Actie op de plaat afvegen the Pain!

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/01/11, 23:21

Idem... nou, toen we kinderen waren, werden we opnieuw betrapt... nietwaar!!!

...mijn wederhelft is niet voorzichtig genoeg en ik word er misselijk van : Cheesy: (mebon ze komt daar... kwestie van bewustzijn... het kost tijd...)

Vergeet echter DE basisregel niet:
— sporen van vetoplosmiddelen (wat ze ook zijn) verpesten de essentiële vetzuren van meervoudig onverzadigde vetten (eetbare oliën afkomstig van de eerste koude persing). Thuis gebruiken we dus geen wasmiddelen, we doen de dingen ‘anders’. Geen risico dat het in de afvalwaterzuiveringsinstallatie terechtkomt...
– slakommen worden bijvoorbeeld schoongemaakt met water, afgeveegd met een soort absorberend middel en aan de lucht gedroogd! Hierdoor verbruik je ook minder olie! Belangrijk voor slakommen omdat de olie rauw is en rijk aan vetzuren... daar contact met een residu van zelfs homeopathisch en/of droog oplosmiddel... verwoesting zou veroorzaken op moleculair niveau...
— als je dierlijke vetten uit pannen moet verwijderen is dat geen probleem, het is niet ernstig, maar je moet het wel even laten weken en/of goed uitspoelen.
— het beste is koken met stoom. Het is zelfreinigend... De must: de stoomboot "Marion", speciaal ontworpen met zijn koepelvormige deksel, zodat verontreinigende stoffen (natuurlijke, chemische of oplosmiddelen...) door condensatie terug in het water van de ketel vallen, zonder ooit het voedsel aanraken (of door druk worden uitgedreven). Het ultieme!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 28/01/11, 00:55

Obamot is opmerkelijk!!
En blijkbaar ben ik niet de enige "uitgehongerde generatie" naar de econologie, waarbij niets op het bord overblijft!!

Deze term is die van een Japanner die naar Frankrijk kwam, een kind dat aan het einde van de oorlog in Japan honger leed (en dus van de uitgehongerde generatie) en niets op zijn bord kon laten staan, terwijl deze Japanner heel klein was, met een nog kleinere maag, had alle moeite van de wereld met het doorslikken van de grote borden noedels en grote pizza's uit het restaurant, maar toch liet hij niets achter!!

Om afwassen te voorkomen, eet u gewoon zonder al te veel vet, wast u zich met water en zoals Obamot uitlegt: het is veel beter voor uw gezondheid zonder wasmiddel!!

We slikken minder rommel door geen vaatwasser te gebruiken met een volkomen geheime en onbekende samenstelling, maar die met zijn wasmiddelen onaangename moleculen op mijn handen achterlaat die heel moeilijk te verwijderen zijn!! (waarschijnlijk erger dan bifenol????????)

Om brood dat te snel hard wordt niet weg te gooien, kun je je brood maken met goed meergranen biologisch meel (3 keer duurder) maar veel lekkerder van smaak (bijna een cake) dat veel minder snel hard wordt, 3 dagen goed blijft, en dat het niets meer over!!
Veel beter resultaat dit biologische meelbrood niet bij de bakker te vinden, uiteindelijk goedkoper en geen verspilling en ook geen overtollig zout meer in het brood!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16172
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5263

Re: Broodbord afvegen actie!




par Remundo » 28/01/11, 08:23

Christophe schreef:...en niet alleen borden: potten, pannen, schalen....

Dus niet lachen als je de titel leest: ik meen het heel serieus!
(nou, ik denk...).

Ik ga uit van de volgende stelling: veel voedsel wordt verspild door aan het bord te blijven "plakken", vooral bij gerechten in saus.

De generatie geboren voor de 2e wereldoorlog veegde stelselmatig hun bord af met brood (vooral op het platteland), niet voor niets: ze kenden (nog) de waarde van voedsel (en de prijs van honger!

De economische winst van deze verloren gewoonte is momenteel minstens drievoudig:

a) minder voedselverspilling
b) makkelijker afwassen: winst aan afwasproduct en minder vuil in de gootsteen/sifon
c) brood eten is het eten van een eenvoudig voedingsmiddel met weinig verwerking, vaak lokaal en dus met een lage ecologische impact

Zo gek idee of niet? Het debat is begonnen...

ps: Remundo APEAP past dat bij jou als naam? : Cheesy:

Het bevalt mij heel goed, ik oefen zelfs!

In ‘ontwikkelde’ landen wordt 40% van het voedsel verspild. Het is een echt schandaal :schok:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11

Re: Broodbord afvegen actie!




par ik Citro » 28/01/11, 13:18

Remundo schreef:[In ‘ontwikkelde’ landen wordt 40% van het voedsel verspild. Het is een echt schandaal :schok:
Zie over dit onderwerp de uitstekende documentairefilm wij voeden de wereld met deelname van Jean ZIEGLER.

