Uitstekende intellectuelen

filosofische debatten en bedrijven.
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Uitstekende intellectuelen




par Exnihiloest » 29/03/20, 19:53

Janic schreef:...een groot aantal dingen die tegenwoordig rationeel zijn (luchtvaart, orgaantransplantaties, computers, telecommunicatie, enz.) werden in andere tijden als irrationeel beschouwd.

Dit is niet waar, omdat het idee nog niet eens bij mensen opkwam op een moment dat het als irrationeel kon worden gezien. En dat toen er ideeën kwamen, vooral in de 19e eeuw, ook al kon het sciencefiction à la Jules Vernes zijn, het rationeel bleef.
Irrationeel zijn heeft niets te maken met buiten het bereik van de technologie van een tijdperk zijn, maar met buiten de rede zijn en daarom zonder logica. Als ik zeg: "over een paar eeuwen is het mogelijk dat de mens, met de vooruitgang van de technologie, zich kan aansluiten bij het Alpha Centauri-systeem", ben ik niet irrationeel. Als ik zeg "homeopathie geneest verder dan het placebo-effect", dan ben ik irrationeel omdat er geen feiten zijn die dit aantonen in het heden waarin ik deze bewering doe.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Uitstekende intellectuelen




par GuyGadebois » 29/03/20, 20:01

Exnihiloest schreef:
Janic schreef:...een groot aantal dingen die tegenwoordig rationeel zijn (luchtvaart, orgaantransplantaties, computers, telecommunicatie, enz.) werden in andere tijden als irrationeel beschouwd.

Dit is niet waar, omdat het idee nog niet eens bij mensen opkwam op een moment dat het als irrationeel kon worden gezien. En dat toen er ideeën kwamen, vooral in de 19e eeuw, ook al kon het sciencefiction à la Jules Vernes zijn, het rationeel bleef.
Irrationeel zijn heeft niets te maken met buiten het bereik van de technologie van een tijdperk zijn, maar met buiten de rede zijn en daarom zonder logica. Als ik zeg: "over een paar eeuwen is het mogelijk dat de mens, met de vooruitgang van de technologie, zich kan aansluiten bij het Alpha Centauri-systeem", ben ik niet irrationeel. Als ik zeg "homeopathie geneest verder dan het placebo-effect", dan ben ik irrationeel omdat er geen feiten zijn die dit aantonen in het heden waarin ik deze bewering doe.

En was het in de tijd van Leonardo da Vinci ‘rationeel’? En de mensen die hun tijd ver vooruit waren en die op de brandstapel werden verbrand, gevild of aan de schandpaal werden genageld, was dat “rationeel”?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Uitstekende intellectuelen




par Janic » 29/03/20, 20:52

Als ik zeg "homeopathie geneest verder dan het placebo-effect", dan ben ik irrationeel omdat er geen feiten zijn die dit aantonen in het heden waarin ik deze bewering doe.
Dit is irrationeel, omdat je, om dit te kunnen zeggen, moet weten hoe je onderscheid kunt maken tussen een placebo-effect en een slecht gekozen middel dat onvermijdelijk niets zal uithalen. Als een dokter een middel tegen aambeien geeft in plaats van een antibioticum tegen covid, zal dat niet werken, en een placebo ook niet, en dus zeg ik: "allopathie geneest niet verder dan het placebo-effect"Ik ben rationeel omdat de feiten aantonen dat dit het geval is. Maar waar moet onwetendheid worden geclassificeerd: rationeel of irrationeel? En leugens?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Uitstekende intellectuelen




par Exnihiloest » 29/03/20, 22:25

GuyGadebois schreef:...
En was het in de tijd van Leonardo da Vinci ‘rationeel’? En de mensen die hun tijd ver vooruit waren en die op de brandstapel werden verbrand, gevild of aan de schandpaal werden genageld, was dat “rationeel”?

Mensen die hun tijd vooruit zijn, kunnen wel of niet rationeel zijn. Kunstenaars kunnen hun tijd vooruit zijn en niet noodzakelijkerwijs rationeel.
Rationaliteit heeft alleen betrekking op de interne logica van het discours en, waar van toepassing, op de logica van de verwijzingen naar externe feiten.
Wiskunde is bijvoorbeeld rationeel: het volstaat dat de conclusies logisch gekoppeld zijn aan de postulaten. We kunnen uitgaan van het principe dat we door een punt slechts één enkele parallel aan een lijn kunnen passeren, zoals Euclides deed, of dat we er een oneindig aantal kunnen passeren, zoals Lobatsjevski deed, en hun geometrieën, hoewel onverenigbaar met elkaar vanwege hun initiële postulaten, blijven rationeel.

