Gids strijd tegen voedselverspilling (UCM)

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 24/01/12, 22:33

Gezien de vrijheid van iedereen, de producten die niet snel doden, die vrij verkrijgbaar zijn, alcohol, tabak, frisdrank in blik, pure suikers, onveranderlijke verzadigde vetten, patat, vette worstjes, zeer vette en zoete koeken, enz... is het erg moeilijk om de gewoonten van de meesten van ons te veranderen door hen als dictator hun vaak bestudeerde drugs te verbieden!!!

Ik zie dit in mijn familie, voor sommigen, gewoonten of smaken die moeilijk te veranderen zijn, voor sommigen onmogelijk om natuurlijk te eten, na de smaak vervormd door industriële producten, voor sommigen bijna drugs.

Toch herhalen de autoriteiten dat het nodig is om een ​​uitgebalanceerd dieet vol groenten en fruit te eten, te bewegen, maar vrijheid verhindert op lange termijn het verbieden van gevaarlijke producten.

Toch zie ik een bewustzijn, dat geaccentueerd moet worden met meer onderwijs en zekere vooruitgang, wat betekent dat Frankrijk veel minder getroffen is dan de VS en zelfs Duitsland.

Een groot probleem is de hoge prijs van lekker eten vergeleken: frisdrank tegenover vers sap, enz...
Ook de armsten zijn het meest getroffen.

Voor de lichaamsbeweging die essentieel is om gifstoffen te elimineren, voedsel in balans te brengen en ontstekingen te verminderen, is het erg moeilijk om mensen te overtuigen om de regelmatige, intense, essentiële inspanning te leveren.

Ik heb niet het gevoel dat ik Obamot heb overtuigd om hard te rennen of te trappen, elke dag 200 meter bergopwaarts, zelfs in de prachtige Zwitserse bergen, op ski's en skins, of mountainbike, een uur met een hartslag van 220 jaar.
Toch is het zeer effectief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 24/01/12, 22:45

Ik zie dat we hetzelfde gedoe doormaken om te proberen onze dierbaren op een vriendelijke manier te bemoedigen...

... en dat onze respectieve entourage verzandt in dezelfde tegenstrijdigheden... met betrekking tot "het aanbod". Het is dus het aanbod dat moet worden herzien... Het zal komen, maar tot die tijd, hoeveel vroege sterfgevallen?

dedeleco schreef:Gezien de vrijheid van iedereen, de producten die niet snel doden, die vrij verkrijgbaar zijn, alcohol, tabak, frisdrank in blik, pure suikers, onveranderlijke verzadigde vetten, patat, vette worstjes, zeer vette en zoete koeken, enz... is het erg moeilijk om de gewoonten van de meesten van ons te veranderen door hen als dictator hun vaak bestudeerde drugs te verbieden!!!

Ik zie dit in mijn familie, voor sommigen, gewoonten of smaken die moeilijk te veranderen zijn, voor sommigen onmogelijk om natuurlijk te eten, na de smaak vervormd door industriële producten, voor sommigen bijna drugs.
Toch herhalen de autoriteiten dat het nodig is om een ​​uitgebalanceerd dieet vol groenten en fruit te eten, te bewegen, maar vrijheid verhindert op lange termijn het verbieden van gevaarlijke producten.

Toch zie ik een bewustzijn, dat geaccentueerd moet worden met meer onderwijs en zekere vooruitgang, wat betekent dat Frankrijk veel minder getroffen is dan de VS en zelfs Duitsland.

... en daar ga je !



dedeleco schreef:Een groot probleem is de hoge prijs van lekker eten vergeleken: frisdrank tegenover vers sap, enz...
Ook de armsten zijn het meest getroffen.

Minder vlees, frisdrank, kazen en gedevitaliseerde koekproducten eten bespaart veel geld. die elders geïnvesteerd kunnen worden. Wat biologische zonnebloemolie betreft, die is niet erg duur bij Leclerc (voor kleine budgetten: de Biovillage, en het is erg goed...)

dedeleco schreef:Voor de lichaamsbeweging die essentieel is om gifstoffen te elimineren, voedsel in balans te brengen en ontstekingen te verminderen, is het erg moeilijk om mensen te overtuigen om de regelmatige, intense, essentiële inspanning te leveren.

Ik heb niet het gevoel dat ik Obamot heb overtuigd om te klimmen door te rennen of intensief te trappen, elke dag 200 hoogtemeters, zelfs in de prachtige Zwitserse bergen, op ski's en skins, of mountainbike, een uur met een hartslag van 220 jaar.
Toch is het zeer effectief.

