rant: biologische eieren .... ex. oplichterij!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 29/06/09, 16:15

Over herkomst gesproken, ik heb een vraag die mijn nieuwsgierigheid al heel lang prikkelt:
‘Ze’ zeggen dat quinoa vanuit ecologisch oogpunt beter is dan rijst.
Is dit een probleem van cultuur of transport?
Omdat de quinoa (die ik in ieder geval vind) geïmporteerd wordt uit Bolivia... Ook niet heel dichtbij... Hemelsbreed (en hemelsbreed) is het transportprobleem kif-kif... (behalve dat de zeeroute directer lijkt te komen vanuit Zuid-Amerika)
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 29/06/09, 16:18

Kijk op de speciale correspondentensite, daar stond 2 of 3 weken geleden een bericht over quinoa.

Ecologische problemen werden besproken.

Maar quinoa heeft het ook mogelijk gemaakt om zich enorm te ontwikkelen en duizenden lokale boeren uit de armoede te halen tegen een correcte aankoopprijs... er zijn andere hulpbronnen die verre van zo "sociaal" zijn als je begrijpt wat ik bedoel...

Een geïnterviewde boer zei dat hij in een jaar tijd bijna $30 aan inkomen verdiende, wat mij enorm lijkt voor de plaatselijke levensstandaard.

Nadeel: dit verhoogt de prijzen voor niet-boeren, namelijk de lokale bevolking die zich dit product, dat de basis van hun dieet vormde, niet meer kan veroorloven.

Ik weet niet waarom we thuis geen quinoa kunnen verbouwen, misschien vanwege de hoogte?
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 29/06/09, 16:24

Bedankt, ik zal proberen te kijken.

Cultureel gezien, het enige wat ik kon vinden:
wikipedia schreef:Het is raadzaam om vanaf april (noordelijk halfrond, zeeklimaat) quinoa te zaaien, omdat bij een te hoge temperatuur de quinoa slecht kiemt; anders moeten de zaden een paar dagen in de koelkast worden bewaard.


Wat niet veel informatie oplevert : Cheesy: ...

Christophe schreef:Kijk op de speciale correspondentensite, daar stond 2 of 3 weken geleden een bericht over quinoa.

Ecologische problemen werden besproken.

Maar quinoa heeft het ook mogelijk gemaakt om zich enorm te ontwikkelen en duizenden lokale boeren uit de armoede te halen tegen een correcte aankoopprijs... er zijn andere hulpbronnen die verre van zo "sociaal" zijn als je begrijpt wat ik bedoel...

Een geïnterviewde boer zei dat hij in een jaar tijd bijna $30 aan inkomen verdiende, wat mij enorm lijkt voor de plaatselijke levensstandaard.

Nadeel: dit verhoogt de prijzen voor niet-boeren, namelijk de lokale bevolking die zich dit product, dat de basis van hun dieet vormde, niet meer kan veroorloven.

Ik weet niet waarom we thuis geen quinoa kunnen verbouwen, misschien vanwege de hoogte?
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/06/09, 16:27

Christophe schreef:
De Duitsers, de voorbeeldige groene natie in Europa met zeer ‘krachtige’ ‘grünes’ maar die 50% van hun elektriciteit met steenkool produceren...bijna net zo erger als de VS...


Nou ja, we kunnen ze niet van alles de schuld geven. Ze hebben toezeggingen gedaan om “uit de kernenergie te stappen”…

We moeten ze nog steeds de aanwezigheid van biologische producten op relatief grote schaal toeschrijven, ecodistricten, 100 pelletketels, een ontwikkeling van zonnepanelen waarvoor het klimaat hen niet vatbaar maakte, groene daken, biogasinstallaties, enz.

Natuurlijk is er nog ruimte voor verbetering... Maar over het algemeen zou ik hier graag wat krachtigere ecologen willen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 29/06/09, 16:35

Ja natuurlijk, op did67 zijn er geen perfecte oplossingen, alleen compromissen.

Ik zeg dat simpelweg omdat we, naar mijn smaak, de neiging hebben om Duitsland een beetje te veel te verheerlijken als het om ecologie gaat...

Ik denk niet dat als het zijn eigen kernenergie had ontwikkeld, het hetzelfde gedrag zou vertonen tegenover laatstgenoemde...

Het is Duitsland dat ook Lidl, Aldi en Co heeft “uitgevonden”... met de “eco-sociale” gevolgen die we kennen...

Wat betreft het gewicht van onze greens, het verbetert denk ik (Frankrijk deed het veel beter dan Duitsland in de Europeanen)...

Indy49, ik had het mis, het was geen ES maar verder onderzoek!
https://www.econologie.com/forums/agricultur ... t7757.html

Als het blijkbaar DE quinoa is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 29/06/09, 22:13

Christophe schreef:
Maar quinoa heeft het ook mogelijk gemaakt om zich enorm te ontwikkelen en duizenden lokale boeren uit de armoede te halen tegen een correcte aankoopprijs... er zijn andere hulpbronnen die verre van zo "sociaal" zijn als je begrijpt wat ik bedoel...