Mensen die hun tijd vooruit waren of hun tijd niet, raken verbrand als hun boodschappen zich verzetten tegen de reguliere religie of de reguliere politiek. Dit is de vraag naar de ideologie aan de macht. We zagen het ook bij Darwin.
Er kan bovendien sprake zijn van een onbegrip van de rationale factoren, zoals dat gebeurde aan het begin van de publicatie van de relativiteitstheorie door Einstein, maar dat duurt niet lang; de rationale systemen realiseren zich geleidelijk het bewijsmateriaal.

Aan de andere kant, aangezien er veel meer middelmatige mensen en charlatans zijn dan genieën, middelmatige mensen die denken dat ze hun tijd vooruit zijn, of charlatans die willen dat mensen dat geloven, hebben we gelijk als we a priori twijfelen aan buitengewone aankondigingen die dat niet doen. vergezeld moeten gaan van bewijsmateriaal dat in overeenstemming is met de ‘buitengewone’ aard van de claim.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Uitstekende intellectuelen




par GuyGadebois » 29/03/20, 22:27

Bedankt, de opmerking van Janic was daarom relevant.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Uitstekende intellectuelen




par Janic » 30/03/20, 09:04

GuyGadebois »29/03/20, 22:27
Bedankt, de opmerking van Janic was daarom relevant.
En hij bevestigt het duidelijk in zijn proza... vanwege de relevantie
Mensen die hun tijd vooruit waren of hun tijd niet, raken verbrand als hun boodschappen zich verzetten tegen de reguliere religie of de reguliere politiek. Dit is de vraag naar de ideologie aan de macht. We zagen het ook bij Darwin.
Maar hij verdedigt juist het dominante zoals in de westerse geneeskunde: waar is de religie, de dominante politiek? bij BP en zijn multinationals, zoals je misschien al vermoedde. Dit is inderdaad de vraag over de ideologie aan de macht! :onheil:
Er kan bovendien sprake zijn van een onbegrip van de rationale factoren, zoals dat gebeurde aan het begin van de publicatie van de relativiteitstheorie door Einstein, maar dat duurt niet lang. de rationele mensen realiseren zich geleidelijk het bewijsmateriaal.
We moeten van niet geloven, aangezien rationaliteit gebaseerd is op ervaring, op praktijkervaring en niet op universiteiten met abstracte toespraken van oude mannen (fysiek of mentaal) met verouderde en diepzinnige toespraken.
Aan de andere kant, aangezien er veel meer middelmatige mensen en charlatans zijn dan genieën, middelmatige mensen die denken dat ze hun tijd vooruit zijn, of charlatans die willen dat mensen dat geloven, hebben we gelijk als we a priori twijfelen aan buitengewone aankondigingen die dat niet doen. vergezeld moeten gaan van bewijsmateriaal dat in overeenstemming is met de ‘buitengewone’ aard van de claim.
Daarom vloeit het vanzelf, omdat het buitengewone of het veronderstelde zo te zijn alleen zo wordt gezien door onwetenden; al het buitengewone gaat alleen vooraf aan het gewone, zelfs het banale, zoals het zien van vliegtuigen. Wanneer hij echter weigert dit buitengewone voor zichzelf te verifiëren, kan hij het alleen maar behandelen als charlatanisme, waaruit zijn permanente obscurantisme blijkt.
Als hij de nederigheid van een echte geleerde had, zou hij tevreden zijn om te zeggen: Ik weet het niet, ik weet het niet' in plaats van zijn onwetendheid te verbergen achter beschuldigingen van charlatanisme en andere veronderstellingen. Het is waar dat hij gelukkig niet van plan is zelf een buitengewone intellectueel te zijn. Oef, we zijn ternauwernood ontsnapt! 8)
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Uitstekende intellectuelen




par Ahmed » 30/03/20, 11:04

Janic, Je schrijft:
Het is waar dat hij gelukkig niet van plan is zelf een buitengewone intellectueel te zijn.

Weet je zeker dat je een beetje licht vooruitgaat? :?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Uitstekende intellectuelen




par Janic » 30/03/20, 11:06

Weet je zeker dat je een beetje licht vooruitgaat?
Mea culpa, ik bewoog eigenlijk te snel! :?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Uitstekende intellectuelen




par GuyGadebois » 30/03/20, 14:28

Janic schreef:
Weet je zeker dat je een beetje licht vooruitgaat?
Mea culpa, ik bewoog eigenlijk te snel! :?

Je ballet (blauw?) doet me denken aan het liedje ‘als ik vooruit ga, ga jij terug…’ : Oops: : Oops: : Oops:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Uitstekende intellectuelen




par Janic » 30/03/20, 17:45

Je ballet (blauw?) doet me denken aan het liedje ‘als ik vooruit ga, ga jij terug…’ : Oops: : Oops: : Oops:
JEP! maar alleen met een afstand van minimaal 1 meter : Cheesy: .
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : gegyx, Google [Bot] en 194 gasten