2019 resolutie: (probeer te) koop niets nieuws! Boycot van het nieuwe?

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Adrien (voormalig nico239) » 08/01/19, 00:26

Christophe schreef:Ja, maar aangezien ik het ook over tweedehands sites had...

Trouwens, voordat je hier aankomt forum, er was een gratis rubriek met advertenties op de site met een "Ik geef" -sectie ... Ik denk dat ik ermee gestopt ben in 2016 (te veel oplichtingspogingen, te veel tijd om de advertenties te valideren ... )


Ah, generalistische PA's zijn veel werk...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Grelinette » 08/01/19, 10:20

Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van recycling, en op dit moment is er nog heel weinig gedaan.

Ik ga vaak naar het recyclingcentrum in mijn stad en als ik zie wat er wordt weggegooid, ben ik geschokt! :schok: :onheil:

Zo is er onlangs een nieuwe grote container geplaatst om meubels in weg te gooien en regelmatig huil ik :( (samen met anderen) als we de kwaliteit en goede staat zien van wat wordt weggegooid: veel betere kwaliteit en in betere staat dan de meeste meubels die ik in huis heb. :( :( :(

Regelmatig arriveren er grote voorraden NIEUWE en nog verpakte producten bij het afvalverwerkingscentrum, ongetwijfeld van bedrijven die failliet gaan en die in geval van nood een hangar of ruimte moeten leegmaken: alles wordt in een kiepwagen geladen die komt dumpen bij de afvalcontainer. Het is een trieste realiteit!

Nog een voorbeeld: ik ben lid van een vereniging die campagne voert voor het gebruik van de fiets in de stad en wie heeft geopend een participatieve fietsworkshop in een achterstandswijk van een grote stad: om fietsen te repareren verzamelen we al het fietsmateriaal en oude fietsen. Jarenlang proberen we gekozen functionarissen ervan te overtuigen de zeer vele fietsen die naar afvalcontainers gaan terug te halen, ze voor een symbolische prijs door te verkopen of uit te lenen: op dit moment geen positieve feedback van gekozen functionarissen. (Door te onderhandelen met het behulpzame personeel van het afvalverwerkingscentrum slagen we er eenvoudigweg in om een ​​paar fietsen uit de afvalcontainers te halen).

Op dezelfde manier hebben we gemerkt dat regelmatig een enorme voorraad fietsen die nog in goede staat zijn, die door de politie zijn gestolen en teruggevonden uit kelders, verstopplaatsen of op straat zijn achtergelaten, worden doorverkocht. op gewicht voor een symbolische prijs naar een... schroothandelaar!

Het laatste onderwerp dat mijn haar in de war brengt: voedselverspilling.

Degene waarover we het regelmatig hebben over het heffen van onze armen naar de hemel en ons afvragen hoe het nog steeds mogelijk is in onze tijd waarin zoveel mensen gebrek aan voedsel hebben. Ik ga regelmatig langs bij bakkerijen en groente- en fruitwinkels om te kijken of ik de onverkochte spullen die dagelijks naar de afvalcontainer gaan, kan verzamelen om ze aan mijn dieren (paarden, pony's, konijnen etc.) te geven.

Sommige bedrijven weigeren te doneren ("het is een slechte zaak..." zeggen sommigen, en anderen "het is verboden om te geven vanwege verantwoordelijkheidsredenen..."), maar alleen bij andere bedrijven zijn dit honderden kg voedsel, slechts een paar weinig verdord of onverkocht sinds de dag ervoor kon moet worden geborgen in plaats van weggegooid: soms zijn er te veel om te redden!