Maar ja, ik begon er geleidelijk aan lang voor "uw bewustmakingscampagne". :P En ik moet bekennen dat je me aanmoedigt om door te gaan...
0 x
fakir
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 192
Inschrijving: 07/05/07, 12:34
x 5




par fakir » 24/01/12, 22:58

dedeleco schreef:frisdrank tegen vers fruitsap, etc... ..


1.5 L cola 1.4 €

3 kg aan 4€ sinaasappelsap geeft 1.5 L sinaasappelsap.

OK

Bovendien moet het worden ingedrukt, maar het is zo lekker...

Als Fakir kan ik alleen maar veel zuinigere kruidentheeën en -theeën aanbevelen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 24/01/12, 23:12

We zeggen het niet vaak genoeg, maar — zonder dogmatisch te zijn — als we regelmatig fruit eten. Het is niet nodig om grote hoeveelheden sinaasappelen te kopen (want => te zure voedselbolus). leeft het. C in overvloed in groenten en fruit is meer dan genoeg om de behoeften te dekken als je een uitgebalanceerd dieet volgt.

Dus ja: je kunt net zo goed thee drinken... een beetje lauw zoals de Chinezen in de winter, om geen koude/hete shots te nemen die tegenstrijdige signalen naar de hersenen sturen, amha.
0 x
fakir
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 192
Inschrijving: 07/05/07, 12:34
x 5




par fakir » 24/01/12, 23:25

Obamot schreef:Het is niet nodig om grote hoeveelheden sinaasappelen te kopen (want => te zure voedselbolus). leeft het. C in overvloed in groenten en fruit is meer dan genoeg om de behoeften te dekken als je een uitgebalanceerd dieet volgt.

Ja maar het is zo lekker... : Mrgreen:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 25/01/12, 00:21

Mango's en veel ander fruit bevatten zelfs nog meer vitamine C, en vooral is niet alleen vitamine C nuttig, maar veel andere elementen in fruit, tot het punt dat echt fruit minder schadelijk is voor diabetici, voor dezelfde hoeveelheid opgenomen suikers, in totaal.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 25/01/12, 09:20

dedelecroco hallo
Als we het op sommige punten niet eens zijn, dan zijn we het tenminste over dit punt eens.
Als alle mensen waren zoals ik, zou 80 tot 90% van het junkfood in supermarkten onverkocht blijven en zou het junkfoodprobleem onmiddellijk zijn opgelost!!

En als mensen waren zoals ik, zou 100% van dat voedsel ook onverkocht zijn. Maar we moeten realistisch zijn, de door reclame en industrie geconditioneerde consumentenmaatschappij staat niet op het punt haar goedkope voedselgebruiken te veranderen.
Hetzelfde voor 90% van de medicijnen, alle vormen van paracetamol, aspirine, siropen, pijnstillers, slaappillen enz., in verschillende vormen, die zouden verdwijnen!!

Hetzelfde voor 100% van de medicijnen. Moeder natuur (zie je, ik zeg niet god!) biedt ons millennia lang genoeg van wat we kunnen voorzien voor onze kleine zorgen over "ziekte": lucht, water, zon, planten waarvan de belangrijkste beschermende factoren worden geboden door gezonde voeding, klei en voor beginners homeopathie.
Dus onderwijs en bewustmaking nodig is, maar velen niet handelen op een doordachte en wetenschappelijk.

We kunnen blij zijn dat er informatie wordt verspreid door officiële diensten en op internet over een betere levensstijl.
Een groot probleem is de hoge prijs van lekker eten vergeleken: frisdrank tegenover vers sap, enz...
Ook de armsten zijn het meest getroffen.

Obamot beantwoordde het goed: Minder vlees, frisdrank, kazen en gedevitaliseerde koekproducten eten bespaart veel geld. die elders geïnvesteerd kunnen worden. Wat biologische zonnebloemolie betreft, die is niet erg duur bij Leclerc (voor kleine budgetten: de Biovillage, en het is erg goed...)
Het is gemakkelijk, met de cijfers in de hand, om aan te tonen dat zelfs zeer kleine budgetten gezonder kunnen eten, zelfs biologisch, het is gewoon dat we de boter en het geld voor de boter niet kunnen hebben. Onze moderne samenleving is erin geslaagd de 'armen' ervan te overtuigen dat vlees essentieel is (omdat alleen de rijken het zich kunnen veroorloven), wat overeenkomt met de representatie van een bepaalde levensstandaard die mensen frustreert die het niet kunnen betalen.
Minder consumptie (en beter helemaal geen consumptie) van dierlijke producten, vermindert de vervuiling, vermindert het energieverbruik, verbetert de gezondheid en verlaagt de voedseluitgaven, wat de overstap naar plantaardige producten van betere kwaliteit mogelijk maakt en op de lange termijn het leed vermijdt dat veroorzaakt wordt door zo- zogenaamde beschavingsziekten (hart- en vaatziekten, kanker, diabetes, enz.)

