rant: biologische eieren .... ex. oplichterij!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
bebeours
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 08/03/06, 11:10




par bebeours » 12/07/09, 12:00

Ik kom net terug van de markt van Charleroi en wat een verrassing.

Op twee kleine boter- en eierproducenten na waren alle eieren categorie 3.
Zelfs een verkoper van levende kippen had cat.3. En toen ik haar vroeg of de eieren van haar kippen waren, antwoordde ze zonder aarzelen "ja".

Wat kunnen we in deze gevallen doen?
Verzoeken dat ze deze eieren uit de verkoop halen?
Schreeuwen tegen de menigte dat de verkochte eieren uit de batterij komen en zwaaiend met wat foto's?
Neem de eieren stevig vast en zwaai ze naar de handelaar
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 12/07/09, 12:56

Ze hebben niet door dat ze de tak waarop ze zitten afzagen!

Ik kom net van een beroemde Franse hypermarkt. Doos gemarkeerd in bulk "Plein Air". Ik open de doos: code 1!

Afgelopen weekend aankopen van biologische eieren bij een bekende harddiscounter van Duitse origine: verificatie gemaakt met code = 0

Teleurgesteld...

En promoot dan deze codificatie. Als iedereen het weet, zullen ze alleen op de markten blijven met hun oplichting! Zie website: http://www.oeufs.org/consommer.php

PS: vergeet niet Europa te bedanken (dat wij altijd bekritiseren) voor deze codificatie!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
marieagnes
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 24/06/09, 15:13
Plaats: 83 - Var




par marieagnes » 15/07/09, 16:03

bebeours schreef:Ik kom net terug van de markt van Charleroi en wat een verrassing.

Op twee kleine boter- en eierproducenten na waren alle eieren categorie 3.
Zelfs een verkoper van levende kippen had cat.3. En toen ik haar vroeg of de eieren van haar kippen waren, antwoordde ze zonder aarzelen "ja".

Wat kunnen we in deze gevallen doen?
Verzoeken dat ze deze eieren uit de verkoop halen?
Schreeuwen tegen de menigte dat de verkochte eieren uit de batterij komen en zwaaiend met wat foto's?
Neem de eieren stevig vast en zwaai ze naar de handelaar


we kunnen de eieren niet kopen en de codes aan zoveel mogelijk mensen geven.

op de markten is oplichting meer dan gebruikelijk; in winkels is er controle, dus normaal gesproken is er meer respect voor consumenteninformatie, maar op de markten is het verschrikkelijk.

een goede manier om te vechten: informeer en verspreid de lijst met codes zodat de consument willens en wetens koopt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
swift2540
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 383
Inschrijving: 04/08/08, 00:48
Plaats: Leenheer
x 1




par swift2540 » 18/08/09, 23:28

Christophe schreef:Nou ja, de producent (of de regio) is ook opgenomen in de codering ... maar ik weet niet hoe ik het moet ontcijferen als kk1 een volledige "kennisgeving" heeft?

Barcodes maken het ook mogelijk om een ​​product te "traceren" en verbeteren de traceerbaarheid van producten enorm...Alleen niemand (ik de eerste) weet hoe ze te ontcijferen!


Bonsoir,
Op een ei zijn 2 dingen belangrijk;
1) het eerste cijfer, 0,1,2 of 3, iedereen begreep het.
2) Na dit nummer komen 2 letters die overeenkomen met het land van productie, een beetje zoals op auto's:
be= België
fr= Frankrijk
van= Duitsland...
De cijfers erachter maken het mogelijk om de producent te ‘lokaliseren’ (traceerbaarheid), maar dan zou er toch een lijst moeten zijn…
Ik koop mijn eieren meestal op de boerderij en stempel 0BE.
Soms ga ik, uit tijdgebrek of omdat ik het heel snel nodig heb (de boerderij ligt op 15 km afstand), naar supermarkten. En daar zie je het verschil. Biologische eieren zijn ook gemarkeerd met 0 :D maar de letters erachter zijn zelden BE : Cry: Bij mijn huis vond ik LU, FR of IT (daar is het nog steeds meer dan 1000 km transport!: kwaad: )
Als het voor verwerkte producten moeilijk is om te navigeren, voor "rauwe" producten (zoals eieren), dank u Europa dat u een code heeft opgesteld die voor iedereen begrijpelijk is :D 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
marieagnes
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 24/06/09, 15:13
Plaats: 83 - Var




par marieagnes » 19/08/09, 11:02

zolang ze niet uit China komen ..... !! :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
fabio.gel
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 282
Inschrijving: 06/03/08, 13:33
Plaats: 14 - Calvados
x 6

Barcodes lezen




par fabio.gel » 19/08/09, 13:16

marieagnes schreef:
Je had het ook over yoghurt en waar die vandaan komt. in feite kan in Frankrijk yoghurt worden gemaakt met Chinese yoghurt die in grote containers arriveert. voor mij is het daarom ondanks de codes onmogelijk om echt te weten waar een yoghurt vandaan komt!!



Weinig informatie afkomstig van Wikipedia over het lezen van streepjescodes : Idee:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Code-barres_EAN#Pays
0 x
Ik doe mijn best om trash wereld niet overlaten aan mijn kinderen ....
maximum421
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 16/09/09, 18:10




par maximum421 » 16/09/09, 18:17

Hallo,

Ik heb zojuist een biologische mand gekocht bij de boerderij Le Mas du Canet in de Gard.

Er zitten 6 eieren in de mand maar geen legdatum en op elk ei staat een rode stempel: OFRYC G0 1

Ik weet niet wat dat betekent.

Weet iemand wat deze stempel betekent?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 16/09/09, 19:02

Maxime421 schreef:Er zitten 6 eieren in de mand maar geen legdatum en op elk ei staat een rode stempel: OFRYC G0 1
Ik weet niet wat dat betekent.
Weet iemand wat deze stempel betekent?

0 = Biologisch (eieren van kippen die buiten zijn grootgebracht en "biologisch" zijn gevoerd
FR = Frankrijk, land van productie
De rest moet de producenten-ID zijn.
0 x
maximum421
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 16/09/09, 18:10




par maximum421 » 16/09/09, 19:45

dank je citroen.

Oké, ik ga hem die eieren niet laten inslikken.

Aan de andere kant was ik teleurgesteld over de inhoud van de mand.
Er staat geen legdatum op de verpakking, dat is niet ernstig.

Het lijkt mij een correct prijsniveau, maar het is nog steeds duurder dan in een biologische winkel.
Zo goed, ik hou er niet van om 10 km meer te gaan om naar de boerderij te gaan en meer te betalen.
Terwijl de boer zonder transportkosten verkoopt zonder tussenpersoon en duurder dan in een biologische winkel...
0 x
parfaitelumiere
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 79
Inschrijving: 05/08/09, 14:39




par parfaitelumiere » 16/09/09, 20:27

Ik controleer de eieren altijd voordat ik ze koop, en het spijtige is dat je ze beter in supermarkten kunt kopen, niemand zal de neiging hebben je af te zetten.
Het ergste is dat veel dingen zo zijn: de zogenaamde meubeldiscounters, veel tweedehands dingen, dat heeft niets te maken, maar tweedehands dvd's of cd's, dingen zoals geldconversies, nou ja, het is zo beter nieuw kopen, of helemaal niets kopen...
fastfood, zoals de lokale kebab of de broodjesverkoper, nou bij mac zijn we in ieder geval vrij zeker van de kwaliteit, ze zijn zo saai met hun leveranciers...
0 x
Sap kan!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 146-gasten