En tegelijkertijd zijn er veel goede doelen die een wanhopige oproep doen om voedsel te doneren en eenmalige voedseldonaties organiseren op de parkeerplaatsen van supermarkten... : Roll:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
verwarren
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 413
Inschrijving: 11/06/07, 13:04
x 61

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par verwarren » 08/01/19, 11:41

Je had het over "fietsen"
De Chinezen maken steeds meer indruk op mij >> https://lexpansion.lexpress.fr/diaporam ... ml#photo-1 : Mrgreen:
0 x
De wereld is perfect !!!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Christophe » 08/01/19, 12:10

Grelinette schreef:Er is nog veel werk aan de winkel op het gebied van recycling, en op dit moment is er nog heel weinig gedaan.

Ik ga vaak naar het recyclingcentrum in mijn stad en als ik zie wat er wordt weggegooid, ben ik geschokt! :schok: :onheil:

Zo is er onlangs een nieuwe grote container geplaatst om meubels in weg te gooien en regelmatig huil ik :( (samen met anderen) als we de kwaliteit en goede staat zien van wat wordt weggegooid: veel betere kwaliteit en in betere staat dan de meeste meubels die ik in huis heb. :( :( :(

Regelmatig arriveren grote voorraden NIEUWE en nog verpakte producten bij het recyclingcentrum,


Zelfde gevoelens... In Luxemburg is het al jaren bekend!

Grote spullen, dat is het elke X weken... dingen die niet op de stoep worden uitgepakt

Er zijn inderdaad meerdere planeten op aarde! : Cheesy:

Grelinette schreef: ongetwijfeld bedrijven die failliet gaan en in geval van nood een hangar of een kamer moeten leegmaken: alles wordt in een kiepwagen geladen die op de vuilstortplaats komt dumpen. Het is een trieste realiteit!


Geen faillissementen (omdat het op een veiling wordt verkocht) maar misschien belastingaanpassingen (de vernietiging van een voorraad is vrijgesteld van belasting! De schenking niet!)...of kwaliteitsproblemen?

Ja sorry hoe dan ook!

ps: voor de fietsen, ben je al bij het plaatselijke Emmaüs geweest? Ze hebben ook "enorm veel" fietsen (in beide betekenissen van het woord!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Christophe » 08/01/19, 12:15

perplex schreef:Je had het over "fietsen"
De Chinezen maken steeds meer indruk op mij >> https://lexpansion.lexpress.fr/diaporam ... ml#photo-1 : Mrgreen:


Uh, uw opmerking laat me perplex...is het humor?

Het is verreweg en op alle niveaus (ecologisch, economisch, sociaal...) minder erger dan de duizenden auto's die na de Volkswagen in de steek zijn gelaten!

Maar dit beeld is nog steeds indrukwekkend:

talrijke-deelfietsen-opgestapeld-in-xiamen_5983514.jpg


Gelukkig wordt ons verteld: kapitalisme is het beste der systemen!!

: Cry: : Cry: : Cry:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 08/01/19, 12:50

Christophe, Je schrijft:
de vernietiging van een voorraad is vrijgesteld van belasting! Het cadeau niet!

Het geschenk bevredigt een behoefte, de vernietiging ‘zuivert’ de markt, waarvan de rol slechts bestaat uit het creëren van abstracte waarde: hier is een extra illustratie.
Wettelijk gezien is donatie verboden (in werkelijkheid is het zeer beperkt en ingekaderd), evenals wederzijdse hulp tussen buren of vrienden, omdat dit aan commodificatie en dus aan belastingheffing ontsnapt.
Als ik op de website van Bon Coin iets wil doneren, moet ik 0 € op mijn advertentie vermelden...
Dernière édition par Ahmed de 08 / 01 / 19, 12: 53, 1 keer bewerkt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Christophe » 08/01/19, 12:53

Dat klopt... alles moet legaal worden geïnd!

En in plaats van verlopen onverkochte artikelen uit te delen, legt het systeem de vernietiging ervan op!! Bin ja, we moeten het BBP vooral niet straffen... Ondertussen sterven de armsten op straat!

Laat de gele hesjes dit onmenselijke systeem verbranden en hoe eerder hoe beter!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Did67 » 08/01/19, 13:04

Je zaak iets te simpel gemaakt.