Obamot hello
- Houd rekening met de gevolgen van de keuze van de maatschappij zonder dogmatisme, zoals Janic suggereert. :-)
Omdat in het verbeteren van de kwaliteit, het de facto het bedrag dat nodig vermindert .... Dat zou effectieve anti-Gaspi maatregelen!
+1 zoals gewoonlijk!
: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 25/01/12, 19:17

Deledeco zei:

Toen ze op tv lieten zien dat 40% van de vergeten koelkast in de prullenbak belandde, was ik stomverbaasd, stomverbaasd


Dit krijg je ervan als je boodschappen gaat doen zonder lijstje en zonder vooraf de menu's vast te stellen!

Maar ik denk dat hoe dan ook de grote boosdoener handel en 'industrie' is.

Voor mij is onze strategie: lijst en vriezer. (plus gestandaardiseerde aankopen)

Het vlees wordt per partij ingekocht, geportioneerd en ingevroren en dus op maat ontdooid/gebruikt.
De kant-en-klaarmaaltijden en Bolognesesaus worden in grote hoeveelheden bereid en de rest ingevroren. (essentieel: wat wil je doen met een kool voor 3?)
Groenten en fruit (natuurlijk seizoensgebonden!) worden op zondag op de markt gekocht in hoeveelheden die altijd al bekend waren.
We kennen onze standaardhoeveelheden voor de week.
Vleeswaren en kazen worden in een doos in de koelkast bewaard, gerangschikt op datum en deze hoeveelheden worden gecontroleerd voordat ze naar de supermarkt gaan. De inhoud van de koelkast wordt gecontroleerd om de menu's vast te stellen
Sommige groenten of aardappelproducten worden diepgevroren gekocht en op bestelling gegeten: frites, sperziebonen, gebakken groenten...
Mijn vrouw heeft net de soep geïntroduceerd (idem, overschot)
Vers brood ondersteunt de vriezer heel goed: we proberen altijd een brood voor de vriezer te hebben liggen, om dringende boodschappen te vermijden.
We besteden (nou ja, mijn vrouw wijdt) een uur en 10 km per week aan winkelen + 10-15 minuten naar de markt op zondagochtend (geen km, het is 2 stappen van de tempel)
Het moeilijkste is het vergeten van bijzondere dingen (kruiden, verse room), gelukkig kan de mobiele telefoon je kilometers besparen als je het op tijd merkt.
De wandkaart of noteer de dingen die ontbreken of zullen gaan ontbreken, is een grote hulp

Dat neemt natuurlijk niet weg dat we een camembert of een bos wortelen vergeten, maar ik denk dat we voor 0,5,- per week nauwelijks meer dan 1 tot 3 kg weggooien.

Budget: 75 tot 100 euro/week voor 3.

Aanvullende strategieën: groenten voor bouillon worden verkocht in assortimentszakken (vermijd het kopen van selderij om een ​​tak te gebruiken). nog een truc: koop in november een bleekselderij, snijd hem, blancheer hem, vries hem in, haal de benodigde hoeveelheid eruit.
Mogelijk met tal van andere groenten, zelfs uien.
Nadeel: vervelend om te beheren.

Mijn grote spijt, de salade. Die van onze tuinder zijn enorm, maar hoe bewaar je de rest van de salade (meestal op zondag gegeten, heel vers) langer dan een dag of twee en onthoud je vooral dat er een RdS in de koelkast ligt? Heb nog geen oplossing gevonden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 25/01/12, 23:29

Om de salade in de koelkast te bewaren, kunt u deze vooraf voorzichtig bevochtigen met een verstuiver en in een plastic zak doen zoals gebruikt in de groente- en fruitafdelingen (maar nooit die in celofaan, want die verbrandt/rot)... dan nemen we elke dag een paar blaadjes (pas op dat je geen losse blaadjes laat en verwijder de beschadigde delen door wat uitsteekt af te snijden en weg te gooien) een scheut pschit-pschit, zak verwisselen, en dat kan een week duren.. . : Lol: We kunnen het ook bij de grootmoeder proberen, maar dan kan ze gaan hoesten : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 25/01/12, 23:35

Bevochtigen, dat doen ze in grote ruimtes. Ik heb eerder de indruk dat het de rot versnelt.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 103-gasten