Ik ben nog steeds een beetje perplex door dit quinoa-gedoe.

Ik ontdekte dit 30 jaar geleden, op de Boliviaanse hooglanden. En vond het walgelijk...

Tegenwoordig is het een bestseller in de ‘eerlijke’ wereld...

Voor mij is eerlijke handel een product als elk ander. Fairtrade bruine rijst. Fairtrade cacao. Fairtrade katoen. De Fairtrade-banaan.

De intensieve teelt ervan zal, zelfs als deze eerlijk is, dezelfde problemen veroorzaken als die van elke andere intensieve teelt...

Het grappige is dat dezelfde kringen die vandaag de dag quinoa promoten, ooit de teelt van sperziebonen in Burkina-Faso hebben getorpedeerd (die niettemin veel geld voedde)...
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 29/06/09, 22:45

Ik hou van quinoa, het is best lekker, maar de smaken en kleuren..;

Wat sperziebonen in Burkina Fasso betreft, ik ken het onderwerp niet, maar het doet me denken aan sperziebonen uit Kenia.
Sperziebonen worden in Europa heel goed verbouwd, waarom zouden we ze in Afrika intensief telen om ze in te vriezen en te exporteren, in plaats van inheemse soorten die beter geschikt zijn voor het klimaat en bedoeld zijn voor de lokale bevolking?
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 30/06/09, 08:50

Christine schreef:(..) waarom zou je het in Afrika intensief verbouwen om het in te vriezen en te exporteren, in plaats van inheemse soorten die beter geschikt zijn voor het klimaat en bedoeld zijn voor de lokale bevolking?

Want tussen het voeden van de armen en het geven van geld aan de rijken kiest het kapitalistische systeem altijd voor de tweede oplossing.

Als ander voorbeeld kunnen we Mexicaanse maïs noemen, die in een paar jaar tijd is geëvolueerd van de status van voedsel voor de armen naar de status van brandstof voor de rijken.
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Avatar de l'utilisateur
marieagnes
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 24/06/09, 15:13
Plaats: 83 - Var




par marieagnes » 30/06/09, 12:15

de culturen van de “blanken” in Afrika hebben de bevolking meer gedecimeerd dan gevoed!!
rozen, sperziebonen, kokosnoten... de kassen zijn altijd in de richting van een grote watermassa geplant en de blanken gooien zoveel vervuilende producten in het water dat de vissen sterven, daarna worden de kinderen misvormd geboren en dan sterven de oude mensen , dan verdwijnt het dorp.... allemaal zodat 200 arme Afrikanen 3 euro per maand verdienen voor 280 uur werk.
sinds ik dat zag, boycotte ik verse producten die uit Afrika komen (en vooral rozen die ik nooit koop)

(zie speciale correspondent de rozen van onenigheid)

Je had het ook over yoghurt en waar die vandaan komt. in feite kan in Frankrijk yoghurt worden gemaakt met Chinese yoghurt die in grote containers arriveert. voor mij is het daarom ondanks de codes onmogelijk om echt te weten waar een yoghurt vandaan komt!!

Hetzelfde geldt voor honing die gemaakt kan worden met een mengsel van Chinese honing en Franse honing... die dus als Franse honing in de schappen zal belanden terwijl dat niet het geval is.

Ik heb deelgenomen aan verschillende biologische markten om producten uit mijn dorp (biologisch en lokaal) te verkopen en ik zag hoe de verkopers zich organiseerden. Naast mij zat een man die zeep verkocht. hij pakt niet meteen zijn hele display uit, hij wacht tot de organisatoren langskomen om de ecocertificaten te controleren, en zodra de jongens voorbij zijn, vullen de displays zich als bij toverslag!!!

Sindsdien ben ik meer op mijn hoede voor marktproducten dan voor supermarktproducten.... en dat maakt me verdrietig!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
marieagnes
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 24/06/09, 15:13
Plaats: 83 - Var




par marieagnes » 30/06/09, 12:21

carburologue schreef:hmmm...de eieren, wat een genot om lijm te eten, letterlijk is het gewoon lijm...zonder al het slijm te kennen dat het lichaam moet produceren om zichzelf tegen deze kleine dingen te beschermen...dan zijn het de geraffineerde granen en hun waardeloze suikers en tenslotte de onbetwiste koning van het slijm, gepasteuriseerde koemelk...


ja je hebt gelijk, het ei is niet alleen eetbaar, maar kan ook een hele goede lijm zijn, net als rogge.

om een ​​canvas te lijmen (ik ben een schilder) gebruik ik lichtgeklopt eiwit, of vuil water dat werd gebruikt om de huid van een geit te laten weken. het "vet" in de huid heeft een goed hechtvermogen.

als we rogge maken is hier een recept voor iedereen die zijn broodpapier wil vervangen: door roggemeel te mengen met water (voldoende water om het mengsel heel vloeibaar te maken) kun je gemakkelijk behang op een muur plakken en het blijft heel goed zitten.

en... plus dat alles kun je een roggepannenkoek met eieren maken, een echte traktatie! : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 139-gasten