De film begint met een interview met een vrachtwagenchauffeur uit Wenen (hoofdstad van Oostenrijk) die elke dag zes ton brood meeneemt dat de dag ervoor is gemaakt en onverkocht is om te worden verbrand. De man is geschokt als hij ziet dat hij elke dag eetbaar voedsel weggooit dat qua hoeveelheid overeenkomt met de broodconsumptie van de 6e stad van Oostenrijk...

John Ziegler diende als FAO-rapporteur (Voedsel- en Landbouworganisatie) bij de Verenigde Naties.
In de film beschuldigt hij ontwikkelde landen, regeringen en multinationals van misdaden tegen de menselijkheid door het organiseren van de moord op 1 miljoen mensen per jaar op een planeet die genoeg levert (en overconsumeert) om ze allemaal te voeden...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6524
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641




par Macro » 28/01/11, 14:27

Persoonlijk lik ik sinds ik moeder ben mijn bord af als een hond... De hond... We aten het op, erg goede smaak, en toen had het geen zin meer... : Cheesy: : Cheesy:

Een onstuitbare techniek om geen etensresten te hebben en de afwas en het huishoudelijk afval te verminderen... Verdeel het rantsoen dat je op het bord van je moeder legt door twee... Je zult na een paar dagen zien:
-directe doorgang naar de vaatwasser zonder door de afvalbak te gaan
-Hoe lekker was wat we vanmiddag in de kantine aten?
: Mrgreen:
- Geweldige moeder maakt een appeltaart... er zullen wat schillen zijn
-Hoe lekker is de korst van Camembert?
-Ik heb het niet eens over een banaan met zwarte schil...
-Mam, er zouden geen stukjes vet op de bodem van de bourguignon rondslingeren : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
manet42
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 631
Inschrijving: 22/11/08, 17:40
Plaats: Lotharingen




par manet42 » 28/01/11, 14:38

Als de kleine kinderen in de buurt zijn, zonder hun ouders, dat is:
- het is dit of niets... (we hebben een tuin)
- je hebt je bord niet leeg gegeten, verder niets....
En ze eten dingen die thuis geweigerd worden: pompoen, spinazie, salades, compote enz...
Kortom: wij zijn folteraars in de ogen van kinderpsychiaters.
:onheil:

JC
0 x
Voortdurend proberen, we eindelijk slagen. Dus meer het niet lukt, hoe groter de kans is dat het werkt.
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6524
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1641




par Macro » 28/01/11, 14:47

Het simpele feit dat je een kind langer dan een minuut tegen zijn wil op het potje moet houden, zorgt ervoor dat je voor een schildpad doorgaat voor een pedofiliearts... mijn moeders hadden vanaf 1-jarige leeftijd geen luiers meer nodig. Volgens deze gekke mensen heb ik ze gemaakt missen het beste uit hun vroege kinderjaren...

Het beste bij deze mensen... is om ze geen eten te geven... het zal al geld besparen... Medicijnen hebben wapens nodig voor serieuzere zaken dan het voorschrijven van pijnstillers aan kinderen, een te actief poetsmiddel en antidepressiva aan ouders die dat niet meer kunnen houd ze tegen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 28/01/11, 15:14

deleco schreef:
Om brood dat te snel hard wordt niet weg te gooien......


Met hard brood geen probleem, ik week het in kleine stukjes in een goede groentesoep; het is geweldig
0 x
Avatar de l'utilisateur
jlt22
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 414
Inschrijving: 04/04/09, 13:37
Plaats: Guingamp 69 jaar




par jlt22 » 28/01/11, 15:23

Om verder te gaan met oud brood, zeer goede kleine gerechten:

http://www.lesfoodies.com/recettes/pain+rassis
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Broodbord afvegen actie!




par Christophe » 28/01/11, 15:24

Citro schreef:
Remundo schreef:[In ‘ontwikkelde’ landen wordt 40% van het voedsel verspild. Het is een echt schandaal :schok:
Zie over dit onderwerp de uitstekende documentairefilm wij voeden de wereld met deelname van Jean ZIEGLER.


Absoluut, en we hebben er een klein topic over: https://www.econologie.com/forums/we-feed-th ... t7414.html

jlt22 schreef:Om verder te gaan met oud brood, zeer goede kleine gerechten:

http://www.lesfoodies.com/recettes/pain+rassis


verdomd! De bedelaar (bedelman in de Elzas) ontbreekt, maar lijkt veel op: http://www.lesfoodies.com/papyclaude/re ... ruxelloise

Dus goed idee deze recepten met oud brood, maar een beetje off-topic....een onderwerp over "herstelrecept" zou welkom zijn. Wij hebben ook een forum "groene recepten" maar die vrij leeg blijft (van recepten): https://www.econologie.com/forums/consommati ... -vf51.html
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten