljard euro. Nu heeft het marktaandeel van biologische producten 1,7% van de voedingsmarkt bereikt. Tot op heden wordt 42% van de biologische producten verkocht in supermarkten Wat groenten en fruit betreft, bedraagt ​​de detailhandelsomzet 451 miljoen euro, 22% meer dan in 2007, en bijna de helft van de omzet vindt plaats in biologische winkels (214 miljoen euro) en 110 miljoen euro directe verkoop. Als er in de zuivel- en vleessector bijna geen biologische import is, bedraagt ​​het importpercentage voor groenten en fruit 60%. Met betrekking tot biologische groenten- en fruitgewassen namen de arealen verse groenten toe met 14,2% en vertegenwoordigden in 2008 2,2% van de Franse groentegewassen. Bretagne loopt voorop met bijna een kwart van de gecertificeerde oppervlakken. Voor biologisch fruit vertegenwoordigen ze 5,8% van het hexagonale fruitareaal met 10 ha (+ 954%) in een context van nationale daling van de fruitproductie (- 13,5%). De Rhône-Alpes domineert.

bron: www.fldhebdo.fr
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 166-gasten