Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 28/11/19, 13:02

Verrader!!! Aan de schandpaal!

Nee, je hebt gelijk... wat laakbaar is, is OVERconsumptie: kopen wat je niet nodig hebt! Sommige mensen zijn daar heel goed in! : Mrgreen: Wat is seksisme? Ja en ik neem aan!

Ik zal ook van de gelegenheid gebruik maken om apparatuur te kopen voor mijn elektrische voortstuwingsprojecten...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Adrien (voormalig nico239) » 01/12/19, 01:08

Zeker is dat de BF soms een boobytrap is.

Je kunt daar echter ook goede deals vinden, een beetje zoals tijdens de uitverkoop, er zijn ook oplichting en goede deals.

Niets is allemaal zwart of wit... het is zo om het te zeggen.

Bovendien is het ook niet helemaal gek om mensen zover te krijgen dat ze anticiperen op hun kerstaankopen.

In de partij weet ik zeker dat sommigen er ook van profiteren om goedkoop aankopen te doen

Verkoop bestaat al tientallen jaren en het principe is vergelijkbaar, maar weinig bekritiseerd.

Verkoop, privéverkoop, Kerstmis, Moederdag, Vaderdag, Grootmoederdag, Driekoningen, Carnaval, 14 juli, verjaardagen (en ik moet er enkele vergeten) ... zijn op hun eigen manier BF's die de tijd ons heeft laten integreren als "natuurlijk "

Ik ken de cijfers echter niet.

Uitgesteld op het bedrag van een jaarlijks verbruik, is de BF een overconsumptie en met hoeveel?
Ik bedoel, als het mogelijk is om te vergelijken: toen de BF nog niet bestond was het jaarverbruik X en nu dat er is is het jaarverbruik hoeveel?

5, 10, 15, 20, 30% meer dan vóór het bestaan ​​van BF?

Dan moet je het ook aan de marge zien
Kortom, bestudeer het wat meer boekhoudkundig

Als u betrouwbare cijfers heeft die mij interesseren.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 01/12/19, 11:32

De beste verkopen voor kerstinkopen zijn nog steeds... in januari! : Cheesy:

BF is interessant zolang ze niet aanzetten tot dwangmatig kopen... dwangmatig kopen dat over het algemeen een existentiële crisis compenseert: ik consumeer om me levend te voelen... Toch, een boete in alle gevallen, ongeacht de aankoopvoorwaarden, verhoogt de industriële productie!

Als u in de uitverkoop koopt, kunt u twee keer zoveel kopen met hetzelfde aankooppotentieel: is dit een goede berekening voor de planeet????

Aan de andere kant zullen we minder hebben gewerkt om aan onze behoeften te voldoen... dus de impact is minder sterk. Luiheid was een zeer ecologisch gedrag, maar zeer veroordeeld in onze samenlevingen!

In mijn hoekje merkte ik in de echte winkel dat het dit jaar nogal een flop was de BF... nadat ik geen 10 winkels had gedaan!

Overigens heeft nog niemand de woordspeling gemaakt: Koolstofvrijdag #koolstofvrijdag
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 01/12/19, 20:54

vrijdag.jpg
friday.jpg (391.86 KiB) 3303 keer bekeken
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 01/12/19, 20:55

En voor laatkomers, geen zorgen, morgen is het CYBER MONDAY!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par GuyGadebois » 01/12/19, 20:56

Opluchting!!! Eindelijk goed nieuws!!!
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par dede2002 » 02/12/19, 16:22

Christophe schreef:De beste verkopen voor kerstinkopen zijn nog steeds... in januari! : Cheesy:

...
Als u in de uitverkoop koopt, kunt u twee keer zoveel kopen met hetzelfde aankooppotentieel: is dit een goede berekening voor de planeet????

Aan de andere kant zullen we minder hebben gewerkt om aan onze behoeften te voldoen... dus de impact is minder sterk. Luiheid was een zeer ecologisch gedrag, maar zeer veroordeeld in onze samenlevingen!

...
Overigens heeft nog niemand de woordspeling gemaakt: Koolstofvrijdag #koolstofvrijdag


Of anders, wat men nodig heeft voor de helft van de prijs, moet men het nog steeds nodig hebben.

Steve Jobs zei "mensen weten pas wat ze nodig hebben als je het ze laat zien", maar hij heeft het niet uitgevonden, hij zag het gewoon en profiteerde ervan. : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 04/12/20, 09:16

Midden in een crisis stelt Black Friday de wil om verantwoord te consumeren op de proef

Zullen de Fransen deze vrijdag profiteren van de Black Friday-koopjes? Sinds zijn komst in Frankrijk vijf jaar geleden is deze verkoopdag, die elk jaar miljarden dollars omzet genereert, sterk bekritiseerd door voorstanders van meer verantwoorde consumptie. Tot het punt dat het zijn contrapunt heeft gecreëerd, Green Friday. Maar met de gezondheids- en economische crisis begint de wens om minder en beter te consumeren te wankelen in het licht van de zoektocht naar lage prijzen.