Ja, donaties worden fiscaal gecontroleerd - het is een hulpbron voor de derde partij. Zoals vol sociale bijstand (vaak – niet allemaal – belast).

Ik zie niet waar de verboden zijn???? Integendeel, donaties zijn expliciet gepland...

https://www.service-public.fr/particuli ... oits/F1404

'Belastingheffing' is een ander verhaal en afhankelijk van de vraag of het al dan niet normaal wordt geacht dat een staat middelen aanwendt om op te treden, zal het standpunt anders zijn. Waarom zou een salarissoort inkomen immers worden belast en niet de schenking van een Amerikaanse oom???

Omdat wederzijdse hulp discutabel is als het ‘zwart werk’ wordt (wat in feite ingekaderd is – eindelijk bestreden!). Afgezien daarvan, welke grenzen kent u voor echte wederzijdse hulp??? Er zijn een paar SEL's die, als ze groeien, precies op de grens van "zwart werk" zitten. Het merendeel wordt, voor zover ik weet, getolereerd.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Ahmed » 08/01/19, 14:06

Wil je tinten? 8)
Ik ben het ermee eens dat donaties van welke omvang dan ook moeten worden aangegeven en wat dat inhoudt, maar dat is niet waar ik op wilde wijzen.
Je hoeft alleen maar de wetteksten te raadplegen om te zien dat wederzijdse hulp of kleine donaties in theorie alleen binnen de familiekring worden bedacht, al het andere is verboden, maar in feite getolereerd, aangezien het moeilijk te vermijden is.... De marktvorm is de regel.
Soms handelt de wetgever met een lovenswaardig doel: het is bijvoorbeeld onmogelijk om iets te geven dat werk veronderstelt ten behoeve van de begiftigde om het goede terug te krijgen*. Hiermee wordt verborgen werk en een vorm van uitbuiting vermeden.

* Typisch geval van hout dat van een perceel wordt gehaald: dit wordt (niet zonder reden) gelijkgesteld met het verlenen van diensten zonder vergoeding, want als men geeft tegen het werk, is dat omdat men van mening is dat de uitbuiting door de eigenaar had kunnen worden beoefend zelf heeft geen intrinsieke waarde.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: resolutie 2019: (probeer) niets nieuws te kopen! Boycot van nieuw?




par Adrien (voormalig nico239) » 08/01/19, 15:37

Zeg dan dat het "geschenk" "kleintjes" heeft voortgebracht... Beeld sinds gisteren.

Het is in ieder geval naar mijn mening zeer ONDERWERK.

We ontdekken dat de geesten heel goed zijn GEMAAKT door de consumptiemaatschappij.

Het wantrouwen tegenover het geschenk is heel nieuwsgierig om op te merken: wantrouwen, achterdocht, wantrouwen, trots, trots enzovoort...

Net als het verzamelen in de zogenaamde "vuilnis"...

Ik ging een paar maanden geleden naar een van de afvalcontainers in ons recyclingcentrum om een ​​voorraad roestvrijstalen cateringschalen in alle maten op te halen, inclusief hele grote (als je weet wat het kost). Mevrouw was opgetogen.

En dat is niets.

Eén zoon van mevrouw werkt bij een veilinghuisaanbieder, waarvan één van de activiteiten clearinghuizen is.
Ik zeg niet wat er naar de vuilstort gaat.
Helaas is het erg moeilijk om hiervan te profiteren, omdat je op dit moment T of in ieder geval een halve dag daar moet zijn om te redden wat je wilt uit de vuilnisbelt: en dat kan bestaan ​​uit merkkleding, heel erg grote merken zien, nieuw meubilair of er zijn ook grote merken... enz
De dood slaat inderdaad onverwacht toe en al het leven wordt plotseling onderbroken, soms barstend in een leven vol projecten.

Dit alles om te zeggen dat niet al het afval noodzakelijkerwijs bekend of zichtbaar is
0 x

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 143-gasten