Barbecue geroosterd hout vs. houtskool

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 02/08/08, 12:07

Geroosterd hout is onvolledig gedestilleerd hout: door een lagere temperatuur worden alleen de meest vluchtige fracties van de componenten eruit gehaald.
Omdat deze het lastigst zijn om correct te verbranden en dus verantwoordelijk zijn voor de uitstoot van vervelende rook, zien we duidelijk het voordeel van dit product.
Bovendien behoudt getorrificeerd hout een groot deel van zijn aanvankelijk brandbare componenten, wat betekent dat het meer energie per volume-eenheid bevat dan houtskool (dat alleen de koolstoffractie bevat, zoals de naam al aangeeft).
Als houtskool meer calorieën per gewichtseenheid bevat, gaat dit ten koste van energieverspilling bij de productie en het gebruik: er is meer energie nodig om brandbare producten uit te drijven, die dan uiteraard ontbreken tijdens de verbranding.

Een ander punt is dat getorrificeerd hout de droogheid behoudt die het tijdens de productie heeft verkregen, omdat het aldus behandelde hout zeer ongevoelig wordt voor vochtherstel (in tegenstelling tot hout dat in een oven is gedroogd en dat vervolgens geleidelijk in evenwicht komt met de luchtvochtigheid), waardoor de verwarmingscapaciteit nog verder toeneemt.

Het feit dat dit product vanuit milieuoogpunt positief is, mag ons niet doen vergeten dat het deel uitmaakt van een totaal negatief mondiaal patroon, aangezien het in onze regio’s voornamelijk wordt gebruikt voor het bereiden van vleesproducten, waarvan de consumptie een van de factoren is die verantwoordelijk zijn voor de ontbossing.

Bovendien moet worden opgemerkt dat houtskool een brandstof is die in alle arme landen op grote schaal wordt gebruikt voor de bereiding van maaltijden. Het gevolg is aanzienlijke verspilling en is een andere oorzaak van ontbossing. In de huidige stand van zaken is een overstap naar getorrificeerd hout ondenkbaar, omdat voor torrefactie apparatuur nodig is die buiten het bereik van deze populaties ligt.
Er is bovendien sprake van een vicieuze cirkel omdat houtskool zowel de oorzaak als het gevolg is van de ontbossing in deze landen: naarmate de beboste gebieden zich terugtrekken, kan alleen houtskool vanwege de hoge energiedichtheid gemakkelijk over lange afstanden worden getransporteerd.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 02/08/08, 12:49

vandaar het nut van het opleiden van mensen in de constructie en het gebruik van zonne-ovens!


Ik geloof er met heel mijn hart in!

trouwens "het gulden middenweg" en als u voor uw humanitaire project voorstelde om de waterladen te begeleiden door timmerlieden om de bevolking te trainen in koken op zonne-energie (bosbescherming vereist)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 02/08/08, 14:16

@Hasardine:
Dit is misschien één van de andere mogelijkheden… Van mijn kant zou ik minder bevestigend zijn.
Ook al is de constructie van deze ovens eenvoudig, we mogen niet uit het oog verliezen dat in deze landen alles ingewikkeld is... Is het gebruik ervan bovendien aangepast aan de verschillende lokale contexten?

Andere nummers:
Verbeterde kachels vormen een grote vooruitgang door de hoeveelheid verbruikt hout door twee te delen.
De Noorse pot zou ook een veelbelovende optie zijn en zou, naast de economie, het voordeel hebben dat het het werk van vrouwen zou verlichten: zij zouden niet langer toezicht hoeven te houden op het koken. Bevrijd van dit karwei konden ze zich wijden aan andere bezigheden die winstgevender waren voor de hele gemeenschap. Het is moeilijk om het belang van de rol van vrouwen in de evolutie van deze samenlevingen te meten...

Nog eenvoudiger: een heroriëntering naar een dieet gebaseerd op rauwe producten zou de oogst in het bos beperken en tegelijkertijd het rantsoengehalte aan enzymen, eiwitten en vitamines (grotendeels of volledig vernietigd door koken) verbeteren. Dit laatste punt is erg belangrijk in frequente situaties van voedingstekorten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 02/08/08, 21:25

koken is voor de meeste vrouwen niet alleen een plezier, maar ook een trots op het serveren van wat je met je handen hebt gemaakt. Laten we niet proberen diepgewortelde culturele gewoonten te veranderen, maar hier is een video die bewijst dat dat kan werken!

http://www.dailymotion.com/video/x1i3pt_construction-dun-four-solaire_sustainable_dev
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 02/08/08, 22:00

Ik ben bang dat ik mezelf niet goed heb uitgelegd: ik stel op geen enkele manier voor om het plezier van koken van vrouwen weg te nemen, maar er zijn enkele suggesties die het mogelijk maken dit werk verlichten als om de gezinsvoeding te verbeteren (dit laatste punt is nog steeds een van de doelen van koken!).

Dat gezegd hebbende, je video is erg interessant, ook al bewijst het alleen maar dat het maken van een zonne-oven eenvoudig is, op voorwaarde dat je over een minimum aan gereedschap en materialen beschikt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 03/08/08, 07:26

Ahmed, vat het niet verkeerd op, maar als er één gebied is waarop de meeste vrouwen het niet kunnen verdragen om lessen te volgen (en ik ben daar één van!) dan is het hun kookkunsten, het is zeker een gebied waarop de meeste echtgenoten mag niet ingrijpen anders komen ze zelf in de pan terecht!

PS: En toch was het mijn man die mij alles leerde in de keuken! en die op subtiele en adorabele wijze van tijd tot tijd boeken aan mijn bibliotheek toevoegt als hij ziet dat ik op dit of dat gebied faal (de laatste tijd yoghurt)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 03/08/08, 14:24

Maak je geen zorgen, Hasardine, ik vat het helemaal niet slecht op! Ik denk nog steeds dat als je opmerkingen van een man kwamen, ze macho zouden overkomen...

Ik denk dat we elke verwarring moeten vermijden en het idee dat we in Europa hebben van een 'minnares des huizes' niet moeten projecteren op de situatie van Afrikaanse vrouwen. Hun grootste zorg is maar al te vaak dat ze niet weten welke recepten ze gaan koken, maar of ze bij de volgende maaltijd iets zullen vinden.

U zegt:
“…laten we niet proberen diepgewortelde culturele gewoonten te veranderen...”

Cultuur is echter niet (gelukkig!) onveranderlijk, en we zien nogal wat veranderingen in de voedseltradities (niet noodzakelijkerwijs positief) onder invloed van kolonisten (verschuiving van consumptie van gierst naar tarwe bijvoorbeeld.), druk van de omgeving of demografische ontwikkelingen (waardoor mensen bijvoorbeeld worden gedwongen de pluk voor de teelt achterwege te laten).

Veranderingen die de overlevingskansen vergroten moeten uiteraard worden aangemoedigd; Stelt u zelf niet het gebruik van de zonne-oven voor?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 82-gasten