Meer dan enig ander jaar wordt Black Friday dit jaar onder de loep genomen. Deze verkoopdag, die een symbool is geworden van hyperconsumptie, is een teken van trends. In Frankrijk is het uitgesteld tot vrijdag 4 december om kleine handelaren die sinds begin november gesloten zijn toe te laten om mee te doen. Maar in de andere landen waar het op 27 november werd gehandhaafd, zoals de Verenigde Staten of Engeland, is er al sprake van een Black Friday "als geen ander".

De match "online handel versus fysieke winkels" draait steeds meer in het voordeel van de eerste. De internetverkopen schoten de pan uit, waardoor deze 27 november "de tweede dag van online winkelen in de geschiedenis is, na Cyber ​​Monday 2019 (een speciale dag van online promotie, red)", aldus Wall Street Log. Het prijssignaal blijft een belangrijke hefboom bij de aankoop. Deze online winkelverkopen compenseerden echter niet de afwezigheid van klanten fysiek in de schappen (50% daling van de gemiddelde bezoekersaantallen in de Verenigde Staten).

Fransen gevoelig voor het prijssignaal

Wat wordt het in Frankrijk? Het adviesbureau EY voorspelt een record vrijdag in Frankrijk, ook al zijn de acties uiteindelijk verspreid over meerdere dagen. Na de golf van verantwoorde consumptie, zeer uitgesproken tijdens de eerste lockdown, waar de Fransen de voorkeur gaven aan lokale en biologische producten, worden consumenten "pragmatisch". Dit is de observatie van het bedrijf, dat de evolutie van consumenten in het jaar 2020 analyseerde. In kwestie: driekleurenpessimisme, merkt EY op.

34% van hen zegt dagelijks moeilijkheden te ondervinden, dwz vier punten meer dan het wereldgemiddelde en zes punten meer dan het Europese gemiddelde. Hierdoor werden tussen juli en oktober aankoopbeslissingen sterk beïnvloed door lage prijzen ten nadele van maatschappelijke of ecologische vraagstukken. Voor meer dan 70% van de Fransen is er dus geen sprake van het missen van de Black Friday-uitverkopen.

Maar als Black Friday dit jaar wint van Green Friday, het solidariteitsalternatief dat wordt aangeboden door merken die duurzamer willen zijn, dan mag dat niet worden gezien als een begrafenis van de dynamiek van "minder maar beter consumeren". Volgens een ander onderzoek, eind oktober uitgevoerd door OpinionWay voor Max Havelaar, heeft de crisis toch voor een omslag gezorgd in het bewustzijn van de consument. "De pandemie van het coronavirus heeft de zekerheden en praktijken van de Fransen verstoord. Het heeft hen ertoe gebracht meer na te denken over hun manier van consumeren door fairtrade, biologisch te kopen of door hun verpakkingen te beperken", merkt de studie op.

Meer verantwoord eten

Dit is voorlopig vooral te zien in de platen. Sinds het begin van het jaar kiezen steeds meer Fransen voor rechtstreekse aankopen bij producenten (+7 punten in vergelijking met 2019), markten (+8 punten) of biologische merken (+4 punten). Een succes dankzij een steeds sterkere bezorgdheid van de Fransen over de eerlijke vergoeding van producenten, nog vóór ecologische overwegingen.

Maar Max Havelaar constateert dezelfde constatering als EY: goede bedoelingen stuiten op de moeilijkheden van een dagelijks leven ontwricht door Covid-19 en de gevolgen daarvan. Geconfronteerd met de gezondheidscontext is bijvoorbeeld de bulk, die de afgelopen jaren een vlucht nam, tot stilstand gekomen. En de Fransen lijken in de war door de complexiteit van verantwoorde consumptie die nog steeds aan het ontstaan ​​is: 70% van de respondenten vindt dat duurzaam consumeren te veel inspanning en verandering vergt. En 90% vraagt ​​voedingsbedrijven om deze inspanningen voor hen te leveren...


https://www.novethic.fr/actualite/socia ... 04-12-2020
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Black Friday, deze ode aan consumptie! Een zwarte vrijdag ... vervuiling?




par Christophe » 19/11/21, 10:38

Geen grapje ...

Ayy het is black friday 2021...3% korting op je IVF...geniet ervan!



Ik kan deze onmenselijkheid niet meer aan! : Cry: : Cry: : Cry:
1 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 246-gasten